Skip to main content

Goedendag,

Tijdens de ZOOM-meetings voor mijn werk ,tijdens deze lockdown, krijg ik de melding dat er slecht internet verbinding is. Mijn modem heb ik onlangs nog reset, met telefonische medewerking van een medewerker van KPN. Ook krijg ik de melding dat de internetbeveiling zwak is. Hierdoor lukt het mij niet om gebruik te maken van ZOOM. Het wifi lijkt verder in orde te zijn in het huis.

 Graag wil ik de huidige beveilingsmethode, WPA/WPA2 (TKIP), aanpassen naar een WPA2 (AES) of WPA3, om te kijken of dit het probleem verhelpt. Ik weet echter niet hoe ik mijn modeminstellingen aanpas.

Mijn modem is een Experia Box V8.

Bij voorbaat dank!

Meerdere apparaten blijven last hebben van de ‘zwakke beveiliging’. Het gaat om al mijn Apple apparaten, maar ook één van onze windows laptops in het huishouden wil geen verbinding maken met de wifi van mijn modem.


Hallo @Steef W als je inlogt in het modem met 192.168.2.254 kijk je bij wlan instellingen beveiliging op WPA2 zetten en op AES zetten, dan ben je goed beveiligd.

Succes.

 


@JanD 

Bedankt voor je reactie Jan.

Ik had die link als bij meerdere threads langs zien komen inderdaad. Alleen vreemd genoeg wil het inloggen niet. Wat ik begreep is het de eerste keer zonder wachtwoord, en daarna het wachtwoord bijgeleverd met het modem. Beiden werken gek genoeg niet.


Als u de Experiabox gereset heeft dan moet u in kunnen loggen zonder wachtwoord. Daarna moet u een zelf gekozen wachtwoord instellen.


Helaas. Ook na het resetten wil het niet lukken. Zowel ‘zonder’ wachtwoord als met het wachtwoord op het modem krijg ik de volgende melding op de pagina:

Incorrect Username or Password !! Please confirm your username/password and try again


Er staat volgens mij helemaal geen wachtwoord op de v8. Er staat een wachtwoord voor de WiFi op. Maar dat is niet bedoelt om.mee in te loggen.

Hoe reset u? Met paperclip? Houd u hem ongeveer 15 seconden vast ofzo?


@Nick83 Ja, inderdaad met een paperclip. Alle lampjes branden in verscheidenen kleuren, en het internet startte weer vanzelf op. Dus dat lukte.

 

Het wachtwoord waar ik naar verwijs is inderdaad het wachtwoord voor de WiFi. Omdat bij 192.168.2.254 het leeg laten van het wachtwoord niet lijkt te werken, leek dat de enige andere mogelijke optie. Maar dat is inderdaad niet het geval.

 

Zie ik nog iets over het hoofd?


Heeft u de resetknop echt lang genoeg vast gehouden?

Want ik snap het niet helemaal, als het resetten echt gelukt zou zijn, dan zou je denk ik helemaal niet meer in hoeven te loggen. Maar dan mag je verwachten dat de instellingen op WPA2 AES staan.


@Nick83

Ik heb nu de resetknop langer ingehouden, waarbij de powerknop op het modem op rood blijft staan. Ik heb daardoor momenteel helemaal geen internet. Waardoor 192.168.2.254 uiteraard niet te bereiken is. Als ik daarna mijn modem opnieuw opstart (power knop uit en aan) hersteld het internet zichzelf wel weer normaal op. Maar blijf ik weer bij hetzelfde probleem hangen, dat ik bij 192.168.2.254 niet verder kom.


 

 


Inmiddels gebeld met KPN. Goed nieuws en slecht nieuws….

Het goede nieuws is dat de slechte wifi-beveiliging bleek te komen door het gebruik van mijn wifi-versterkers. Waarschijnlijk door meerdere ip-adressen en mogelijk verschillende beveiligingsmethodes, die elkaar in de weg zaten.

Het slechte nieuws is dat het inloggen op 192.168.2.254 nog steeds niet lukt. Voor de medewerkers van KPN is het een raadsel. Ook na meerdere (harde) resets van het modem, en wachtwoordwijzigingen via de kpn tool online. Enige mogelijkheid die resteerde was het inschakelen van een monteur, maar dit zou kosten met zich meedragen. Ik hoop dat voorlopig mijn apparaten blijven werken zonder de wifi-versterkers. Voor die laatste zal ik dus een andere oplossing moeten zoeken.


Hallo @Steef W

Staat er bij het inlogscherm(192.168.2.254) van de V8 een firmware versie nummer ?

 

Groet Bart


@Bart_2020 Nee, er staat vrij weinig informatie op die url. Hieronder een gecropte screencapture

 


Hallo @Steef W

 

Firmware versie is 02.00.141W4 Kom jij van Telfort ?

 

Groet Bart

 


@Bart_2020

Jazeker!


Hallo @Steef W

 

De firmware versie is hoger dan die van KPN, daarom krijg je waarschijnlijk geen update.

Kun je inloggen op de Experia box V8 ?

 

Groet Bart

 


Inmiddels gebeld met KPN. Goed nieuws en slecht nieuws….

Het goede nieuws is dat de slechte wifi-beveiliging bleek te komen door het gebruik van mijn wifi-versterkers. Waarschijnlijk door meerdere ip-adressen en mogelijk verschillende beveiligingsmethodes, die elkaar in de weg zaten.

Het slechte nieuws is dat het inloggen op 192.168.2.254 nog steeds niet lukt. Voor de medewerkers van KPN is het een raadsel. Ook na meerdere (harde) resets van het modem, en wachtwoordwijzigingen via de kpn tool online. Enige mogelijkheid die resteerde was het inschakelen van een monteur, maar dit zou kosten met zich meedragen. Ik hoop dat voorlopig mijn apparaten blijven werken zonder de wifi-versterkers. Voor die laatste zal ik dus een andere oplossing moeten zoeken.

Aha, u heeft versterkers. Dat had u nog niet verteld. Welke versterkers heeft u? Wit of zwart? Rond of vierkante? 


Hallo @Bart_2020 

Het inloggen op de Expedia box V8 zelf lukt dus helaas niet. In ieder geval, niet via http://192.168.2.254/ 

Ik nam aan dat dat de reguliere wijze is om op mijn modem in te loggen?

 

Groet, Steef


@Nick83

Het zijn witte TP-Link Universal WiFi Range Extenders.

Maar zoals ik al aangaf, ze zijn inmiddels losgekoppeld. Hiermee zijn de primaire problemen verholpen. Helaas dus wel zonder wifi-versterking.


Steef W schreef:

Hallo @Bart_2020 

Het inloggen op de Expedia box V8 zelf lukt dus helaas niet. In ieder geval, niet via http://192.168.2.254/ 

Ik nam aan dat dat de reguliere wijze is om op mijn modem in te loggen?

 

Groet, Steef

 

Dat is de reguliere wijze.

Als de box een firmware reset heeft gehad, zou het password (leeg enter) zijn. Anders het oude wachtwoord.

Groet Bart

 


@Bart_2020 

Het modem heeft zowel een reguliere reset, als een harde reset ondergaan. Dat is gebeurd door de resetknop een langere tijd in te drukken. Of is dit niet wat je bedoelt met een firmware reset?

Hoe dan ook. Zowel het wachtwoord leeg, als het oude wachtwoord lijkt niet te werken. Heel vreemd.


Hallo @Steef W

 

De Experia box v8 heeft geen reset knop, wel een reset gaatje tussen de stroomadapter ingang en de WAN poort. De firmware reset kun je geven met paperclip in het reset gaatje te drukken het powerlampje gaat na ca 10 seconden rood oplichtten, daarna kun je loslaten.

Het Experia Box wachtwoord van admin is dan gewist alleen de enter drukken en een nieuw admin wachtwoord geven. 

Het kan ook softwarematig met een KPN ID:

 

Makkelijk resetten met de servicetool

Je kunt de Experiabox het makkelijkst resetten via de Servicetool Herstellen Fabrieksinstellingen Experia Box Modem. Deze servicetool is alleen te gebruiken vanaf je thuisadres.

lukt dit ?

 

Groet Bart


Hallo @Bart_2020 

Ja, dit resetten is gelukt. Ik heb het zowel via de servicetool gedaan, als handmatig met het ‘resetgaatje’.

Het heeft echter geen resultaat gehad op http://192.168.2.254/ 

Ik ben telefonisch begeleidt middels deze resets door KPN, aan de hand van een gesprek van 1:45 uur. De enige mogelijkheid die overbleef is het inschakelen van een monteur met bijbehorende kosten. Het is een waar mysterie.


Hallo @Steef W ,

Mysteries zijn er meestal niet, een slecht contact of kabel kan wel eens storing veroorzaken. Het resetten is blijkbaar gelukt of er dan nieuwe firmware actief is zie je aan de inlog pagina. Bij de Experia box V8 staat het nummer onder het inlogscherm van  http://192.168.2.254/  Als dat de firmware versie is van Telfort, is misschien het password 1234 ?

 

Groet Bart


@Bart_2020 

Warempel! 1234 was juist! Hartelijk dank. Ik kan nu gewoon in mijn modem inloggen.