Skip to main content

Hey. Ik ben overgezet van xs4all en dat is op zich best een hele verbetering. Mijn verbindingsproblemen zijn vooralsnog opgelost. Een dingetje zit me nog wat dwars, de webproxy van xs4all is nu niet meer toegankelijk. Nu heb ik wat rondgekeken hier op het forum en merk dat KPN webproxies als iets van vroeger beschouwt. Iets wat netwerkcongesties moest oplossen. Maar ik kan wel meer redenen bedenken om proxies te gebruiken.  De hoofdreden dat ik het mis is dat ik allerlei trackers via die proxy dirigeerde, of eigenlijk zoveel mogelijk wat niks met de pagina te maken heeft die ik op dat moment lees. Google bijvoorbeeld. Ik vind het erg storend dat die lui mij overal willen volgen. Trackers zijn een beetje de ‘vieze mannen’ van de internets. Nu was de xs4all proxy een transparante proxy, maar het gaf me toch  het gevoel dat ik er iets aan deed.

Ik neem aan dat die proxy nog ergens staat, is er niet een IT-er die het KPN netwerk toegang kan geven? Het is een relatief simpele ingreep neem ik aan., het was een squid-proxy. Er staat er hier ook een om andere redenen.  Ik weet dus wat een zonde het zou zijn om ‘m stof te laten verzamelen. En het is een mooie toevoeging voor het KPN-netwerk.

 

Maar verder dus niks te klagen,

Groet.

Hi @Planet B! Welkom en ben blij om je feedback te lezen! 

Ik vind het erg storend dat die lui mij overal willen volgen. Trackers zijn een beetje de ‘vieze mannen’ van de internets.

:grin:
 

Ik neem aan dat die proxy nog ergens staat, is er niet een IT-er die het KPN netwerk toegang kan geven? Het is een relatief simpele ingreep neem ik aan., het was een squid-proxy. Er staat er hier ook een om andere redenen.  Ik weet dus wat een zonde het zou zijn om ‘m stof te laten verzamelen. En het is een mooie toevoeging voor het KPN-netwerk.


Ik heb intern navraag over gedaan, zodra ik een terugkoppeling heb, laat ik het je weten!


Hey. Ik ben overgezet van xs4all en dat is op zich best een hele verbetering. Mijn verbindingsproblemen zijn vooralsnog opgelost. Een dingetje zit me nog wat dwars, de webproxy van xs4all is nu niet meer toegankelijk. Nu heb ik wat rondgekeken hier op het forum en merk dat KPN webproxies als iets van vroeger beschouwt. Iets wat netwerkcongesties moest oplossen. Maar ik kan wel meer redenen bedenken om proxies te gebruiken.  De hoofdreden dat ik het mis is dat ik allerlei trackers via die proxy dirigeerde, of eigenlijk zoveel mogelijk wat niks met de pagina te maken heeft die ik op dat moment lees. Google bijvoorbeeld. Ik vind het erg storend dat die lui mij overal willen volgen. Trackers zijn een beetje de ‘vieze mannen’ van de internets. Nu was de xs4all proxy een transparante proxy, maar het gaf me toch  het gevoel dat ik er iets aan deed.

Ik neem aan dat die proxy nog ergens staat, is er niet een IT-er die het KPN netwerk toegang kan geven? Het is een relatief simpele ingreep neem ik aan., het was een squid-proxy. Er staat er hier ook een om andere redenen.  Ik weet dus wat een zonde het zou zijn om ‘m stof te laten verzamelen. En het is een mooie toevoeging voor het KPN-netwerk.

 

Maar verder dus niks te klagen,

Groet.

Zijn er niet betere manieren om die vieze mannen om de tuin te leiden? Bijvoorbeeld iets als AdGuard of Pihole?


Ik zelf gebruik pfsense met daarop pfblocker. Voordeel is dat deze ook ip adressen blokkeerd. Dat doet pihole niet. En adguard weet ik te weinig van. Ik lees dat die werkt met een browser extensie? 


Dat pfsense lijkt wel iets te zijn, ik kijk daar nog eens naar.

Maar pihole zover ik weet is een DNS blackhole, ik heb hier al twee DNS servers draaien. Op Odroids. Zover ik begrijp moet je daar ook zo’n Pi voor kopen. Dat is me allemaal teveel gedoe. En dan heb ik alles dubbebbel. Daarbij, en dat is echt een ding, puur blocken breekt sites.  Dus als ik redelijk hersenloos wil browsen, moeten die trackers etc op een zijspoor gezet worden. Ik heb nu “sudo apt install tor” gedaan, en samen met squid/dansguardian, een zooi browser-extensies waaronder  proxyswitching lijkt het iets te zijn. Maar het blijft een beetje houtje touwtje.

Jullie suggesties lijken toch meer een alles in 1 oplossing, dat zou mij wel wat kopzorgen besparen. We werken er wellicht naartoe, maar niet vandaag. Eerst eens goed  inlezen voordat we hier het hele bouwsel naar benee trekken.

Ondertussen zijn ook mijn verbindingsproblemen weer terug en de KPN-helpdesk is  de hel van Dante. Iemand ervaringen met Ziggo? En hoe zit dat daar met poort 25-smtp?


AdGuard (Home) werkt ook op basis van DNS, net zoals Pihole. 

Maar inderdaad, een firewall kun je nog veel meer mee!


Ik gebruik (nogsteeds) iptables als firewall, is er niet een adguard/pihole lijst die je kan downloaden?

Edit:

Ik zou een DNS server hier kunnen omzetten naar DNS-blackhole

https://duckduckgo.com/?q=bind9+blackhole&atb=v268-1&ia=web


Daarbij, en dat is echt een ding, puur blocken breekt sites.

Dat is niet waar. Websites werken prima. Het enige waar ik momenteel tegen aan loop is: de filmpjes in de nu.nl app op de smartfoon doen het niet. Wel op de nu.nl site. En de Rabo bankieren app werkt niet via WiFi. Via 4G wel. Als ik me nog eens verveel ga ik me nog eens in verdiepen in welk domein ik moet whitelisten om dit weer te laten werken.

Dus als ik redelijk hersenloos wil browsen, moeten die trackers etc op een zijspoor gezet worden. Ik heb nu “sudo apt install tor” gedaan, en samen met squid/dansguardian, een zooi browser-extensies waaronder  proxyswitching lijkt het iets te zijn.

Wat heeft dat voor nut? Het komt zo via een andere route, maar het komt nog steeds op uw pc, laptop of mobiel. Wat schiet u er zo mee op?


Maar pihole zover ik weet is een DNS blackhole, ik heb hier al twee DNS servers draaien. Op Odroids. Zover ik begrijp moet je daar ook zo’n Pi voor kopen.

Dat is niet waar. Het kan ook op een gewone pc draaien. Kost alleen een beetje veel stroom tegenover een pi.


“ Dat is niet waar”

Dat is wel waar. Zelfs dit forum breekt aan allerlei gruzelementen zonder alle derde partij-sites. Met dansguardian kan ik aan url-herschrijving en virusscanning doen, dus de rest van wat je zei kan ik ook niet echt serieus nemen.  Wat jij doet moet jij weten, laat mij maar prutsen.


Dat is niet waar.

Ik zal eens naar dat pi-hole kijken dan. Maar zoals ik al zei; er draaien hier al twee DNSservers,  het is logischer om daar een pi-hole equivalent van te fabriceren.


Naar Pi-hole gekeken.https://raw.githubusercontent.com/pi-hole/pi-hole/master/automated%20install/basic-install.sh Het lijkt me wel wat, maar het is zo ingrijpend dat ik daar inderdaad een computer voor moet vrijmaken, dat is hier een probleem. Vooral DNSmasq is een pre, ik wist niet dat dat nog gebruikt werd. Maar alle domeinen en lijsten zitten in sql-databases, daar kan ik niks mee. Ik ben allergisch voor databases/noob.


Het lijkt erop dat je heel veel maatregelen neemt voor vanalles. Ik lees over proxy's, meerdere DNS servers, extensies. Maar wat wil je precies met je gehele setup bereiken? Want zo op het oog lijkt één oplossing voor alles als pfsense me het beste. Kwestie van 1 computer, device, NUC, whatever, en die gebruiken als router, firewall, ad blocker. Eventueel inrichten met VM's en e.e.a. ernaast draaien.


“ Dat is niet waar”

Dat is wel waar. Zelfs dit forum breekt aan allerlei gruzelementen zonder alle derde partij-sites. 

Dit forum werkt prima achter pfsense met pfblocker. 


Beste Nick. Dat het voor jouw wel werkt, zou je juist sceptisch moeten maken over jouw configuratie, niet meer zelfverzekerd in je eigen gelijk. Desalwelteplus, ik ga Dansguardian eerst overzetten naar E2guardian, dat was al 10 jaar nodig, daarna hang ik dat aan Pfsense en watmeer. Maar dat het daar zonder ingrijpen hier allemaal werkt baart mij wel weer zorgen. Toch lijkt het een stap in de goede richting.

Ik dank u allen.


Beste Nick. Dat het voor jouw wel werkt, zou je juist sceptisch moeten maken over jouw configuratie, niet meer zelfverzekerd in je eigen gelijk. Desalwelteplus, ik ga Dansguardian eerst overzetten naar E2guardian, dat was al 10 jaar nodig, daarna hang ik dat aan Pfsense en watmeer. Maar dat het daar zonder ingrijpen hier allemaal werkt baart mij wel weer zorgen. Toch lijkt het een stap in de goede richting.

Ik dank u allen.

Ik zou me meer zorgen maken als ik gebruik zou maken van een contentfilter dat al jaren niet meer onderhouden wordt.


Een schermafdruk van het KPN forum in Edge op Windows. 

Je ziet mooi dat de trackers niet geladen worden. Die zijn rood. Zoals bijvoorbeeld Google Analytics. En nog een paar andere.

Het forum werkt verder prima.


Hi @Planet B! Welkom en ben blij om je feedback te lezen! 

Ik vind het erg storend dat die lui mij overal willen volgen. Trackers zijn een beetje de ‘vieze mannen’ van de internets.

:grin:

Ik neem aan dat die proxy nog ergens staat, is er niet een IT-er die het KPN netwerk toegang kan geven? Het is een relatief simpele ingreep neem ik aan., het was een squid-proxy. Er staat er hier ook een om andere redenen.  Ik weet dus wat een zonde het zou zijn om ‘m stof te laten verzamelen. En het is een mooie toevoeging voor het KPN-netwerk.


Ik heb intern navraag over gedaan, zodra ik een terugkoppeling heb, laat ik het je weten!

Ik heb inmiddels een terugkoppeling ontvangen: de proxy gaat er tzt uit, dus toegang geven kan niet. Deze functionaliteit wordt niet bij KPN aangeboden: staat ook niet op de planning. Ik hoop dat het meedenken in dit topic je een stapje verder gebracht heeft!