Samenvatting: ik heb een KPN XGS-PON lijn thuis. Gisteren geactiveerd met de KPN ONT (Genexis) en een Box 12, werkte perfect. Daarna de service tool gebruikt om het PON ID van mijn eigen ONT (Nokia XS-010X-Q) door te geven. Ik werd gebeld ter bevestiging en het PON-ID van mijn eigen ONT werd geactiveerd. Na het aansluiten van mijn eigen ONT gaat de PON LED netjes branden. Het webmenu van de Nokia ONT geeft ook een goede signaalsterkte. De Nokia ONT zit aangesloten op een Cisco switch, met de poort ingesteld als trunk waarop VLAN 6 is toegestaan. VLAN 6 is doorgezet naar een VLAN interface op mijn FortiGate firewall. Het MAC-adres van de FortiGate is zichtbaar op de switch in VLAN 6, maar verder is dit VLAN leeg. PPPoE werkt niet. De helpdesk heeft tot nu toe geverifieerd dat de signaalsterkte in orde is en het juiste PON-ID zichtbaar, maar is verder niet in staat om me te helpen.
Â
Tijdlijn met alle details:
5 december overdag: Box 12 aangesloten op KPN ONT, lijn geactiveerd, internet werkt. Via service tool PON-ID van eigen modem doorgegeven
5 december 15:20: Gebeld door de helpdesk ter bevestiging dat eigen PON-ID geactiveerd moest worden. Dit is na mijn bevestiging uitgevoerd. SMS ontvangen met telefoonnummer (0800-0201557), ticketnummer en optiecode om direct ondersteuning te kunnen krijgen met de eigen ONT
5 december 's avonds: eigen ONT aangesloten, eigen netwerk (Cisco switches, FortiGate firewall) geconfigureerd voor VLAN 6. Nokia ONT komt online met steady PON LED en knipperende data LED. Het MAC-adres de van VLAN 6 interface van de FortiGate is zichtbaar in VLAN 6, maar PPPoE werkt niet. VLAN 6 kent alleen het FortiGate MAC-adres en is verder leeg in de Cisco switches
5 december 19:47: Gebeld naar de helpdesk met de info uit de SMS. Samen met de medewerker de situatie doorlopen, liep uiteindelijk stuk op het feit dat de lijn volledig donker zou zijn. Advies gekregen om de oorspronkelijke situatie met KPN ONT en Box 12 te herstellen, nogmaals te testen, en dan verder te kijken. Na het gesprek ontdekte ik de signaalsterkte in het webmenu van de ONT: -14.2 dBm, voor zo ver ik weet een bruikbaar signaal. Het feit dat mijn PON LED steady brandt op de ONT kan ik ook niet rijmen met de waarneming dat de lijn volledig donker zou zijn. Hierdoor heb ik ervoor gekozen om niet de oorspronkelijke situatie te herstellen maar de volgende dag terug te bellen
6 december 16:48: Gebeld naar de helpdesk met de info uit de SMS. Ik heb mijn bevindingen doorgegeven en samen met de medewerker de situatie nogmaals doorlopen. De medewerker stelde vast dat de lijn optisch online is met bruikbare signaalsterkte, en het PON-ID van mijn eigen ONT was ook correct zichtbaar. Ik kon niet worden doorverbonden naar een helpdesk met voldoende kennis om mij verder te helpen, omdat ik geen Service Plus abonnement heb. Na het gesprek heb ik geprobeerd informatie te vinden over Service Plus, maar alle verwijzingen naar meer informatie bevatten dezelfde link (https://www.kpn.com/internet/service-plus.htm) die doorverwijst naar een generieke helpdeskpagina zonder bruikbare info
6 december 17:20: Opnieuw gebeld naar de helpdesk met de info uit de SMS. Een andere medewerker liep de situatie nogmaals na en bevestigde de waarnemingen van het vorige gesprek. Ik heb uitgelegd dat ik geen mogelijkheid kan vinden om Service Plus af te sluiten. Daarvoor kreeg ik een nieuw telefoonnummer (0800-0402)
6 december 17:33: Gebeld naar 0800-0402, ik kreeg een menu om te doorlopen dat uiteindelijk verwijst naar de MijnKPN app
6 december 17:37: In de MijnKPN app via de digitale assistent de optie gevonden om me te laten bellen over het activeren Service Plus, de assistent had verder ook geen idee hierover
6 december 17:37: Gebeld voor het aanvragen van Service Plus. Na intern uitzoekwerk kreeg ik te horen dat Service Plus niet langer beschikbaar is voor nieuwe abonnementen. Ik kan het abonnement dat ik nodig heb om voldoende hulp te krijgen met mijn eigen ONT dus niet afsluiten. Ik liet weten aan de medewerker dat ik nu geen weg vooruit heb, omdat ik eigenlijk op zoek was naar de juiste helpdesk en Service Plus slechts een voorwaarde was. We hebben de situatie nogmaals nagelopen, en ik werd doorverbonden naar een afdeling met meer technische kennis. Daar kreeg ik te horen dat eigen ONT's niet worden ondersteund, dat er geen kennis voor is, en dat ik het op het forum moet proberen
Â
En nu?
Tot nu toe is mijn ervaring nog niet heel positief. Hopelijk is er hier wat kennis aanwezig om me verder te helpen. Volgens mij moet het uiteindelijk iets eenvoudigs zijn, bijvoorbeeld een configuratiedetail dat ik over het hoofd heb gezien. Of iets dat niet correct werkt buiten mijn eigen invloed om.
Deze pagina bevat wat informatie over de stappen rondom eigen ONT's: https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur
De pagina bevat ook een link naar een PDF met meer details rondom de instellingen:
https://kpn.com/w3/file?uuid=563993a1-e48a-485a-90a8-7389c5d6f5d4&owner=8de86c61-bdc8-4848-872e-e5b380e682fc&contentid=50183&mode=incontext
De PDF noemt de eisen, waar de Nokia ONT aan voldoet. Verder wordt PPPoE in VLAN 6 voor internet uitgelegd. Voor zover ik kan zien heb ik alle informatie correct opgevolgd. Ik heb ook een XGS-PON van Delta ernaast, die prima werkt met een eigen ONT met exact dezelfde VLAN-configuratie (alleen een ander VLAN-ID uiteraard, 107).
Verder heb ik hier nog gevonden dat monteurs ook een XS-010X-Q in een ander kastje installeren, maar dat voor doe-het-zelf installaties de Genexis wordt opgestuurd: https://community.kpn.com/internet-9/nieuwe-hardware-bij-monteurs-xgs-pon-ont-595278
Kan ik eventueel ook een monteur laten komen om een XS-010X-Q te installeren? Functioneel is dat exact dezelfde modem als die ik nu heb, dus in theorie kan mijn eigen firewall daar ook direct achter. En dan heb ik geen eigen modem en hopelijk wel de optie om een service desk met de benodigde kennis te mogen bellen?