Skip to main content

We zijn sinds kort overgestapt naar KPN, inclusief “zenders in 4k”.

Alles wat de ontvanger weergeeft is echter HD. Ook alle menus zijn dus in HD resolutie en ook apps als Prime Video en YouTube zijn in HD.

De resolutie is wel als UHD ingesteld en volgens het menu ook het geval.

Ik heb reeds een andere HDMI kabel geprobeerd. En een andere HDMI ingang.

De TV is de Philips UHD TV die we kado kregen bij het overstappen. Menus van de TV zelf zijn wel in een hogere resolutie.

Ik plaats dit hier omdat mailen met KPN niet mogelijk is en bellen en 15 minuten wachten om vervolgens een half uur bezig te zijn stappen door te lopen die allemaal al gedaan zijn zie ik niet zo zitten.

Graag zou ik weten waarom dit gebeurd en of we beetgenomen zijn.

Mvg

Hallo @Skies er bestaan ook nog geen reguliere publieke en commerciële zenders die in 4K uitzenden.

Dus de 4K-decoder is prima voor mooi beeld, maar die €2,50 extra per maand is zonde geld voor die 2 zenders die KPN echt in 4K aanbiedt.

 


Heb je wel een HDMI2.1 kabel?

Anders kan de HDMI geen 4K transporteren.

 

Streamingdiensten kan je beter via de app op de tv kijken.

Dan heb je ook veel in 4K.

 

En inderdaad via het 4K abonnement maar 2 4K zenders.

Overige allemaal 100% hetzelfde als op de HD (2K) ontvanger. 😉


Hallo @Skies ,

Check eens de zenders 691 t/m 694. Dat zijn namelijk de enigste zenders die in een hogere beeldkwaliteit dan HD worden uitgezonden. 
 


@joop2011: Met de Arris VIP5202 wordt een voor 4K geschikte HDMI-kabel meegestuurd.


@joop2011: Met de Arris VIP5202 wordt een voor 4K geschikte HDMI-kabel meegestuurd.

 

Ok, maar als hij te kort is, is het toch handig om te melden dat ze de juiste kabel kopen. Toch?

 


Zelfs de goedkoopste HDMI kabel van de Action is goed genoeg.

 


Hallo @Skies ,

Check eens de zenders 691 t/m 694. Dat zijn namelijk de enigste zenders die in een hogere beeldkwaliteit dan HD worden uitgezonden. 
 

@Skies 

Heb je dit al geprobeerd? 


Hoi @Skies 
Heb je wel een 4K abonnement afgesloten?
Dat kost 2,50 p maand extra, zonder dat abonnement heb je geen 4K.
Er zijn twee 4K zenders Insight en Love nature en ook nog een UHD zender ESPN-UHD maar dat is meer een HD+ zender maar wel met een betere beeldkwaliteit.


Zelfs de goedkoopste HDMI kabel van de Action is goed genoeg.

@JanD Mits die van het juiste type is.


Maar het is raar dat de streamingdiensten niet in 4k zijn toch als je een 4k decoder hebt. Die kunnen toch gewoon in 4k worden doorgegeven?


Maar het is raar dat de streamingdiensten niet in 4k zijn toch als je een 4k decoder hebt. Die kunnen toch gewoon in 4k worden doorgegeven?

Dat gebeurd ook als je b.v het 4K abonnement neemt van Netflix dan kun je dat in 4K bekijken, maar de zenders die ik noemde zijn alleen met een 4K abonnement van KPN beschikbaar.


Oke mijn reactie was omdat Joop2011 zegt:

Streamingdiensten kan je beter via de app op de tv kijken.

 

Dan heb je ook veel in 4K.

 

Ik zie die logica dan niet.


We zijn sinds kort overgestapt naar KPN, inclusief “zenders in 4k”.

 

@Skies 

Hiermee ga ik er vanuit dat je een aanvullend abonnement hebt genomen op het 4K-pakket.

https://www.kpn.com/televisie/4k-ultra-hd.htm

Zie ook de reactie van huistijger.

 

Hoi @Skies 
Heb je wel een 4K abonnement afgesloten?
Dat kost 2,50 p maand extra, zonder dat abonnement heb je geen 4K.
.

 

 

Om te testen of 4K en het 4K-pakket bij jou werkt : 

Hallo @Skies ,

Check eens de zenders 691 t/m 694. Dat zijn namelijk de enigste zenders die in een hogere beeldkwaliteit dan HD worden uitgezonden. 
 

 

 

 


Zelfs de goedkoopste HDMI kabel van de Action is goed genoeg.

 

 

Voor 4K?

 

En ik heb wel eens een goedkope HDMI kabel gehad en vlug weggedaan.

Bij Action is het altijd de vraag of het goed of niet goed is. Het is een opkoper en de kwaliteit wisselt heel erg.


Oke mijn reactie was omdat Joop2011 zegt:

Streamingdiensten kan je beter via de app op de tv kijken.

 

Dan heb je ook veel in 4K.

 

Ik zie die logica dan niet.

 

Is toch logisch?

De KPN tv decoder is puur voor service bedoeld als je een “oude” of geen smart tv hebt.

Via de Smart tv heb ik nog nooit problemen gehad en beeld is perfect en op HBO en Disney+ veel in 4K.

@slingshot ik heb geen 4K decoder van KPN.😉


Oke mijn reactie was omdat Joop2011 zegt:

Streamingdiensten kan je beter via de app op de tv kijken.

 

Dan heb je ook veel in 4K.

 

Ik zie die logica dan niet.

 

Is toch logisch?

De KPN tv decoder is puur voor service bedoeld als je een “oude” of geen smart tv hebt.

Via de Smart tv heb ik nog nooit problemen gehad en beeld is perfect en op HBO en Disney+ veel in 4K.

@slingshot ik heb geen 4K decoder van KPN.😉

Nee het is niet logisch want de apps op de decoder zenden wel 4k uit als je een 4k abonnement hebt bij de streaming diensten.


@slingshot 😊

Weet ik, maar ik geef persoonlijk (en ik ben niet de enige) de voorkeur aan de app's op de Smart tv.😉

En zoals je in mijn handtekening kunt zien, heb ik geen 4K KPN tv decoder, maar de 2K (HD) decoder.

 

Disney+ en HBO Max heb ik veel in 4K, bij Netflix moet je daarvoor € 4,-- extra per maand betalen en dat vind ik veel te veel (bij de meeste is het standaard (behalve bij de alle goedkoopste abonnementen)).


Dank voor alle reacties :)

Toch had ik op een reactie van KPN gehoopt..

Zenders 691 t/m 694 zijn inderdaad in UHD. Maar verder zijn alle apps en menu's in HD (Netflix, Prime Video en YouTube). Dat lijkt me toch niet de bedoeling?? Dan heb je dus helemaal niets aan die 4k TV.


Zelfs de goedkoopste HDMI kabel van de Action is goed genoeg.

 

 

Voor 4K?

 

En ik heb wel eens een goedkope HDMI kabel gehad en vlug weggedaan.

Bij Action is het altijd de vraag of het goed of niet goed is. Het is een opkoper en de kwaliteit wisselt heel erg.

Er is een poos geleden via KASSA eens een test geweest van HDMI-kabels door de TU-Delft en daarbij werd de techniek en de werking van HDMI uitgelegd, allemaal bits en bytes inclusief de nodige ingebouwde controlefuncties, daarbij kwam uit de verf dat bij de standaardkabels de goedkoopste van een paar euro net zo goed is als een kabel die het 10- of 20-voudige kost. Alleen als een een veeeeeel langere kabel dan standaard wil hebben kun je beter voor een iets betere kwaliteit kiezen.

Maar als je gewoon de standaard meegeleverde kabel door de provider gebruikt zit je altijd goed.

 


---

Maar als je gewoon de standaard meegeleverde kabel door de provider gebruikt zit je altijd goed.

 

@JanD  Bovenstaand advies is beter dan het advies dat je eerder gaf:

 

Zelfs de goedkoopste HDMI kabel van de Action is goed genoeg.

 

Want als die goedkope kabel van de Action van een verkeerd type is, dan gaat het alsnog mis.


Dank voor alle reacties :)

Toch had ik op een reactie van KPN gehoopt..

Zenders 691 t/m 694 zijn inderdaad in UHD. Maar verder zijn alle apps en menu's in HD (Netflix, Prime Video en YouTube). Dat lijkt me toch niet de bedoeling?? Dan heb je dus helemaal niets aan die 4k TV.

Kijk, er is duidelijkheid! 👍

Tsjaa, wat je verder vindt van het 4K-pakket laat ik aan jou over. Helaas worden er nog steeds heel weinig programma’s in 4K aangeboden. 
 

Maar je hebt in ieder geval alles werkend in 4K wat er beschikbaar is.

https://www.kpn.com/televisie/4k-ultra-hd.htm


Dank voor alle reacties :)

Toch had ik op een reactie van KPN gehoopt..

Zenders 691 t/m 694 zijn inderdaad in UHD. Maar verder zijn alle apps en menu's in HD (Netflix, Prime Video en YouTube). Dat lijkt me toch niet de bedoeling?? Dan heb je dus helemaal niets aan die 4k TV.

 

KPN moderators hebben het door de drukte en personeelstekort heel erg druk.

Kan een paar dagen (of iets langer) duren.

En deze topic is, nu op het moment van schijven, pas 23 uur oud.

 

P.S.

Na 1 januari zijn er nog maar 2 4K zenders in het 4K abonnement.

 

Zoals ik al schreef, heb ik zelf geen 4K decoder.

En ook als ik die had, blijf ik via de app op de tv kijken. Nooit problemen. Dus dat blijft van mij en vele anderen altijd de voorkeur houden.😉

 

Het grootste voordeel in mijn ogen van de Arris 5202 is, dat deze veel meer geheugen heeft.

 

Voor Netflix moet je een apart (€ 4,-- duurder per maand) abonnement afslaruiten om Netflix in 4K te kunnen zien. 

 

Wat kabels betreft i.v.m. 4K (standaard geleverde kabel KPN is natuurlijk goed):

 

Heb je voor 4K een speciale HDMI kabel nodig?

Afbeeldingsresultaat voor zin en onzin van 4K HDMI kabels

Voor 4K heeft u dus een kabel met versie HDMI 1.4 of HDMI 2.0 nodig, omdat alleen deze versie kabels de hoge 4K resoluties ondersteunen. Met HDMI 2.1 is het zelfs mogelijk om 8K af te spelen mits uw TV zulke hoge resoluties ook ondersteunt.

 


Hallo @joop2011 zie onderstaande kabel van de Action, €1,99, versie 2.0, dus geschikt voor HDMI 4K:

CableMax HDMI-kabel


@JanD 

Ik vind het prima.

Maar ik ben geen fan van de Action en zal dat nooit worden ook.

Dus dat jij en andere dit kopen bij de Action, vind ik prima.😉

Ik heb destijds deze gekocht. Duurder, nou en, vind ik niet erg. Maar de kabel is echt goed.😉😊😊😊


Dank voor alle reacties :)

Toch had ik op een reactie van KPN gehoopt..

Zenders 691 t/m 694 zijn inderdaad in UHD. Maar verder zijn alle apps en menu's in HD (Netflix, Prime Video en YouTube). Dat lijkt me toch niet de bedoeling?? Dan heb je dus helemaal niets aan die 4k TV.

Fijn dat 4K gewoon werkt. 

Wil je Netflix in 4K kijken, dan heb je daar een abonnement voor nodig zoals al gezegd. En verder is ook alles al besproken en heb ik niets toe te voegen.