Skip to main content
Vraag

KPN TV+ App beschikbaar maken voor Apple TV

• December 7, 2023
  • 768 reacties
  • 37156 keer bekeken

Toon eerste bericht

768 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • April 30, 2026

Zelf heb ik voor vakantie de Chomecast HD.

Hier staan de app's op en heeft ook een afstandsbediening.

Deze heeft Android TV versie 14

Werkt perfect en snel.

Heel tevreden mee.

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • May 2, 2026

Zelf heb ik voor vakantie de Chomecast HD.

Hier staan de app's op en heeft ook een afstandsbediening.

Deze heeft Android TV versie 14

Werkt perfect en snel.

Heel tevreden mee.

Chomecast😂

Wow! Een afstandsbediening! Da’s anno 2026 toch wel heel bijzonder 😲. En apps 😀! Het is Google dus eindelijk gelukt de Apple TV na te apen 🙈.

Maar fijn dat je er zo tevreden mee bent. Daar is verder niets mis mee, maar van een Android Adept is dat natuurlijk ook te verwachten. Het heeft alleen niet zoveel met de TV App voor de Apple TV van doen.

Back on topic:

Ik ls elders op deze community dat er - na drie jaar en pakweg 70 (!) updates - weer testers worden gezocht om de DIW 7022 te ‘verbeteren’. Daarmee valt denkelijk wel te concluderen dat de kpn TV App voor de Apple TV verder weg is dan ooit.

TvG2016
Helper
  • May 2, 2026

Of juist dichterbij als ooit hiervoor…..

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • May 2, 2026

Zou me zeer verbazen omdat we weten wat het spoorboekje is: Android, Tizen, WebOs en pas daarna ‘wordt er gekeken wat mogelijk is’. 

Aangezien de Smart TV+ app voor Android nog verre van perfect werkt, Tizen stil lijkt te staan en over WebOs niets te melden is, lijkt de Apple TV dus nog lang niet in zicht. 

Het zou natuurlijk kunnen zijn dat Smart TV+ apps mislukt zijn en er een alternatief wordt ontwikkeld, om te beginnen voor de Apple TV.

Hoe het ook zij: kpn staat op achterstand en misschien berusten zij zich wel daarin.

Forum|alt.badge.img+16
  • May 2, 2026

Waarom gaat het toch altijd weer over Android spelers in dit topic. 

Het zou natuurlijk kunnen zijn dat Smart TV+ apps mislukt zijn en er een alternatief wordt ontwikkeld, om te beginnen voor de Apple TV.

Hoe het ook zij: kpn staat op achterstand en misschien berusten zij zich wel daarin.

Dit is een mooi gevalletje van een droomscenario voor velen. Maar ik denk oprecht niet dat kpn zich daar mee bezig houd. Vermoeden is nu ook dat er eerst volledige mankracht gezet wordt op die software update voor de vaste ontvangers. Denk pas daarna weer dat ze bij samsung verder gaan en dan tegen 2030 een opstart voor Apple TV gaan maken.

Want als je een pilot groept zoekt voor Android TV gaat de Apple TV app er sneller komen?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 2, 2026

Hier discussieert  men meer over technische aspecten, maar vergeet niet de financiële aspecten. Om een app via Apple Store te distribueren  moeten ontwikkelaren tussen 15-30% van abonnementskosten afdragen aan Apple. Voor een betaling buiten App Store (wat de abonnees van KPN sowieso doen) is 25% van toepassing. Natuurlijk kan een grote bedrijf zoals KPN onderhandelen over de kosten, maar met een TV abonnement van 12,5€/maand of 150€/jaar en ongeveer 3 miljoenen TV-klanten is de bedrag niet zondermeer te ignoreren.

• May 2, 2026

Hier discussieert  men meer over technische aspecten, maar vergeet niet de financiële aspecten. Om een app via Apple Store moet ontwikkelaar tussen 15-30% van abonnementskosten afdragen aan Apple. Voor een betaling buiten App Store (wat de abonnees van KPN sowieso doen) is 25% van toepassing. Natuurlijk kan een grote bedrijf zoals KPN onderhandelen over de kosten, maar met een TV abonnement van 12,5€/maand of 150€/jaar en ongeveer 3 miljoenen TV-klanten is de bedrag niet zondermeer te ignoreren.

Het financiële aspect lijkt mij inderdaad de meest logische gedachtegang hoewel dat natuurlijk ook opgaat voor de app voor Iphone en ipad.

En vergeet niet dat de Firma Alphabet(Google) bepaalde eisen kan hebben gesteld. We gaan het wel zien.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Eigenlijk is het te treurig voor woorden, de weg die KPN in KPN TV+ volgt.
De ontwikkeling voor een KPN TV+ app voor Tizen (Samsung) en WebOS (LG) lijkt tot stilstand te zijn gekomen, aangezien je daar niets meer over hoort door één der moderatoren.

Ditzelfde geldt al sowieso voor de KPN TV+ app speciaal voor Apple TV 4K.
Daar is al lange tijd geen nieuwe update voor uitgegeven, en zou “zogenaamd” op de roadmap staan.
Al heb ik zelf flinke twijfels of deze roadmap daadwerkelijk bestaat bij het TV Team van KPN.

Zelfs HollandsNieuwe die net begonnen is met het aanbieden van internet en televisie, heeft vanaf dag 1 al een HollandsNieuwe TV app speciaal voor Apple TV 4K.
En dan hebben we het over een budgetprovider, die uiteraard wel onder VodafoneZiggo valt.

Ik denk dat KPN zich flink vergist heeft, door alles in eigen beheer te nemen, en daar nu de zure appels van eet.

VodafoneZiggo en Odido de belangrijkste concurrenten van KPN, hebben het op televisie gebied vele malen beter geregeld, en lopen inmiddels mijlen voor op KPN.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Laten we het hopen 🙏🏻 ​@TvG2016 

Al ben ik er zeker van, dat het best nog wel even kan duren.
Op dit moment zijn beide TV Boxen en Android TV belangrijker bij KPN.

Forum|alt.badge.img+16
  • May 2, 2026

Hier discussieert  men meer over technische aspecten, maar vergeet niet de financiële aspecten. Om een app via Apple Store te distribueren  moeten ontwikkelaren tussen 15-30% van abonnementskosten afdragen aan Apple. Voor een betaling buiten App Store (wat de abonnees van KPN sowieso doen) is 25% van toepassing. Natuurlijk kan een grote bedrijf zoals KPN onderhandelen over de kosten, maar met een TV abonnement van 12,5€/maand of 150€/jaar en ongeveer 3 miljoenen TV-klanten is de bedrag niet zondermeer te ignoreren.

Als je al een dev account hebt dan zijn die kosten er niet meer. KPN heeft met TV+ en MijnKPN app voor iOS al reeds een dev account. De kosten zit hem meer in de mankracht en daar zit vaak de bottleneck.

Ditzelfde geldt al sowieso voor de KPN TV+ app speciaal voor Apple TV 4K.
Daar is al lange tijd geen nieuwe update voor uitgegeven, en zou “zogenaamd” op de roadmap staan.
Al heb ik zelf flinke twijfels of deze roadmap daadwerkelijk bestaat bij het TV Team van KPN.

Zal vast wel bestaan, ook een ontwikkelaar heeft altijd wel een degelijk plan van aanpak liggen. Echter liggen er geen deadlines op heb ik het idee, waardoor men daar gewoon ruim de tijd voor krijgt om te ontwikkelen. 

Zelfs HollandsNieuwe die net begonnen is met het aanbieden van internet en televisie, heeft vanaf dag 1 al een HollandsNieuwe TV app speciaal voor Apple TV 4K.
En dan hebben we het over een budgetprovider, die uiteraard wel onder VodafoneZiggo valt.

Van de velen, echter is die HN app niet heel veel werk volgens mij, enkel wat namen en logo's aanpassen in de Ziggo Go app en klaar is kees. Ik zie ook genoeg kleine bedrijven een apple tv hebben, zo spannend hoeft het ook niet te zijn volgens mij. 

• May 2, 2026

Die HN app is gewoon Ziggo Go met een  andere sausje er is niks speciaal ontwikkeld. Alle Liberty Global dochters gebruiken exact dezelfde app of beter gezegd platform. De AndroidTV en AppleTV app waren er bij Ziggo eerder dan voor Tizen en Webos.

Het was dus redelijk eenvoudig om die app vanaf dag 1 te kunnen leveren en zeker voor HN was dat noodzakelijk want hun TV abonnement is uitsluitend via een app. 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Ik heb het “beste antwoord” voor nu verwijderd uit mijn topic.
Aangezien ik nu wacht op een nieuwe update vanuit de kant van de moderatoren.
Hopelijk kan die nu iets meer zeggen over de ontwikkeling van de KPN TV+ app speciaal voor Apple TV 4K, al ben ik bang dat er nog steeds niets nieuws te melden valt.

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • May 2, 2026

KPN is allerminst een armlastig bedrijf.

De kosten die kpn zou moeten betalen zoals genoemd zijn weliswaar puur speculatief en afgezien daarvan: die kosten gelden dan natuurlijk ook voor alle andere providers.

Als zowel de grootste concurrent als Ziggo én de kleine lokale providers als SKV en SKP, en de nieuwkomer Hollands Nieuwe, een app voor de Apple TV hebben en kpn alléén op basis van kosten daarvan af zou zien, dan is óf kpn niet goed in onderhandelen óf zijn de belangen van aandeelhouders doorslaggevend.

Maar ​@TDN : als je zo goed ingevoerd in tarieven bent: wat zijn die kosten voor Tizen en WebOS?

En is de hoogte van die kosten misschien wel de oorzaak van de ‘vertraging’ van de Smart TV Apps voor die platforms?

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Die HN app is gewoon Ziggo Go met een  andere sausje er is niks speciaal ontwikkeld. Alle Liberty Global dochters gebruiken exact dezelfde app of beter gezegd platform. De AndroidTV en AppleTV app waren er bij Ziggo eerder dan voor Tizen en Webos.

Het was dus redelijk eenvoudig om die app vanaf dag 1 te kunnen leveren en zeker voor HN was dat noodzakelijk want hun TV abonnement is uitsluitend via een app. 

Ik denk dat het ook op die manier is gegaan ​@Rowi. 
Het is gewoon dezelfde Ziggo Go TV app die je ook krijgt bij Ziggo TV Start, maar nu met het logo en sausje van HollandsNieuwe.

Dus het was ook niet zo moeilijk voor VodafoneZiggo, toen ze Hollandsnieuwe op basis van alleen een TV app lanceerde.

Forum|alt.badge.img+16
  • May 2, 2026

@joop2011 Wat heeft dit met Apple TV te maken? Schijnbaar vinden moderators dit on-topic bijzonder weer.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

We gaan hier geen discussie over beginnen hier in dit topic ​@Chrizziey. Ik heb je via privebericht aangegeven dat deze opmerking van Joop niet off-topic is; het biedt meelezers mogelijk een alternatief. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • May 2, 2026

het biedt meelezers mogelijk een alternatief. 

En als KPN nu ervoor zorgt dat er een app komt bij Apple TV, dan heeft de klant echt een keuze en zijn er voor iedereen verschillende alternatieven. 

En dan is iedereen blij. 

• May 2, 2026

We gaan hier geen discussie over beginnen hier in dit topic ​@Chrizziey. Ik heb je via privebericht aangegeven dat deze opmerking van Joop niet off-topic is; het biedt meelezers mogelijk een alternatief. 

wat een onzin het is wel degelijk off topic in een discussie over een app voor een specifieke mediaspeler. 

Wie voor een bepaald eco systeem heeft gekozen is niet op zoek naar een alternatief.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • May 2, 2026

Maar fijn dat je er zo tevreden mee bent. Daar is verder niets mis mee, maar van een Android Adept is dat natuurlijk ook te verwachten. 

Wel jammer dat je toch een beetje beledigend of beter gezegd neerbuigend doet.

Helemaal niet nodig, doe ik naar Apple fans toch ook niet.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • May 2, 2026

@joop2011 Wat heeft dit met Apple TV te maken? Schijnbaar vinden moderators dit on-topic bijzonder weer.

Ik reageerde op het topic daarvoor.

Dat de Apple mediabox 3 keer (300%) zo goed is als de Android medeiabox.

Ik zie dat in de testen niet terug.

En of het wel of niet klopt, maakt mij niets uit.

Zoals al eerder vermeld, ik heb geen aandelen.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • May 2, 2026

Back on topic:

Ik ls elders op deze community dat er - na drie jaar en pakweg 70 (!) updates - weer testers worden gezocht om de DIW 7022 te ‘verbeteren’. Daarmee valt denkelijk wel te concluderen dat de kpn TV App voor de Apple TV verder weg is dan ooit.

Back on topic??

Die updates zijn heel veel verbeteringen die helemaal niets met Android te maken hebben.

Maar vooral de wensen van de KPN klanten.

Zie ook hier. (Feature request of te wel: wensenlijst)

En ook ik denk dat de KPN tv app voor Apple tv er wel komt.😉

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • May 2, 2026

Ik heb wel 1 verzoek aan de Apple fan's hier.

Zelf ben ik geen Apple fan, maar dat is nog geen reden om regelmatig negatief (soms zelfs beledigend) naar mij te doen.

Laten we vriendelijk naar elkaar blijven.

Mijn dank is groot.

Joop

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

De topicstarter gaf eerder aan juist de discussie open te willen houden en minder reacties te verwijderen, dus dat doen we bij deze. Echter discussies over of iets wel of niet on-topic is kunnen in een eigen topic gesteld worden. 

Wat de eerdere suggestie van Joop betreft: Ik laat 'm staan omdat wij 'm prima vinden passen, en we sluiten het onderwerp hierbij af. En we gaan zeker niet verder met vingers naar elkaar wijzen en ruzie maken. 

Een discussie over de app voor Apple TV is prima, maar op normale en respectabele manier naar elkaar.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 2, 2026

Als je al een dev account hebt dan zijn die kosten er niet meer.

Nee, dev account kost per enterprise program 299$/jaar om een account te hebben. Per app zijn weer voor in-app-purchase percentage af te dragen, voor 1ste jaar 30%, vanaf 2de jaar 15%. Voor verkoop buiten appstore 20+5% percentage

als je zo goed ingevoerd in tarieven bent: wat zijn die kosten voor Tizen en WebOS?

Samsung berekent tussen 15-20% van de inkomsten. LG rekent geen extra kosten.

Het financiële aspect lijkt mij inderdaad de meest logische gedachtegang hoewel dat natuurlijk ook opgaat voor de app voor Iphone en ipad.

Er zijn per gebruiker (abonnees) te betalen. Voor TvOS en iOS zijn gebruikers apart te tellen en te betalen.

En vergeet niet dat de Firma Alphabet(Google) bepaalde eisen kan hebben gesteld.

Google rekent 20%. Maar als je de rechtszaken wegen monopolie tegen Google kijkt, betaalt Google stiekem aan bedrijven (voorbeeld Samsung) om bepaalde diensten per standaard te installeren en door inkomsten van reclames de verliezen (korting) te compenseren.

TvG2016
Helper
  • May 2, 2026

Ik reageerde op het topic daarvoor.

Dat de Apple mediabox 3 keer (300%) zo goed is als de Android medeiabox.

Ik zie dat in de testen niet terug.

Nou, Apple TV 4K is aantoonbaar en feitelijk veel beter en stabieler in gebruik dan Android TV. En dat is ook technisch heel goed te onderbouwen 

Ik vind het ook opvallend hoe bepaalde gebruikers reageren op een moderator. Doen zij dit op een ander forum dan worden ze het achterkamertje uitgeschopt.

Inhoudelijk. Ik kan je verzekeren dat er een roadmap is. En misschien moeten sommigen zich eens  beter verdiepen in de mythologie Avalon.😀