Skip to main content

Op al mijn 3 TV tyoestellen met Arris box (2 maal 2959 v2) krijg ik het 20p scherm te zien. Ik heb verschillende opties uitgeprobeerd; daaronder; boxn en Experia Moden (v10) van stroom gehaald (meerdere minuten), idem glasvezelbox. Geen effect bij alle drie boxen. Ter info; een Arris box deed het bij aanvang wel; uitgerekend de slaapkamerbox die vrijwel nooit aan staat; deze in huiskamer geplaatst, maar ook toen startte het update proces met een identieke ‘hold up’ op 20%. Dat is nu na 4 full stop pogingen nog steeds zo. Internet is okay.

Goedenavond @Hans van Duuren, welkom op het forum. Inmiddels zijn we weer een dag verder. Is het nog gelukt de ontvanger op te starten? Zo niet, denken we natuurlijk graag even mee!
Kun je toelichten hoe je TV ontvanger aangesloten zit op je experiabox?

  • Als dit met draadloze adapters is kan ik je aanraden dit topic door te lezen en/of (tijdelijk voor de update) een rechtstreekse internetkabel te gebruiken. 
  • Als je een switch gebruikt, ben ik vooral benieuwd welk merk en type deze is. Ondersteunt deze IGMP snooping? Ook hier wil ik je vragen eens een rechtstreekse kabel te gebruiken (om te testen).
  • Als de TV ontvangers allemaal met een rechtstreekse kabel op de experiabox zitten wil ik je aanraden die terug te zetten naar de fabrieksinstellingen met het paperclipknopje achterop.

Als de TV's het nu niet doen kan ik me ook voorstellen dat je dit snel opgelost hebt, de snelste manier om in contact met ons te komen is telefonisch op 0800-0402 of via de chat op www.kpn.com/service 


Dag Thomas, dank voor jouw reactie. Om kort te zijn; ik heb vandaag telefonisch met KPN-Service contact gehad en er is rapport gemaakt (vermoedelijk is het Experia V10 modem de oorzaak. Aanvankelijk zaten 2 van de 3 Arris boxen via een switch (Netgear GS108 Plus) bekabeld aangesloten en leverden prima beeld en geluid tot de update (terzijde: ik heb eerder alle UTP-bekabelde aansluitingen doorgemeten en goed bevonden). De eerste box zat rechtsreeks bekabeld op de Experia v10. Ik heb vanochtend alle drie boxen een voor een rechtsreeks op de Experia v10 aangesloten; voordien had ik de Experia gereset (paperclip) en ook de Glasvezelbox van stroom gehaald. Voor elk van de drie Arris boxjes verliep het proces -nagenoeg- identiek met bijgaande proces- en foutmeldingen: f842 / 20p / f301 / 70p / 75p / 85p / f563. Er is van afstand gemeten. De conclusie van de website op f842 luidt: modem. Ik moet ook melden dat de Exeperia box sinds begin februari meer dan eens herstart (zonder aanleiding in de zin van wisselen van aansluiting of stroomtoevoer). Ook merk ik al een kwartaal dat de keukenradio (wifi) regelmatig aan het bufferen slaat. Verder verbruik ik in een twee persoonshuishouden geen grote stroom data; TV, internet voor PC, geen games of video. Ik denk dat ik dus het rapport en de technische service voorstellen conform telefonisch contact van hedenochtend afwachten moet. Vooralsnog ben ik met extra GB’s geholpen met kijken via laptop/iphone. Nogmaals dank voor jouw reactie en aandacht voor mijn issue. Gr. Hans


Bedankt voor je toelichting Hans, ik hoop dat mijn collega's inmiddels de oplossing hebben kunnen vinden of je in ieder geval van ons gehoord hebt.
Mocht je verder nog vragen hebben dan weet je ons te vinden!


Goedenavond Thomas,

Dank voor jouw follow-up. Het blijft een zorgwekkend proces met die updates. Plots stonden twee van de drie TV-ontvangers op 20p, gaf één nog een kwartier signaal/beeld, waarna het geheel tot stilstand kwam. Tot vandaag.

Ik heb vandaag een vervangend (niet -zichtbaar- nieuw) ExperiaV10 modem ontvangen en het oude RMA-geretourneerd. Ik heb conform de bijsluiter het systeem opnieuw opgestart. En ik moet helaas zeggen dat het een dikke drie kwartier heeft geduurd, voordat ik uiteindelijk thans -op 1 van de 3 TV’s- beeld heb. Het opstartproces verliep als voorheen bij het oude modem: 20p > full stop. Koude herstarts met soms een doorloop naar 75p of 85p. Daarna foutmeldingen: 301, 563. Zoals gezegd heb ik nu beeld op de woonkamer TV; zowel rechtsreeks via de Arris 2959 TV-ontvanger/modem connectie als thans via Switch/modem connectie. Maar inmiddels heb ik op die TV wel meerdere ‘freezes’ ondervonden; die ‘freezes’ kan ik simuleren door licht tegen de UTP-connectoren te ‘tikken’ (alle UTP-kabels doorgemeten en gechecked m.b.v. UTP-meter). Dat lijken fragiele aansluitingen.

Ik wacht momenteel op beweging in de twee andere TV-ontvangers; die staan -na inmiddels twee pogingen een melding 842-nog op steeds 20p. Ik heb overigens internet over kabel en wifi. Beide TV’s hebben een directe connectie met een GS108 switch die aan het Experia-modem hangt (leds zijn in orde). 

Al met al wel frustrerend, want het kost mij als ‘KPN-hulpmonteur’ erg veel tijd. Ik denk dat ik mij morgen ga beraden op de vraag of ik zo verder wil met KPN. 

Vriendelijke groet, Hans


Kun je het ook eens proberen met een rechtstreekse kabel van je experiabox naar de TV ontvangers?
De Netgear GS108 ondersteunt namelijk geen IGMP snooping. Dat kan precies dit probleem geven. Zie ook onderstaande topics.

  

De Netgear GS108 ondersteunt geen IGMP snooping en daarmee is hij niet geschikt voor IPTV. Je zult dan de GS108E moeten gebruiken.

Je kunt die switch overigens probleemloos gebruiken zolang er (indirect) maar geen TV ontvanger op aangesloten is.

 


Goedemorgen Thomas, dank voor de snelle respons.

Ik heb eerst al mijn switches even nagelopen.

  1. De huiskamer TV en slaapkamer TV hangen beide aan dezelfde Netgear Prosafe GS108E die rechtstreeks op de Experiav10 aangesloten zit.
  2. De studeerkamer TV idem hangt idem aan een daar gestationeerde Netgear Prosafe GS108E, welke op haar beurt leidt naar de eerder genoemde GS108E-switch in de huiskamer.
  3. N.B.: (In de garage-meterkast gebruik ik ook een Netgear Prosafe GS108E en SG105S-TL voor surveillance camera doeleinden).

Ik heb vervolgens alle drie tv-ontvangers naast elkaar in de huiskamer in test-opstelling gezet; d.w.z. direct op de Experia aangesloten. En met succes. Weliswaar na enig herstarten op de bekende 20P-full stop en 301 foutmelding. Maar toch; alle drie tv-ontvangers werkten daarna op die directe modem aansluiting. Daarop heb ik de huiskamer TV weer met de GS108E-switch verbonden en die met de Experia. Na een korte herstart functioneert de TV. Ook de beide andere TV’s functioneren nu op de resp. kamers. 

Conclusie:

  1. Aangezien ik voorzien ben van GS108E switches met IGMP-snooping (ik heb adviezen gevolgd bij aanschaf)lijkt een verheerde switch dus niet per se de oorzaak van mijn problemen (wel kan het de instellingen betreffen van deze managed switches?);
  2. Alles werkt nu, maar voorwaardelijk: bij een update van de ontvanger(s) door KPN is het blijkbaar nodig in een vergelijkbare situatie met switches, elk van de tv-ontvangers voor de correcte uitvoering van die update rechtstreeks te koppelen met het Experia-modem. Na de update kan ik dan de ontvangers weer terug plaatsen (los uiteraard van ad. 1 eventuele instellingsaanpassingen bij de switch).

Ah okay, de GS108E heeft inderdaad wel IGMP snooping. Fijn dat je in ieder geval een manier hebt gevonden om ze zo handmatig te updaten! Ik vermoed toch dat er ergens iets misgaat tussen de TV ontvangers en experiabox maar welke instelling van welk apparaat dat zal altijd een beetje puzzelen zijn en persoonlijk heb ik daar niet bijzonder veel kaas van gegeten.
Als je dit graag verder uit wilt zoeken wil de community vast wel met je meedenken :-) 


 


Dank alsnog Thomas. Ik kan mij voorstellen dat het voor KPN niet immer doenlijk is om het effect van allerhand apparatuurverbindingen in te schatten. Dat zal voor en bij de andere (immers deels van KPN afhankelijke) providers niet veel anders zijn vrees ik.

Wel blijf ik het vreemd vinden dat ook in geval van directe verbinding met het modem de factor 'uithoudingsvermogen' (meerdere malen trial & error) en daarmee dus ook schijnbaar 'toeval' een grote rol lijkt te spelen. Dat geeft een onbevredigend gevoel omtrent de betrouwbaarheid van de meest elementaire schakels in het proces (glasvezelkast, modem, tv-ontvanger). Maar vooralsnog doen we het er maar weer mee. Prettige dag alsnog.


@Nick83 heb jij toevallig nog een ideewat hier nog zou kunnen spelen?


Wat geeft een speedtest op een bekabeld aangesloten pc of laptop voor resultaat? Kun je die speedtest ook doen via die kabels die je voor de tv ontvangers gebruikt?

Als u een pc of laptop aansluit op de kabels waar de tv ontvangers aan zitten, zie je dan bij de Experiabox beide lampjes branden? Zoals hier op de foto bij het linkse stekkertje?

Als je de tv ontvangers aansluit, dan zie je maar 1 lampje branden, maar dat hoort zo.Â