Skip to main content

Sinds kort aangesloten op het glasvezelnet van KPN, KPN internet +tv 1 Gbit.

Theoretische vraag… net aangesloten dus benieuwd of daadwerkelijk 1Gbit wordt geboden.

Ik meet de snelheid via mijn Orbi RBK 50 via de Orbi app. Deze meet ahw de internetsnelheid op de WAN poort aangesloten op een LAN poort van de Box12.

Overdag snelheden tussen de 900 en 930, download meestal iets hoger dan up, prima dus

Het viel mij op dat als ik ‘s avonds meet de snelheden duidelijk lager zijn, mn de downloadsnelheid, zo een 60Mbit lager. De upload snelheid neemt duidelijk minder af, is altijd hoger dan de download. 
Maar…de tv staat aan…zet ik de tv uit, schakel ik het iTV kastje uit, dan normaliseren de snelheden…

Conclusie.. iTV verlaagt de , aan het modem gemeten, snelheid. Voor mij slechts een theoretisch “probleem”, maar wat blijft er over als je een 100 Mbit aansluiting hebt?

Een 1000mb aansluiting haalt in praktijk zo'n 930mb. Een 100mb aansluiting haalt zo'n 121mb. 

Met de tv aan meet je dan zo'n 110/115mb.


Net gemeten, TV aan. Up 918, down 860, tweede keer up 894, down 850.

Bij een Gbit aansluiting haalt iTV er meer af?


Een 1000mb aansluiting haalt in praktijk zo'n 930mb. Een 100mb aansluiting haalt zo'n 121mb. 

Met de tv aan meet je dan zo'n 110/115mb.

iTV gaat over een apart VLAN dus dat valt onder de overige plusminus 900Mbps. Al heb je 6 tv-ontvangers draaien blijft de download om en nabij de 120, het enige wat er wel vanaf gaat is de meta-data voor zaken als de tv-gids of OTT-content zoals bijvoorbeeld live pauzeren of Video On Demand.

 

Net gemeten, TV aan. Up 918, down 860, tweede keer up 894, down 850.

Bij een Gbit aansluiting haalt iTV er meer af?

Het is volledig afhankelijk van veel factoren, van drukte cq. capaciteit van een Speedtestserver tot hoe veel verkeer de wijkcentrale moet afhandelen tot de wat de hardware fysiek aan kan. Ik merk dit ook regelmatig bij installaties dat ik meermaals moet testen om tot een betrouwbaar gemiddelde te komen zonder enige netwerkapparatuur aangesloten met apparatuur wat betrouwbaar gigabit verbindingen kan meten.

Bij gigabit-aansluitingen wordt iTV van de reguliere bandbreedte afgetrokken omdat de volledige bandbreedte beschikbaar is, zoals @Ik_Hussel al aangeeft ligt de max in de praktijk rond de 930/940 in verband met overhead van een gigabit ethernetpoort. Het snelheidsprofiel bij gigabit-abonnementen staat ingesteld op 970Mbps. In het verleden stond deze wel op 1000Mbps maar dat bleek toch wat instabiliteitsproblemen te geven.

Bij een abonnement van 100 of 200Mbps zou ik 60Mbps verschil heel erg veel vinden, bij gigabit abonnementen zie ik dat echter vaker en dat is niet iets wat aan een specifiek iets te verwijten is. De apparatuur die KPN levert en in de centrale heeft staan kan het aan en kan het leveren maar er zijn zo veel andere stappen en factoren tussen het test-apparaat en de Speedtest-server dat er geen eenduidig antwoord op te geven is.

Mijn advies: laten gaan en niet te veel naar kijken, dat iets afwijkend naar voren komt uit metingen betekent niet dat je het niet krijgt. Zoals gezegd zijn er te veel factoren die een lager meetresultaat kunnen geven.


Dank