Skip to main content

Sinds woensdag ben ik aangesloten op KPN internet, ik heb 200 Mb middels pairbonding. Over 6 maanden ga ik terug naar 100 Mb wegens de prijs. Ik heb gebruik gemaakt van de aanbieding die toen gold. Maar voor het leveren van 100 Mb is volgens mij geen pairbonding nodig, ik kom van T-Mobile Thuis en dat werd via enkele kabel geleverd. Mijn vraag is: heb ik voor 100 Mb pairbonding nodig?

 

De reden van deze vraag is dat de geleverde kabel van KPN naar het modem te kort is. Ik lees te veel tegenstrijdige en verwarrende berichten over het verlengen van zo'n kabel.

Ik lees te veel tegenstrijdige en verwarrende berichten over het verlengen van zo'n kabel.

Inderdaad. Dat zou ik alleen aan een kpn monteur overlaten. Die verlengt hem niet, maar maakt dan in zijn geheel een langere.

Geen idee hoe het werkt als je teruggaat in snelheid. Maar de snelheid per lijn kan kpn niet beïnvloeden. Wel de snelheid die het modem afneemt. En ik mag toch aannemen dat één lijn voldoende snelheid heeft. Zeker als je dat via T-mobile ook had met de single line.

Je zou nu ook eens alleen de blauwe erin kunnen laten en zien wat je binnenkrijgt door of in te loggen op het modem of een speedtest te doen.


Dank voor je reactie.

Zojuist heb ik twee snelheidstesten gedaan, de eerste pairbonding 200 Mb geeft een snelheid van bijna 200 Mb. Daarna, zoals je voorstelt, een enkele kabel in de blauwe aansluiting, geeft een snelheid van bijna 100 Mb (het service lampje is dan wel oranje). Een enkele kabel in de witte aansluiting geeft hetzelfde resultaat.


De reden van deze vraag is dat de geleverde kabel van KPN naar het modem te kort is. Ik lees te veel tegenstrijdige en verwarrende berichten over het verlengen van zo'n kabel.

Hallo @MThSteyn je hebt het antwoord zelf al gevonden hierboven door je eigen tests.


Kans is wel groot dat KPN de lijn op pairbonding houdt als je teruggaat naar 100Mbps. T-Mobile levert geen pairbonding maar KPN zal dat altijd doen als het mogelijk is als er met een enkele lijn niet de bandbreedte gehaald kan worden die bij het abonnement hoort. Omdat een 100Mbps abonnement bij KPN gelijk staat aan ‘tot 120Mbps’ en er op een enkele VVDSL-lijn die snelheid niet gehaald kan worden zal de leverstraat automatisch kiezen voor bonded VVDSL zoals je deze nu hebt.

Je kan ook kijken of er een dragerwissel mogelijk is naar Vplus, dan kan je met één lijn de 100Mbps halen maar ook de 200 (afhankelijk van de afstand). Vplus is echter wel wat gevoeliger voor interferentie en heeft daarom niet de voorkeur vanuit de leverstraat omdat de kans op storing ietsjes groter is dan bij bijvoorbeeld pairbonding.


   Kans is wel groot dat KPN de lijn op pairbonding houdt als je teruggaat naar 100Mbps.

Hier was ik al bang voor.

Ondertussen is mijn probleem met het plaatsen van het modem opgelost. Iedereen dank ik voor de moeite van het reageren.