Skip to main content
Beantwoord

KPN TV+ App beschikbaar maken voor Apple TV

• December 7, 2023
  • 638 reacties
  • 32318 keer bekeken

Toon eerste bericht

638 reacties

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • June 4, 2025

Wél gok ik dat voor tvOS “makkelijker” zal gaan dan voor Android TV, vanwege het gesloten karakter van tvOS en dat het alleen op hardware van Apple kan draaien.

Dat het maken van de Smart TV+ App voor Android/Google TV nog niet zo eenvoudig is, blijkt wel uit het feit, dat die op sommige merken TV’s nog steeds niet of nauwelijks functioneert. En dan ook nog bij sommige merken op het ene model wel en het andere niet. 

Ik denk eigenlijk dat kpn de ambitie voor een TV app voor de Apple TV heeft laten varen. Dat na de vage toezegging van kpn dat er TV app voor de Apple TV komt en er máánden niets meer over te melden is dan dat er nog niets bekend is, geeft al te denken.

Tot nu: éérst moeten nu opeens de bestaande apps voor Android/Google TV, Samsung en LG worden vervangen voor door TV+ app. Lijkt me niet meer dan een gelegenheidsargument: als er écht ambitie is om e-i-n-d-e-l-i-j-k  (en als laatste provider) een TV app voor de Apple TV te lanceren en een achterstand in te lopen, hoeft het een het ander niet uit te sluiten. Tenzij de wil en ambitie ontbreekt.

Verder is er ook een terugtrekkende beweging merkbaar: er wordt niet meer gezegd dát de app voor de Apple TV er daadwerkelijk komt, maar ‘dat er gekeken wordt, wat verder mogelijk is’. 

• June 4, 2025

Ten eerste: ik vind Apple fraaie producten hebben. Ik heb een oude IPad waarvan IOS niet meer wordt bijgewerkt maar die ik dagelijks veel gebruik en nog steeds prima werkt. Mijn volgende tablet wordt waarschijnlijk weer een Apple zolang de prijzen voor mij acceptabel blijven.

Daarnaast hebben we hier 3 Android telefoons waarvan die van mijn vrouw (200 euro!) 6 jaar oud was en nog steeds goed werkte totdat ze die kapot liet vallen 2 maanden geleden. Kortom, zowel Android als Apple producten vind ik prima werken waarbij opgemerkt moet worden dat Apple flink duurder is en je bij Android ook goedkopere alternatieven hebt. 
Toen KPN bekend maakte dat hun trage ouderwetse vip2952 TV kastje 6 euro pm gingen kosten ben ik op zoek gegaan naar een alternatief voor op de slaapkamer van onze zoon: ofwel Apple TV box of de goedkopere Google TV streamer. Uiteindelijk gekozen voor Google. Ik heb er helemaal GEEN reclame op omdat ik de Projectivy Launcher gebruik met ook nog eens voor de zekerheid een apart Google account. Daarnaast kan je allerlei zaken als privacy zaken als locatie, persoonlijke reclames (die ik gelukkig dus niet heb) etc. ook uitzetten. Extra voordeel tov oudere Android boxen en ook de KPN TV+ box: dynamic frame rates zijn ook prima, vergelijkbaar met de Apple TV, vanwege de hogere Android versie dus geen schokjes meer bij o.a. Netflix.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • June 4, 2025

Tot nu: éérst moeten nu opeens de bestaande apps voor Android/Google TV, Samsung en LG worden vervangen voor door TV+ app. Lijkt me niet meer dan een gelegenheidsargument: als er écht ambitie is om e-i-n-d-e-l-i-j-k  (en als laatste provider) een TV app voor de Apple TV te lanceren en een achterstand in te lopen, hoeft het een het ander niet uit te sluiten. Tenzij de wil en ambitie ontbreekt.

Handig om te weten: de oude TV+ Smart TV app was in ontwikkeling door een extern bedrijf. Met de nieuwe Smart TV+ app is de ontwikkeling in house binnen KPN. Het is dan logisch dat je eerst zo snel mogelijk bestaande apps vervangt, voor je aan iets compleet nieuws begint. 

Samen met het feit dat je met Android TV de grootste groep TV kijkers hebt, is in mijn ogen deze strategie te verklaren.

Alleen ja, als KPN het écht wilt, kan iets altijd. Zolang je er maar voor wilt betalen. Kritische signalen hierover altijd goed om KPN te laten herinneren dat er nog steeds vraag naar is. 😉

Wewa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • June 5, 2025

Apple TV speler was al de beste in beeldkwaliteit en nu blijkt ook de veiligste.

Onbegrijpelijk dat KPN dit zijn klanten niet gunt.

Wewa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • June 5, 2025

Hier ook meer over de onveiligheid van Android televisie kastjes.

Android niet veilig

Des te onbegrijpelijker dat KPN Apple TV niet gebruikt.

• Deelnemer
  • June 6, 2025

Ik dacht - laat ik hier na een jaar maar weer naar kijken, maar ik zie wel dat KPN dit echt niet serieus neemt. Ik vind het zelf heel jammer - maar ik kan nu weinig met de TV die in mijn pakket zit. De KPN box zelf is nogal buggy, en de laatste tijd werkt de Airplay feature op de iPhone naar de Apple TV ook niet meer goed. Andere Airplay werkt prima dus dit lijkt een probleem in de KPN app te zijn.

Het feit dat in December 2023 nog gezegd werd dat het eraan kwam, maar er in Juni 2025 nog geen update is, laat wel zien dat het in ieder geval nog wel even op zich laat wachten.

Helaas nog een paar maanden vast aan het contract, maar ik zal KPN TV in ieder geval niet meer overwegen. Wellicht KPN met NLZiet los, of Odido / Ziggo die wel gewoon eigen apps hebben.

• June 6, 2025

Hier ook meer over de onveiligheid van Android televisie kastjes.

Android niet veilig

Dit artikel gaat over privacy. Niet over (on)veiligheid. En het artikel sluit af met de opmerking dat Apple net zo goed meekijkt.

Forum|alt.badge.img+16
  • June 6, 2025

Ik vind het vooral bijzonder dat een smart tv platform voorrang krijgt. Ik ken persoonlijk niemand die dat gebruikt omdat er altijd wel een extern kastje naast staat, mede omdat de meeste tvs nauwelijks onderhouden worden. Verkeerde prioriteiten bij kpn zorgen er voor dat mijn tv pakket begin volgend jaar volledig over ga zetten naar NLZiet. 

• June 6, 2025

Ik vind het vooral bijzonder dat een smart tv platform voorrang krijgt. Ik ken persoonlijk niemand die dat gebruikt omdat er altijd wel een extern kastje naast staat, mede omdat de meeste tvs nauwelijks onderhouden worden. Verkeerde prioriteiten bij kpn zorgen er voor dat mijn tv pakket begin volgend jaar volledig over ga zetten naar NLZiet. 

Ik zie hier op het forum regelmatig topics voorbij komen waarin men de app op de smarttv gebruikt. Die gebruikers zijn er zeker veel meer dan gebruikers met een Apple tv kastje.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Ik zie hier op het forum regelmatig topics voorbij komen waarin men de app op de smarttv gebruikt. Die gebruikers zijn er zeker veel meer dan gebruikers met een Apple tv kastje.

Dat is nog steeds géén goede reden, dat KPN ook gewoon met een KPN TV+ app kan komen voor mediabox Apple TV 4K.
Laat ik het zo stellen, er is géén reden te geven waarom de app er voor Apple TV er nog steeds niet is, zeker niet als de overige providers (concurrenten van KPN) deze app al lang hebben.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Ik moet eerlijk zeggen, dat ik de TV app van NLZIET ook niet volmaakt vindt.
Sinds ik heb mogen proeven van de Ziggo Go TV app op mijn Apple TV, staat NLZIET nog in het beginstadium en kan er nog veel gesleuteld worden.

Ziggo Go is een volmaakt en volwassen TV app, waar veel aandacht aan besteed is door Ziggo.
Ben daarom voornemens om weer terug te keren naar Ziggo, zodat ik ook het TV abonnement bij één en dezelfde provider heb, en ik dus niet apart hoef te betalen voor NLZIET.
Ik krijg er dan ook méér televisie zenders ervoor terug.

Ik ben deze topic al méér dan een jaar geleden gestart, maar tot nu toe is er eerlijk gezegd niets veranderd, en is er nog steeds geen KPN TV+ App voor de Apple TV.

Ik heb er ook weinig tot geen vertrouwen meer in, dat KPN nog met deze app gaat komen.
In elk geval niet op korte termijn, maar waarschijnlijk pas in 2026 of 2027 als het niet nog later wordt.
Hier ga ik in elk geval niet zitten wachten, wat ook mijn goedrecht is.

Forum|alt.badge.img+16
  • June 6, 2025

Omdat Apple gebruikers zich hier ook niet melden omdat er helemaal geen app is. 

Ik moet eerlijk zeggen, dat ik de TV app van NLZIET ook niet volmaakt vindt.
Sinds ik heb mogen proeven van de Ziggo Go TV app op mijn Apple TV, staat NLZIET nog in het beginstadium en kan er nog veel gesleuteld worden.

Ziggo Go is een volmaakt en volwassen TV app, waar veel aandacht aan besteed is door Ziggo.
Ben daarom voornemens om weer terug te keren naar Ziggo, zodat ik ook het TV abonnement bij één en dezelfde provider heb, en ik dus niet apart hoef te betalen voor NLZIET.
Ik krijg er dan ook méér televisie zenders ervoor terug.

Ik ben deze topic al méér dan een jaar geleden gestart, maar tot nu toe is er eerlijk gezegd niets veranderd, en is er nog steeds geen KPN TV+ App voor de Apple TV.

Ik heb er ook weinig tot geen vertrouwen meer in, dat KPN nog met deze app gaat komen.
In elk geval niet op korte termijn, maar waarschijnlijk pas in 2026 of 2027 als het niet nog later wordt.
Hier ga ik in elk geval niet zitten wachten, wat ook mijn goedrecht is.

Ik vind de NLZiet app ansich prima werken, de besturing is wel van het niveau lik-me-vestje maar ansich een stabiele app.  Ik las in een ander topic dat KPN status heeft veranderd van dat de app er zou komen, naar dat het optie gaat worden. Oftewel dit is pappen en nathouden om mensen maar het idee te geven dat er een Apple app komt, maar er nooit gaat komen. 

Ik kom van Ziggo af en ben er door vele storingen daar helemaal klaar mee. KPN internet werkt werkelijk waar waanzinnig. Maar doordat er dus nooit een Apple app gaat komen, doet mij wel besluiten om de TV dienst bij KPN compleet de deur uit te gooien. Zelfs Canal Digitaal heeft een Apple app. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • June 6, 2025

Dat is nog steeds géén goede reden, dat KPN ook gewoon met een KPN TV+ app kan komen voor mediabox Apple TV 4K.
Laat ik het zo stellen, er is géén reden te geven waarom de app er voor Apple TV er nog steeds niet is, zeker niet als de overige providers (concurrenten van KPN) deze app al lang hebben.

Ach het is ronduit schandalig hoe kpn met de consumenten om gaat. Ze zijn gewoon niet capabel genoeg om een fatsoenlijk app te ontwikkelen. Het is alleen maar geld incasseren. De app voor de 4K Android tv box is ook slecht ontwikkeld. Android 11 serieus kpn. Weten jullie wel wat voor veiligheid risico’s dit met zich meebrengt? Jullie lopen 4 versies achter gaap KPN. Voor mensen die zeggen, wat maakt dat nu uit. Veiligheid en privacy niet meer belangrijk. Snelheid van de Android besturingssystemen enzovoort.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Chrizziey 

In het stuk woonwijk waar ik woonachtig ben, heeft Ziggo 9 jaar geleden alle kabels compleet vernieuwd, zowel glasvezel naar hun wijkcentrale als de straatkasten, en de coax kabels naar de woningen toe.

Ik woon ook in een nieuwbouwwoning die nog maar 9 jaar bestaat.
De buren die ik spreek, en ook Ziggo als provider hebben, hebben nooit storingen of problemen ervaren de afgelopen 9 jaar, en zijn dus dik tevreden.

Dus ik voorzie in mijn geval eveneens geen problemen, als ik bij Ziggo klant zou worden.
Dat het bij jouw anders is verlopen is natuurlijk vervelend, want continu een storing is uiteraard ook niet leuk en erg vervelend.

De NLZIET app is stabiel en werkt ook goed, maar met de werking en besturing ben ik niet tevreden, en Canal+ wil ik niet gebruiken, alleen al omdat de prijs hoger is dan bijvoorbeeld KPN.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • June 6, 2025

De app voor de 4K Android tv box is ook slecht ontwikkeld. Android 11 serieus kpn. Weten jullie wel wat voor veiligheid risico’s dit met zich meebrengt? Jullie lopen 4 versies achter gaap KPN. Voor mensen die zeggen, wat maakt dat nu uit. Veiligheid en privacy niet meer belangrijk. Snelheid van de Android besturingssystemen enzovoort.

Android tv 15 is er nog niet.

De laatste versie is Android TV 14

De Android versie op je mobiel is niet hetzelfde als Android TV

Voor mobiel is Android 15 al uitgerold of wordt momenteel uitgerold. 

Als ik het goed uit diverse berichten heb begrepen, gaat de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) en ook de KPN Soundbox over naar Android TV 14.

P.S.

Ik ben net zoals jij klant bij KPN.😉

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • June 6, 2025

@Michel.uit.Arnhem 

Deze topic gaat over de KPN tv app voor Apple.

Ik ga ervan uit dat jij het daar ook over hebt.

En elk voordeel heeft een nadeel.

Elk nadeel heeft een voordeel.

Wat mij wel verbaast, is dat een goedkope provider als Odido wel de tv app voor Apple heeft.

P.S.

Persoonlijk ben ik geen Apple fan, maar ik begrijp dat Apple fan's graag een KPN app voor Apple willen hebben.

Ook al is deze groep relatief klein.

Forum|alt.badge.img+16
  • June 6, 2025

Ook al is deze groep relatief klein.

Hoezo denk jij dat de groep klein is ​@joop2011? Zou je dat kunnen onderbouwen?

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • June 6, 2025

@Chrizziey Ik heb net een zoekopdracht (in Edge) gegeven:

Wat wordt er meer gebruikt iOS of Android?

Welk besturingssysteem is het meest gebruikt? Omdat zo veel merken smartphones op Android draaien, heeft Android de meeste gebruikers. Wereldwijd is dat zelfs 72% van alle smartphones, met 27% voor iOS. In Nederland is het verschil iets minder groot: Android heeft 61% gebruikers en iOS 38%.

Forum|alt.badge.img+16
  • June 6, 2025

@Katana321 Maar dat gaat over smartphones. tvOS is heel wat anders dan iOS 😉

Hoeveel mensen gebruiken Android TV? Hoeveel mensen hun Smart TV en hoeveel mensen tvOS van Apple?

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • June 6, 2025

@Katana321 Maar dat gaat over smartphones. tvOS is heel wat anders dan iOS 😉

Hoeveel mensen gebruiken Android TV? Hoeveel mensen hun Smart TV en hoeveel mensen tvOS van Apple?

Ai, niet goed genoeg gelezen van mij...  Maar ik denk dat ook bij tvOS dergelijke verschillen te zien zijn. Nog een zoekopdracht:

Android TV:

• Aantal: In 2024 is het aantal actieve Android TV apparaten geschat op 270 miljoen. 

tvOS:

• Aantal:

Hoewel er geen exact cijfer is, wordt tvOS voornamelijk gebruikt op Apple TV apparaten.

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • June 6, 2025

Als ik het goed uit diverse berichten heb begrepen, gaat de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) en ook de KPN Soundbox over naar Android TV 14

Ik heb in een artikel op Totaal TV gelezen dat kpn het plan heeft, de TV+ Box en de TV+ Soundbox, te laten functioneren op Android TV 14. Het kan dus best nog wel even duren. Zie het plan van de TV App voor de Apple TV. Die plannen lijken me op sterven na dood.

Als het functioneren van de TV+ Box en de TV+ Soundbox met Android TV 14 met dezelfde voortvarendheid wordt aangepakt als de ontwikkeling van een TV App voor de Apple TV, dan is Android TV waarschijnlijk al bij versie 20. 

Wat mij wel verbaast, is dat een goedkope provider als Odido wel de tv app voor Apple TV

Het verbaast mij dat je dat verbaast en kennelijk nog steeds niet weet (of niet wilt weten) dat kpn (en dochterondernemingen en de providers die het TV product van kpn wederverkopen) de enige Nederlandse provider is, die nog steeds geen TV app heeft voor de Apple TV en dus hopeloos achter loopt ten opzichte van de concurrentie.

Een ‘dure’ provider hoeft nog niet te betekenen, dat die ten opzichte van een ‘goedkope’ provider, beter presteert of vooroploopt.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • June 6, 2025

Ja nogal logisch als KPN geen app heeft voor de AppleTV, dan kan je daar ook geen gebruikersvragen over krijgen.

Wewa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • June 8, 2025

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 8, 2025

dat mijn tv pakket begin volgend jaar volledig over ga zetten naar NLZiet

Waarom tot dan wachten ​@Chrizziey ?

En bovendien hier NLZIET erbij. Niet eens in plaats van…

Ik vind het vooral bijzonder dat een smart tv platform voorrang krijgt.

Juist volkomen logisch. Meeste gebruikers willen geen extra kastje bij de televisie. Daarom heb je doorgaans ook een smart-tv. Anders kan je net zo goed een domme, minder dure, televisie kopen. 

Forum|alt.badge.img+16
  • June 8, 2025

@PeterG Omdat ik nu 12 maanden gratis tv heb, na februari 2026 niet meer. Daarnaast is het aantal gebruikers dat actief de smart tv functie gebruikt mijns inziens nog kleiner dan het aantal gebruikers van Apple TV.

Ik vind het wel bijzonder dat KPN een jaar geleden aankondigt de app te gaan maken om een jaar later “de keutel in te trekken” en te zeggen dat het enkel een optie is. Ik ben er wel achter dat soort besluiten betekent dat de app er gewoonweg niet komt.