Skip to main content

MFA inlog met account zonder 06 is onmogelijk

• February 15, 2026
  • 1 reactie
  • 55 keer bekeken

Mijn schoonvader heeft een KPN account waar geen 06 nummer is gekoppeld, wel een e-mailadres. De inlog flow is dan als volgt:

1. Inloggen met gebruikernaar en wachtwoord
  2. Code wordt via e-mail opgestuurd
  3. Code invoeren 
  4. Nieuwe code wordt opgestuurd via SMS naar nummer “”.
  5. Code wordt uiteraard niet ontvangen

Het scherm dat meldt dat de code is verstuurd daar staat geen 06 nummer. De optie “geen sms ontvangen” verschijnt hier niet. Die inlog flow is dus anders dan als er wel een 06 nummer bekend is. De helpdesk kent deze flow niet en kan je niet verder helpen. Mijn schoonvader werdt verteld dat de helpdesk geen 06 kan toevoegen ivm de AVG, maar kon hem wel via e-mail een factuur + specificatie opsturen.

Daarna vertelden ze hem dat hij iemand met computer kennis moet opzoeken om hem verder te helpen. Dat was ik in dit geval. Ik kwam met zijn account uiteraard ook geen steek verder.

De oplossing was een nieuw account aanmaken met een ander e-mail adres, dan wordt er gelijk gevraagd om een 06 nummer en dan werkt de normale flow wel. De helpdesk wist dit niet of wilde dat mijn schoonvader niet vertellen.

Oudere accounts die lang niet zijn ingelogd en geen 06 nummer gekoppeld hebben kunnen simpelweg niet inloggen op Mijn KPN. Onmogelijk. De helpdesk ondersteunt dit niet en is niet bekend met deze inlog flow. Meermaals vroeg de helpdesk of mijn schoonvader kon klikken op de optie “geen SMS ontvangen”, maar die optie verschijnt dus niet als ie al een code via e-mail hebt ontvangen. En een 06 nummer toevoegen kan uiteraard alleen nadat je bent ingelogd. Effectief ook onmogelijk.

Fix aub die flow, anders worden een hoop (oudere) accounts simpelweg in de steek gelaten en van het kastje naar de muur gestuurd. Ik snap niet dat dit volledig over het hoofd is gezien. 

1 reactie

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@PBoss, welkom op onze community! Allereerst bedankt voor het helpen van je schoonvader! 
Ik zal je feedback meenemen want het is natuurlijk niet handig dat dit zo kan gebeuren maar ook niet handig dat er geen makkelijker oplossing is of mijn collega's op de hoogte zijn.

Bedankt voor het melden!