Skip to main content

Ziggo en KPN aangevallen: prijsdoorbraak gigabit internet Delta

Delta Fiber zet de Nederlandse gigabit internetmarkt op scherp. Het bedrijf maakt gigabit de standaard en verlaagt de abonnementsprijs fors.

JARCO KRIEK

6 AUGUSTUS 2021

COMMENTS 17

DELEN6

Ziggo en KPN aangevallen: prijsdoorbraak gigabit internet Delta

Foto ProShots

Delta Fiber gaat niet alleen fors investeren in de aanleg van nieuwe glasvezelnetwerken. Het gaat op de gigabit internetmarkt de strijd aan met Ziggo en KPN. Dit gebeurt op twee manieren. Als eerste gaat Delta Fiber alle netwerken naar de nieuwe technische standaard XGS-PON opwaarderen. In gebieden waar dit gebeurt, gaat het bedrijf een supersnel glasvezelabonnement aanbieden met een symmetrische internetsnelheid van maar liefst 8Gbps (8000Mbps). Maar wellicht belangrijker is dat Delta bij levering van internet via glasvezelnetwerken gigabit de standaard maakt. Daarbij komt ook nog eens een forse prijsverlaging. Delta Fiber gooit bij gigabit internet de knuppel in het Nederlandse hoenderhok.

 

Fors prijsverschil

Delta gaat gigabit glasvezelinternet aan alle klanten voor €47,50 per maand aanbieden. Dit is 19 euro goedkoper dan voorheen het geval was. Wie nu bij Delta het internetabonnement met een snelheid van 400Mbps koopt, ziet de internetsnelheid naar 1Gbps verhoogd worden. Daarnaast gaat de abonnementsprijs ook nog eens met €2,50 omlaag. De nieuwe prijsstelling van gigabit internet bij Delta Fiber is 10 euro per maand goedkoper dan KPN. Het prijsverschil met Ziggo is zelfs nog groter, namelijk 18 euro per maand. Bij Ziggo wordt dan wel een lineair tv-pakket van meer dan veertig zenders meegeleverd. De uploadsnelheid is daarnaast met 50Mbps twintig keer langzamer dan bij Delta Fiber en bij KPN.

 

Snel, sneller, snelst

Delta Fiber gaat naast het gigabit abonnement ook een abonnement met 8Gbps symmetrische internetsnelheid leveren. De prijs van dit abonnement is €67,50. Ter vergelijking, dit is precies een euro duurder dan het gigabit internet-only abonnement bij Ziggo met de beperkte uploadsnelheid. Delta Fiber biedt dit abonnement als eerste in Het Hoogland in Groningen, Drechterland-Noord in Noord-Holland en de plaatsen Alphen, Chaam en Riel in Noord-Brabant aan. In deze plaatsen is het Delta Fiber netwerk naar XGS-PON opgewaardeerd. Elke maand voegt Delta Fiber nieuwe plaatsen toe waar het 8Gbps abonnement beschikbaar komt. Uiteindelijk is dit abonnement in 2022 voor alle klanten te koop.

 

Over the top

De vraag is echter of consumenten wel een abonnement met een snelheid van 8Gbps nodig hebben. Zelfs voor de meeste bedrijven is een abonnement met een dergelijke snelheid te veel van het goede. Daarnaast is vrijwel alle door consumenten gebruikte apparatuur niet geschikt om een dergelijke snelheid daadwerkelijk te kunnen gebruiken. Het opwaarderen naar dit abonnement is dan in deze gevallen nutteloos. Het is echter wel goed dat Delta Fiber een dergelijk abonnement aanbiedt. Het laat zien dat de rek uit glasvezel er voorlopig zeker niet uit is. Met de mogelijkheid om met XGS-PON de internetsnelheid naar 25Gbps uit te breiden, wordt meer en meer duidelijk dat de coaxkabels van Ziggo niet tegen het glasvezelgeweld op kunnen.

 

Bron: https://www.totaaltv.nl/nieuws/ziggo-en-kpn-aangevallen-prijsdoorbraak-gigabit-internet-delta/

Ziet er goed uit deze melding van Delta, had het een of ander al gelezen maar wat mij verontwaardigd dat er nog geen enkele reacties op zijn gekomen tot nu toe in deze topic.

Nu KPN nog goedkoper en op de koop toe meer snelheid wel jaarlijks het abonnement verhogen maar een hogere snelheid kan er niet van af ja alleen als je extra wilt betalen en KPN kan toch niet achter blijven met de concurrent of is het geen concurrent en heeft KPN geen last van de tarieven en hogere snelheden van Delta glasvezel overstappen zal wel lastig wezen als je op glasvezelnetwerk zit er lopen nu eenmaal geen 2 glasvezelkabels de woning binnen waar de concurrent op zit of je moet gaan verhuizen. 


Hoezo ziet het er goed uit, moet je het wel kunnen afsluiten, en Delta heeft niet zo'n groot uitgebreid netwerk, dus echt een aanval, meer een spelden prikje word het niet.


... wat mij verontwaardigd dat er nog geen enkele reacties op zijn gekomen tot nu toe in deze topic.

Verontwaardigd? Wat had u verwacht dan? T-mobiel is ook  jaren (veel) goedkoper dan KPN hoor. Wat Delta hier doet is niet zo heel bijzonder. 


... wat mij verontwaardigd dat er nog geen enkele reacties op zijn gekomen tot nu toe in deze topic.

Verontwaardigd? Wat had u verwacht dan? T-mobiel is ook  jaren (veel) goedkoper dan KPN hoor. Wat Delta hier doet is niet zo heel bijzonder. 

Wat ik had verwacht reacties daar niet van, wat andere providers doen gebeurt wel langer dat zeker, het goedkoper of iets krijgen daar gaat het mij niet om, bij KPN mag je jaarlijks wel meer betalen en zeg nou zelf je krijgt er niets voor terug zoals bij andere provider bijv. snelheid verhoging zit nog steeds jaren op 100/100 lijntje  extra verhoging krijg  je niet als vaste klant maar wel meer betalen wil je een 200/200 lijntje mag je maandelijks extra meer betalen. KPN kan je toch toch ook weel een 200/200 lijntje aanbieden voor vaste klanten zonder extra bijbetaling.

Wat bij Delta gebeurt is zo gek nog niet en overstappen lukt niet maar doen wel iets voor de klant ook het geval bij Ziggo. ook daar krijg je automatisch een bepaalde periode dat ze de snelheid verhogen.

Maar kom er niet mee aanzetten dat je bij KPN al korting krijgt met het gehussel andere providers krijg je ook korting maar in andere vorm.

Het voordeel? hussel laat staan  het gehussel in onduidelijkheid tja daar is veel van over te zeggen het pakt gunstig uit of niet.

Wat had ik anders verwacht nou eigenlijk niet veel in ieder geval bij KPN. 

KPN heeft geen last van concurrentie betreft van voordelen en prijzen op het glasvezel netwerk enige nadeel kan zijn dat  Delta flink aan de weg timmert en flink investeert en meer gebieden gaat wegsnoepen en voorzien van glasvezel hierin kan KPN zien als verlies in gebieden in Nederland en wel als concurrentie zien.

Maar goed dat is mijn mening hoe ik er over denk.


In het verleden heeft KPN ook wel de snelheden van abonnementen verhoogd. Volgens mij ben ik bij 20 mbit begonnen, dat werd 30, en is nu 50 mbit. 


Het interactieve televisie product van Delta is echt prut. Geen Dolby Digital geluid, slechts stereo.

Geen Ultra HD zenders. Zelfs niet van ESPN!  Ook zijn de televisiekastjes erg traag en moet je enorm richten met de afstandsbediening. 


Geen Ultra HD zenders. Zelfs niet van ESPN! 

Ook KPN heeft ESPN niet in 4K Ultra-HD maar in HD-HDR.


Het interactieve televisie product van Delta is echt prut. Geen Dolby Digital geluid, slechts stereo.

Geen Ultra HD zenders. Zelfs niet van ESPN!  Ook zijn de televisiekastjes erg traag en moet je enorm richten met de afstandsbediening. 

Elke provider heeft wel iets ook bij KPN  om Delta helemaal af te kraken  dat zijn persoonlijke waarnemingen terwijl er bij een ander wel goed gaat. tenslotte daar heb je tweakers voor betreft onderlinge discussies en ervaringen.

En tot slot met overnames Caiway/Delta en andere providers ontstaan  er altijd problemen als de structuur op de kop gaat dat kan nog wel even duren voordat het weer normaal loopt.

Maar de aankondiging van Delta daar gaat het om ziet er niet slecht uit de uitwisseling vind al plaats 8 gb lijntje al mogelijk snelheid verhogingen worden al doorgevoerd  modem wisseling zijn ze al mee bezig heeft al een deel beschikbaar niet gek toch van 400 up en down naar 1 Gb lijn en nog minder betalen ook. daar gaat het om het andere is niet van toepassing al zal de service slecht zijn.

Alhoewel er bij KPN ook al enige tijd  rommelig is betreft service.

 


Het interactieve televisie product van Delta is echt prut. Geen Dolby Digital geluid, slechts stereo.

Geen Ultra HD zenders. Zelfs niet van ESPN!  Ook zijn de televisiekastjes erg traag en moet je enorm richten met de afstandsbediening. 

Elke provider heeft wel iets ook bij KPN  om Delta helemaal af te kraken  dat zijn persoonlijke waarnemingen terwijl er bij een ander wel goed gaat. tenslotte daar heb je tweakers voor betreft onderlinge discussies en ervaringen.

En ten tot slot met overnames Caiway/Delta en andere providers ontstaan  er altijd problemen als de structuur op de kop gaat dat kan nog wel even duren voordat het weer normaal loopt.

Maar de aankondiging van Delta daar gaat het om ziet er niet slecht uit de uitwisseling vind al plaats 8 gb lijntje al mogelijk snelheid verhogingen worden al doorgevoerd  modem wisseling zijn ze al mee bezig heeft al een deel beschikbaar niet gek toch van 400 up en down naar 1 Gb lijn en nog minder betalen ook. daar gaat het om het andere is niet van toepassing al zal de service slecht zijn.

Alhoewel er bij KPN ook al enige tijd  rommelig is betreft service.

 

Ja zo heb je ook bij t-mobile 1gbit voor een lagere prijs 

En hoor je ook veel klachten over 

Dat is voor mij een rede om niet naar t-mobile te gaan 

Of het werkelijk zo slecht is weet ik niet 

Kwestie van gokken denk ik 


Geen Ultra HD zenders. Zelfs niet van ESPN! 

Ook KPN heeft ESPN niet in 4K Ultra-HD maar in HD-HDR.

Hd HDR? nooit geweten dat een standaard HD kanaal HDR kan uitzenden wel 4k ultra met of zonder HDR of HDR 10+ en welk tv toestel 

Weet niet of de 4k ontvangers van KPN  HDR ondersteunen maar deze ontvangers hebben geen toegevoegde waarde op dit moment voor Netflix of prime video etc. wat ook meer kost per maand met een android tv, en mocht de 4k ontvanger van KPN wel HDR ondersteunen dan blijft nog de vraag of je tv het ondersteunt anders heb je er nog niets aan ligt aan de fabrikant tv softwarematig ondersteuning die het singnaal omzet in HDR te zien aan de logo op toestel die oplicht.


Geen Ultra HD zenders. Zelfs niet van ESPN! 

Ook KPN heeft ESPN niet in 4K Ultra-HD maar in HD-HDR.

Hd HDR? nooit geweten dat een standaard HD kanaal HDR kan uitzenden wel 4k ultra met of zonder HDR of HDR 10+ en welk tv toestel 

Weet niet of de 4k ontvangers van KPN  HDR ondersteunen maar deze ontvangers hebben geen toegevoegde waarde op dit moment voor Netflix of prime video etc. wat ook meer kost per maand met een android tv, en mocht de 4k ontvanger van KPN wel HDR ondersteunen dan blijft nog de vraag of je tv het ondersteunt anders heb je er nog niets aan ligt aan de fabrikant tv softwarematig ondersteuning die het singnaal omzet in HDR te zien aan de logo op toestel die oplicht.

Op mijn Philips android tv met vip5202 krijg ik een meldings pop up HDR 

Dus zal er wel op zitten (op de kpn ontvanger) 😜


Geen Ultra HD zenders. Zelfs niet van ESPN! 

Ook KPN heeft ESPN niet in 4K Ultra-HD maar in HD-HDR.

Hd HDR? nooit geweten dat een standaard HD kanaal HDR kan uitzenden wel 4k ultra met of zonder HDR of HDR 10+ en welk tv toestel 

Het ESPN kanaal in het "4K" pakket is ook geen standaard 1080i HD stream maar een 1080p50 stream met HDR en gebruikt geen h.264 maar h.265 (hevc) compressie. Dat laatste heeft als consequentie dat deze zender alleen op de Arris 5202 en ZTE ZXV8001 aangeboden kan worden en daarom is de zender in het "4K" pakket opgenomen. Het is echter geen 4K zender. 


Geen Ultra HD zenders. Zelfs niet van ESPN! 

Ook KPN heeft ESPN niet in 4K Ultra-HD maar in HD-HDR.

Hd HDR? nooit geweten dat een standaard HD kanaal HDR kan uitzenden wel 4k ultra met of zonder HDR of HDR 10+ en welk tv toestel 

Weet niet of de 4k ontvangers van KPN  HDR ondersteunen maar deze ontvangers hebben geen toegevoegde waarde op dit moment voor Netflix of prime video etc. wat ook meer kost per maand met een android tv, en mocht de 4k ontvanger van KPN wel HDR ondersteunen dan blijft nog de vraag of je tv het ondersteunt anders heb je er nog niets aan ligt aan de fabrikant tv softwarematig ondersteuning die het singnaal omzet in HDR te zien aan de logo op toestel die oplicht.

Op mijn Philips android tv met vip5202 krijg ik een meldings pop up HDR 

Dus zal er wel op zitten (op de kpn ontvanger) 😜

Dan heb je wel een 4k ontvanger van KPN maar op de arris vip2952 V2 werkt het niet heb zelf een philips oled tv. 


... wat mij verontwaardigd dat er nog geen enkele reacties op zijn gekomen tot nu toe in deze topic.

Verontwaardigd? Wat had u verwacht dan? T-mobiel is ook  jaren (veel) goedkoper dan KPN hoor. Wat Delta hier doet is niet zo heel bijzonder. 

Wat ik had verwacht reacties daar niet van, wat andere providers doen gebeurt wel langer dat zeker, het goedkoper of iets krijgen daar gaat het mij niet om, bij KPN mag je jaarlijks wel meer betalen en zeg nou zelf je krijgt er niets voor terug zoals bij andere provider bijv. snelheid verhoging zit nog steeds jaren op 100/100 lijntje  extra verhoging krijg  je niet als vaste klant maar wel meer betalen wil je een 200/200 lijntje mag je maandelijks extra meer betalen. KPN kan je toch toch ook weel een 200/200 lijntje aanbieden voor vaste klanten zonder extra bijbetaling.

Wat bij Delta gebeurt is zo gek nog niet en overstappen lukt niet maar doen wel iets voor de klant ook het geval bij Ziggo. ook daar krijg je automatisch een bepaalde periode dat ze de snelheid verhogen.

Maar kom er niet mee aanzetten dat je bij KPN al korting krijgt met het gehussel andere providers krijg je ook korting maar in andere vorm.

Het voordeel? hussel laat staan  het gehussel in onduidelijkheid tja daar is veel van over te zeggen het pakt gunstig uit of niet.

Wat had ik anders verwacht nou eigenlijk niet veel in ieder geval bij KPN. 

KPN heeft geen last van concurrentie betreft van voordelen en prijzen op het glasvezel netwerk enige nadeel kan zijn dat  Delta flink aan de weg timmert en flink investeert en meer gebieden gaat wegsnoepen en voorzien van glasvezel hierin kan KPN zien als verlies in gebieden in Nederland en wel als concurrentie zien.

Maar goed dat is mijn mening hoe ik er over denk.

Dit nieuws is in mijn ogen gewoon een vorm van informatiehandel, o.a. om het salaris van de heer Kriek te bekostigen. T-Mobile, Ziggo, KPN hebben de afgelopen tijd ook de term ‘1 Gbit’ i.c.m. een mooie maandprijs gebruikt. Maar er zijn zoveel meer aspecten. T-Mobile heeft een keer lopen sjoemelen met de routering, dus hoge latency. Bij Ziggo is het alleen de download wat 1Gbps is, KPN introduceerde 1000/500, maar die 1000 was maar 850 of zo de eerste 6 maanden. DeltaFiberNL heeft ook gebieden waar vastrecht er nog extra bij komt. Die 19 euro goedkoper zal best, maar er komt sowieso nog vast recht van 16 euro (bij ons) bij. Als ze dat nu zouden ‘kwijtschelden’ en de klanten die al eenmalig 1900 euro hebben betaald bij de aanleg 10 euro korting voor 10 jaar zouden geven, dan zou je van ‘aanval’ kunnen spreken. Maar ‘aanval’ is alleen van toepassing op locaties waar ook Ziggo en/of KPN (en/of T-mobile) bekabeling aanwezig is.

Wat nogal vermakelijk is, is dat de berichtgeving over Gigabit internet, of 8 Gigabit in dit geval, dan weer uitmondt in hoe het gesteld is met een tot 1000x lagere snelheid van TV of videostreaming.