Skip to main content

Hallo,

 

Ik ga over van Ziggo naar KPN denk ik. Ik heb glasvezel liggen in mijn huis. Al paar jaar maar gebruik het niet.  Nu ben ik op onderzoek uit gegaan.  Maar zie nergens en netwerk aansluiting op het kastje.  Moet ik 1 kap verwijderen en dan iets nieuws van kpn er op plaatsen?   En zit die apparaat ook bij mijn bestelling. Als ik overstap naar glasvezel van kpn. 

Hoi en welkom. Leuk dat je overweegt naar kpn te gaan.

Er zal nu een dummy op zitten. Daar zit geen netwerkaansluiting (RJ45) op. 

Bij  glasvezel komt er een monteur (verplicht) om de zgn glasvezel-NT te plaatsen. Die moet ook in het stopcontact. Van daar uit is er dan via UTP kabel een modem aangesloten op diens WAN poort. En op het modem (wat dan eigenlijk alleen router is) komt de rest van je apparatuur. 


Oke dank u wel. 

 

Steld die monteur ook alles in.  Omdat ik mijn eigen deco M9 set wil blijven gebruiken.  


Of ie je Mesh set instelt weet ik niet. Die kan je wel blijven gebruiken.

Monteur plaatst NT en sluit modem, 1 tv ontvanger en 1 laptop (draad of wifi) aan.

Hij boort niet (om bekabeling te trekken).


Oke dank u wel. 

 

Steld die monteur ook alles in.  Omdat ik mijn eigen deco M9 set wil blijven gebruiken.  

De Deco M9 zal u bijna zeker meteen weer kunnen gebruiken, zonder iets in te stellen, zodra deze op de KPN modem/router vermoedelijk de Box 12 is aangesloten, wel is het dan nuttig de wifi van de KPN box uit te zetten.


Oke dan jullie wel voor de informatie.  


Of ie je Mesh set instelt weet ik niet. Die kan je wel blijven gebruiken.

Monteur plaatst NT en sluit modem, 1 tv ontvanger en 1 laptop (draad of wifi) aan.

Hij boort niet (om bekabeling te trekken).

Een KPN monteur zal een eigen mesh-systeem niet aansluiten, hooguit het kabeltje omprikken van de oude provider naar de nieuwe maar enige configuratie zal deze niet uitvoeren. Als deze dat wel doet dan is dat op eigen risico van de klant, altijd ‘best effort’ en tegen meerwerkkosten.

De monteur kan wel extra apparatuur aansluiten maar dit valt onder meerwerk, standaard sluiten wij inderdaad kosteloos de volgende zaken aan: het NT, het KPN-modem, 1 tv ontvanger (maximaal 15 meter kabel) en een laptop/pc/smartphone/tablet inclusief maximaal 15 meter kabel. Als er boven de 15 meter kabel komt dan moet hier voor betaald worden, extra apparatuur aansluiten komen ook kosten bij kijken, bijvoorbeeld een tweede tv-ontvanger of een extra PC.

Boren doen we overigens wel maar altijd op eigen risico van de klant, zo zie je bijvoorbeeld vaak met boren dat het pleisterwerk wat groter afbrokkelt op de plek waar de boor de muur uit komt, hier kan KPN niet aansprakelijk voor gehouden worden. Hetzelfde geldt als er bijvoorbeeld per ongeluk een leiding geraakt wordt of iets dergelijks. De monteur zal wel voor zover dit mogelijk is controleren of er iets in de buurt zit waardoor boren niet kan en de monteur voert ook altijd een zogeheten LMRA uit. Bijvoorbeeld als de monteur bijvoorbeeld oordeelt dat deze niet zonder schade kan boren of als deze niet goed kan oordelen of er leidingwerk in de weg zit.


Bedankt voor de goede uitleg. 

 

Heb nu. 

Modem Ziggo in de meterkast. Dan kabel onder de grond na de tv. Andere kant van het huis.  Daar en schotel m9. Bedraad daaraan 1 switch (tv, Ziggo, PS4, laptop)

 

1 schotel draadloos in de meterkast.  Daar aan bedraad mijn Synology NAS. 

 

1 schotel boven daar aan bedraad en NVR van foscam. 

Al mijn netwerk kabels zijn cat6a

In op de wifi zitten ongeveer 25 a 30 apparatuur. 


In op de wifi zitten ongeveer 25 a 30 apparatuur. 

Holy smokes!

Als dat allemaal op die Mesh zit…. , daarvan wijzigen de naam en wpa niet.


Lijkt veel 25 a 30 Apparaten. 

Maar met 3 kinds. En iemand die thuis werkt.  En de lampen via wifi.  Gaat het heel snel. 

 

Schok er ook van toen ik alles optelde