Skip to main content

Ik zat me af te vragen of bij meer mensen het beeld niet naar volledig schaalt bij de serie Magnum.

Beeldinstellingen staan goed trouwens. Ook nog verschillende resoluties uitgeprobeerd. 

Bij bv. The A-Team schakelt het wel naar volledig beeld zonder zwarte (zijkanten) balken. 
 

Is dit omdat het ‘gewoon’ een oude serie is? 

 

Dit komt omdat je een 4:3 uitzending uitzending in een 16:9 formaat ziet. Di kan je zien aan het logo van SBS die staat gedeeltelijk in de zwarte zijbalken


Dit komt omdat je een 4:3 uitzending uitzending in een 16:9 formaat ziet. Di kan je zien aan het logo van SBS die staat gedeeltelijk in de zwarte zijbalken


Dank je voor je reactie.
 

Dacht inderdaad al zoiets.

ik zat me eigenlijk alleen af te vragen of er meer dit zo ervaren.

Magnum P.I. is van begin ‘80 en The A-team ook, hier schaalt het beeld wel naar volledig.
Vandaar dat ik me dit afvroeg. 


Het is maar net wat de eigenaar van die serie ermee wil/doet. Vaak wordt gekozen voor '’inzoomen'’, maar dan valt er met oude series dus in de hoogte beeldinformatie weg (en wordt het er niet scherper van :wink: ). Dat wil nog wel eens halve hoofden ofzo opleveren.

Aan de foto te zien is het de oude Magnum met Tom Selleck.

Is the A-team ook de oude met o.a. Mr. T., Dirk Benedict, George Peppard en Dwight Schultz?


Toevallig is de A Team er nu op en merk dat de KPN ontvanger dit zelf niet als 4:3 ziet. Waarschijnlijk ziet je TV zelf in dit geval dat het 4:3 is omdat er niks in de zwarte balken staat.

Ook nog even gekeken naar opnames van Airwolf (hoe jaren 80 wil je het hebben😉) hoe het daarbij is en daar zie ik het logo binnen het 4:3 frame staan.

 

Persoonlijk zet ik liever de instellingen zo dat 4:3 ook 4:3 blijft en er niks opgerekt wordt, dus origineel aan de uitzending zelf.

 


Airwolf&The A-team allebei full screen, ook mooi helder beeld gelukkig en geen halve hoofden, dat valt weer mee ;-)  

 

B.A. 😅⬇️
 


Inderdaad de ‘klassieke’ cast @PeterG  :-)

 

4:3 kijken met zwarte balken kijken op een breedbeeld tv stoort mij (er zijn ergere dingen 😉) dus dan zal het wel aan de uitzend-rechten liggen...en aan mijn ‘stoornis’ 😀


Nou, nou. Dat uitgerekte hoeft van mij nou ook weer niet. Dat is pas écht vreselijk. Dit is géén breedbeeld, maar gewoon 4:3 uitgerekt. B.A. ziet er zo wel heel ongezond uit.

Ik heb mijn beeldweergave (in de kpn decoder) bij weergave

Beeld bij 4:3 uitzending op ORIGINEEL staan

Dan wordt het keurig in 4:3 getoond zoals het hoort. En niet met aardappelhoofden.

> > > Ik begrijp trouwens niet dat rtl 7 bij jou zo weergegeven wordt. Zelf met instelling schermvullend blijft het hier 4:3.

Hier zal ook een instelling op je tv een rol bij spelen.

Heb nu ook ook RTL 7 even aan met A-team en dat is hier (door de instelling) keurig 4:3.


Het ziet er stukken beter uit dan op de foto hoor 😀👍

Hier staat het op beeldvullend, daar geef ik de voorkeur aan 😀

*Weet niet waarom hier wel beeldvullend, misschien ook door de nieuwe homecinema? 🤷


4:3 kijken met zwarte balken kijken op een breedbeeld tv stoort mij

Ik heb het liefst de originele beeldverhouding. Dus 4:3 met balken links en rechts en bij een film 21:9 met zwarte balken boven en onder. Dat is ook precies de gedachte achter de 16:9 verhouding geweest: dat alles er netjes in de juiste verhouding op kan.

Zo'n geplet effect vindt ik helemaal niks!

Hoe groter de tv hoe minder de zwarte balken (waar ze ook staan) me hinderen. Zo te zien is die van jouw nog een 32 inch / 82 cm ?

Ieder z'n meug.


32 inch inderdaad en heeft prachtig beeld vind ik  @PeterG :-)


Ik sluit me aan bij PeterG. Bij mij staat hij ook zeer bewust op origineel. Uitzendingen in 4:3 geeft hij dan ook zo weer.:point_up_2:


Voor mij ook geen lachspiegel effecten ayb.

In het originele formaat graag, dan kan de gebruiker zelf de boel uitrekken of zo met de scherm instellingen.

Overigens kijk ik nu naar een PAL scherm met 11cm diagonaal, maar dat is voor een praatje met een plaatje geen probleem.


PAL is een analoge norm@KeesYagi . In 4:3 of 16:9 anamorph.

Bij KPN is geen sprake van PAL, tenzij je nog via scart kijkt.


Hier een PAL 16:9 scherm, niet via kpn idd, maar dat zou wel kunnen.

Ik ben (was) heel bekend met PAL overigens, eerst bij tv reparatie, later aan de uitzend kant, allemaal nutteloze kennis nu :-/