Skip to main content

De monteur is zojuist geweest om de kpn modem aan te sluiten (Experia Box v10). De KPN aansluitig zit echter aan de kant van de bank ipv aan de kant van de tv (waar de ziggo aansluiting zit). Aan de kant van de tv zitten ook al mijn media apparaten die met de kabel verbonden moeten worden

Hoe kan ik de verbinding naar de modem verlengen zodat ik de modem weer bij de tv neer kan zetten? Ik weet dat er geen langere y-kabel bestaat omdat KPN de kans op storingen groter acht.

En er komen nu 2 kabels uit de muur, 1 blauwe en 1 witte. Ik heb langere internet kabels, kan ik deze niet los van de muur in de modem stoppen? Of is de DSL ingang de enige ingang van de modem? 

 

 Kijk zo heeft de monteur het met een 2.5m y kabel bij mij aangesloten op mijn aanvraag uiteindelijk 


Ik zie heel veel kast en heel weinig kabel op de foto. Dit is standaard kpn dsl kabel waar de monteur zelf een Y kabel mee heeft gemaakt. 

Zou ik zelf nooit zo (laten) doen. Zet ik liever het modem met officiële kabel vlak bij de aansluiting en ga verder met (één) ethernet kabel. Blijft de internet kwaliteit stabieler en minder storing gevoelig. 

Meerdere apparaten dan met switch op die kabel. 


Ik zie heel veel kast en heel weinig kabel op de foto. Dit is standaard kpn dsl kabel waar de monteur zelf een Y kabel mee heeft gemaakt. 

Zou ik zelf nooit zo (laten) doen. Zet ik liever het modem met officiële kabel vlak bij de aansluiting en ga verder met (één) ethernet kabel. Blijft de internet kwaliteit stabieler en minder storing gevoelig. 

Meerdere apparaten dan met switch op die kabel. 

Tuurlijk is dat vele malen beter, alleen soms zit een ISRA echt op een onmogelijke plek, soms bij de bouw of soms door een uitbouw dat het echt volledig in het midden van een woonkamer zit. Snap heel goed dat er soms een wens is om het modem ergens anders te plaatsen en dat is gelukkig ook wel mogelijk. 


Ach jah ik heb het jaren geleden  laten doen ik er nog niet zoveel vanaf wist ik heb nu namelijk ook twee WiFi versterkers staan van kpn gekregen. Nu zou ik het nooit zo laten doen had nog geen ervaring met bonding. VolgenS de monteur schijnen met bonding zoveel problemen te zijn dat  de monteurs eigenlijk terug willen met  naar het enkele systeem naar kpn wilt niet dit. Bonding  blijft alleen  effectief te zijn met bekabeld internet en niet met  wifi met WiFi is gebleken dat het bonding vele malen  stabieler is. Dat is was diverse monteur tegen mij zeggen  of dat zo is weet ik niet. 


Het hele pairbonding gebeuren is toch een sterfhuisconstructie i.v.m. de opkomst van glasvezel.

Als je nu koper hebt en je wilt pairbonding, terwijl jouw huis op de planning staat voor glasvezel,kun je het niet eens meer aanvragen.


Het hele pairbonding gebeuren is toch een sterfhuisconstructie i.v.m. de opkomst van glasvezel.

Denk ik ook. Net als Sneller Internet Buitengebied. Er zal denk ik ook nooit meer een nieuw modem komen wat het ondersteund. 


Mijn huis staat nog lang niet op deplanning bij kpn omdat hier al een tmobile glasvezel kabel ligt sinds vorig jaar kpn sluit nu dehuizen aan war nu nog kabel ligt en daarna pas huizen  waar al een ander provider een kabel heeft geïnstalleerd  en ze vertikken het om via de tmobile kabel te leveren terwijl tmobile het kpn netwerk gebruik....


Mijn huis staat nog lang niet op deplanning bij kpn omdat hier al een tmobile glasvezel kabel ligt ...

KPN zal in de toekomst steeds meer aan zichzelf denken. Wat kost het onderhouden van dat oude koperlijntje en wat leveren die paar klanten die daar nog gebruik van maken op.

Ik verwacht dat KPN dan gewoon abonnementen op zal zeggen bij problemen. U gaat maar naar T-Mobile of Delta. Dat ligt er bij u gewoon, daar kunt u klant bij worden. Succes en de groeten. 

Het is voor KPN veel lucratiever om in gebieden waar ze glasvezel hebben liggen extra klanten te werven dat geld te steken in klanten op een traag haperend koperlijntje. 


Mijn huis staat nog lang niet op deplanning bij kpn omdat hier al een tmobile glasvezel kabel ligt sinds vorig jaar kpn sluit nu dehuizen aan war nu nog kabel ligt en daarna pas huizen  waar al een ander provider een kabel heeft geïnstalleerd  en ze vertikken het om via de tmobile kabel te leveren terwijl tmobile het kpn netwerk gebruik....

Dat staat er volledig los van, KPN Netwerk heeft haar eigen planning en die kijkt niet naar welk netwerk er al ligt, tenzij er een netwerk wordt overgenomen zoals in het verleden al vaker is gebeurd (XMS Net, Giesselandennet etc).

Verder is het geen T-Mobile glasvezel maar Open Dutch Fiber waar T-Mobile hoofdhuurder van is. Daar heeft KPN Wholesale inderdaad geen contracten mee om te kunnen leveren, ergens worden we partijen het niet over eens en dan maakt KPN geen gebruik van het netwerk. Het is echt niet een kwestie van 'ze vertikken het', er komt echt een hele hoop bij kijken eer zoiets gaat gebeuren.

 

VolgenS de monteur schijnen met bonding zoveel problemen te zijn dat  de monteurs eigenlijk terug willen met  naar het enkele systeem naar kpn wilt niet dit. 

Dit is de eerste keer dat ik dit hoor. Ik was juist blij met bonding en heb daarmee veel klanten blij kunnen maken met een hogere snelheid. Bonding is iets gevoeliger voor storingen omdat

 

Bonding  blijft alleen  effectief te zijn met bekabeld internet en niet met  wifi met WiFi is gebleken dat het bonding vele malen  stabieler is. Dat is was diverse monteur tegen mij zeggen  of dat zo is weet ik niet. 

Dat zijn dan monteurs die geen idee hebben waar ze het over hebben. Pairbonding werkt ongeacht wat je achter het modem doet. Of er ook echt op protocol-niveau nog verschillen zijn (zoals bij SIB wel met multipatch TCP) durf ik niet te zeggen. In principe is pairbonding niets meer dan link-aggregatie, jouw uplink wordt bij de DSLAM opgesplitst en daarna bij het modem weer samengevoegd. Andersom gebeurd precies hetzelfde. 

 

Het hele pairbonding gebeuren is toch een sterfhuisconstructie i.v.m. de opkomst van glasvezel.

Zo kan je ook redeneren dat xDSL binnen Nederland een sterfhuisconstructie is. Ik denk echter dat er nog altijd wel panden zullen blijven waar geen glasvezel komt.

 

Als je nu koper hebt en je wilt pairbonding, terwijl jouw huis op de planning staat voor glasvezel,kun je het niet eens meer aanvragen.

Dit is voor mij nieuw? De leverstraat kiest automatisch de best beschikbare drager op dat moment en als dat pairbonding is dan wordt dat pairbonding. Het is wel zo dat als de glasuitrol in een bepaald stadium zit dat koper al überhaupt niet meer bestelbaar is. Vergeet ook niet dat je als klant een bepaalde snelheid afneemt en KPN bepaald hoe ze dat gaan leveren. Je krijgt echt geen pairbonding als een enkele lijn voldoende is bijvoorbeeld.

 

Denk ik ook. Net als Sneller Internet Buitengebied. Er zal denk ik ook nooit meer een nieuw modem komen wat het ondersteund. 

Dat durf ik nog niet zo zeker te zeggen, ik zie het zo gebeuren dat daar toch nog wel op voortgeborduurd wordt, misschien zelfs zonder de verplichting van een DSL-verbinding zoals nu het geval is.

 

KPN zal in de toekomst steeds meer aan zichzelf denken. Wat kost het onderhouden van dat oude koperlijntje en wat leveren die paar klanten die daar nog gebruik van maken op.

Ik verwacht dat KPN dan gewoon abonnementen op zal zeggen bij problemen. U gaat maar naar T-Mobile of Delta. Dat ligt er bij u gewoon, daar kunt u klant bij worden. Succes en de groeten. 

Het is voor KPN veel lucratiever om in gebieden waar ze glasvezel hebben liggen extra klanten te werven dat geld te steken in klanten op een traag haperend koperlijntje. 

Dat vraag ik mij dus af, mede omdat er natuurlijk ook veel derde partijen zijn die gebruik maken van het netwerk, Online, Youfone, RoutIT, T-Mobile, BBned/Tele2 en ga zo maar door. Er is ook een verplichting voor die contracten. Neem bijvoorbeeld BBned/Tele2, die huren MDF Access in bij KPN Wholesale, plaatsen eigen apparatuur en huren in feite niets meer dan fysieke ruimte, stroom en de kabel zelf. KPN zal daarvan vast niet zo snel kunnen zeggen ‘is kapot, wordt niet meer hersteld’, hetzelfde geldt denk ik ook voor andere wholesalepartijen.

Hoewel het nog steeds een groot bedrijf is dat aan geld moet denken heeft KPN het voordeel dat er geen investeerdersbedrijf of andere multinational eigenaar is van het bedrijf. Hiermee kan het ook beslissingen nemen die op korte termijn minder goed zijn voor het bedrijf. Een klant op koper waar je nu tegen zegt ‘is niet te fixen, zoek maar een andere provider’ en daarmee misschien in armen van Ziggo forceert of bij ander glasvezel van een provider daar, die zal waarschijnlijk niet meer terugkomen naar KPN als KPN Netwerk glas uitrolt. We hebben ze toen immers laten vallen. 

KPN is op dit vlak wel echt een van de lange termijn dus ik zie het niet zo snel gebeuren dat KPN eenzijdig gaat opzeggen omdat de lijn slecht is.


Bedankt voor de info


Pfoeh Nhendriks, wat schrijf jij toch altijd mooi en uitgebreid. Helder en 0,0 aan toe te voegen. Je haalt inderdaad “ik heb gehoord dat” onwaarheden onderuit. De meeste monteurs zijn gewoon fan van pairbonding aangezien daarmee de snelheid toch makkelijk kan worden verdubbeld.


Pfoeh Nhendriks, wat schrijf jij toch altijd mooi en uitgebreid. Helder en 0,0 aan toe te voegen. Je haalt inderdaad “ik heb gehoord dat” onwaarheden onderuit. 

❤️❤️


Tja, op een vreemd netwerk leveren levert de provider en dus de klant een duurder abonnement op.

Online.nl klanten die via Delta Fiber afnemen betalen € 18,50 per maand meer dan Online.nl klanten die het zelfde abonnement via KPN glasvezel of DSL afnemen.

En dit komt weer omdat KPN (netwerk, niet de provider) onder de ACM prijsregulering valt en andere niet.

Dus als KPN de provider ruimte huurt op ODF dan betaalt KPN de provider ook de hoofdprijs en de abonnee ook. Dan worden er weinig abonnementen verkocht lijkt mij.


Ik hussel als j goed lees wat ik schrijf  de monteurs die hier bij mij zijn geweest geven aan dat hun en hun collega monteurs geen fan zijn van dat pairbonding maar. En als je goed leest geef ik alleen maar wat tegen mij gezegd is en ik verder niet weet hoe het zit. 


NHendriks bedankt voor de prachtige uitleg. Ik neem aan dat kpn de monteur goed opleidt anders is het echt een blunder als ze aan klanten zulke rare info geven. U bent heel erg duidelijk. 


Misschien een domme vraag na al deze uitgebreide toelichtingen.. Maar is het niet mogelijk om het originele Y-kabeltje van KPN te gebruiken en daar achter vervolgens een verlengstuk (utp-kabel met koppestuk) naar de modem te gebruiken?