Skip to main content
Beantwoord

KPN TV+ App beschikbaar maken voor Apple TV

• December 7, 2023
  • 726 reacties
  • 36313 keer bekeken

Toon eerste bericht

726 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 5, 2026

Tja, dan moet de aanvoer ook 1080P zijn@j3roentje .

SKV biedt die hoge bitrate van 25 tot zelfs 30 Mbps dan ook allemaal via DVB-C ​@Wewa . Via IPTV zou dat wel erg veel totale bandbreedte kosten. Hoewel kpn het via multicast wel zou kunnen. Maar dat kan alleen op de kastjes van kpn zelf.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

KPN verwaarloost zijn televisie product behoorlijk al geruime tijd. Nog steeds geen lokale zenders, nog steeds niet alle regionale zenders. Een verouderd Android versie gebruiken op zijn televisie ontvangers en geen televisie app voor de Apple TV. 
Ook de hoge bitrates van 25 mbps ontbreken die Kabel Veendam wel zijn klanten levert. 
Echt, wat staat KPN stil!

Volledig met je eens ​@Wewa !!

KPN mag wel eens de bekende schop tegen de kont krijgen, om hun TV product eens versnelt te updaten naar de huidige/actuele maatstaaf. 
Hiermee bedoel ik uiteraard het versnelt uitbrengen van Android TV 14 naar zowel de KPN TV+ Box als KPN TV+ Soundbox, wat al bijna een jaar geleden werd aangekondigd.

En het versnelt uitbrengen van de KPN TV+ App speciaal voor de gebruikers van de Apple TV 4K mediaspeler, waar al jaren om wordt gevraagd.
Want mijn topic bestaat inmiddels 2 jaar, en binnen deze tijd is de app nog steeds niet gelanceerd door KPN, behalve wat loze beloftes.

Het KPN TV Team mag wel eens flink wakker geschut worden door de directie!!

j3roentje
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • March 5, 2026

Tja, dan moet de aanvoer ook 1080P zijn@j3roentje .

SKV biedt die hoge bitrate van 25 tot zelfs 30 Mbps dan ook allemaal via DVB-C ​@Wewa . Via IPTV zou dat wel erg veel totale bandbreedte kosten. Hoewel kpn het via multicast wel zou kunnen. Maar dat kan alleen op de kastjes van kpn zelf.

Er wordt al enorm veel aangeboden in 1080p. NLZIET, NPO start en ook de Ziggo Go tv app geven al heel veel door in 1080p. Waarom KPN nog niet? Desnoods eerst alleen via het kijken in de App zoals bij Ziggo.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 5, 2026

Ik heb 't natuurlijk over zenders, hè. 

NLziet, npo start. Bron, de zenders, is in 1080i. 

Het is net als Digitenne. Alles in 1080P HEVC 5 mbps. Maar de bron van bijna alle zenders is 1080i H.264 12,5 Mbps. ESPN uitgezonderd. 

Wat jij noemt is allemaal in 1080P beschikbaar via de ontvanger. 

j3roentje
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • March 5, 2026

Het is net als Digitenne. Alles in 1080P HEVC 5 mbps. Maar de bron van bijna alle zenders is 1080i H.264 12,5 Mbps. ESPN uitgezonderd. 

Heel veel zenders bieden dit gewoon al aan in 1080p, het is dan aan de provider wat ze hiermee doen. 

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • March 5, 2026

KPN verwaarloost zijn televisie product behoorlijk al geruime tijd. Nog steeds geen lokale zenders, nog steeds niet alle regionale zenders. Een verouderd Android versie gebruiken op zijn televisie ontvangers en geen televisie app voor de Apple TV. 
Ook de hoge bitrates van 25 mbps ontbreken die Kabel Veendam wel zijn klanten levert. 
Echt, wat staat KPN stil!

KPN heeft totaal geen prio meer op het tv product. Voorheen stonden ze altijd bekend om de concurrentie het nakijken te geven. Nu hebben ze en tv box met software van 5 jaar geleden, vol met bugs en lukt het ze niet om een app te maken voor devices anders dan Android TV.  Ik stoor mij het meeste aan die loze beloftes, de eindeloze stroom aan aankondigen, maar nooit leveren. Ook de prijsverhoging die aanstaande is en er geen enkele redenen is om de prijs te verhogen.  De premium provider is het allang niet meer. Vandaar dat ik zelf dan maar het tv product eruit gehaald heb, en eenmaal weg, blijf ik ook weg. 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@PeterG 

De belangrijkste TV zenders op NLZIET worden uitgezonden op 1080P (Progressive) en de rest is nog in 720P (waaronder de regionale omroepen).

Het gaat dus niet om de ontvanger (in ons geval de Apple TV 4K) maar om het signaal dat NLZIET uitzend van hun eigen app.

De IT directeur Sander Kouwenhoven van NLZIET, zei daar het volgend over op Tweakers:

NLZiet biedt live- en replaystreams aan op 1080p met 7,5Mbit/s en 50fps

Televisiedienst NLZiet verhoogt de resolutie, framerate en bitrate van de live- en replaystreams van de twaalf belangrijkste Nederlandse zenders. De resolutie gaat naar 1080p, waarbij de framerate naar 50fps gaat en de bitrate naar 7,5Mbit/s wordt verhoogd.

De it-directeur van NLZiet, Sander Kouwenhoven, vertelt Tweakers dat het hier specifiek gaat om de live- en replaystreams die via het Britse bedrijf Red Bee lopen. NLZiet is eerder naar deze partij overgestapt als provider van de livestreams. Het gaat dan bijvoorbeeld om het kijken naar een live voetbalwedstrijd die op een zender wordt uitgezonden. Volgens Kouwenhoven betekenen deze vernieuwingen dat NLZiet nu voor livestreaming in Nederland de hoogste kwaliteit biedt.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 5, 2026

Dat klopt. Dat doen ze al een aantal jaren.

De beeldkwaliteit is daarheen beter dan de unicast streams van kpn. Maar de multicast streams van kp zijn weer mooier.

Verder heeft NLziet geen Dolby 5.1 geluid en kpn, via de ontvangers, wel. Via de app is kpn stereo. 

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • March 5, 2026

De beeldkwaliteit is daarheen beter dan de unicast streams van kpn. Maar de multicast streams van kp zijn weer mooier.

Ik heb ze naast elkaar gebruikt en NLZiet won ter aller tijden. Het komt ook omdat de KPN box een wazige bende was op mijn LG OLED op 4K resolutie. De Apple TV had hier 0 last van. 

Maar het lijkt mij niet dat men heel graag een arsenaal aan ontvangers onder zn tv wil laten staan, dus vandaar is de keuze gevallen op enkel de Apple TV, die kwam in alle gevallen ruim als beste uit de test. 

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • March 5, 2026

NLZIET bied beeldkwaliteit tot 1080p.

https://help.nlziet.nl/hc/nl/articles/360021628971-Kijken-met-NLZIET-live-on-demand-en-replay

Welke?  NLZIET werkt zonder ontvanger. 

Kan zijn maar jij hebt geen Apple TV. Dan is dat imho wat moeilijk te beoordelen.  Afgezien daarvan: soms veroorzaakt de instelling multicast problemen met de TV+ ontvanger en om die te verhelpen moet die dan op unicast worden gezet.

Verder heeft NLziet geen Dolby 5.1 geluid en kpn, via de ontvangers, wel. Via de app is kpn stereo. 

Nog een feitje dat bewijst dat kpn dus achterloopt.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 6, 2026

Jaja. Gaat een Apple TV de unicast streams beter weergeven? Geloof je het zelf.

De streams zullen gelijk zijn aan de huidige. 

j3roentje
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • March 7, 2026

Jaja. Gaat een Apple TV de unicast streams beter weergeven? Geloof je het zelf.

De streams zullen gelijk zijn aan de huidige. 

Daarom is het zaak dat KPN eens gaat investeren in het tv platform, meer inzetten op het gebruik van de apps en betere streams aanleveren, te beginnen met 1080p. Die KPN kastjes lopen hardware- en softwarematig alweer ver achter.

Nu lopen ze steeds achter de feiten aan en zie je dat steeds meer mensen overstappen naar bijvoorbeeld NLZIET.

Doe eens een pol onder je gebruikers. Hoe kijk je het liefst TV en wat is daarin voor jou belangrijk.

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • March 7, 2026

Doe eens een pol onder je gebruikers. Hoe kijk je het liefst TV en wat is daarin voor jou belangrijk.

Dat is iets wat KPN nooit zou doen, ze denken namelijk prima te weten wat men graag wil. Heb vaak genoeg meegedaan aan pilots waar een mening werd gevraagd, maar vervolgens weinig met feedback gedaan werd. 

Waarom zou je dolby willen op lineaire tv? Die paar uur dat ik kijk naar talkshows kan ik ermee leven. Mijn overige consumptie (Apple TV+, SkyShow, Netflix, F1 e.d. vind ik het veel interessanter). Film op ouderwetse manier moet je niet willen kijken met al die reclame tussendoor.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 23, 2026

Ik begin steeds meer de indruk te krijgen dat KPN een verkeerde keuze heeft gemaakt door eerst een app voor Samsung TV’s te willen ontwikkelen. Dat project loopt nu al zo ontzettend lang zonder tastbaar resultaat. 

Was er gekozen voor eerst een app voor Apple TV, dan was die app vast al lang opgeleverd. Want tenslotte zijn er andere providers die dit al lang voor elkaar hebben. 

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 23, 2026

Die indruk heb ik ook. 

De (oude) iTV app voor LG werkte hier prima, net zo goed eigenlijk als de Arris VIP 5202.

De keuze om dan éérst die ‘oude’ apps te vervangen in plaats van het ontwikkelen van een app voor de Apple TV, geeft aan dat kpn aan de ontwikkeling van een app voor de Apple TV geen prioriteit geeft of ook maar enige urgentie ziet. Bovendien hoeft het één het ander niet uit te sluiten.

Al met al lijkt het erop dat mede gezien de uiterst trage ontwikkeling van de Smart TV+ App voor Samsung de app voor de Apple TV verder weg lijkt dan ook, als die al ooit komt. Iets wat op de roadmap’ staat, kan er ook weer van verwijderd worden.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Ik begin steeds meer de indruk te krijgen dat KPN een verkeerde keuze heeft gemaakt door eerst een app voor Samsung TV’s te willen ontwikkelen. Dat project loopt nu al zo ontzettend lang zonder tastbaar resultaat. 

Was er gekozen voor eerst een app voor Apple TV, dan was die app vast al lang opgeleverd. Want tenslotte zijn er andere providers die dit al lang voor elkaar hebben. 

Ik denk 💭 hier hetzelfde over ​@Noordzee 
KPN had veel beter eerst zich kunnen richten op een KPN TV+ app speciaal voor Apple TV 4K, dan zich nu te richten op Samsung televisies.

Dan hadden wij gebruikers van Apple TV 4K nu gewoon KPN TV+ kunnen bekijken op ons mediaspeler, zoals ook bij de andere providers.

Wewa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • April 23, 2026

Onbegrijpelijk dat KPN de beste mediaspeler wat de Apple TV 4 K is, zo links laat liggen. 
Ik maak me grote zorgen. 

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 23, 2026

Ik denk 💭 hier hetzelfde over ​@Noordzee 
KPN had veel beter eerst zich kunnen richten op een KPN TV+ app speciaal voor Apple TV 4K, dan zich nu te richten op Samsung televisies.

Zeker als je je bedenkt dat er al lang een (iTV) app voor de Samsung (en LG) beschikbaar is.

Dan hadden wij gebruikers van Apple TV 4K nu gewoon KPN TV+ kunnen bekijken op ons mediaspeler, zoals ook bij de andere providers.

Het is en blijft werkelijk niet te begrijpen dat kpn als premium provider er nadrukkelijk voor kiest op achterstand te blijven staan. En ook geen enkele ambitie lijkt te hebben die ooit in te halen. 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Onbegrijpelijk dat KPN de beste mediaspeler wat de Apple TV 4 K is, zo links laat liggen. 
Ik maak me grote zorgen. 

Hoi ​@Wewa 

Ik begrijp zeker dat je hier zorgen om maakt, al kun je vanuit jouw kant toch weinig hierin.
Behalve het duidelijk blijven vermelden van mijn topic op de community.

Zelf ben ik volledig overgestapt op NLZIET, waar inmiddels ook 70 radiozenders aan toe is gevoegd, waardoor het een volwassen TV/radio app is geworden.

Dus KPN heeft dus een berg werk te verzetten, om met een vergelijkbare app te komen voor Apple TV 4K.

Wens het TV Team heel veel succes toe!

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • April 23, 2026

Het is en blijft werkelijk niet te begrijpen dat kpn als premium provider er voor kiest op achterstand te blijven. En er ook geen enkele ambitie lijkt te zijn die ooit in te halen. 

KPN is denk ik op een punt gekomen dat de kosten qua manuren voor deze apps de pan uit rijzen. Er is namelijk op de android tv app na nog geen enkele andere app meer ontwikkeld. Het blijft immers ook zo stil dat ik verwacht dat het hele project op on hold staat met de hoop dat de discussie erover '’een stille dood sterft'’. 

@Michel.uit.Arnhem Ik combineer NLZiet met CANAL+ en het bevalt mij echt prima. Ik ben en blijf weg van KPN TV, ze hebben nu tijd zat gehad.  Die TV+ box is echt een oprechte ramp.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Chrizziey 

Ik ben méér dan tevreden over NLZIET, goede en scherp beeld bij alle TV zenders, wat nu is aangevuld met 70 radiozenders.
Canal+ wil ik geen klant bij worden, dus die optie laat ik links liggen.

Dat het momenteel zo stil is rondom het uitbrengen van de KPN TV+ App voor de Apple TV 4K, hoeft natuurlijk niet direct te betekenen dat die van roadmap is afgehaald.
Alleen had deze KPN app al twee jaar geleden gelanceerd kunnen worden voor de Apple TV 4K, dus ben het met je eens dat het TV Team van KPN zich voornamelijk op Android TV concentreert en Apple blijkbaar minder belangrijk vindt (met uitzondering voor de iPhone en de iPad).

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • April 24, 2026

Dat het momenteel zo stil is rondom het uitbrengen van de KPN TV+ App voor de Apple TV 4K, hoeft natuurlijk niet direct te betekenen dat die van roadmap is afgehaald.
Alleen had deze KPN app al twee jaar geleden gelanceerd kunnen worden voor de Apple TV 4K, dus ben het met je eens dat het TV Team van KPN zich voornamelijk op Android TV concentreert en Apple blijkbaar minder belangrijk vindt (met uitzondering voor de iPhone en de iPad).

Ik begin mij echt af te vragen of die roadmap wel bestaat. KPN staat er de laatste jaren om bekend dat ze veel beloven maar totaal niks leveren.  Ze krijgen het al een jaar niet voor elkaar om een enkele app voor een smart tv uit te brengen. Ik vermoed echt dat gewoon dit hele plan op on hold staat, denk bijvoorbeeld aan een pilot topic van vorig jaar die ineens stilletjes is verdwenen van dit forum.  

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • April 24, 2026

KPN is denk ik op een punt gekomen dat de kosten qua manuren voor deze apps de pan uit rijzen. Er is namelijk op de android tv app na nog geen enkele andere app meer ontwikkeld. Het blijft immers ook zo stil dat ik verwacht dat het hele project op on hold staat met de hoop dat de discussie erover '’een stille dood sterft'’. 

---

Zou zomaar kunnen. Ik denk dat het voor een provider gemakkelijker (misschien zelfs beter?) om een kastje (tv+ box) uit te brengen dat zij ontwikkelen en onderhouden. Want dan hoef je maar één ding te beheren en je kunt veel meer de garantie geven dat jouw product goed is. Het ontwikkelen van een app die goed werkt op al die verschillende systemen is denk ik veel lastiger dan veel mensen denken.

Hier hebben wij boven een vrij nieuwe tv met android erop.  De tv+ app van kpn heeft nooit echt lekker gewerkt op die tv, dus veel chagrijn bij mijn vrouw en ook bij mij. Uiteindelijk hebben we een extra tv+ box aan ons abo toegevoegd en op die tv aangesloten. Wat een verademing is het als dingen gewoon werken, zoals moet.

Overigens denk ik dat op die tv de tv+ app van kpn niet lekker werkt, dat dat meer aan de tv ligt dan aan de app. Waarschijnlijk heeft de tv te weinig geheugen o.i.d.

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • April 24, 2026

@Katana321 Denk dat kpn zich beter daarop kan richten inderdaad. Die box werkt namelijk op mijn LG OLED als een ramp. Ook het onderhoud van die box groeit kpn boven het hoofd, want na 3 jaar is nog steeds geen 14 beschikbaar. Een beetje ontwikkelaar van die boxen kan dit vrij snel op touw zetten. Afijn, mij zijn ze kwijt op hun tv product. Het zal eerlijk zijn als KPN nu gewoon zegt tegen hun klanten dat de Apple TV gewoon niet komt, dan maken ze wel een belofte een keertje waar. 

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 24, 2026

---

Zou zomaar kunnen. Ik denk dat het voor een provider gemakkelijker (misschien zelfs beter?) om een kastje (tv+ box) uit te brengen dat zij ontwikkelen en onderhouden.

De TV+Box is allerminst door kpn ontwikkeld. Feitelijk gezien is het niets meer dan een standaard Android mediaspeler, die ontwikkeld is en geproduceerd wordt door Sagemcom voor meerdere providers. Alleen het kpn schilletje is een stukje software dat door kpn ontwikkeld is. En onderhouden wordt. Verder zou het zo maar kunnen zijn, dat Sagemcom als fabrikant de Android licentiehouder is en daarom alleen zij kunnen beslissen om de Android versie te wijzigen. 

Want dan hoef je maar één ding te beheren en je kunt veel meer de garantie geven dat jouw product goed is. Het ontwikkelen van een app die goed werkt op al die verschillende systemen is denk ik veel lastiger dan veel mensen denken.

Andere providers zijn daar wel toe in staat. Verder weet ik dat de iTV app voor de LG en Samsung prima werkte.

Hier hebben wij boven een vrij nieuwe tv met android erop.  De tv+ app van kpn heeft nooit echt lekker gewerkt op die tv, dus veel chagrijn bij mijn vrouw en ook bij mij.

Zeer herkenbaar. M’n zus heeft een (Sony) Android TV. De TV App van kpn is echt hopeloos.

Uiteindelijk hebben we een extra tv+ box aan ons abo toegevoegd en op die tv aangesloten. Wat een verademing is het als dingen gewoon werken, zoals moet.

Overigens denk ik dat op die tv de tv+ app van kpn niet lekker werkt, dat dat meer aan de tv ligt dan aan de app. Waarschijnlijk heeft de tv te weinig geheugen o.i.d.

Meer waarschijnlijk is dat de Smart TV+ App gewoon te zwaar is door allerlei functies waarbij je kunt afvragen hoe nuttig die zijn. 

@Katana321 Denk dat kpn zich beter daarop kan richten inderdaad. Die box werkt namelijk op mijn LG OLED als een ramp. Ook het onderhoud van die box groeit kpn boven het hoofd, want na 3 jaar is nog steeds geen 14 beschikbaar.

Afgezien van de Android versie is die ook nog niet echt stabiel.

Bij m’n zus liep en loopt die regelmatig vast. De box is twee keer gewisseld: één keer per post en een door een monteur. Die was eerlijk: er zijn soms problemen die verholpen kunnen worden door regelmatig de spanning van de TV+ Box af te halen. Daarmee worden inderdaad vastlopers volkomen maar dit is natuurlijk geen structurele oplossing. 

Een beetje ontwikkelaar van die boxen kan dit vrij snel op touw zetten. Afijn, mij zijn ze kwijt op hun tv product. Het zal eerlijk zijn als KPN nu gewoon zegt tegen hun klanten dat de Apple TV gewoon niet komt, dan maken ze wel een belofte een keertje waar. 

Ik heb de hoop opgegeven.