Skip to main content
Beantwoord

Y-Kabel aanschaffen. De mijne is stuk

• May 14, 2021
  • 17 reacties
  • 995 keer bekeken

Hallo KPN,

Dezelfde vraag is al een aantal keer voorbij gekomen op dit forum, maar nog steeds geen idee hoe ik aan zo'n ding kom.

Het lijkt er op dat de Y-link kabel (kabeltje tussen het aansluitpunt en het modem) van onze Experia V10 stuk is. Kan iemand me vertellen waar ik zo'n ding kan bestellen?

Hoor graag wat de mogelijkheden zijn.

Groet,

David.

Beste antwoord door DvdMlnbrks

Leuk je even gesproken te hebben, @DvdMlnbrks .  Ik wilde een monteur inboeken maar blijkbaar zit je in een gebied waar we terughoudend zijn ivm corona.

Het ticket gaat naar een backoffice en ik vermoed dat een monteur met deskdienst jou gaat bellen. Er zal een nadere analyse volgen en mocht de conclusie zijn dat er tóch een monteur moet komen, zal die alsnog aangestuurd worden.

Houd je mij op de hoogte van de voortgang? 

Dag Erwin,

Eensgelijks. Ik hou je op de hoogte.

Met vriendelijke groet,

David.

Dag Erwin,

Monteur is vandaag geweest.
Systeem nagemeten en er bleek meer aan de hand dan alleen de Y-kabel tussen ISRA en modem:  Nieuwe verbinding met de buitenkabel en binnenkabel gemaakt, ISRA punt vervangen en de rangering in de wijkkast vervangen. Zo ongeveer een nieuwe aansluiting dus.

Blijkbaar was de aansluiting 'n z'n geheel niet erg stabiel meer. Maar na dit groot onderhoud gaat ie weer als de spreekwoordelijke Dolle Beer!

Complimenten overigens aan de monteur (Sahid): Kundig, Snel en Correct. Super!

Bedankt voor de ondersteuning.

Met vriendelijke groet,

David.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

17 reacties

Erwin van KPN
Moderator

Hoi @DvdMlnbrks . Dat is een goede vraag.

Ik hoop dat ik jou zo'n ding kan nasturen maar ik weet het pas zeker als ik je gegevens heb.

Kun jij je profiel aanvullen en mij vervolgens hier een seintje geven?

Wat is er trouwens stuk? Liggen je diensten er uit? Of draait je verbinding maar op één aderpaar?

• Auteur
  • Topper
  • May 14, 2021

Dag Erwin,

Profiel net aangevuld.

Zou mooi zijn als je een kunt nasturen. Waarom ik denk dat het het kabeltje is? ik ben in de meterkast aan het 'rommelen' geweest en sindsdien zijn beide DSL lijnen instabiel. Wat bewegen aan het kabeltje, geeft soms verbetering, soms wordt het sletcher. Veel FEC fouten (soms 30k+ na 5min).

Conclusie: kabeltje stuk of - vervelender- aansluitpunt of modem.

• Auteur
  • Topper
  • May 14, 2021

BTW: Ik heb zojuist ook een afspraak in de KPN winkel gemaakt voor morgen, misschien hebben ze er daar een.

In deze thuiswerktijden is een stabiele verbinding een must... Moet snel opgelost.

• Auteur
  • Topper
  • May 14, 2021

Oh ja, En de diensten (tv internet) vallen ook regelmatig weg omdat een of beide lijnen zijn weggevallen en opnieuw op moeten starten.

Vervelend.

Erwin van KPN
Moderator

Ik heb er eentje opgestuurd. Gek genoeg staat er bij dat deze voor een Fritzbox is maar ik vermoed dat ‘ie ook op jouw experiabox past. 

Erwin van KPN
Moderator

Stel dat de kabel het probleem niet oplost. Laat het hier even weten zodat we verder kunnen analyseren.

• May 15, 2021

Heb nog een nieuwe ongebruikte liggen,.. Schiet niemand iets mee op nu. Ik heb zelf geen kpn diensten meer.

Pm anders je adres, heb nog wel wat gratis postzegels van kantoor liggen :sunglasses:

• Auteur
  • Topper
  • May 15, 2021

Dag Erwin,

Super! Bedankt. Hoop dat ie past en het probleem oplost. Ik kom in elk geval (pos of neg) weer in de lucht.

David.

• Auteur
  • Topper
  • May 15, 2021

Heb nog een nieuwe ongebruikte liggen,.. Schiet niemand iets mee op nu. Ik heb zelf geen kpn diensten meer.

Pm anders je adres, heb nog wel wat gratis postzegels van kantoor liggen :sunglasses:

Hoi Jeroen,

Kpn stuurt er ook een op, maar het is niet 100% zeker of tie past. Dus als je die van jou op wilt sturen, graag! Heb ik 2 kansen.

Hartstikke bedankt!

David.

admin: adresgegevens verwijderd

• May 15, 2021

Okido!, ps, poets je adres even weg dmv de drie puntjes rechtsonder in je bericht, je gegevens zijn nu voor iedereen zichtbaar,… 

• Auteur
  • Topper
  • May 18, 2021

Dag Jeroen,

Je kabeltje is vandaag binnengekomen. Geprobeerd en het past. Eerste opstart van de DSL verbindingen was hoopvol, maar nu toch al weer een paar herstarts van de verbinding gezien :-( Het aantal FEC fouten lijkt echter wel  lager dan voorheen).

Maar het is nog geen winnaar.

Maar hoe het ook zij: superbedankt voor je hulp!

Met vriendelijke groet,

David.

• Auteur
  • Topper
  • May 18, 2021

Stel dat de kabel het probleem niet oplost. Laat het hier even weten zodat we verder kunnen analyseren.

Dag Erwin,

Helaas was het kabeltje dat ik van KPN ontving niet het juiste: Het kabeltje dat gestuurd was had 2x RJ11 in 1xRJ45, terwijl het kabeltje voor de Expariabox V10 2xRJ11 in 1xRJ11 moet zijn.

Helaas heeft echter het vervangen van het kabeltje (backup plan, zie elders in deze thread) niet tot het gewenste resultaat geleid: S/N ratio van speciaal de 2e lijn blijft instabiel. Ook is het aantal FEC fouten na een paar minuten al weer stevig opgelopen.

Misschien is het ISRA punt de volgende verdachte? De stekkertjes zitten er wel erg los in en een beetje 'spelen' ermee, maakt dat een lijn verbinding verliest.

Lijkt me een zaak voor een KPN-monteur.

Hoe zetten we dit laatste in gang?

Graag je reactie.

Met vriendelijke groet,

David.

• Auteur
  • Topper
  • May 18, 2021

Erwin van KPN
Moderator

Leuk je even gesproken te hebben, @DvdMlnbrks .  Ik wilde een monteur inboeken maar blijkbaar zit je in een gebied waar we terughoudend zijn ivm corona.

Het ticket gaat naar een backoffice en ik vermoed dat een monteur met deskdienst jou gaat bellen. Er zal een nadere analyse volgen en mocht de conclusie zijn dat er tóch een monteur moet komen, zal die alsnog aangestuurd worden.

• Auteur
  • Topper
  • May 19, 2021

Leuk je even gesproken te hebben, @DvdMlnbrks .  Ik wilde een monteur inboeken maar blijkbaar zit je in een gebied waar we terughoudend zijn ivm corona.

Dag Erwin,

Met vriendelijke groet,

David.

• Auteur
  • Topper
  • Antwoord
  • May 21, 2021

Dag Erwin,

Met vriendelijke groet,

David.

Dag Erwin,

Monteur is vandaag geweest.
Systeem nagemeten en er bleek meer aan de hand dan alleen de Y-kabel tussen ISRA en modem:  Nieuwe verbinding met de buitenkabel en binnenkabel gemaakt, ISRA punt vervangen en de rangering in de wijkkast vervangen. Zo ongeveer een nieuwe aansluiting dus.

Blijkbaar was de aansluiting 'n z'n geheel niet erg stabiel meer. Maar na dit groot onderhoud gaat ie weer als de spreekwoordelijke Dolle Beer!

Complimenten overigens aan de monteur (Sahid): Kundig, Snel en Correct. Super!

Bedankt voor de ondersteuning.

Met vriendelijke groet,

David.

Erwin van KPN
Moderator

Die verbinding gaat weer als de 🚒 , inderdaad ;-)

Ik stuur Said nog wel even een mailtje met jouw complimenten. Mocht er ooit iets anders zijn, weet je mij te vinden.