Skip to main content

Als ik mijn pre-order glasvezel terug wil zien op https://mijn-bestelling.kpn.com/

krijg ik een foutmelding te zien: “Uw persoonlijke omgeving staat nog niet online”.

 

Zowel ik als mijn broer, die allebei in verschillende woonplaatsen een pre-order hebben

geplaatst krijgen deze foutmelding.

 

Deze vraag is eerder gesteld in een andere topic, maar die ging over meerdere onderwerpen.

Die andere topic is nu gemarkeerd als beantwoord, zonder dat deze simpele vraag is beantwoord.

 

 

Wil je het eens met deze link proberen, @pimzand? Dit werkt wel alleen als je het klantnummer hebt ontvangen, en het abonnement aan je KPN ID hebt gekoppeld.


Hallo @Erik_ , ik kan niet via Mijn KPN mijn bestelling inzien, want daarvoor heb je een 10-cijferig klantnummer nodig. Ik heb alleen een bestelnummer, bestaande uit 1 letter en 7 cijfers.

Uit andere berichten in dit forum heb ik begrepen dat je dat klantnummer pas krijgt als de pre-order wordt omgezet naar een “echte” order. Tot die tijd zou je op https://mijn-bestelling.kpn.com/ je bestelling moeten kunnen volgen, aan de hand van het bestelnummer.

Ik lees ook in dit forum dat er meerdere klanten zijn die problemen hebben met https://mijn-bestelling.kpn.com/ , maar die lijken te zijn opgelost door tussenkomst van KPN WebCare of door medewerkers bij 0800-0402.

Maar ik had geen succes bij 0800-0402, Ik kreeg te horen dat “het van geluk afhangt of die site werkt”.

Vandaar dat ik de hoop vestig op KPN WebCare.


Ik ga voor je kijken, @pimzand. Wil je dan daarvoor je forumprofiel invullen, met ook het bestelnummer in het veld ‘persoonlijke opmerking’. Reageer hier weer als je dit gedaan hebt. Dan pak ik dit verder met je op.


Bedankt @Erik_ voor dit aanbod. Ik heb het profiel ingevuld,


Ik zie nog niets in je forumprofiel staan. Wil je het nog eens invullen? Vergeet niet om daarna op opslaan te drukken. Reageer hier weer als je dit gedaan hebt :)


Hi @Erik_ , suf,,, probeer het nog eens?


Yes, nu is het wel gelukt, @pimzand. Ik heb het hier nagekeken en het kan echt niet via de link die jij eerder gebruikte. Die is alleen voor mobiele bestellingen. Voor vaste bestellingen is de link te gebruiken die ik al gaf. Echter werkt dat pas vanaf het moment dat je pre-order een order is geworden. Want dan heb je een klantnummer gekregen die je aan een MijnKPN kunt koppelen.

Kan me wel voorstellen dat je graag wilt weten wanneer je pre-order order gaat worden. Wat ik hier zie is dat de streefdatum voor het eerste deel van de aanleg (tot aan de wijkcentrale) eind deze maand is. De streefdatum die ik hier zie voor de aanleg bij jou in huis is januari 2023. Om dit verder in de gaten te houden kun je het beste de site van KPN Netwerk gebruiken. Daar kun je de postcode invoeren en krijg je info over de stand van zaken. Ook kun je, als er onduidelijkheden zijn over de fysieke aanleg, via hun contactpagina bij KPN Netwerk terecht.

We hebben hier op het forum verder nog een handig kennisbank artikel over glasaanleg:

Je pre-order zal zo na fase 3 omklappen naar een order. Op dat moment krijg je ook de officiële bevestiging, mét een klantnummer. Dan kun je dit ook koppelen aan je MijnKPN en dan via de bestelstatusomgeving de boel in de gaten houden. Dan volgt ook de rest van de communicatie van ons uit over aansluiten in huis en dergelijke. 


Bedankt @Erik_ .

 

Op zich ben ik blij dat het nu duidelijk is waarvoor  mijn-bestelling.kpn.com is en waarvoor niet.

Feitelijk is daarmee deze topic beantwoord.

 

Wel jammer dat het erop neerkomt dat je overal voor moet bellen of forumberichten moet plaatsen.

Ik wist al via 0800-0402 dat mijn pre-order in goede orde is aangekomen.

Maar ik weet ook door KPN Netwerk / VolkerWessels te bellen dat de informatie die kpn.com toont niet klopt. Mijn aansluiting is gepland juli-september 2022, net iets later dan mijn buurman op nummer 99 die juli-augustus is gepland. Zijn planning wordt wel correct getoond op kpn.com. Mijn buurman heeft geen pre-order geplaatst maar is een bestaande DSL klant.

 

Waar ik bang voor ben is dat mijn pre-order blijft liggen tot 2023 alleen vanwege deze verkeerde informatie.

 

 


Voor alle duidelijkheid, de streefdatum van januari-februari voor mijn adres zie ik dus ook als ik op kpn.com een postcodecheck doe. Die datums komen uit de database van KPN Netwerk, maar kloppen dus niet, weet ik nu.

 

Als ik op KPN Netwerk zelf kijk zie ik dat er glasvezel ligt, maar dat ik eerst een abonnement moet afsluiten voordat er een aansluiting op mijn adres. Wat dus mogelijk niet gebeurt als KPN de pre-order niet omzet naar een echte order, omdat ze denken dat dat over een half jaar zin heeft.

 

Dit is niet helemaal onwaarschijnlijk, ik lees op andere fora (tweakers) dat klanten die pre-orders afsluiten veel later of zelfs nooit worden aangesloten tot ze de pre-order annuleren, Allemaal als gevolg van miscommunicatie tussen KPN en KPN Netwerk.

 

Het is om die reden dat ik graag inzage had gehad in mijn pre-order, met ook een mogelijkheid tot annuleren.


Ik begrijp nu je onderliggende vraag, @pimzand. Voor de informatie die wij weergeven over de streefdatum zijn wij afhankelijk van wat KPN Netwerk aan ons doorgeeft. Het kan gebeuren dat er bij hen wat discrepantie in de database zit. Heeft vaak meer te maken met de communicatie tussen aannemer en onderaannemers. Maar misschien dat @Ward_ hier nog iets meer over kan vertellen.

In de basis is het zo, of in ieder geval zou het zo moeten zijn, dat je status bij ons niet van invloed op wanneer KPN Netwerk dingen doet. Het is alleen van invloed op wat er tijdens de huisaansluiting gedaan wordt. Over het algemeen wordt bij bestaande koperklanten en mensen met een (pre-)order ook gelijk de NT geplaatst. Bij mensen zonder order of bestaande aansluiting niet. 


Ik zie dat ik getagd even maar ik weet hier zelf nog niet genoeg van. Het lijkt op het eerste gezicht op een vreemde discrepantie. Tweede probleem is ook nog dat de pre-order niet eerder naar idee kan omklappen dan 4 maanden voor de plandatum. In dit geval dus september/oktober. Tenzij de aannemer die plandatum naar voren trekt. 

Ik moet hier ook nog eens induiken ..

 

@Erik_ Als je op Team KPN zoekt naar het lanceringsbericht van de "mijnbestellingstool" lees je daar dat het in de planning zit om het ook voor pre-orders te laten zien. Maar nu helaas nog niet inderdaad.


Als ik het dus goed begrijp gaat KPN Netwerk sowieso een aansluitpunt maken,

ongeacht of ik bestaande klant ben, pre-order klant ben, of alleen maar toestemming

heb gegeven. Dat zou moeten gaan volgens de werkelijke planning van de (onder)aannemer.

 

Maar het lijkt dus wel echt mis te gaan met de NT aansluiting. Zolang KPN de pre-order

niet omzet naar een echte order gaat KPN Netwerk geen NT monteren, en het

omzetten van de pre-order naar echte order gebeurt voorlopig niet, op basis

van de planning zoals KPN die ziet.

 

Het lijkt mij dus van belang dat de planningsgegevens bij KPN worden gecorrigeerd,

anders zal ik de pre-order inderdaad moeten annuleren om niet als laatste aangesloten

te worden. Dat zou jammer zijn, want de voorwaarden van mijn pre-order waren gunstig/


Zeer recentelijk is de status op kpn.com bij mijn buren gewijzigd, van “juli-augustus” naar “beschikbaar”.

Op deze adressen (oa nummer 99) kun je nu bestellen zonder pre-order.

 

Ik sta nog steeds op januari-februari 2023, 1 deur ernaast.


Als ik het dus goed begrijp gaat KPN Netwerk sowieso een aansluitpunt maken,

ongeacht of ik bestaande klant ben, pre-order klant ben, of alleen maar toestemming

heb gegeven. Dat zou moeten gaan volgens de werkelijke planning van de (onder)aannemer.

Klopt! 

 

Maar het lijkt dus wel echt mis te gaan met de NT aansluiting. Zolang KPN de pre-order

niet omzet naar een echte order gaat KPN Netwerk geen NT monteren, en het

omzetten van de pre-order naar echte order gebeurt voorlopig niet, op basis

van de planning zoals KPN die ziet.

Klopt ook. Hoewel dit niet per sé problematisch hoeft te zijn. Onze monteurs kunnen ook een NT plaatsen als het nodig is, zolang de FTU er maar is. Dit gebeurt ook, bijvoorbeeld, bij mensen die klant worden nadat een glasuitrol voltooid is. 

 

Het lijkt mij dus van belang dat de planningsgegevens bij KPN worden gecorrigeerd,

En hiervoor zijn wij afhankelijk van Netwerk. En gezien wat je daarna zei:

Zeer recentelijk is de status op kpn.com bij mijn buren gewijzigd, van “juli-augustus” naar “beschikbaar”.

Op deze adressen (oa nummer 99) kun je nu bestellen zonder pre-order.

Ik sta nog steeds op januari-februari 2023, 1 deur ernaast.

is er bij Netwerk toch een discrepantie.  Ik ga kijken of en wat wij hiermee kunnen, kom er bij je op terug.


Ik heb er met Ward, van hierboven, nog eens naar gekeken en het verschil zit hem er dus inderdaad in dat jouw buurman een actieve koperverbinding heeft. Hierbij maakt het niet uit bij welke provider. Dus dat zou bij ons kunnen zijn, maar ook bij een van de anderen die gebruik maken van het KPN netwerk. Het einddoel van glasaanleg is om dan het kopernetwerk in die gebieden in de toekomst uit te zetten. Dat kan alleen als alle actieve koperklanten dan in ieder geval al over zijn op glas. Dus die adressen krijgen in een project prioriteit. Overige adressen volgen dan daarna. Op zich is dat een prima volgorde om het werk in te doen. Maar dan moet je alsnog wel zorgen dat er voor de niet-actieve-koper adressen een datum komt die binnen de bestelperiode ligt. Die bestelperiode is 120 dagen voor de plandatum. Dat wil zeggen dat wij (KPN de provider) dan vanaf 4 maanden voor de plandatum een bestelling kunnen invoeren.

Wat er in dit geval gebeurd is, is dat jouw adres (en overigen zonder actieve koperaansluiting in jouw gebied) nu een plandatum hebben gekregen die aan het einde van het project ligt. En die datum ligt buiten de 120 dagen. Dus kunnen we nog geen bestelling invoeren en wordt het een pre-order. Zodra dan de 120 dagen bereikt wordt, dan kan de pre-order omgeklapt worden naar een order. 

Voor jouw gebied is de projectmanager er mee bezig en we verwachten dat jouw huisnummer binnenkort ook een plandatum krijgt die dichterbij ligt. Op dat moment kan de pre-order dan omgezet worden naar order.

 


Deze kwestie is opmerkelijk verlopen sinds mijn laatste bericht.

 

Op 20-6 heb ik mijn pre-order geannuleerd, omdat ik steeds meer het idee kreeg dat een pre-order alleen maar vertragend werkt.

 

Enkele weken later zag ik op kpn.com dat de planning voor de buurman is vertraagd.

In plaats van juli-augustus werd het september-oktober.

Mijn planning was nog steeds januari-februari 2023.

Het verschil tussen mij en mijn buurman werd dus 4 ipv 6 maanden.

 

Op 22-7 ging de straat weer open. Er werd gelast achter een soort haringkar.

Aan het einde van de dag ging alles weer onder de grond, en staken de sprietjes weer uit de grond.

 

Op 25-7 ging de straat weer open. Niet zelf gezien, maar aan het einde van de dag lag er zand op de stoep en waren de sprietjes weg. Niet overal in de straat, maar wel bij mij.

 

De volgende dag keek ik weer op kpn.com en zag tot mijn verbazing dat ik direct glasvezel kon bestellen zonder pre-order. Niet op het adres van de buurman, daar stond nog steeds september-oktober. De rollen omgedraaid dus.

 

Inmiddels heb ik een nieuwe bestelling geplaatst, en heb ik een klantnummer. Het installatiepakket is onderweg. Tegelijk heb ik een mail gekregen dat mijn wens-aansluitdatum van 2 augustus niet gehaald kan worden, er moet “extra onderzoek” plaatsvinden. Ik ben benieuwd hoe dit verder verloopt.

 


Ha, dat is je reinste achtbaan :)

 

Inmiddels heb ik een nieuwe bestelling geplaatst, en heb ik een klantnummer. Het installatiepakket is onderweg. Tegelijk heb ik een mail gekregen dat mijn wens-aansluitdatum van 2 augustus niet gehaald kan worden, er moet “extra onderzoek” plaatsvinden. Ik ben benieuwd hoe dit verder verloopt.

Is er al een glasvezelpunt bij je in huis aangebracht, @pimzand? Want als dat niet zo is, dan verklaart dat waarom vandaag als wensdatum niet gehaald gaat worden. Netwerk moet dan eerst nog komen om dat te gaan doen. 


Het verloop blijft bijzonder.

De voorspelling op kpnnetwerk.nl voor buurman op 99 (bestaande DSL klant) was lange tijd september/oktober. Ineens stond er “binnen 3 weken”, maar dat was maar kort. Het werd december/januari. Uitstel dus.

Dat was jammer, want ik ging ervan uit dat ik als nieuwe klant op dezelfde datum of later zou worden aangesloten, ondanks het feit dat mijn abonnement al op 2 augustus zou moeten beginnen. Tegelijk merkwaardig, want voor de overkant op nummer 100 stond er nog steeds “over drie weken” en later “over twee weken”.

Nu lijkt er iets te gebeuren. Ik heb bericht gekregen van KPN dat KPN Netwerk een afspraak gaat maken vóór 23 september, voor het aanleggen van het glasvezelpunt. En ik heb een installatiepakket ontvangen.

Maar ik zie nog niets terug op kpnnetwerk.nl en ik ben nog niet gecontacteerd. Tegelijk is de status van de buurman nu weer gewijzigd naar “binnen 3 weken”. De overkant op nummer 100 wordt op 28 september aangesloten, zie ik.

Ik ben benieuwd wat het voor mij wordt. Vóór 23 september zoals KPN belooft, of over drie weken, zoals KPN Netwerk voorspelt voor de buurman.

 


Hoi! @pimzand Ik neem het even over van Erik. Het blijft vreemd dat er zo’n discrepantie optreed. Ik ben ook benieuwd Pim.  


We zijn twee maanden verder. Ik en mijn buren links en rechts hebben allemaal een aansluiting (ik sinds 5 oktober) maar helaas werken ze nog niet. Geen licht op de kabel.

 

Kan gebeuren. Maar wel weer opvallend hoe KPN Netwerk hiermee omgaat. Ze lieten zelf niets van zich horen. Na het sturen van een mail kreeg ik bericht dat het week 45 zou worden opgepakt. 5 weken na oplevering. Maar er gebeurde niets die week.

 

Mijn buurman heeft wel een afspraak, op 15 december. Volgens de gegevens op KPN (de provider) is mijn geplande aansluitdatum juni/juli 2023 (!). Terwijl ik al een glasvezelaansluiting, XGS-PON en modem heb…

 

Een nieuwe mail naar KPN Netwerk is nog niet beantwoord.

 

Jammer, want ik wil ook graag overstappen naar mobiele telefonie en Netflix via KPN. Maar dat kan nu niet, want ik krijg de kortingen niet zolang de glasvezel niet werkt.


Op zich is het wel goed dat het gelukt is om de fysieke aansluiting op de 5e gereed te krijgen. Minder goed dat het daadwerkelijk activeren daarna nog niet heeft kunnen gebeuren. Voordeel hiervan is wel dat ons systeem vindt dat je op de 5e diensten had moeten hebben. En ik nu dus een (nieuw) ticket voor de back office kan aanmaken omdat dit niet zo is. Waardoor die ook met Netwerk kunnen gaan steggelen. De melding wordt binnen 3 werkdagen door de back office opgepakt. Ze zullen dan ook nog met jouw contact opnemen, @pimzand.


Bedankt @Erik_ , ik ben inderdaad gebeld door KPN backoffice. Er is dus nog hoop..

Ander goed bericht, buurman op huisnummer+2 is vandaag met succes aangesloten.

Buurman op huisnummer-2 krijgt op 15 december bezoek van de aannemer.

Nu ik nog…

 


Ik zie dat de back office vandaag de aannemer heeft aangestuurd om navraag te doen waarom de aansluitdatum voor jou ineens zo laat staat. Hopelijk krijgen ze daar vrij snel een antwoord op. Ze hebben je proberen te bellen vandaag maar niet bereikt. Dus dat zullen ze later opnieuw proberen. Kan zijn vandaag, maar kan ook later in de week of begin volgende week zijn als ze wachten op antwoord van de aannemer.


Hi @Erik_ kun je nog eens navragen wat de status van de ticket is?

Ik heb na de gemiste oproep niets meer gehoord.

Ook hoor ik niets van KPN Netwerk.

 

Mijn buurman op huisnummer-2 had een reparatie afspraak gisteren op 15-12,

maar die zijn kennelijk niet op komen dagen, want ook bij hem werkt het nog niet.

 

Maar hij is wel verder dan ik, want mij lukt het niet eens een afspraak te krijgen.

 

Buurman op huisnummer+2 is al weken in de lucht.

Mijn aansluiting zit op dezelfde box onder de grond...


De rollercoaster blijft doorgaan begrijp ik, de duidelijkheid war we op hoopten is er helaas nog niet dus. Ik heb bij deze opnieuw navraag voor je gedaan, ik zie er ook geen update over staan. Je zult daarover weer gebeld worden.