Skip to main content

Hallo,

Ik vraag me af wanneer het 4k aanbod aan zenders wordt uitgebreid.

Ook ben ik benieuwd of het ek voetbal in 4k te zien zal zijn bij KPN.

Hoi @Hermanus ,

Daar zijn heel veel mensen nieuwsgierig naar. KPN voert jaarlijks in de periode mei-juni een aantal zenderwijzigingen door. Het blijft afwachten of er dit jaar mogelijk een 4K-zender bijkomt. 

Wat betreft het EK-Voetbal: twee jaar geleden heeft KPN (en Canal Digitaal trouwens ook) tijdens het WK 2018 vijf weken lang de zender NPO 1 UHD uitgezonden. Dit was destijds een test waarvoor KPN overigens wel extra moest betalen aan de NPO.  

Zelf verwacht ik dat deze zomer NPO 1 UHD best wel eens zou kunnen terugkeren. Want na het EK Voetbal volgen de Tour de France en de Olympisch Spelen. Bij uitstek evenementen die geschikt zijn voor uitzendingen in 4K. 

Maar of mijn verwachting ook uitkomt? De toekomst zal het leren…… 


Nu vind ik het niet raar dat KPN daar extra voor moest betalen, gezien wij ook meer moeten betalen voor een 4k abonnement.. Ik ben benieuwd!

Nog een andere vraag, is de nieuwe 4k ontvanger beter als de allereerste 4k ontvanger van KPN die ik heb?


Daar heb ik zelf geen ervaring mee. Ik lees hier op het forum wisselende recensies. Maar je kunt er prima mee kijken naar de 4K-zenders. En daar gaat het natuurlijk om. Zelf kijk ik 4K-zenders via de satelliet en dat zijn prachtige beelden. 


Is het aanbod via de satelliet groter als van KPN? 

Ik heb nu de eerste 4k ontvanger van KPN. Heel tevreden mee hoor, maar ik vroeg me af of de nieuwe beter/anders is.


Is het aanbod via de satelliet groter als van KPN? 

Ik heb nu de eerste 4k ontvanger van KPN. Heel tevreden mee hoor, maar ik vroeg me af of de nieuwe beter/anders is.


Ik heb ze beide gehad. De nieuwe is anders (kleiner, zwart), zeker niet mooier...en zeker NIET beter!

Dus heb je de witte?...lekker houden...


Blijkbaar ligt het dan aan mij dat ik de meerwaarde van UHD voor die evenementen niet echt zie. Toegegeven ik ben niet echt een sport fanaat.

Als ik nu de reacties al lees in verband met voetbal moeten alle instellingen ook van de TV zelf wel heel goed staan.


Is het aanbod via de satelliet groter als van KPN? 

 

Wel iets groter, met name het Duitse RTL UHD is populair vanwege de Formule 1.  Ook zijn er zenders als Sky Sport UHD, UHD1 en Fashion 4K te zien. En daarnaast ook de zenders die je ook via KPN kunt zien. 


Blijkbaar ligt het dan aan mij dat ik de meerwaarde van UHD voor die evenementen niet echt zie. Toegegeven ik ben niet echt een sport fanaat.

Als ik nu de reacties al lees in verband met voetbal moeten alle instellingen ook van de TV zelf wel heel goed staan.


Het huidige aanbod is ook zeer mager (zo niet te verwaarlozen). Ik zit bij XS4ALL. Daar krijg je tegenwoordig ook een VIP5202 maar krijg je er de 4K zenders gratis bij (omdat het niets voorstelt)..


Blijkbaar ligt het dan aan mij dat ik de meerwaarde van UHD voor die evenementen niet echt zie. Toegegeven ik ben niet echt een sport fanaat.

Als ik nu de reacties al lees in verband met voetbal moeten alle instellingen ook van de TV zelf wel heel goed staan.

Helaas had ik twee jaar geleden geen mogelijkheid om NPO UHD te zien. Journalist Jarco Kriek schreef er destijds dit over op TotaalTV:

Maar ook de kijker moest wennen aan het bekijken van voetbal in UHD. Dit werd bijvoorbeeld op internetforums duidelijk. Kijkers schakelden weer terug naar het HD-kanaal NPO 1 HD omdat op dit kanaal ‘beelden van niet zo ver weg’ te bekijken waren. Dit heeft vooral te maken met een breder beeldbereik van Ultra HD-camera’s. Maar eenmaal gewend, was wel heel duidelijk zichtbaar dat het UHD-beeld meer details op het beeldscherm tot uiting bracht in vergelijk met HD. Maar of dit voor veel kijkers echt een meerwaarde is, blijft natuurlijk de grote vraag. Zeker als men voor UHD meer abonnementsgeld moet betalen.  


Je hebt puur technisch gezien vier keer zoveel pixels per vierkante eenheid. Hierdoor kan je inderdaad beter detail weergeven. 

Ik vraag me af wat maakt die evenementen bij uitstek geschikter? Juist de snelheid van de sport lijkt mij een averechtse invloed tegen over een zender als Love Nature. Er is meer nodig dan enkel de pixels de kleurtechniek HDR heeft voor mij nog steeds meerwaarde ten opzichte van de pixels.

Geen idee wat er met het breder beeldbereik wordt bedoelt. De kleuren?


Is het aanbod via de satelliet groter als van KPN? 

 

Wel iets groter, met name het Duitse RTL UHD is populair vanwege de Formule 1.  Ook zijn er zenders als Sky Sport UHD, UHD1 en Fashion 4K te zien. En daarnaast ook de zenders die je ook via KPN kunt zien. 

De Duitse RTL UHD is inderdaad (met een abonnement) te zien, dat heb ik ook en die geeft mooie beelden van Formule 1 en van Duits voetbal.
Fasion 4K is inmiddels gecodeerd en dus niet meer free to air. (was overigens niets aan, aan die zender.)
Skysport UHD is helaas in Nederland niet te zien en je kunt er ook geen abonnement op krijgen.

Zou wel graag Arte UHD bij de KPN er bij krijgen, de demobeelden via de satelliet zijn erg mooi.
Ook Travel XP 4K zou mooi zijn als die er bij komt.
(deze laatste zit ook bij het Duitse abonnement in maar met verschrikkelijke Duitse nasynchronisatie) Beelden zijn erg mooi maar dan wel graag in het Engels.

Eurosport heeft al wat testen in 4K uitgezonden en dat was veel belovend, ze zijn van plan om binnenkort een echte 4K zender te gaan brengen (geen demo).
Zou erg mooi zijn als die ook bij het KPN aanbod kwam.


@huistijger

Fashion 4K is tegenwoordig FTA op de Hotbird. 
Eurosport 4K was inderdaad prachtig om te zien. Wel in het Duits, maar dat is voor mij geen probleem. 

Misschien ook nog even NASA  4K vermelden, ook die zit FTA ook de Hotbird. 


Hi @Hermanus, welkom op het Forum en bedankt voor jouw bericht!

Op het moment is nog niet bekend wanneer 4K uitgebreid gaat worden. Zodra hier meer over bekend is, zal dit zeker gecommuniceerd worden! Tot die tijd moet je het doen met de huidige zenders. Ik heb even navraag gedaan of we al weten of bijvoorbeeld het EK 2020 dit jaar weer uitgezonden wordt in UHD. Zodra ik hier antwoord op heb (ook al is het dat het nog niet bekend is) dan zal ik dit delen.


En @Susan_ 

Wat kreeg je als antwoord op jouw vraag? 


@huistijger

Fashion 4K is tegenwoordig FTA op de Hotbird. 
Eurosport 4K was inderdaad prachtig om te zien. Wel in het Duits, naar dat is voor mij geen probleem. 

Misschien ook nog even NASA  4K vermelden, ook die zit FTA ook de Hotbird. 

Heb hem gevonden op de Hetevogel :yum:
Duits is voor mij ook geen probleem, maar men begint in het Engels (bij Travel 4K en Duits abonnement) en dan gaat de Duitser er na een paar seconden dwars doorheen praten met het Engels zacht op de achtergond, erg irritant is dat.
 


Donderdag a.s. Bayeren - Porto in UHD op RTL-UHD


En @Susan_ 

Wat kreeg je als antwoord op jouw vraag? 

 

Ik doe even alsof ik Susan ben, het antwoord dat we kregen is dat dit nog niet bekend is. Zodra dat wel zo is horen we dat, en kunnen we dat ook op het forum delen.


Eigenlijk was ik in eerste instantie niet eens van plan om TV af te nemen bij KPN, omdat we zelden live tv kijken. Maar de beeldkwaliteit (Canal Digitaal) of onhandige bediening (NLZiet) hebben er mij toch voor laten kiezen om een TV pakket af te nemen.

Stiekem zit ik nu af en toe gewoon naar Love Nature & Insight TV te kijken en te genieten van de UHD / HDR beelden. Zelf Xite 4K zet ik nog wel eens op. Dan zie je wel hoe mooi goed beeld kan zijn zeg.

Laat maar komen die 4K zenders!


En wanneer kom er meer 4k zenders bij KPN en koom die nog dit jaar in 2020 welk zenders word 4k


En wanneer kom er meer 4k zenders bij KPN en koom die nog dit jaar in 2020 welk zenders word 4k

Mijn gok is dat we dit jaar geen 4K zenders meer bij krijgen. Wellicht als er nog sportevenementen plaats vinden een tijdelijk zender, maar daar zal het, gok ik, bij blijven.


Er zouden diverse sportevenementen dit jaar in 4k beschikbaar komen. Wimbledon, Ol. spelen, EK voetbal. Allemaal een jaar uitgesteld en daarmee ook de 4k zenders. Dit jaar valt daar niets meer op te verwachten, de wereld heeft wel wat anders aan het hoofd.

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/2020/03/19/4k-ultra-hd-loopt-zeker-jaar-vertraging-op/

https://www.totaaltv.nl/nieuws/4k-sportzomer-definitief-van-de-baan/ .


Zit er nog geen extra 4k aanbod aan te komen?

 

Las al dat ziggo sport 4k niet naar kpn komt 😥

En voor de huidige 4k zenders is het nog steeds niet de moeite om een 4k abo te nemen. 

 

Wij kijken  veel Netflix in 4k en dan met name dolby vision spat van het beeld op onze Sony 65xe9305.

 

Schakel je dan terug naar linieare HD tv, dan lijkt het alsof je vuil in je ogen hebt, zo belabberd  beeld.

 

Dus kpn, laat die 4k zenders maar komen. 


Het is alweer even geleden dat KPN aan mij een 4K ontvanger wist te verkopen onder het mom dat het aanbod  in 4K snel zou groeien en uitgebreid  zou worden. 
 

Uiteraard moest ik daar iets meer voor gaan betalen.

We zijn inmiddels een jaar verder. In het nieuwe menu, bij films en series is nu zelfs een aparte tab gekomen voor 4K, exclusief voor de abonnees van 4K.

En als je daar dan naar toe gaat kom je wel 3, DRIE, films tegen in 4K. Bij de series betreft het slechts LoveNature (natuur) films. 

Wat een schamel en armzalig aanbod. Tot nu toe dikke lucht.

Ik verneem nu al geluiden dat de abonneekosten dit jaar weer fors  gaan stijgen.
 

Over meer aanbod op het gebied van 4K verneem ik niets.

Kom op KPN, maak je belofte waar. 

 


Het is alweer even geleden dat KPN aan mij een 4K ontvanger wist te verkopen onder het mom dat het aanbod  in 4K snel zou groeien en uitgebreid  zou worden. 

Wie heeft je die onzin verkocht?

Het zal waarschijnlijk nog vele jaren duren alvorens het 4K aanbod enige omvang zal hebben gekregen.

Ik verwacht dat 4K alleen bij sport- en evenementenzenders een rol zal gaan spelen maar dat er verder voor lineaire televisie niets te verwachten valt in de komende jaren. Voor on-demand aanbod zal dat waarschijnlijk anders liggen, daar zal het 4K aanbod vast wel gaan stijgen.


Het is alweer even geleden dat KPN aan mij een 4K ontvanger wist te verkopen onder het mom dat het aanbod  in 4K snel zou groeien en uitgebreid  zou worden. 

Wie heeft je die onzin verkocht?

Het zal waarschijnlijk nog vele jaren duren alvorens het 4K aanbod enige omvang zal hebben gekregen.

Ik verwacht dat 4K alleen bij sport- en evenementenzenders een rol zal gaan spelen maar dat er verder voor lineaire televisie niets te verwachten valt in de komende jaren. Voor on-demand aanbod zal dat waarschijnlijk anders liggen, daar zal het 4K aanbod vast wel gaan stijgen.

Dat is dan kennelijk het verkoopverhaal (geweest) van de klantenservice-afdeling om mij over de streep te trekken…...Ik had beter moeten weten....