Skip to main content

Ik heb thuis een Asus RT-AX88U router verbonden aan de Experia box v10. De Wifi van de Experiabox heb ik uitgeschakeld wegens een slecht bereik. De Asus router levert een veel beter bereik en bandbreedte maar dekt nog niet alles volledig in mijn huis (3 verdiepingen, betonnen vloeren, vrijstaand).

Ik weet dat Asus een eigen mesh-technologie (AiMesh heeft). Ik vraag me echter af of ik de SuperWifi punten van KPN kan gebruiken om het bereik van mijn Asus router te verbeteren. Met andere woorden: zijn deze universeel te gebruiken of alleen voor de Experia Box?

Hi @Kees2703,

 

Om meteen de kop op de spijker te slaan, de SuperWifi punten werken met een ander apparaat dan de Experiabox niet samen. Dit is omdat er gebruik wordt gemaakt van een systeem dat alleen voor KPN apparatuur geschikt is.

 

Zodra de SuperWifi punten op een ander modem of een andere router dan een KPN-versie worden verbonden, dan werken ze ook. Alleen is het dan zo dat deze een extra wifi netwerk uitzenden. Ze werken dan als een tweede wifi netwerk (ook te zien als access points) naast de Asus router.

 

Als je dus de SuperWifi punten wil gebruiken, dan is het het beste om ook eentje op de locatie van de huidige router te plaatsen en de wifi van de router uit te schakelen, de mesh werkt dan niet met de Asus maar met de SuperWifi punten onderling.

 

Groet,

Jordy


Elk merk heeft zijn eigen Mesh technologie. Er is geen 1 merk accespoint wat samen kan werken met een ander merk accespoint. TP-link en Netgear accespoints bijvoorbeeld werken ook niet samen.

Wil nog niet zeggen dat je ze niet tegelijk kunt gebruiken. Gewoon installeren, gaat vast gewoon werken. Je kunt verschillende netwerknaam aanhouden, maar je kunt ook gewoon handmatig overal dezelfde netwerknaam en wachtwoord instellen. Kwestie van kijken wat het beste werkt.


Hartelijk dank voor jullie duidelijke antwoorden. Ik weet nu waar ik aan toe ben.

Groet, Kees


Hoi @Kees2703 welkom op het forum! Mocht je nog vragen hebben dan weet je ons te vinden!


mm

ik dacht dat het een standaard wifi was en dat het niet uit maakt welk merk dat je door elkaar gebruikt

Wifinetwerkroaming met 802.11k, 802.11r en 802.11v

is gewoon de wifi standaard

@wjb kan het wel beter uit leggen als ik


ik dacht dat het een standaard wifi was en dat het niet uit maakt welk merk dat je door elkaar gebruikt

Wifinetwerkroaming met 802.11k, 802.11r en 802.11v

is gewoon de wifi standaard

Helaas is er, zoals @Nick83 eigenlijk ook al aangeeft, geen sluitende standaard voor fast/smart roaming waardoor leveranciers hun eigen implementatie kennen die (vaak) niet (goed) samenwerkt met fast/smart roaming van andere leveranciers. Je doet er dus verstandig aan om alle nodes van dezelfde leverancier te betrekken.

Als je een FRITZ!Box gebruikt dan ben je eigenlijk "verplicht" om ook de FRITZ!Repeater te gebruiken.

Ik ben overigens een voorstander van een router zonder ingebouwde wifi met losse bekabeld aangesloten wifi accesspoints of eventueel, als het echt niet anders kan, een mesh systeem met één bekabelde node en één of meerdere draadloze nodes.


ik dacht dat het een standaard wifi was en dat het niet uit maakt welk merk dat je door elkaar gebruikt

Wifinetwerkroaming met 802.11k, 802.11r en 802.11v

is gewoon de wifi standaard

Helaas is er, zoals @Nick83 eigenlijk ook al aangeeft, geen sluitende standaard voor fast/smart roaming waardoor leveranciers hun eigen implementatie kennen die (vaak) niet (goed) samenwerkt met fast/smart roaming van andere leveranciers. Je doet er dus verstandig aan om alle nodes van dezelfde leverancier te betrekken.

Als je een FRITZ!Box gebruikt dan ben je eigenlijk "verplicht" om ook de FRITZ!Repeater te gebruiken.

Ik ben overigens een voorstander van een router zonder ingebouwde wifi met losse bekabeld aangesloten wifi accesspoints of eventueel, als het echt niet anders kan, een mesh systeem met één bekabelde note en één of meerdere draadloze nodes.

@wjb: ik ben het met je laatste opmerking eens met de aanvulling dat de modem best een ingebouwde wifi mag hebben maar dat deze schakelbaar moet zijn. Je kunt dan kiezen: de modem/router van de leverancier gebruiken of wifi via een eigen router (met vaker meer instelmogelijkheden) gebruiken.


Volgens mij is op alle wifi routers de WiFi wel uit te zetten.


@wjb: ik ben het met je laatste opmerking eens met de aanvulling dat de modem best een ingebouwde wifi mag hebben maar dat deze schakelbaar moet zijn. Je kunt dan kiezen: de modem/router van de leverancier gebruiken of wifi via een eigen router (met vaker meer instelmogelijkheden) gebruiken.

Zoals je wellicht gelezen hebt gebruik ik al ruim één jaar geen Experia Box meer maar een EdgeRouter Lite 3 i.c.m. EDIMAX CAP1200 wifi accesspoints.


Kan ik de eerste superwifi ook in de huiskamer zetten ipv bij de modem in de kast; enige verschil is een gipsenwand tussenmeterkast en woonkamer?

 


Kan ik de eerste superwifi ook in de huiskamer zetten ipv bij de modem in de kast; enige verschil is een gipsenwand tussenmeterkast en woonkamer?

 

Je kunt hem overal neer zetten 

Als je hem maar met een netwerk kabel aansluit op de experiabox 


In Nederland heb ik kpn met twee wifi Super points. Werkt prima.

In Frankrijk heb ik glasvezel van Orange met modem, etc. 
Ik heb goede kwaliteit wifi, maar niet op de zolder of in de tuin.

Ik zie dat de deelnemers van dit forum veel verstand van wifi uitbreiding hebben, vandaar mijn vraag: hoe kan ik mijn wifi netwerk het beste uitbreiden? Orange verkoopt een wifi extender met mesh technologie voor 109:euri, maar ik lees dat een extender eigenlijk geen goed idee is…

Alvast bedankt!


In Nederland heb ik kpn met twee wifi Super points. Werkt prima.

In Frankrijk heb ik glasvezel van Orange met modem, etc. 
Ik heb goede kwaliteit wifi, maar niet op de zolder of in de tuin.

Ik zie dat de deelnemers van dit forum veel verstand van wifi uitbreiding hebben, vandaar mijn vraag: hoe kan ik mijn wifi netwerk het beste uitbreiden? Orange verkoopt een wifi extender met mesh technologie voor 109:euri, maar ik lees dat een extender eigenlijk geen goed idee is…

Alvast bedankt!

Hallo @DORTRO een extender die mesh ondersteunt zou ik eerder een versterker noemen. Heb je een merk en typenummer van dat spul, want Oranje maakt dat ook niet zelf, dan kun je bij de specificaties kijken of het een echte versterker is of een eenvoudige extender, een extender breidt het signaal wel uit, maar halveert de snelheid.

 


Elk draadloos WiFi punt is gewoon een extender. Maar vanuit vroeger heeft de term "extender" bij veel mensen een negatieve lading. Daarom word deze term tegenwoordig zorgvuldig vermeden. KPN heeft dus "versterker" bedacht. Met "mesh ondersteuning". Dat klinkt leuk, dat wil iedereen hebben, dat "mesh".

Maar ... als u 1 SuperWiFi draadloos plaatst, dan is het feitelijk gewoon een extender zonder mesh. Die functionaliteit word zo namelijk helemaal niet gebruikt.

Stel u wilt tijdens de spits van Rotterdam naar Amsterdam, dan zijn er verschillende routes die u kunt nemen. U kunt gewoon de kortste route nemen. Maar misschien staat daar file en is ietsje om rijden veel sneller.

Dat is mesh: het kiezen van de snelste route van laptop naar router via verschillende WiFi punten. Stel u heeft 3 bekabeld aangesloten SuperWiFi's en 5 draadloze, dan zijn er veel mogelijke routes. Maar als er maar 1 bekabeld aangesloten SuperWiFi is en 1 draadloze, dan zijn er geen verschillende mogelijkheden. Er is maar 1 mogelijke route.

Dan kan je wel WiFi punten hebben met mesh functionaliteit, maar die functie word zo heel niet gebruikt. 


Hartelijk dank allebei. Dit helpt! 
Na wat verder zoeken, begin ik met een power line adaptor set en laat ik de mesh extender van Orange even links liggen. Ik begrijp dat mesh pas echt zin heeft als je er meer dan één installeert .