Skip to main content

De internet verbinding vanuit huis is zeer traag sinds ongeveer midden maart.
De huidige snelheden gemeten via https://kpn-itns.speedtestcustom.com/ zijn:

Bedraad via de experiabox (geen andere gebruikers):
upload 0,2 Mbps, download ~23Mbps, ping: 23ms

Wifi via de experiabox:
upload 0.1Mbps, donwload ~17Mbps, ping 24 ms

4G via hotspot:
upload 16Mbps, donwload ~44Mbps, ping 25 ms

Voor deze problemen, was de snelheid:
upload >5Mbps, download ~38Mbps, ping 21 ms

Volgens de kpn website zouden de snelheden moeten zijn:
 

Maximale internetsnelheid op jouw adres

Op jouw adres is de maximale internetsnelheid: 30 Mbit/s download- en 7 Mbit/s uploadsnelheid.

Ik heb het internet instap abonnement.

De Experiabox versie nummers:
 

Model H369A
Hardware versie V1.00

Software versie V1.01.00T03.7V3

Boot loader versie V1.0.00

xDSL PHY versie A2pvfbH043r.d26u

De DSL status van de experiabox is:
 



Kan je aangeven waarom de snelheid zoveel lager is als ongeveer anderhalve maand geleden?

Nou... het is nu lager, maar het was al niet zo denderend... Is Ziggo bij u niet beschikbaar? Anders zou ik daar maar eens over nadenken.


KPN was best, op dit moment heb ik geen aanleiding om naar ziggo over te gaan.
Ik stel het op prijs als ik een serieus antwoord krijg en geen spam of reclame voor andere providers.


Heeft u de experiabox al een keer gereset?https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/herstart-reset-experia-box.htm


W

Jazeker @Joep1965, al een paar keer.

De snelheid testen heb ik gedaan net zo min mogelijk gebruikers aangesloten.

Ik heb geprobeerd zo clean mogelijk te werken.

Eerst alle bedrade gebruikers los gegooid. Toen de experiabox gereset. Daarna de meting uitgevoerd.

@HermHalf goed punt. De meeste tijd overdag is de snelheid wel ok. Ik zit gele dagen thuis te werken. Dat gaat best aardig. Ik zal morgen op een paar verschillende tijdstippen meten.


@Joep1965 ik zie in de beschrijving dat je de experiabox terug kan zetten in fabrieksinstellingen. Dat zal ik morgen ook proberen voordat ik verdere metingen doe.


Goedemorgen, eerst een meting zonder dat ik de experiabox een harde reset heb gegeven

Wifi via de experiabox:
upload 0.2Mbps, donwload 17,5Mbps, ping 23 ms

bedraad via de experiabox:
upload 0.2Mbps, donwload 22,2Mbps, ping 23 ms

Tijdstip: 11 mei 0700 uur

 


Goedeavond, maandag 11 mei 2020, 1900 uur.
Ik heb de experiabox terug gebracht in fabrieksinstellingen uitgevoerd via de webinterface onder tabblad instellingen.

Daarna drie configuraties geprobeerd en per configuratie drie metingen gedaan:

KPN speedtest, wifi, KPNbox only, no wired connections
upload 0.2Mbps, download 15,8Mbps, ping 25 ms
upload 0.2Mbps, download 17,3Mbps, ping 41 ms
upload 0.1Mbps, download 13.1Mbps, ping 23 ms

KPN speedtest, bedraad, KPNbox only, one wired connection for the test
upload 0.2Mbps, download 7.7Mbps, ping 22 ms
upload 0.2Mbps, download 13.5Mbps, ping 22 ms
upload 0.3Mbps, download 12.8Mbps, ping 22 ms

KPN speedtest, bedraad, wifi on experiabox switched off, one wired connection for the test
upload 0.1Mbps, download 11.1Mbps, ping 29 ms
upload 0.2Mbps, download 15.0Mbps, ping 22 ms
upload 0.3Mbps, download 13.4Mbps, ping 22 ms
 

Ik zou het erg prettig vinden als iemand van KPN hier haar of zijn licht over laat schijnen.
 


Ik vrees dat er gewoon niet meer in zit... bij mij beloven ze ook 55 mbit. En ik kom daar meestal ook niet aan. Ergens tussen de 42 en de 45 houd het meestal wel op.


Lastig!! Een medewerker gaat hier zeker op reageren.  Doorgaans reageren ze binnen 48uur na het plaatsen van je bericht maar het is druk.  Vul je profiel helemaal in met klantnummer etc dan kunnen ze meteen voor je aan de slag. 


Is er iets in de bedrading gebeurt tussen het ISRA en het modem? Zelf heb ik dat ook eens gehad, waardoor verbinding slecht liep.


Ik heb ondertussen ook de wifimanager zijn werk laten doen en alle stappen doorlopen. Geen verbetering zichtbaar.
De servicetool traag bekabeld internet werkt helaas niet en geeft onderstaand melding.
Iedereen bedankt voor de tips tot zover, ik wacht even af op de KPN medewerkers.
 

 


Als ik naar de DSL status kijk en naar wat je daadwerkelijk krijgt ziet het er mijn inziens niet goed uit. En het profiel 8b viel mij op. We gaan zien wat de moderator er van vindt. 


Ik heb ondertussen ook de wifimanager zijn werk laten doen en alle stappen doorlopen. Geen verbetering zichtbaar.
De servicetool traag bekabeld internet werkt helaas niet en geeft onderstaand melding.
Iedereen bedankt voor de tips tot zover, ik wacht even af op de KPN medewerkers.
 

 

Logisch. Als het maar heel traag via het draadje binnenkomt, dan word wifi ook nooit wat. WiFi is natuurlijk altijd trager dan bekabeld. Ik hoop dat je dat snapt. 


@driemaster ,bedankt voor de tip. Ik heb alle bedrading nagelopen, stekkers losgehaald en terug geplaatst. Het probleem blijft identiek.


Goedeavond, vanmiddag een prive bericht gekregen van KPN. De strekking begrijp ik niet helemaal.
Toch had ik het idee dat de verbinding vanmiddag beter is geworden.
Vanavond om 2100 uur heb ik de snelheid gemeten:

KPN speedtest, wifi, no wired connections
upload 2.5Mbps, download 35.3Mbps, ping 10 ms
upload 2.5Mbps, download 38.7Mbps, ping 10 ms
upload 2.5Mbps, download 38.8Mbps, ping 10 ms

KPN speedtest, bedraad, wifi on experiabox switched off, one wired connection for the test
upload 2.5Mbps, download 41.9Mbps, ping 9 ms
upload 2.5Mbps, download 42.3Mbps, ping 9 ms
upload 2.5Mbps, download 42.0Mbps, ping 9 ms

Ook nog even een plaatje van de DSL status. Er is duidelijk verandering ten opzochte van de eerdere status. 

@Joep1965 @driemaster @HermHalf dank voor de reacties en de tips. Ik weet niet wat er gedaan is maar het heeft gewerkt.


Precies wat ik al vermoede waar het mis ging. Fijn dat kpn het heeft opgelost. Graag gedaan!


@basriet Welkom hier! Zo te horen heeft iemand het intern al het e.e.a. voor je geregeld. Ik heb hier zo geen beeld bij, dus kan niet uitleggen wat er is gebeurd. Mocht de situatie in de toekomst weer veranderen. Laat het dan hier even weten, dan kijken we verder. :blush:


Reageer