Skip to main content

MijnKPN: Tweestapsverificatie (MFA) wordt verplicht: wat betekent dit voor jou?

• July 23, 2025
  • 357 reacties
  • 19287 keer bekeken
MijnKPN: Tweestapsverificatie (MFA) wordt verplicht: wat betekent dit voor jou?
Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Wij willen jouw gegevens nog beter beschermen. Daarom is inloggen met tweestapsverificatie nu verplicht voor alle gebruikers van MijnKPN. In dit artikel lees je wat er verandert, wat dit voor jou betekent en hoe je hiermee omgaat.

Wat is MFA (Multi-Factor Authenticatie)?

MFA staat voor Multi-Factor Authenticatie. Dat betekent dat je bij het inloggen meerdere stappen, (of ‘factoren’), moet doorlopen. Je voegt eenvoudig een extra beveiliging laag toe aan je account, zodat het voor hackers lastiger wordt om bij je gegevens te komen. Zo ben je nog beter beveiligd tegen de online gevaren.

Bij MijnKPN maken we gebruik van tweestapsverificatie via sms, waarbij je twee beveiligingsfactoren combineert.

1. Iets wat je weet: je gebruikersnaam en wachtwoord

2. Iets wat je hebt: een unieke code die je via sms ontvangt

Zelfs als iemand je wachtwoord weet, kan diegene zonder je telefoon niet inloggen. Zo houden we je gegevens extra veilig.

We kiezen ervoor om SMS te gebruiken vanwege de vele typen klanten die we hebben: van onze opa's en oma's met misschien weinig computerervaring tot cyberexperts en alles ertussen. SMS is daarin de meest toegankelijke vorm voor de meeste mensen om te gebruiken.

Hierom bieden we nu als eerste stap SMS aan als middel voor je Multi-Factor Authenticatie. We zijn actief bezig om aanvullende vormen van Multi-Factor Authenticatie aan te kunnen gaan bieden. Tot die tijd kun je jezelf extra beveiligen met het gebruik van SMS.

Wat verandert er? 

• Tweestapsverificatie was al beschikbaar, maar is nu verplicht
  • De uitrol is gefaseerd (dus niet voor iedereen tegelijk) gedaan en per 5 augustus voltooid
  • Je kunt tweestapsverificatie niet meer uitschakelen: ook niet via onze klantenservice 

Hoe werkt het in de MijnKPN app?

Het inloggen in de app werkt hetzelfde als op de website. De eerste keer dat je inlogt op een apparaat, log je in met jouw KPN ID en de SMS code. Daarna kun je kiezen voor “Onthoud dit apparaat”. Als je dit aanvinkt kun je voortaan op dat apparaat inloggen met alleen je KPN ID gegevens.

Daarnaast kun je binnen de app via de instellingen kiezen voor “Sneller inloggen”, bijvoorbeeld met vingerafdruk of gezichtsherkenning. 
Voor de veiligheid vervalt het overslaan van de sms-code automatisch na 6 maanden of eerder, als jij je wachtwoord wijzigt. 

Hoe werkt het op de website (MijnKPN web) en in de servicetools? 

Log je in via MijnKPN Web of via een servicetool? Dan vragen wij bij elk nieuw apparaat

• Om jouw KPN ID gegevens (e-mailadres en wachtwoord)
  • De SMS-code 

Net als in de app kun je daarna kiezen voor “Onthoud dit apparaatZo hoef je de sms-code de volgende keer niet opnieuw in te voeren. 
Let op: vink dit alleen aan op je eigen vertrouwde apparaten. 

Wat als ik geen SMS wil gebruiken?

We begrijpen dat SMS niet voor iedereen ideaal is. Daarom werken we op dit moment aan aanvullende methoden. Zodra hier meer over bekend is, delen wij dat in dit topic.

Wat als ik de verificatie sms niet binnen krijg?

Dat is natuurlijk erg lastig. Controleer eerst of je het juiste mobiele telefoonnummer hebt opgegeven in MijnKPN. Ga naar profiel > account > inloggegevens > extra veilig inloggen. Controleer of deze aanstaat en of het telefoonnummer juist is.

Als dit klopt, dan kan het zijn dat de verificatie sms binnen komt in de spam. Controleer daarom ook jouw spam folder. Dit doe je zo:

Op Android:

1. Open de Berichten app.
  2. Klik rechtsboven op jouw profielfoto.
  3. Ga naar ‘Spam en geblokkeerd'.
  4. Controleer of de verificatie sms van KPN hier tussen staat.

Op iOS:

Heb je op jouw iPhone ingesteld dat onbekende afzenders gefilterd worden? Volg dan de onderstaande instructies. Anders hoef je niks te doen.

1. Open de Berichten app.
  2. Klik linksboven op ‘Filters'.
  3. Kies voor alle berichten of onbekende afzenders.
  4. Controleer of de verificatie sms van KPN hier tussen staat.

Veelgestelde vragen

Kan ik tweestapsverificatie uitzetten? Of mijn account opnieuw instellen zonder tweestapsverificatie

Nee, dat is niet mogelijk: ook niet via onze klantenservice.

Waarom wordt dit verplicht?

Voor jouw veiligheid! Het voorkomt dat anderen toegang krijgen tot jouw persoonlijke gegevens en diensten.

Welk telefoonnummer moet ik opgeven?

Geef altijd een Nederlands 06-nummer op. Kies een nummer waar je bij kan als je de sms krijgt met de extra code om in te loggen.

Heb je geen Nederlands 06-nummer? Dan staat onze klantenservice klaar om jou te helpen met je vraag, wijziging of verlenging. Maak een belafspraak en we nemen contact met je op. 

Tip! Je kan een Nederlandse prepaid simkaart kopen en deze gebruiken voor authenticatie.

Wat als ik geen toegang heb tot het telefoonnummer voor de sms-code?

Zorg dat je altijd een actueel mobiel nummer gekoppeld hebt aan je account. Kom je er niet uit, registreer dan een nieuw MijnKPN account of maak een belafspraak met onze klantenservice.

Komen er nog andere vormen van multi-factor authenticatie?

We kiezen ervoor om SMS te gebruiken omdat dit de meest toegankelijke vorm is voor de meeste mensen om te gebruiken.

Hierom bieden we nu als eerste stap SMS aan als middel voor je Multi-Factor Authenticatie. We zijn actief bezig om aanvullende vormen van Multi-Factor Authenticatie aan te kunnen gaan bieden.

Heb je nog vragen?
Laat het ons weten in de reacties hieronder. We helpen je graag verder!

357 reacties

• July 23, 2025

Daarom dat mijn 06 nummer vooraf staat ingevuld.  Wel goed dat die onthoudt optie er is want iedere keer sms controle als ik de community bezoek zit ik niet op te wachten.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • July 23, 2025

Krijgt de KPN webmail binnenkort ook MFA???

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 23, 2025

Wat is deze verplichting voor mensen zonder mobiel telefoon? Ik ken ook paar mensen met alleen vaste nummer. Bij anderen diensten is het b.v. mogelijk deze telefoon nummer te bellen en de code voor te lezen, is het bij KPN mogelijk?

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Auteur
  • Community Manager
  • July 23, 2025

Krijgt de KPN webmail binnenkort ook MFA???

Bedankt voor je vraag, ​@JanD.
Er is hierover al eerder een reactie gegeven door een collega van het Abuse-team en die informatie is op dit moment nog steeds actueel.De wens voor MFA is bekend bij het mailteam en staat op de radar.

Zodra hier een verandering in komt of er updates beschikbaar zijn, zullen we dit uiteraard communiceren via onze officiële kanalen, waaronder dit platform.

Voor nu kunnen we helaas nog geen verdere details geven.

Wat is deze verplichting voor mensen zonder mobiel telefoon? Ik ken ook paar mensen met alleen vaste nummer. Bij anderen diensten is het b.v. mogelijk deze telefoon nummer te bellen en de code voor te lezen, is het bij KPN mogelijk?

Hele goede vraag ​@TDN! Je zou bijna denken dat nagenoeg iedereen beschikt over een mobiele telefoon, hè? 
Bij sommige diensten is een mobiel nummer vereist, bijvoorbeeld voor sms-verificatie, maar hoe dit precies zit bij KPN en of er alternatieven zijn (zoals een gesproken code via de vaste lijn), gaan we voor je navragen. Zodra we hier duidelijkheid over hebben, komen we er op terug.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 23, 2025

Bij Ziggo is dit ook zo. Factuurtje kijken? Code per sms krijgen en invullen. ‘t Went zo! 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • July 23, 2025

Wat als ik geen SMS wil gebruiken?

We begrijpen dat SMS niet voor iedereen ideaal is. Daarom onderzoeken we op dit moment alternatieve veilige methoden. Zodra hier meer over bekend is, delen wij dat in dit topic. 

Een 2FA authenticator app is veiliger dan sms, omdat sms kwetsbaar is voor sim-swapping.

Hele goede vraag ​@TDN! Je zou bijna denken dat nagenoeg iedereen beschikt over een mobiele telefoon, hè? 
Bij sommige diensten is een mobiel nummer vereist, bijvoorbeeld voor sms-verificatie, maar hoe dit precies zit bij KPN en of er alternatieven zijn (zoals een gesproken code via de vaste lijn), gaan we voor je navragen. Zodra we hier duidelijkheid over hebben, komen we er op terug.

Ik denk dat dit inderdaad te simpel gedacht is, quote: 
Je zou bijna denken dat nagenoeg iedereen beschikt over een mobiele telefoon, hè? 

Voorbeeld:
Vanwege mijn werk heb ik twee telefoons, en mijn privételefoon ligt daarom vaak thuis doorgeschakeld naar de zaak. In dat geval zou ik bijvoorbeeld niet meer kunnen inloggen.

Voorbeeld twee: Ik was in Italië, in en rond het gehuurde appartement was geen bereik. Stel dat ik wil inloggen om mijn internetbundelstatus na te kijken of om een bundel te kopen, dan kan dat dus niet?

Waarom geven jullie niet de optie, net als alle andere platformen om te kiezen tussen sms verificatie of een 2fa authenticator app ? Zo moeilijk is dat niet om te realiseren.

De brandende vraag is natuurlijk: ik hoop toch dat dit niet wordt opgedrongen voordat er een keuzeoptie voor verificatie beschikbaar is ​@Shyrin van KPN ?

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • July 23, 2025

Bij Ziggo is dit ook zo. Factuurtje kijken? Code per sms krijgen en invullen. ‘t Went zo! 

Ik mag toch hopen dat KPN het wat professioneler gaat aanpakken...

Francois
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+14
  • Wijsgeer
  • July 23, 2025

ik hoop dat er tog verschillende keuzes zijn dan alleen SMS of Email code

voor mijn zijn de volgende voorkeur een goede oplossing 

• FIDO2-sleutels, handig als je de sleutel veilig kan opbergen.
  • Vingerafdruk niemand kan je vinger stelen en een vinger raak je niet snel kwijt 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 24, 2025

In dit topic ging het hier al even over, fijn dat er duidelijkheid over is!

Ik heb een tijdje 2FA aangehad vóór het verplicht werd. Dit is alleen totaal onbruikbaar, want een SMS komt vaak uren later pas aan. Totaal niet gebruiksvriendelijk. Vooral als ik dan via telefoon wil reageren, moet je vaak opnieuw inloggen, en dan zit je letterlijk vast. Dit gaat ook gebruikers van dit forum raken. 

Waren deze problemen bekend en is dat inmiddels opgeschaald/verholpen? (Ook “apparaat onthouden” werkte niet goed. Daarnaast leeg ik ook regelmatig mijn cookies, waarna dit ook vervalt)

Ik ben meer fan van TOTP (een code via bijvoorbeeld Google Authenticator). Het is veiliger, gebruiksvriendelijker én goedkoper voor KPN. Ik hoop dat dit alsnog snel wordt uitgerold.

Verder natuurlijk groot voorstander van een veiliger internet. Dit moet alleen wel in goed balans met gebruiksvriendelijkheid. Door deze wijziging ga je een klantenbestand van miljoenen mensen (misschien voor het eerst) kennis laten maken met 2FA. 

Als dit dan niet lekker werkt en frustratie opwekt, krijgt 2FA een slechte naam, wat in de basis onterecht is. “Oh moet ik hier 2FA aanzetten? Oh nee dat wil ik niet, dat werkte bij KPN nooit goed, bah”

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 24, 2025
  • Vingerafdruk niemand kan je vinger stelen en een vinger raak je niet snel kwijt 

Stel je voor, je heeft een crypto wallet van 1 mrd euro en wordt ontvoert en toegangssleutel voor jouw wallet gevraagd. De mafia bos vraag netjes, "welke vinger moet ik nou af hacken en op de lezer plaatsen, of moet ik eens voor eens doen tot ik de juiste vinger heb. Of doet je het voor ons en legt jouw goede vinger op de lezer...”

Jasper van KPN
Moderator

Er zijn meerdere opties voor MFA inderdaad. Ik weet niet of er op dit moment plannen zijn om andere methoden mogelijk te maken, ik geef de genoemde voorbeelden door zodat men kan kijken of dat in de toekomst mogelijk kan worden.

• July 24, 2025

Al begrijp ik het nut of de noodzaak van mij hoeft het helemaal niet.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • July 24, 2025

Er zijn meerdere opties voor MFA inderdaad. Ik weet niet of er op dit moment plannen zijn om andere methoden mogelijk te maken, ik geef de genoemde voorbeelden door zodat men kan kijken of dat in de toekomst mogelijk kan worden.

Laten we hopen dat dit op kort termijn duidelijk wordt, anders zullen sommige mensen niet meer kunnen inloggen vrees ik. Prima dat jullie dit invoeren natuurlijk, maar zorg altijd dat er een backup optie is. Ik heb het gevoel dat hier niet helemaal bij stilgestaan is door KPN.

Jasper van KPN
Moderator

Ik begrijp dat daar naar gekeken wordt, dus zodra we nieuws hebben dat er andere methoden mogelijk worden zullen we het natuurlijk delen. Wanneer durf ik niet te zeggen.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • July 24, 2025

Bedankt voor de terugkoppeling ​@Jasper van KPN!

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • July 24, 2025

Gaat MFA ook gelden voor inloggen op deze community?

De inlog keuze is KPN ID of Facebook en ik heb geen Facebook account.

Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • July 24, 2025

Dit is niet waar, en zeker niet correct. Heb zelf internet en televisie bij Ziggo. Het inloggen in Mijn Ziggo, webversie en App, kan nog steeds zonder 2FA. Zelf net weer ingelogd, zonder 2FA/MFA. Gewoon simpel met gebruikersnaam en wachtwoord. Werkt voor mij het beste. En zolang het op deze manier kan, gebruik ik het. 

...wat dit voor jou betekent en hoe je hiermee omgaat

Je? Jouw? Zullen we het een beetje zakelijk houden? U bent de leverancier en ik de klant. Ik weet het, er zijn zelfs banken die hun klanten ongevraagd tutoyeren, maar op mij maakt het een hoogst onprofessionele indruk, dat TikTok toontje.

We begrijpen dat SMS niet voor iedereen ideaal is. Daarom onderzoeken we op dit moment alternatieve veilige methoden

Wacht dan gerust even met die SMS verplichting tot uw onderzoek klaar is.

• Topper
  • July 24, 2025

Ik wil graag vragen of KPN op korte termijn ondersteuning biedt voor TOTP-authenticator apps (zoals Aegis of Google Authenticator) en op termijn ook passkeys. Dat zijn veiligere en modernere methoden dan wat nu wordt aangeboden.

Het is goed dat MFA verplicht wordt, maar ik ben verrast dat er alleen gekozen wordt voor sms of e-mail.

• Sms is kwetsbaar voor SS7-lekken, simswapping en netwerkspoofing. Bovendien werkt sms niet als je telefoon gestolen is, leeg is of kwijt. Juist dan wil je wél kunnen inloggen.

• E-mail is vaak traag en niet ideaal als enige 2FA-methode.

TOTP werkt offline, is onafhankelijk van je simkaart of bereik en wordt breed ondersteund.
Passkeys zijn de toekomst: gebruiksvriendelijk, phishingbestendig en ze vervangen wachtwoorden en 2FA in één stap.

Wanneer worden TOTP of passkeys als alternatief toegevoegd?

Jasper van KPN
Moderator

Dat is niet bekend ​@GraafG. Zoals ik in mijn vorige reactie noemde wordt er naar andere methoden gekeken maar is er niet te zeggen wanneer dat komt. Als het komt laten we het natuurlijk weten.

Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • July 24, 2025

TOTP-authenticatie is te prefereren. Maar wel graag een selectie van de "merken". Google en Microsoft werken niet graag met elkaar.

• Nieuwkomer
  • July 24, 2025

Dus wat je wilt zeggen is dat ik niet kan inloggen op mijn account tot jullie generaal geaccepteerde MFA methodes zoals TOTP of passkey toestaan?

Dank je -_-

En nee, ik ga geen SMS 2FA gebruiken .. het is geen 2010 meer.

En nee, het is niet 1 SMSje want dan neem je aan dat ik KPN ga toestaan de login in mijn cookies te laten zetten gezien ik aanneem dat een browser met een beetje beveiliging.. die SMS code gewoon weer terug komt volgende login.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • July 24, 2025

Gaat MFA ook gelden voor inloggen op deze community?

De inlog keuze is KPN ID of Facebook en ik heb geen Facebook account.

Helaas wel, dat is ook mijn bezwaar. Daarom zal het voor mij dan ook ophouden hier. Daar zijn sommige wel weer blij mee dan haha.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • July 24, 2025

Wat ik vreemd vind dat ik een mail krijg met een link naar hoe ik dit moet aanzetten, helaas niet te vinden dan maar een zoekopdracht op de site, met onderstaande als antwoord:

1. Ga naar Profiel in MijnKPN
  2. Kies voor Account
  3. Klik op Extra veilig inloggen

Zet verificatie in 2 stappen aan

Helaas nergens profiel te vinden in mijn KPN.

Is het dan voor KPN zo moeilijk een link te sturen naar de instelling ?

Als ik door deze verplichting niet meer kan inloggen op KPN dan is dat hun probleem niet mijn probleem.

Wat kpn.com onveilig maakt is dat de complete Amerikaanse Big Data maffia hier in je nek hijgt. Trackers van Google (2x), newrelic.com, insided.com, adobetm.com en onetrust.com. Ga daar eerst eens wat aan doen.