Skip to main content
Beantwoord

Zou ik Sneller Internet Buitengebied kunnen krijgen? Ik zit vast op 30 Mbps grens (Pair Bonding)

• February 10, 2026
  • 6 reacties
  • 87 keer bekeken

Beste Moderator,

​Ik heb een vraag over Sneller Internet Buitengebied. Op mijn adres maken we momenteel gebruik van Pair Bonding via koper, wat gemiddeld 30 Mbps oplevert. In de praktijk is dit echter onvoldoende voor ons huishouden (meerdere gebruikers, thuiswerken, streaming).

​Ik heb eerder gevraagd om de Hybride 4G/5G oplossing, maar via de standaard systemen kom ik niet in aanmerking omdat de snelheid 'net genoeg' zou zijn. Echter, de stabiliteit en de effectieve snelheid in de avonduren laten te wensen over. Omdat er voorlopig geen glasvezel op de planning staat en 5G van andere providers binnenshuis niet stabiel is, is de hybride oplossing van KPN met een buitenantenne voor ons de enige manier om fatsoenlijk internet te krijgen.

​Zouden jullie handmatig kunnen kijken of er een uitzondering gemaakt kan worden zodat wij Sneller Internet Buitengebied kunnen toevoegen aan ons abonnement? Mijn gegevens staan in mijn profiel.

Beste antwoord door Sanne van KPN

Hi ​@BDi en welkom bij de KPN Community. Fijn dat je al wat hulp hebt gehad en logisch dat je graag sneller internet wilt hebben. 

Als Sneller Internet Buitengebied mogelijk is bij jou, dan kun je dit via je MijnKPN aanvragen. Het heeft ook te maken met de capaciteit van het 4G netwerk bij jou in de buurt, en zo te lezen is ook gemeten dat de snelheid voldoende is bij jou thuis. 

Als je merkt dat de internetsnelheid thuis niet stabiel is en bijvoorbeeld langzamer is in de avond, zoals je al noemde, voer dan een aantal rechtstreeks bekabelde snelheidstests uit. 
Zie hiervoor ook de stappen voor het uitvoeren van snelheidschecks. Daar vind je precies hoe je dit kunt doen.

Is, als je die stappen volgt, dan ook in de resultaten te zien dat de snelheid wisselt? Dan raad ik je inderdaad aan om een belafspraak met ons te maken. Je verbinding hoort namelijk stabiel te zijn, dus dat moet dan onderzocht worden en hopelijk komt er via die weg ook een goede oplossing tevoorschijn. 

Ik hoor graag of het gelukt is!

6 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 10, 2026

Beste ​@BDi dan kun je het beste even met de helpdesk van KPN contact opnemen via 0800 0402, Facebook, X of Instagram.

30'Mbit/s is een mooie snelheid waar vele van je medeklanten jaloers op zouden zijn, dus persoonlijk verwacht ik niet dat ze je de buitengebied oplossing gaan aanbieden.

Maar, niet geschoten is altijd mis.

Succes.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • February 10, 2026

30'Mbit/s is een mooie snelheid waar vele van je medeklanten jaloers op zouden zijn, dus persoonlijk verwacht ik niet dat ze je de buitengebied oplossing gaan aanbieden.

Op zich voldoe je dan wel aan de eisen:

https://www.kpn.com/internet/internet-buitengebied

Kan ik Sneller Internet Buitengebied krijgen?

Sneller Internet Buitengebied is beschikbaar voor iedereen die in Nederland woont en waarvan het woongebied voldoet aan de volgende eisen:

• In de komende 6 maanden kan er niet meer dan 30 Mbit/sec aan downloadsnelheid bereikt worden via het KPN netwerk.
  • Het gebied heeft voldoende capaciteit op het 4G-netwerk.
  • Er moet voldoende dekking zijn voor 4G binnenshuis.

Het kan zijn dat bovenstaande punten wel voor jou gelden, maar niet voor de rest van de buurt. Dit verschilt namelijk per woning.

Dus het kan zeker geen kwaad om hier naar te informeren.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 10, 2026

Als het stabiel op 30Mbps zou zitten was het misschien voldoende. Het probleem is dat het nogal wisselend is. Ze hebben een keer overdag gemeten en omdat we dan boven de 30 zitten krijgen we geen 4g buitengebied terwijl we dat eigenlijk wel nodig hebben voor stabiliteit. Voorheen hadden we het ook, maar doordat we 5g van Odido geprobeerd hebben zijn we het kwijt. Terwijl we juist weer terug gingen naar kpn vanwege de combi met 4g. We hebben helaas niet de mogelijkheid om glasvezel te nemen, dus dit forum is de laatste poging. Andere mogelijkheid is Starlink, maar dat heeft niet mijn eerste voorkeur. 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • February 10, 2026

Welke haalbare snelheid wordt er aangegeven als je op de site van kpn net doet alsof je wil bestellen?

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • February 11, 2026

Hi ​@BDi en welkom bij de KPN Community. Fijn dat je al wat hulp hebt gehad en logisch dat je graag sneller internet wilt hebben. 

Als Sneller Internet Buitengebied mogelijk is bij jou, dan kun je dit via je MijnKPN aanvragen. Het heeft ook te maken met de capaciteit van het 4G netwerk bij jou in de buurt, en zo te lezen is ook gemeten dat de snelheid voldoende is bij jou thuis. 

Als je merkt dat de internetsnelheid thuis niet stabiel is en bijvoorbeeld langzamer is in de avond, zoals je al noemde, voer dan een aantal rechtstreeks bekabelde snelheidstests uit. 
Zie hiervoor ook de stappen voor het uitvoeren van snelheidschecks. Daar vind je precies hoe je dit kunt doen.

Is, als je die stappen volgt, dan ook in de resultaten te zien dat de snelheid wisselt? Dan raad ik je inderdaad aan om een belafspraak met ons te maken. Je verbinding hoort namelijk stabiel te zijn, dus dat moet dan onderzocht worden en hopelijk komt er via die weg ook een goede oplossing tevoorschijn. 

Ik hoor graag of het gelukt is!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 11, 2026

Ik zie dat je de optie Ziggo niet benoemd. 

Wat was er met Odido's Klik & Klaar 5G?