Skip to main content
Vraag

[XS4ALL] Zit nog steeds op 200/20 na overgang op glasvezel

• September 14, 2026
  • 20 reacties
  • 122 keer bekeken

Nu ben Ik al heel lang een XS4ALL-klant en zit nu op glasvezel, maar mijn profiel staat blijkbaar nog steeds op de oude VDSL-snelheid van 200/20. Dit is belachelijk, KPN klanten gaan over op fiber en krijgen een snelheid die daarbij past, ik betaal meer dan de huidige KPN 500/500-prijzen!
Aan de telefoon kunnen ze niet helpen anders dan sorry en korting bieden als ik nog langer blijf. Maar, er is een automatisch systeem wat het zou moeten doen. Mijn conclusie: de automatische upgrade is nooit doorgevoerd op mijn overzetten van VDSL naar glasvezel.
Speedtests laten zien dat de snelheid er echt wel kan zijn.
Moet ik nou echt gaan wachten op die ‘verdubbeling’ alsof het een loterij is?

Help? Zou een techneut hier kunnen helpen?

20 reacties

Stephan.z
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • September 14, 2026

Ik zou naar een KPN winkel gaan en kijken wat ze daar voor je zouden kunnen doen

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • September 14, 2026

​@De Goede , heb je een Fritz!box van KPN/XS4ALL? 

Zo ja, staan je provider gegevens correct:?  

Waar XS4ALL staat mag je ook voor KPN kiezen maar wel FTTH (Fiber To The Home).

Staat dit wel goed dan staat idd. waarschijnlijk je profiel niet goed, bel 020-3987666.

• Auteur
  • September 14, 2026

Winkel kan net zoveel, of beter gezegd zo weinig als de klantenservice kan betekenen.
Dit is een IT probleem.

Router is volledig correct ingevuld, dat is al meermaals bekeken.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 14, 2026

Als de klant niets wijzigt dan wijzigt kpn ook niets aan het abonnement als de drager veranderd. Ook niet bij een abonnement van kpn. Als jij een abonnement hebt van 200/20 dan blijft dat zo. Ook als je van vdsl naar glasvezel gaat.

Stephan.z
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • September 14, 2026

Sorry, maar ik haakte aan over je je melding van de sneldheid en de bij komende koste.
En in de winkel kan je zien wat ze doen en dat mis je bij de klantenservice.

Het is een tip. 

• Auteur
  • September 14, 2026

Als de klant niets wijzigt dan wijzigt kpn ook niets aan het abonnement als de drager veranderd. Ook niet bij een abonnement van kpn. Als jij een abonnement hebt van 200/20 dan blijft dat zo. Ook als je van vdsl naar glasvezel gaat.

Dit is niet correct. Meermaals is mij door KPN medewerkers uitgelegd dat er een conversie behoord plaats te vinden. Daarnaast is er een geautomatiseerd systeem wat daar nogmaals overheen gaat om de snelheden naar hoger te zetten alnaar het pakket daar in kosten aan evenaart. (en als de huidige verbinding dit aankan)

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • September 14, 2026

Nou hier niet ​@Joep1965  toen ik overging van VDSL naar Glas ging ik direct van 100/10 naar 100/100, later naar 200/200. Dit laatste overigens op eigen verzoek via de Mijn KPN. 

Als je glasvezel hebt hoort je snelheid  symmetrisch te zijn. 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 14, 2026

Maar zag je dat ook terug in mijnkpn ​@Berrie_Kaas ? Er zijn gevallen geweest waar de upload niet werd aangepast maar wel werd geleverd. 

• Auteur
  • September 14, 2026

Maar zag je dat ook terug in mijnkpn ​@Berrie_Kaas ? Er zijn gevallen geweest waar de upload niet werd aangepast maar wel werd geleverd. 

Lijkt wel heel erg op hetzelfde probleem, toch?

Glasfiber connecties zijn symmetrische verbindingen, ADSL en VDSL zijn koperverbindingen en in de naam wordt 't al weergegeven dat deze assymetrisch zijn. (Ook al zou technisch gezien VDSL symmetrisch aankunnen op korte afstanden naar het verdeelpunt.) Overstap naar fiber behoord dus het profiel op zijn minst aangepast te worden, daarnaast is het ook wel zo netjes naar je klant om snelheden te bieden die qua kosten overeenkomen ongeacht welk label eraan hangt.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 14, 2026

Plaats eens een screenshot van een meting met een bekabelde pc of laptop als je wil. Graag meten met de app van Ookla. Dat is de betrouwbaarste.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • September 14, 2026

Weet ik niet meer ​@Joep1965 , het was toen overigens nog Mijn XS4ALL. Na de omzetting bleek mijn profiel niet goed te staan, de 100 Mb. download zakte heel snel in naar 60 Mb/s. Metingen door een monteur ter plaatse toonden dit aan en bij een telefonisch contact met XS is dit aan gepast, mijn profiel bleek dus niet goed te staan. Dit zou bij ​@De Goede ook zo kunnen zijn, tenzij hij wel de beloofde snelheid haalt. Dan is er weinig aan de hand lijkt mij, administratief wordt dit t.z.t. wel rechtgetrokken. Mijn upload was wel direct zoals overeengekomen, 100 Mb/s dus.     

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 14, 2026

We wachten even op de reactie van ​@De Goede . Ik ben benieuwd. 

• Auteur
  • September 14, 2026

Download 200.19 en up doet nu raar, drie metingen en dan start ie met de bewering dat er bijna 700 kan maar zakt al vlot terug. Laatste meent dat ik de 227.04 zou kunnen krijgen.

Na het rondje van vier medewerkers vandaag zat er een techneut tussen (derde lijns), wellicht dat die nu althans het naar symmetrisch heeft gezet?
Een stapje vooruit, dat wel maar waar blijft het overzetten naar een passend profiel?

rvk01
Slimmerik
  • September 14, 2026

Download 200.19 en up doet nu raar, drie metingen en dan start ie met de bewering dat er bijna 700 kan maar zakt al vlot terug. Laatste meent dat ik de 227.04 zou kunnen krijgen.

Dat upload hoog begint en terugzakt is normaal. Doet ie bij mij ook.

Maar wat is nu het probleem? Je krijgt dan toch 200/200. Dat is toch goed en volgens je abo?

Dat je meer betaald dan 500/500 is geen profiel mismatch maar gewoon het feit dat je op een oude abo structuur zit. Als ze je administratief naar 200/200 zetten zal dat niet opgelost zijn. 

• Auteur
  • September 14, 2026

Ben ik hier nou bezig met een discussie? Ik werk niet voor de KPN...

Kan een moderator mijn startende post doorschieten naar de IT?

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 14, 2026

Op het forum helpen klanten elkaar. Er gaat dus helemaal niets doorgeschoten worden. Misschien is de klantenservice 0800-0402 een betere weg voor je.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • September 14, 2026

Op het forum helpen klanten elkaar. Er gaat dus helemaal niets doorgeschoten worden. Misschien is de klantenservice 0800-0402 een betere weg voor je.

Of zoals eerder gemeld: XS4ALL - https://www.kpn.com/service/xs4all  of direct 020-3987666.

• Auteur
  • September 14, 2026

Dank voor het meedenken en de goedbedoelde hulp die jullie aanbieden.

Ik heb reeds een uur aan de lijn gehangen met verschillende personen van KPN en XS4all.
Ik volg die gesprekken op met het verzoek op het forum in de hoop dat een moderator deze kan oppakken en naar de technische dienst door te sturen zodat die problemen kunnen corrigeren en zo mogelijk naar het daarvoor bedoelde aanbod kunnen doorzetten.

Dan resteerd mij nu alleen nog jullie allen een fijne dag toe te wensen.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • September 14, 2026

Tot slot wat mij betreft, ​@De Goede schreef:

Nu ben Ik al heel lang een XS4ALL-klant en zit nu op glasvezel, maar mijn profiel staat blijkbaar nog steeds op de oude VDSL-snelheid van 200/20. Dit is belachelijk, KPN klanten gaan over op fiber en krijgen een snelheid die daarbij past, ik betaal meer dan de huidige KPN 500/500-prijzen!

Dat klopt, je hebt nu waarschijnlijk nog een XS4ALL abonnement binnen KPN, deze is veer duurder dan nodig, en je bent in feite al lang ‘gewoon’ klant van KPN. Ik heb enige tijd geleden XS verlaten en ben volledig overgestapt naar KPN, dat is goedkoper dan het XS abonnement. XS is in principe nog een stempel op een KPN abonnement, meer niet. De KPN site, een KPN winkel  en 0800-0402 kan je er alles over vertellen. 

En idd., in deze community helpen klanten elkaar waar het kan, moderators kunnen adviseren, veel meer kunnen ze en doen ze niet.     

rvk01
Slimmerik
  • September 14, 2026

Ik begrijp nog steeds niet helemaal wat een moderator door moet zetten naar de technische dienst?

Als je naar de nieuwe abonnementsvorm wilt dan kun je gewoon vernieuwen. Let op, niet verlengen maar vernieuwen. Je krijgt dan een nieuw contract met de nieuwe abonnementsvorm.

Zie ook deze post

Er is dus een verschil tussen abonnement verlengen (bestaand abonnement) of vernieuwen (naar nieuwste propositie).

Anders zou je misschien duidelijk kunnen maken wat een moderator door zou moeten zetten naar de technische dienst?  Want het punt in je opening post is geen technisch probleem.

Â