Skip to main content

Bij het aanpassen van het pakket een nieuwe router ontvangen, 
daar bestaande “Verouderd” bleek te zijn. 

Na installatie, en retour van de oude router, bleek de nieuwe router een zeer beperkt bereik te hebben. 
zelfs net buiten, op het terras is er plots GEEN dekking meer.
De geretourneerde, oude router had dit probleem niet. 

Het kan en mag niet de bedoeling zijn, dat er een extra investering van ca. €75,00 nodig is, om internet weer overal en als eerder te kunnen gebruiken.

Uw klantenservice geeft aan dat het signaal van de nieuwe router minder sterk is….

 
Gelieve een passende oplossing aan te dragen, of de oude retour te sturen. 
met vriendelijke Groet, 
P.Vroemen 

Hallo @P. Vroemen , vermoedelijk heb je de KPN Box12 en ik begrijp dat een goed bereik belangrijker is dan snelheid en wil je het volgende adviseren:

Log in op het modem, kies bij de 2,4-band voor een bandwidth van 20 en niet voor 40 of auto.

Kies voor een vast kanaal 1, 6 of 11, gewoon proberen bij welk kanaal het bereik het verste is.

Kies bij de wireless mode 802.11 N of AX, als dat laatste door jou apparatuur ondersteunt wordt

kies bij de 5.0-band bij wireless mode voor 801.11 N+AC of AX, als dat laatste door jouw apparatuur ondersteund wordt.

kies bij bandwidth voor 80

kies bij kanaal een kanaal tussen 36 en 48.

Zelf heb ik het opgelost door als extra een dual-band range-extender aan te schaffen zodat ik ook bereik in de achtertuin en de schuur/garage heb met voldoende snelheid, ik heb dan een TP-Link RE-190, via de Action voor nog geen 2 tientjes.

Succes.

 

 


Gelukkig zijn de wifi signalen wat minder sterk. Tot voor kort had je het wifi signaal van de buren 3 huizen verder in huis. En dat heeft invloed op wifi signalen van de overige buren. Allemaal alleen het eigen wifi signaal in huis. Ik juich het toe.


Volgens dit artikel is het wifi bereik in rechte lijn van af het modem (of accesspoint) ca. 8 meter.

https://www.wifiweb.nl/wat-is-het-bereik-van-wifi/

Mijn V10 komt wel tot 25…… (dan nog 80%). Daarna neemt het snel af. Met ca. 30 is het afgelopen.

Maar de Box 12 is recenter en dient dus aan recentere eisen te voldoen. En dat is niet veel meer dan de 10 meter die ook al voor BlueTooth geldt.

Tot enkele jaren terug had ik wel 20 wifi signalen op mijn laptop. Waar ik zonder de passwords natuurlijk niks aan had/heb. Nu nog maar 5.


Hoi @P. Vroemen .  Ik ken uiteraard de layout van jouw woning niet.  Doorgaan kan een modem één gemiddelde verdieping bestrijken.  Maar dikke betonnen muren of andere signalen kunnen ook heel makkelijk roet in het eten gooien.  Verder is de positie van het modem belangrijk. Soms kan het draaien van een modem al een aanzienlijke verbetering opleveren.

Verder zijn de adviezen van @JanD zeer de moeite waard om te proberen.