Skip to main content

De monteur is zojuist geweest om de kpn modem aan te sluiten (Experia Box v10). De KPN aansluitig zit echter aan de kant van de bank ipv aan de kant van de tv (waar de ziggo aansluiting zit). Aan de kant van de tv zitten ook al mijn media apparaten die met de kabel verbonden moeten worden

Hoe kan ik de verbinding naar de modem verlengen zodat ik de modem weer bij de tv neer kan zetten? Ik weet dat er geen langere y-kabel bestaat omdat KPN de kans op storingen groter acht.

En er komen nu 2 kabels uit de muur, 1 blauwe en 1 witte. Ik heb langere internet kabels, kan ik deze niet los van de muur in de modem stoppen? Of is de DSL ingang de enige ingang van de modem? 

Als ik je goed begrijp vraag je dus om een telefoonverlengkabel. 

https://www.allekabels.nl/rj11-kabel/7399/1092607/telefoonkabel-rj11.html

Als je dat niet bedoeld, toon dan even hoe het uit de muur komt met een fotootje. 


Je moet een rj11 verlengsnoer hebben. LET OP: Dit moet een 4 aderig snoer zijn. De meesten zijn 2 aderig, want voor telefoon is dat prima. Je hebt pairbonding dus 2 sets van 2 aders.


Dat kunt u beter niet doen want dat is nadelig voor de verbinding. U kunt beter het modem laten staan zoals de monteur hem geïnstalleerd heeft. En daar vandaan een utp-kabel naar de tv leggen. Als u daar meerdere apparaten op aan wilt sluiten gebruikt u daarvoor een switch. 

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pageCount=1&pos=2052


Dat kunt u beter niet doen want dat is nadelig voor de verbinding. U kunt beter het modem laten staan zoals de monteur hem geïnstalleerd heeft. En daar vandaan een utp-kabel naar de tv leggen. Als u daar meerdere apparaten op aan wilt sluiten gebruikt u daarvoor een switch. 

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pageCount=1&pos=2052

Werkt dat ook met een ADSL verbinding, ik dat dat dit ethernet was?


Dit had je beter aan de KPN Monteur kunnen vragen, wij hebben '’custom'’ setjes om zelf een Y kabel te maken op lengte. Wel is het zo dat je dan altijd de korte Y kabel moet bewaren aangezien de langere Y kabel storingsgevoeliger is. Dus bij een storing zal de eerste stap het modem naar het ISRA verplaatsen zijn, maar lost dit het niet op is die kabel gewoon goed. 

Eventueel zou je hiervoor een servicemonteur voor kunnen laten komen maar dan ben je wel direct 70 euro verder. 

Ik wil je niet adviseren om een RJ11 koppelbusje aan te schaffen en het op deze manier te verlengen, dan kan ik je bijna garanderen dat je storing krijgt. 


Als ik het goed begrijp wilt u het modem weer bij u tv plaatsen kpn heeft zelf ook lange y kabels ik had er namelijk ook 1 gehad maar daarmee waren had ik continu storingen dus nu dus ik heb ik het advies van opgevolgd en weer een kortere y kabel en het probleem om een ander manier opgelost


kpn heeft zelf ook lange y kabels

Die heeft KPN niet, er is één maat. Langere kabels zijn altijd op maat gemaakt door een monteur.


Eindelijk wordt het mij ook duidelijk. De 2 kabels zijn niet blauw en wit, maar de stekkertjes die er op zitten zijn blauw en wit. 

De kabels zitten waarschijnlijk in een KPN kastje met een blauw en een wit rj11 stekkertje die worden gebonden naar een Rj11 stekkertje. (?)

 

Wat in het Topic in de onderstaande link voorzien van afbeeldingenen mooi wordt uitgelegd.

 



Zoals in dit topic al is uitgelegd door 2 monteurs is het niet slim deze kabel te verlengen met een verlengkabel.  Uiteraard kan een ethernet switch hier geen enkele rol in spelen. 


Zoals in deze draad al is uitgelegd door 2 monteurs is het niet slim deze kabel te verlengen met een verlengkabel.  Uiteraard kan een ethernet switch hier geen enkele rol in spelen. 

Oh jawel hoor, in het LAN (dus alles ná de Experiabox) kan prima een switch geplaatst worden. Er zit in het lokale netwerk bij iemand thuis geen verschil of het nou xDSL, kabel of glasvezel is. Alles is een ethernetsignaal na het modem.


Zoals in deze draad al is uitgelegd door 2 monteurs is het niet slim deze kabel te verlengen met een verlengkabel.  Uiteraard kan een ethernet switch hier geen enkele rol in spelen. 

Oh jawel hoor, in het LAN (dus alles ná de Experiabox) kan prima een switch geplaatst worden. Er zit in het lokale netwerk bij iemand thuis geen verschil of het nou xDSL, kabel of glasvezel is. Alles is een ethernetsignaal na het modem.

De vragensteller wil volgens mij zijn Experiabox verplaatsen naar waar de TV staat het gaat dus om de kabel vóór het modem. 

Maar leg eens uit, misschien begrijp ik het niet helemaal. 


De vragensteller wil volgens mij zijn Experiabox verplaatsen, dus naar waar de TV staat het gaat dus om de kabel vóór het modem. 

Maar leg eens uit, misschien begrijp ik het niet helemaal. 

Klopt, dat is de wens en zoals al aangegeven is dat voor de vraagsteller geen optimale situatie. Zoals geopperd kan een switch de situatie prima in orde brengen. Dan blijft de Experiabox staan, gaat er een kabel vanuit de Experiabox naar de switch die bij de tv geplaatst wordt en dan kan hier alle apparatuur bekabeld op aangesloten worden.


De vragensteller wil volgens mij zijn Experiabox verplaatsen, dus naar waar de TV staat het gaat dus om de kabel vóór het modem. 

Maar leg eens uit, misschien begrijp ik het niet helemaal. 

Klopt, dat is de wens en zoals al aangegeven is dat voor de vraagsteller geen optimale situatie. Zoals geopperd kan een switch de situatie prima in orde brengen. Dan blijft de Experiabox staan, gaat er een kabel vanuit de Experiabox naar de switch die bij de tv geplaatst wordt en dan kan hier alle apparatuur bekabeld op aangesloten worden.

Dus de Experiabox blijft in jouw oplossing staan. Dan heeft hij geen switch nodig, de UTP kabel die nu waarschijnlijk al in de box zit en naar de ontvanger gaat is dan gewoon een meer solide oplossing. 


Dus de Experiabox blijft in jouw oplossing staan. Dan heeft hij geen switch nodig, de UTP kabel die nu waarschijnlijk al in de box zit en naar de ontvanger gaat is dan gewoon een meer solide oplossing. 

Maar @Maria1234 heeft het ook over bekabeld aangesloten media-apparaten, dan is zo'n switch een zeer degelijke oplossing. Meerdere kabels leggen kan maar een goede switch met IGMP Snooping is net zo solide als oplossing. Ik maak op mijn router gebruik van een enkele LAN-poort en de rest gaat allemaal via een switch die daarop is aangesloten. Zo komt het ook vaker voor in zakelijke netwerken. Als alle switching capaciteit in orde is en de juiste apparatuur wordt gebruikt kan dat prima.


Dus de Experiabox blijft in jouw oplossing staan. Dan heeft hij geen switch nodig, de UTP kabel die nu waarschijnlijk al in de box zit en naar de ontvanger gaat is dan gewoon een meer solide oplossing. 

Maar @Maria1234 heeft het ook over bekabeld aangesloten media-apparaten, dan is zo'n switch een zeer degelijke oplossing. Meerdere kabels leggen kan maar een goede switch met IGMP Snooping is net zo solide als oplossing. Ik maak op mijn router gebruik van een enkele LAN-poort en de rest gaat allemaal via een switch die daarop is aangesloten. Zo komt het ook vaker voor in zakelijke netwerken. Als alle switching capaciteit in orde is en de juiste apparatuur wordt gebruikt kan dat prima.

Maar dan geef je geen antwoord op de vraag van het verplaatsen, maar op het bijkomende gebeuren dat er mogelijk extra media apparatuur direct op de Experiabox moet worden aangesloten.

Ik kan me voorstellen dat dit een oplossing zou zijn als men de UTP aansluiting van de TV voor smart TV zou willen gebruiken. Maar in dat geval zal de KPN monteur naar alle waarschijnlijkheid al een switch bij de TV hebben gezet. 

Jouw oplossing veroorzaakt nameijk dat  niet 1 maar minstens 2 kabels naar de overkant van de kamer moeten.  


Wat is de conclusie van @Maria1234 inmiddels? Want dit topic gaat alle kanten op behalve de juiste.


Dan begrijp je mij niet helemaal denk ik. Ik geef aan dat verplaatsen van de Experiabox niet aan te raden is en dus is daar mijn antwoord al mee gegeven.

De assumptie dat er door de monteur al een switch is geplaatst is nergens op gebaseerd en dat hoef helemaal niet het geval te zijn aangezien dat koop-apparatuur is en misschien wilde TS daar niet aan, of de monteur heeft de andere apparatuur niet gezien, kan ook. We weten niet wat er allemaal tijdens het bezoek is gebeurd dus laten we daar niet over speculeren.

Hoe kom je bij een tweede kabel? Dat heb ik nooit gezegd en dat hoef helemaal niet. Er kan vanuit de Experiabox één kabel naar de tv met daarop een switch, daarachter kan dan alle apparatuur inclusief tv-ontvanger aangesloten worden. 


Dank voor alle snelle reacties. Om het beter uit te leggen: er komen 2 kabels uit de muur die dmv een y-kabel in mijn modem terecht komen:

Het modem staat nu echter enorm in de weg bij de deur naar het balkon waardoor je er overheen moet stappen wil je naar buiten gaan (bovendien ziet zo’n witte kast er niet mooi uit, midden in het zicht) Het vorige modem (van ziggo) kon worden verbonden bij de muur van de tv, waar ook al mijn overige media apparaten zijn.

Nou heb ik een splitter gekocht waardoor alle verbindingen met de overige media apparaten gewoon werken, mijn wens is dus puur estetisch: ik zou graag de kabels die uit de muur komen en naar de DSL ingang van het modem gaan verlengen zodat ik mijn modem uit het zicht kan plaatsen. Is dit mogelijk?

 


Hallo Maria 1234, dat kan wèl, maar officieel adviseert KPN om de standaard lengte van 1 ½ meter aan te houden i.v.m. eventuele kwaliteitsverliezen van het internetsignaal. 

Ik lees echter ook verhalen dat modems zelfs op een andere etage staan, meters verder dan het IS/RA-punt, zoals op de foto. Dat kan werken met een goede bekabeling, zoals eerder door anderen beschreven, maar je hebt dan geen ondersteuning meer van KPN als het storing geeft, KPN zegt dan doodleuk, zet het modem eerst maar met de originele kabel weer bij het IS/RA-punt.

 


Bij een single-line verbinding is zoiets gemakkelijk te realiseren. Met pairbonding heb je daarentegen een Y-kabel nodig om de twee lijnen te combineren. Zoiets is zelf te fabriceren maar je krijgt nooit de kwaliteit zoals een KPN monteur deze zou realiseren, deze heeft hier namelijk speciale kitjes voor om dit te kunnen maken. Het is wat meer werk dan een reguliere kabel maar het is zeer zeker mogelijk.

Deze kitjes zijn echter niet ergens te bestellen voor zover ik weet. Fritzbox heeft kabeltjes die bij de oude 7581 zaten die moeten werken maar die zijn niet meer te bestellen volgens mij.


😊


Mijn advies is gewoon  de klantenservice bellen en aangeven dat de manier hoe de aansluitingen nu lopen niet naar wens zijn en vragen  of monteur opnieuw wil langs komen om de situatie wenselijker te maken in overleg met u. Omdat het nl nog niet zo lang geleden is dat de monteur de aansluiting heeft gerealiseerd.  Denk wel dat ze weer langskomen.


Bij een single-line verbinding is zoiets gemakkelijk te realiseren. Met pairbonding heb je daarentegen een Y-kabel nodig om de twee lijnen te combineren. Zoiets is zelf te fabriceren maar je krijgt nooit de kwaliteit zoals een KPN monteur deze zou realiseren, deze heeft hier namelijk speciale kitjes voor om dit te kunnen maken. Het is wat meer werk dan een reguliere kabel maar het is zeer zeker mogelijk.

Deze kitjes zijn echter niet ergens te bestellen voor zover ik weet. Fritzbox heeft kabeltjes die bij de oude 7581 zaten die moeten werken maar die zijn niet meer te bestellen volgens mij.

Ze zijn gelukkig gewoon weer leverbaar. 😀


Haal het modem een stuk terug richting de aansluiting in de muur. Dan vandaar met één UTP kabel naar de apparatuur. Bij de terras deur holle plint of drempel. Bij de apparatuur bijvoorbeeld deze switch:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/

UTP kabel zo'n kabel met brede klik stekkers. Ook wel ethernet kabel.


Dat bedoel ik ook de monteur die het heeft aangesloten  zou het ook met een langere y kabel aansluiten.


Dat bedoel ik ook de monteur die het heeft aangesloten  zou het ook met een langere y kabel aansluiten.

Hallo asrah, hier maak je een denkfout, een Y-kabel is een ander soort kabel dan de netwerkkabel die PeterG bedoelt. Een Y-kabel mag officieel niet langer dan 1 ½ meter zijn vóór het modem. Een netwerkkabel nà het modem, kan maximaal 100 meter zijn.