Skip to main content

Beste allemaal,

Mijn probleem is als volgt :

Ik heb 2 tv's in dezelfde ruimte staan, met allebei een eigen ontvanger. Allebei de ontvangers zijn van hetzelfde type VIP2952. Allebei de software versies zijn hetzelfde.

Maar als ik op allebei de tv's dezelfde zender aanzet dan loopt op de ene tv het beeld (en geluid) een aantal seconden voor op de andere.

Hoe krijg ik het voor elkaar om dit beeld exact gelijkt te krijgen? Ik heb alle instellingen in de ontvangers al doorgelopen en die staan gelijk. Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen! 

 

Met vriendelijke groet,

 

Niels

Dat krijg je nooit voor elkaar. Iedere stream is anders.


@Joep1965 bedankt voor je antwoord! 

 

Ik vraag me wel af wat cafés dan bijvoorbeeld doen wanneer er voetbal is? Analoog kijken? 😅


Niels je geeft eigenlijk zelf het antwoord. 

Om dit te zien moet je dus wel de software gelijk maken via een harde reset. 

https://www.kpn.com/service/televisie/reset.htm

Dat er door de verschillende software naar verschillende servers verwezen wordt, hoeft niet vreemd te zijn. Dat heet load balancing. 

 

 


@CorL Sorry je bedoelt dat na een hard reset de ontvangers wel gelijk lopen? 


@CorL Sorry je bedoelt dat na een hard reset de ontvangers wel gelijk lopen? 

Nee maar eenvoudige zaken eerst elimineren is op veel plaatsen het eerste dat gebeurt om problemen te onderzoeken. 


@CorL ik begrijp niet wat je bedoelt. De software is juist gelijk? Er valt dus niks te "elimineren". 


@CorL ik begrijp niet wat je bedoelt. De software is juist gelijk? Er valt dus niks te "elimineren". 

Niels 

Excuses van mij. Ik kan me indenken dat je het niet begrijpt, ik heb het volkomen verkeerd gelezen. 

Ik zou dan maar vast je profiel invullen zodat ze jouw verbinding naar je experiabox even kunnen doormeten.  


Het gaat nooit lukken om beide TV ontvangers synchroon te laten lopen, ik snap ook eerlijk gezegd de nut er niet van. Je kijkt toch op 1 tv ontvanger naar detv? 😉 Ook als je met 2 tablets naar de app van ITV online naar allebei dezelfde zenders kijk gaat het ook niet synchroon. 


@CorL Sorry je bedoelt dat na een hard reset de ontvangers wel gelijk lopen? 

Nee, laat die reset gewoon zitten. Ik snap echt niet waarom het gelijk moet lopen. :wink:


Het gaat nooit lukken om beide TV ontvangers synchroon te laten lopen, ik snap ook eerlijk gezegd de nut er niet van. Je kijkt toch op 1 tv ontvanger naar detv? 😉 Ook als je met 2 tablets naar de app van ITV online naar allebei dezelfde zenders kijk gaat het ook niet synchroon. 

Dennis,

We zitten niet allemaal alleen op een zolderkamer. Niels heeft duidelijk verteld dat hij het nodig heeft. En het voorbeeld cafe’s gegeven. 


Dennis,

We zitten niet allemaal alleen op een zolderkamer. Niels heeft duidelijk verteld dat hij het nodig heeft. En het voorbeeld cafe’s gegeven. 

Ja dat begrijp ik, maar het gaat gewoon nooit lukken.


Dennis,

We zitten niet allemaal alleen op een zolderkamer. Niels heeft duidelijk verteld dat hij het nodig heeft. En het voorbeeld cafe’s gegeven. 

Ja dat begrijp ik, maar het gaat gewoon nooit lukken.

Dennis,

In cafe’s tonen ze waarschijnlijk het beeld vanaf een STB, waarvan het signaal dan wordt gesplitst.  De STB’s van KPN hebben echter heb ik hier gezien een beveiliging hier tegen. 

Maar er is nog iets. Echt synchroon zal moeilijk zijn, de data moet gewoon een lange weg af leggen. Maar ons menselijk oog is veel trager in het accomenderen (scherpstellen op een beeld) dan normaliter de traagheid van deze data is. Als mens merk je het dus niet als je je oog verplaatst naar een scherm.. 

Bij Niels kan je het dus duidelijk zien. Dat zou niet moeten. Ik hoop dat er een oplossing voor hem wordt gevonden. 


Dennis,

We zitten niet allemaal alleen op een zolderkamer. Niels heeft duidelijk verteld dat hij het nodig heeft. En het voorbeeld cafe’s gegeven. 

Ja dat begrijp ik, maar het gaat gewoon nooit lukken.

Dennis,

In cafe’s tonen ze waarschijnlijk het beeld vanaf een STB, waarvan het signaal dan wordt gesplitst.  De STB’s van KPN hebben echter heb ik hier gezien een beveiliging hier tegen. 

Maar er is nog iets. Echt synchroon zal moeilijk zijn, de data moet gewoon een lange weg af leggen.

Die lange weg doet er niet toe want het gaat om hetzelfde kanaal en dat komt maar 1 keer aan in de ExperiaBox. Althans, er is een reden waarom TV van KPN via multicasting bij de klanten thuis komt.

Die 2 ontvangers hebben verder geen synchronisatie protocol onderling. De 1 kan net wat meer buffering o.i.d. hebben dan de ander.

Ook als buren b.v. ook TV van KPN hebben en ze kijken hetzelfde kanaal, krijgen ze dezelfde multicast stream binnen (zelfde timing wat zelfde straatkast/PoP). Maar ook dan kan b.v. bij een voetbalwedstrijd het zo zijn dat ze bij een doelpunt net iets eerder juichen.

 


 

Die lange weg doet er niet toe want het gaat om hetzelfde kanaal en dat komt maar 1 keer aan in de ExperiaBox. Althans, er is een reden waarom TV van KPN via multicasting bij de klanten thuis komt.

Die 2 ontvangers hebben verder geen synchronisatie protocol onderling. De 1 kan net wat meer buffering o.i.d. hebben dan de ander.

Ook als buren b.v. ook TV van KPN hebben en ze kijken hetzelfde kanaal, krijgen ze dezelfde multicast stream binnen (zelfde timing wat zelfde straatkast/PoP). Maar ook dan kan b.v. bij een voetbalwedstrijd het zo zijn dat ze bij een doelpunt net iets eerder juichen.

 

Lijkt me stug, want het is geen broadcasting maar TCP dialog onder het commando van de SetTopBox

De top conroller dus die alle opdrachten geeft voor data en die op grond daarvan de terug gekregen data dan omzet in een HDMI geluid en beeld signaal en dat beschikbaar stelt in de uitgang poorten. 

Maar ik kan het best mis hebben, zoveel geeft KPN hierover niet vrij. 

Ik ben best benieuwd of een techneut van KPN hier een antwoord op kan geven.

Ziggo gebruikte vroeger altijd broadcasting, ik weet niet wat die nu doen.


Hoi @Nielssr. Welkom op het KPN Forum! Ik zie dat jouw vraag inmiddels al is beantwoord. Het is helaas niet mogelijk om de tv-ontvangers met elkaar synchroon te laten lopen. 

Ik vraag me wel af wat cafés dan bijvoorbeeld doen wanneer er voetbal is? Analoog kijken? 😅

Ik verwacht dat er gebruik gemaakt wordt van een HDMI-splitter. Misschien heb je iets aan dit topic: Meerdere bronnen op iTV kastje

 


Hoi @Nielssr. Welkom op het KPN Forum! Ik zie dat jouw vraag inmiddels al is beantwoord. Het is helaas niet mogelijk om de tv-ontvangers met elkaar synchroon te laten lopen. 

Ik vraag me wel af wat cafés dan bijvoorbeeld doen wanneer er voetbal is? Analoog kijken? 😅

Ik verwacht dat er gebruik gemaakt wordt van een HDMI-splitter. Misschien heb je iets aan dit topic: Meerdere bronnen op iTV kastje

Dat zou eens heel goed kunnen @Vikash, dat ik daar niet eerder ben opgekomen. 😁👍🏼


Het verschil tussen 2 ontvangers zal hooguit enkele milliseconden zijn. Enkele seconden, wat jij benoemt, lijkt me alleen mogelijk als een v.d. ontvangers even op pauze heeft gestaan en dus achter ligt. 

Ik vraag me wel af wat cafés dan bijvoorbeeld doen wanneer er voetbal is? Analoog kijken?

Als ze al 2 schermen in dezelfde ruimte hebben, wat ik nog nooit ben tegengekomen, zullen ze die met een speciale splitter op één ontvanger hebben. Met de ontvangers van KPN gaat dat waarschijnlijk niet lukken i.v.m. de HDCP. Maar er zijn splitters met één ingang en twee uitgangen voor HDMI. Proberen kan altijd.

Een andere oplossing die vaak toegepast wordt is wel twee ontvangers maar het geluid via één v.d. ontvangers op een geluidssysteem. Bij commentaar tijdens een wedstrijd zal het tijdsverschil van hooguit enkele milliseconden niet opvallen.

Ik zie het nut niet in van 2 schermen met dezelfde uitzending in één ruimte. Dan ga je toch gezellig bij elkaar naar dezelfde uitzending op één scherm kijken. Scheelt ook nog het stroomverbruik van dat tweede scherm, toch!


Thanks allemaal voor het meedenken!

 

Het verschil tussen 2 ontvangers zal hooguit enkele milliseconden zijn. Enkele seconden, wat jij benoemt, lijkt me alleen mogelijk als een v.d. ontvangers even op pauze heeft gestaan en dus achter ligt. 

Ik vraag me wel af wat cafés dan bijvoorbeeld doen wanneer er voetbal is? Analoog kijken?

Als ze al 2 schermen in dezelfde ruimte hebben, wat ik nog nooit ben tegengekomen, zullen ze die met een speciale splitter op één ontvanger hebben. Met de ontvangers van KPN gaat dat waarschijnlijk niet lukken i.v.m. de HDCP. Maar er zijn splitters met één ingang en twee uitgangen voor HDMI. Proberen kan altijd.

Een andere oplossing die vaak toegepast wordt is wel twee ontvangers maar het geluid via één v.d. ontvangers op een geluidssysteem. Bij commentaar tijdens een wedstrijd zal het tijdsverschil van hooguit enkele milliseconden niet opvallen.

Ik zie het nut niet in van 2 schermen met dezelfde uitzending in één ruimte. Dan ga je toch gezellig bij elkaar naar dezelfde uitzending op één scherm kijken. Scheelt ook nog het stroomverbruik van dat tweede scherm, toch!

 

Dat is dus helaas niet waar, het scheelt soms wel enkele seconden. Na het opnieuw opstarten van de ontvangers kan dit iedere keer weer meer of minder verschil zijn. Commentaar is dus niet te doen met zo'n verschil, en ook een doelpunt valt dan aan de ene kant van de zaal eerder dan aan de ander. 
Meerdere schermen in één ruimte is vrij standaard in openbare/horeca gelegenheden, mochten die weer open mogen in 2022 kijk dan maar eens goed rond ;) 

 

Hoi @Nielssr. Welkom op het KPN Forum! Ik zie dat jouw vraag inmiddels al is beantwoord. Het is helaas niet mogelijk om de tv-ontvangers met elkaar synchroon te laten lopen. 

Ik vraag me wel af wat cafés dan bijvoorbeeld doen wanneer er voetbal is? Analoog kijken? 😅

Ik verwacht dat er gebruik gemaakt wordt van een HDMI-splitter. Misschien heb je iets aan dit topic: Meerdere bronnen op iTV kastje

 

Thanks, dat is inderdaad wel een idee! Ik heb dit ooit geprobeerd maar dat werkte niet door de HDCP, maar dat was een heel simpel stekkertje. Aangezien in dat topic iemand het heeft geprobeerd met genoemde splitter hoop ik dat die wel gaat werken. Ik heb die besteld, en laat weten of dat inderdaad werkt. 

 


We horen graag van je of het is gelukt! :relaxed:


Ik hoop toch echt dat horeca e.d. eerder open kan dan 2022 :wink:

Met 2 Ziggo ontvangers is het exact gelijk (maar dat werkt anders met dvb-c).

Verschil tussen I-TV en Digitenne is ook enkele seconden. I-TV is wat eerder.


De horeca zal denk ik geen simpel tv abonnement van KPN afnemen van 10 euro per maand. Ik denk dat da niet eens mag. Tv van KPN is bedoelt voor in de huiskamer. Als je aan een groot publiek tv aan gaat bieden, dan denk ik dat je wel wat meer licentiegelden moet betalen. En dan kom je al gauw bij andere partijen uit die dat voor je regelen, incl de apparatuur. 


@Nick83

De horeca heeft wel een simpel abonnement bij Ziggo, KPN e.a. anders hebben ze geen televisie natuurlijk. Maar daarboven op is afdracht bij Videma nodig voor horeca zonder Fox Sports. Wil men ook F.S. vertonen dan is “Fox Sports zakelijk” óók nog nodig.

Dus in publieke ruimte (horeca/sport/kantine).

Basis abonnement bij provider + Videma licentie. En wil men óók Fox Sports vertonen dan is ook Fox Sports zakelijk nodig. Dus dan tv-abonnement+Videma+F.S. zakelijk.


Het verschil tussen 2 ontvangers zal hooguit enkele milliseconden zijn. Enkele seconden, wat jij benoemt, lijkt me alleen mogelijk als een v.d. ontvangers even op pauze heeft gestaan en dus achter ligt. 

Het klopt dat er een behoorlijk tijdsverschil kan zitten tussen twee TV ontvangers.

Alleen al het feit dat de buffering anders verloopt kan voor zo'n tijdsverschil zorgen en dit kan heel irritant zijn als beide televisies hoorbaar zijn.

Ook wij hebben op de begane grond twee televisies in één U vormige ruimte met aan de voorzijde van de woning de woonkamer en aan de achterzijde de tuinkamer en ook wij ervaren dat tijdsverschil dus wel eens als er per ongeluk naar dezelfde zender geschakeld wordt.

 


Ik hoop toch echt dat horeca e.d. eerder open kan dan 2022 :wink:

Met 2 Ziggo ontvangers is het exact gelijk (maar dat werkt anders met dvb-c).

Verschil tussen I-TV en Digitenne is ook enkele seconden. I-TV is wat eerder.

Dat hoop ik inderdaad ook ;) 
Goed om te weten dat Ziggo dit wel tegelijk kan!

 

@Nick83

De horeca heeft wel een simpel abonnement bij Ziggo, KPN e.a. anders hebben ze geen televisie natuurlijk. Maar daarboven op is afdracht bij Videma nodig voor horeca zonder Fox Sports. Wil men ook F.S. vertonen dan is “Fox Sports zakelijk” óók nog nodig.

Dus in publieke ruimte (horeca/sport/kantine).

Basis abonnement bij provider + Videma licentie. En wil men óók Fox Sports vertonen dan is ook Fox Sports zakelijk nodig. Dus dan tv-abonnement+Videma+F.S. zakelijk.

Dit klopt inderdaad. Basisabonnement kun je dus zelf kiezen waar je die afneemt. 
Duur abonnementje trouwens dat Fox Zakelijk. 
 

Het verschil tussen 2 ontvangers zal hooguit enkele milliseconden zijn. Enkele seconden, wat jij benoemt, lijkt me alleen mogelijk als een v.d. ontvangers even op pauze heeft gestaan en dus achter ligt. 

Het klopt dat er een behoorlijk tijdsverschil kan zitten tussen twee TV ontvangers.

Alleen al het feit dat de buffering anders verloopt kan voor zo'n tijdsverschil zorgen en dit kan heel irritant zijn als beide televisies hoorbaar zijn.

Ook wij hebben op de begane grond twee televisies in één U vormige ruimte met aan de voorzijde van de woning de woonkamer en aan de achterzijde de tuinkamer en ook wij ervaren dat tijdsverschil dus wel eens als er per ongeluk naar dezelfde zender geschakeld wordt.

 

Bedankt voor je bericht. Ik begon al te twijfelen aan mijn ontvangers aangezien die toch echt grote verschillen tonen. 

Hoi @Nielssr. Welkom op het KPN Forum! Ik zie dat jouw vraag inmiddels al is beantwoord. Het is helaas niet mogelijk om de tv-ontvangers met elkaar synchroon te laten lopen. 

Ik vraag me wel af wat cafés dan bijvoorbeeld doen wanneer er voetbal is? Analoog kijken? 😅

Ik verwacht dat er gebruik gemaakt wordt van een HDMI-splitter. Misschien heb je iets aan dit topic: Meerdere bronnen op iTV kastje

 

Ik kan ondertussen bevestigen dat deze splitter inderdaad werkt!
Het gaat exact om: https://www.allekabels.nl/hdmi-splitter/1781/1215181/2-poorts-hdmi-splitter-met-3d-en-4k.html

Bedankt allemaal voor het meedenken, eindelijk één van mijn grootste ergernissen verholpen :D


Ik kan ondertussen bevestigen dat deze splitter inderdaad werkt!
Het gaat exact om: https://www.allekabels.nl/hdmi-splitter/1781/1215181/2-poorts-hdmi-splitter-met-3d-en-4k.html

Bedankt allemaal voor het meedenken, eindelijk één van mijn grootste ergernissen verholpen :D

Wat goed dat het gelukt is! Als je in de toekomst nog andere vragen hebt, dan weet je ons te vinden.