Skip to main content

Goedemorgen,

Wij hebben sinds 07/12/2020 een Samsung QLED 55Q95T Smart TV. Ik loop tegen drie punten aan bij de tv en hoop dat u mij hierbij kunt helpen. Ten 1ste: Het valt mij regelmatig op dat het beeld wat traag/haperend is (beeld beweegt niet vloeiend). Ten 2de: het beeld is niet altijd scherp, regelmatig een 'blurry' beeld. En ten slotte: het beeld is erg fel (ik heb al gewisseld tussen de opties bij Beeldmodus). Natuurlijk zou ik dit handmatig kunnen aanpassen, maar ik ben bang dat ik meer fout dan goed ga doen. Is er een mogelijkheid voor een zelfkalibratiemodus voor de helderheid?

Volgens mij hebben de drie bovenstaande issues te doen met instellingen. Zou u mij kunnen adviseren hoe en waar ik het kan aanpassen?

Goedemorgen,

De bovenstaande was een aantal vragen wat ik aan Samsung gevraagd heb. Samsung hebben alle stappen met mij doorgekeken en bijk dat de 1ste twee issues te doen hebben met Kpn (4k ontvanger).

Als ik via de apps van de tv Netflix, Amazon, YouTube of Disney + kijkt heb ik geen last van haperend of 'blurry' beeld.

Via de ontvanger heb ik wel last ervan. De eendag gaat het prima en de volgende dag wat minder.

Ik wil graag weten of andere Samsung gebruikers (of andere merken met 4k) ook hetzelfde probleem ervaren. En hebben jullie al een oplossing ervoor?

Welke ontvanger heb je en op welke beeldschermresolutie heb je die ontvanger ingesteld?


Ik heb de VIP5202 ontvanger en beeldschermresolutie UHD@60Hz.


Ik weet niet of het veel uitmaakt, maar ik heb ze op UHD@50Hz (8001 met LG OLED en 5202 met LG LCD, alles 4k). Naar ik heb begrepen wordt 't door de zender als UHD@50Hz verstuurd. Verder zou je HDR op Automatisch kunnen zetten, dan werkt 't alleen op de 3 4k- zenders (691/2/3, al heb ik 't gevoel dat 693 niet met HDR wordt doorgegeven).

En van de tv kun je allerlei beeldverbeteringsfuncties beter uit zetten: die zijn primair bedoeld voor gebruik met de in de tv ingebouwde tv-tuner, niet i.c.m. een STB.