Skip to main content
Antwoord

Instellen van de 2FA-verificatie verloopt problematisch

• September 3, 2025
  • 23 reacties
  • 186 keer bekeken

Het verplicht instellen van de 2-staps verificatie levert bij klanten met een vaste telefoon problemen op, namelijk geen toegang meer tot de eigen gegevens, geen mogelijkheid om wijzigingen aan te brengen, en zelfs de aanschaf van een mobiele telefoon aangekocht om dit probleem van verificatie te verhelpen kan door deze verificatie verhinderd worden. Het is toch makkelijk genoeg om i.p.v. de sms ook een e-mail te versturen met een code. Een groot bedrijf als KPN had dit probleem toch allang op moeten lossen. Nu is hier in de buurt glasvezel aangelegd, en de mogelijkheid om die aan te vragen blijkt weer te stuiten op de 2-staps verificatie.

Beste antwoord door Sanne van KPN

Hi ​@Heliam! De 2-staps verificatie kan inderdaad niet met een vaste telefoon. Op ons artikel over MFA wordt verplicht lichten we dit verder toe. 

We zijn nog naar andere methodes aan het kijken, maar voor nu is het alleen per SMS op de mobiele telefoon mogelijk. 
Mocht je geen 06-nummer hebben dan kun je overwegen om ergens goedkoop een prepaid simkaart te kopen en rond te vragen of mensen nog oude toestellen hebben liggen. 

Een ander alternatief is om een belafspraak met ons te maken. Dan kan mijn collega de wijzigingen voor je doorvoeren. 
Hopelijk lukt het dan wel!

23 reacties

• Auteur
  • Topper
  • September 4, 2025

Er zijn kennelijk problemen bij KPN. Sinds de instelling van de 2-staps verificatie hebben alle aansluitingen die gebruik maken van een vaste telefoon een probleem, want de verificatie werkt enkel met een mobiel nummer. Klanten kunnen beter wachten met het aansluiten tot dit sms-probleem is opgelost, door bijvoorbeeld het sturen van een e-mail met de code in de plaats van een sms. Mijn indruk is dat de aanvragen van glasvezelaansluitingen in Amsterdam zeer beperkt zijn, omdat er ander aanbod is en men over het algemeen 100 MB wel acceptabel vindt.

Admin: reactie samengevoegd met bestaand topic 

• Auteur
  • Topper
  • September 4, 2025

Toevoeging: ik had om dit sms-probleem te omzeilen een mobiel met abonnement aangevraagd, maar ook dat blijkt een probleem te zijn, want om dit te bevestigen krijg je te maken met de 2-staps verificatie die je verzoekt om een mobiel nummer in te vullen. Intussen is de mobiele telefoon al betaald maar die wordt niet verzonden, blijkbaar omdat de 2-staps verificatie nog niet rond is. Betalingen gaan kennelijk wel zonder problemen door.

Het enige dat ik nu kan doen, hoop ik, is mijn bestelling annuleren. Maar mogelijk wordt ook dat bemoelijkt door die 2-staps verificatie. Dus ik vrees dat ik eerst naar de KPN winkel moet om dit probleem op te lossen. Voorlopig zijn wijzigingen in mijn abonnement sowieso niet mogelijk, inderdaad vanwege die sms-verificatie.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 4, 2025

Voor het kopen van een telefoon in combinatie met nieuw abonnement is KPN ID niet nodig. Dat plaats ik niet. 

Nu is hier in de buurt glasvezel aangelegd, en de mogelijkheid om die aan te vragen blijkt weer te stuiten op de 2-staps verificatie.

Daar heb ik nooit MijnKPN of KPN ID voor nodig gehad. Als je nu kpn via koper hebt wordt je te zijner tijd vanzelf over gezet.

Kpn levert niet via Delta Fiber en Open Dutch Fiber. 

Misschien kun je screenshots plaatsen ter verduidelijking?

• Auteur
  • Topper
  • September 4, 2025

Je kunt wel een KPN ID krijgen, maar daarna komt de 2-staps verificatie, en die werkt niet met een vaste telefoon. Die 2-staps verificatie is nieuw, in augustus ingegaan.

Als je niet bij je account kunt komen, dan kun je ook geen wijziging aanvragen. Dat is het probleem.

En voor het inwerkingstellen van een nieuw nummer en  mobiel abonnement krijg je er weer mee te maken.

Het gaat trouwens niet om overzetten van koper naar glasvezel, maar om toegang tot je account als je een vaste telefoon hebt. Dat werkt niet meer, stap 2 is  een verificatie die enkel mogelijk is via een mobiel nummer.

Het probleem is bekend bij KPN en men werkt eraan. Gewoon een e-mail met de code versturen inplaats van een sms zou een oplossing zijn.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 7, 2025

Hi ​@Heliam! De 2-staps verificatie kan inderdaad niet met een vaste telefoon. Op ons artikel over MFA wordt verplicht lichten we dit verder toe. 

We zijn nog naar andere methodes aan het kijken, maar voor nu is het alleen per SMS op de mobiele telefoon mogelijk. 
Mocht je geen 06-nummer hebben dan kun je overwegen om ergens goedkoop een prepaid simkaart te kopen en rond te vragen of mensen nog oude toestellen hebben liggen. 

Een ander alternatief is om een belafspraak met ons te maken. Dan kan mijn collega de wijzigingen voor je doorvoeren. 
Hopelijk lukt het dan wel!

• Auteur
  • Topper
  • September 7, 2025

Dank, Sanne.

Ik heb intussen een mobiele telefoon besteld (want de koperen kabel voor telefoon zal toch eens in onbruik geraken) en als de instelling daarvan goed werkt, dan moet de sms-verificatie lukken.

Indien niet dan vraag ik hulp bij het instellen.

Als me niet vergis dan heeft bvb DigiD wel de mogelijkheid om i.p.v. een sms een e-mail te ontvangen. Dat werkt prima.

Groet

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • September 10, 2025

Fijn! Ook prettig om een mobiele telefoon te hebben voor het geval dat. 

Indien niet dan vraag ik hulp bij het instellen.

Graag! Dan kunnen je hiermee helpen. 
Ik geef je ook alvast de optie voor het maken van een belafspraak mee, mocht je telefonisch contact prettiger vinden.

Dan kan mijn collega je hier ook mee helpen, en hier op de Community helpen we je uiteraard ook graag!

• Auteur
  • Topper
  • September 10, 2025

Mijn iPhone is inmiddels in werking gesteld, alles werkt prima, ook mailen. 

Maar sms doet het voorlopig nog niet. Ik heb ergens gelezen dat voor het doorsturen van sms de iMessages app ingeschakeld moet zijn; elders lees ik dan die uitgeschakeld moet zijn.

Is er een handleiding voor kpn sms-en met iphones? En de instellingen daarvoor. Bij de belafspraken staat wel sms vermeld, maar ever verder zijn het weer andere mogelijkheden.

Alvast bedankt.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 10, 2025

Hmm. Apple maakt dat dus ook weer nodeloos ingewikkeld.

Kijk hier even. Hopelijk kom je er dan uit.

https://www.google.com/search?q=sms+gebruiken+op+iphone

Dit is het icoon voor de berichten app, zou al geïnstalleerd moeten zijn.

• Auteur
  • Topper
  • September 10, 2025

Dank, Peter. 

De iMessages app moet dus aanstaan. Maar dan nog, door kpn verstuurde sms-en bereiken mij niet.

Je hebt zeker gelijk dat Apple wat moeilijk kan doen. Zo merkte ik net dat mijn iPhone invloed heeft op mijn macmini. Mijn muis werkt met horten en stoten als de iphone in de buurt is. En mijn persoonlijk icoon werd vanuit de iphone gewijzigd. 

Niet voor deze community, maar goed. Bluetooth uitzetten helpt mogelijk.

• Auteur
  • Topper
  • September 10, 2025

Volgens onderstaande link moet je een sms-center number invullen. Heeft KPN zo’n nummer?

https://www.helpforsmartphone.com/public/en/apple/iphone-16e/ios-18/guides/26/Configurer-les-SMS-Apple-iPhone-16e

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 10, 2025

Maar staat je 06 nummer ook al in je MijnKPN account??? (dat is niet hetzelfde als je mobiele abonnement daar koppelen)

Het nummer voor de kpn berichtencentrale voor abonnementen zou al vanaf je simkaart in je berichten app terecht moeten zijn gekomen. Anders moet ik het opzoeken.

Van andere nummers krijg je wel sms berichtjes?

• Auteur
  • Topper
  • September 10, 2025

Ik heb mijn mobiel nummer ingevoerd. Maar ik zag net nog een plek waar die ingevuld kan worden.

Voor een e-sim die al vooraf ingevoerd is in de phone zou dat al geregeld moeten zijn.

Het probleem is dat ik voorlopig dus nog steeds niet bij mijn KPN-account kan. 

Ik krijg ook van andere nummers geen sms berichten, maar dat hoeft niets te betekenen, want die zijn nog niet verstuurd van andere instanties.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 10, 2025

En als iemand je een sms stuurt?

MijnKPN heeft een eigen profiel en daar moet je nummer staan. 

• Auteur
  • Topper
  • September 10, 2025

Ja, als iemand mij een sms stuurt dan zou ik dat moeten zien, maar ik behoor niet tot de groep mensen die smsen verstuurt en ontvangt, behalve als dat moet voor 2-staps verificatie.

En dan merk ik dat dat niet werkt. Ik mail normaal gesproken.

Ik denk dat ik de komende dagen eens naar een kpn-winkel ga met dit gevalletje.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • September 12, 2025

He wat ingewikkeld weer inderdaad. 😅 Naar de KPN Winkel is altijd een goede, dan kan mijn collega ter plekke met je meekijken. 

Ook nog een extra tip, misschien dat het zo lukt: 

Controleer eerst of je het juiste mobiele telefoonnummer hebt opgegeven in MijnKPN. Ga naar profiel > account > inloggegevens > extra veilig inloggen. Controleer of deze aanstaat en of het telefoonnummer juist is.

Als dit klopt, dan kan het zijn dat de verificatie sms binnen komt in de spam. Controleer daarom ook jouw spam folder. Dit doe je zo:

Heb je op jouw iPhone ingesteld dat onbekende afzenders gefilterd worden? Volg dan de onderstaande instructies. Anders hoef je niks te doen.

1. Open de Berichten app.
  2. Klik linksboven op ‘Filters'.
  3. Kies voor alle berichten of onbekende afzenders.
  4. Controleer of de verificatie sms van KPN hier tussen staat.

Als het daarmee ook niet lukt, dan is de KPN Winkel ook mijn volgende tip. 
Laat je weten of het dan gelukt is? Ik hoop dat alles snel aan de praat is. 

• Auteur
  • Topper
  • September 12, 2025

Beste Sanne,

Het probleem is dat ik in MijnKPN niet kan inloggen, ook niet op de app, trouwens KPN is net op dit moment in onderhoud. Maar mogelijk dat dat iets oplevert, ik probeer dit straks nog even.

Ik vrees dat dat het probleem niet zal oplossen. Het is ook geen probleem enkel op mijn iPhone, maar ook overal elders, iPad en computer.

Volgende week ga ik naar de kpnwinkel om dit op te lossen.

Bedankt in elk geval.

• Auteur
  • Topper
  • September 13, 2025

Ik probeerde nog om een belafspraak te maken. Ook dat is niet mogelijk. Want de site accepteert geen vaste telefoonnummers als geldige nummers.

Hoe absurd kan men het maken?

• September 13, 2025

Ik probeerde nog om een belafspraak te maken. Ook dat is niet mogelijk. Want de site accepteert geen vaste telefoonnummers als geldige nummers.

Huh?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • September 13, 2025

Want de site accepteert geen vaste telefoonnummers als geldige nummers.

Getest met nummer van gemeentehuis Rotterdam

• Auteur
  • Topper
  • September 13, 2025

Dit bericht van Dot heb ik niet meer gezien. Toen had ik al afgesloten. Dat genoemd telefoonnummer heb ik ook niet ingevoerd.

Dit maakt het alleen nog vreemder. Of is dit je voorstel om als telefoonnummer op te geven? Of is dit zoals het eruit had moeten zien tijdens de chat? Ik denk dat je dit laatste bedoelt. Maar iets gelijkaardigs heb ik niet meer te zien gekregen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • September 13, 2025

Of is dit je voorstel om als telefoonnummer op te geven?

Dit is het voorstel van DOT om me op dit nummer te bellen. Als ik op JA klikt, kan ik kiezen tussen meteen of latere datum.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • September 13, 2025

Ik schrok ook al, fijn dat je het testte ​@TDN! Hopelijk lukt het maken van een belafspraak zo wel. 🤞