Skip to main content

Beste medewerkers van KPN,

De afgelopen maanden zie ik steeds vaker diverse foutcodes op mijn beeldscherm (tv) verschijnen en is de enige werkbare oplossing, een herstart van de tv-ontvanger. De volgende oplossingen zijn al geprobeerd en hebben niet het gewenste effect bereikt.

Het omruilen van een v10 (modem) voor een v10A.
Het omruilen van de netwerkkabel die het modem rechtstreeks met de tv-ontvanger verbinden zal.
Het omruilen van de netwerkkabel die de modem met het ISRA punt verbinden zal.
Het omruilen van de tv-ontvanger (meerdere malen) van de generatie HBM 2260 en HBM 2260 V2.
Reset van de tv-ontvangers en daarbij de software opnieuw inladen en installeren.

Nog geen drie jaar geleden is er monteur langsgekomen die de aansluiting in mijn huis heeft bekeken. Hij heeft toen vastgesteld dat de aansluiting tot de wijkcentrale niet in orde was en heeft daar zijn aandacht op gericht. De snelheid en stabiliteit van het netwerk is daarna zichtbaar verbeterd. Ik heb niet het vermoeden dat een monteur op dit gebied nog iets kan wijzigen.

In mijn laatste telefoongesprek met een medewerker van KPN heb ik gevraagd, wat de mogelijkheden zijn bij het afnemen van een 4K abonnement in combinatie met de huidige 50 Mbit/s die haalbaar is op mijn adres. In de praktijk zou ik dit abonnement kunnen afnemen en deze na 30 dagen weer kunnen opzeggen. Het voordeel is dat ik dan een 4K tv-ontvanger kan proberen die mogelijk minder tot geen storingen tot gevolg heeft. Ik zou het prettig vinden om via een afdeling die meer beslissingen mag maken, te kijken of omwisselen van de ontvanger naar het laatste uitgegeven model mogelijk is. Daarbij is een aanpassing in het huidige contract niet nodig en is dit tevens de laatste poging om het huidige probleem op te lossen.

Omdat ik in andere soortgelijke topics geen antwoord heb kunnen vinden op deze specifieke vraag, heb ik daarom een nieuw topic geopend.

Met vriendelijke groet,

Jeroen Ruiter

*admin: titel aangepast ivm vindbaarheid [Storing Interactieve TV > 4K ontvanger om problemen op te lossen 50MB hussel]

Hoi @Jeroen Ruiter ,

Je zou dan toch ook zelf de 4K-ontvanger kunnen regelen door het aanvragen van een 4K-abonnement?

Je gaat dan wel over op KPN Hussel en mogelijk houdt jou dat tegen. Want waarschijnlijk ben je wel op de hoogte dat Je bij KPN Hussel wat voordeeltjes gaat kwijtraken. 
 

Heb ik dat goed begrepen? Als je het niet erg vindt om bv een gratis pluspakket of gratis Fox Sport kwijt te raken, dan kun je het 4K-pakket zelf aanvragen via Mijn KPN of telefonisch via 0800-0402
 

Weet wel dat als je eenmaal over bent op KPN Hussel, je dan nooit meer terug mag naar je oude pakket. 
 

Of wil je eigenlijk gewoon de nieuwste ontvanger zonder dat je overgaat op het 4K-pakket? Normaliter doet KPN dat niet, maar je weet natuurlijk maar nooit. 


Ik ben al een tijd geleden overgestapt op KPN Hussel en ben verder zeer tevreden over de service en diensten. De omruiling voor een 4K ontvanger zal waarschijnlijk niet het gewenste resultaat bereiken. Ik wil alles hebben gedaan voor ik een keuze maak om de huidige gebreken te accepteren, of over twee jaar, als mijn abonnement voor mobiele telefoon verloopt, de overstap naar glasvezel te maken.

"Of wil je eigenlijk gewoon de nieuwste ontvanger zonder dat je overgaat op het 4K-pakket? Normaliter doet KPN dat niet, maar je weet natuurlijk maar nooit."

Ik ga niet ontkennen dat een kastje met een bluetooth afstandbediening een fijne bijkomstigheid zal zijn. Ik heb hier om gevraagd en zij willen deze niet omruilen wat ik goed kan begrijpen. Het gaat nu puur om de problemen die ik ervaar en de oplossingen die al zijn aangedragen. De rest van alle diensten werkt naar volle tevredenheid.

Het aanvragen van 4K kan ik niet doen vanuit Mijn KPN en ik wil weten welke voorwaarden er zijn als ik deze activeren wil. Ik hoop dat het verkrijgen van een 4K ontvanger op basis van de technische problemen plaats kan vinden.


Als je over bent op KPN Hussel, dan is er geen enkele belemmering meer om nu het 4K-pakket aan te vragen. Dan krijg je automatisch de nieuwe ontvanger. 

In mijn eerdere reactie schreef ik al hoe je dit pakket kunt aanvragen. Werkt het niet?, dan zeg je het na een maand weer op. 


Weet jij of de bandbreedte wordt beperkt bij een 4K ontvanger die op een gewone HD zender staat afgesteld?


Dat maakt niets of nauwelijks iets uit. 


Als het echt niet lukt, om het via een technische helpdesk te regelen, zou een 2e ontvanger aanvragen een optie kunnen zijn? Dan betaal je toch 0.01 euro extra?


@Jeroen Ruiter 
Nee, een tweede ontvanger kost 5 euro per maand extra. 

Maar heb je inmiddels het 4K-abonnement al aangevraagd? Dat levert minder meerkosten op en dan kan je de door jou gewenste test uitvoeren. 
 

Zo niet, wat houd je tegen? 


Sorry, het opnemen-pakket wordt dan gratis en die is 4.99 euro waard. Ik wil liever gewoon een test doen zonder extra kastje te bestellen die ik niet nodig heb. 4K proberen voor 2.50 euro extra per maand is ook onnodig. Ik wacht dus af wat KPN kan doen.


Dag @Jeroen Ruiter. Het is natuurlijk uiterst vervelend om je tv-ontvanger steeds te moeten herstarten. Uit je bericht maak ik op dat je graag een 4K tv-ontvanger zou ontvangen zonder dat je daarvoor het 4K abonnement hoeft af te nemen. Nu lees ik dat je een Hussel Internet abonnement hebt met 50Mb/s. Het is niet mogelijk om onder de 100 Mbit/s 4K tv-ontvanger(s) af te nemen. Een 4K stream gebruikt ~26 Mbit/s. De 50Mb/s die je nu hebt is dus helaas niet voldoende. 

Verder verwacht ik niet dat met het vervangen van je huidige tv-ontvanger door een 4K tv-ontvanger de iTV-problemen zijn opgelost. Die gaat er namelijk niet voor zorgen dat je minder storingen ervaart. Je geeft aan dat je in de afgelopen maanden diverse foutcodes hebt gehad. Er is, voor zover ik begrijp, al van alles geprobeerd om het probleem op te lossen, inclusief het vervangen van je modem. Welke foutcodes loop je precies tegenaan? En is je internetverbinding wel stabiel verder? 


“Verder verwacht ik niet dat met het vervangen van je huidige tv-ontvanger door een 4K tv-ontvanger de iTV-problemen zijn opgelost. Die gaat er namelijk niet voor zorgen dat je minder storingen ervaart. Je geeft aan dat je in de afgelopen maanden diverse foutcodes hebt gehad. Er is, voor zover ik begrijp, al van alles geprobeerd om het probleem op te lossen, inclusief het vervangen van je modem. Welke foutcodes loop je precies tegenaan? En is je internetverbinding wel stabiel verder?”

Nieuwe klanten krijgen het zelfde kastje en het gaat mij dus niet om het ontvangen van 4K zenders die inderdaad meer signaal eisen, maar vooral om uit te sluiten dat het probleem bij mij ligt. U gaat mij toch niet vertellen dat nieuwe klanten die geen 4K afnemen ook al 26Mbit kwijt zijn bij het streamen van een normale HD zender? Graag verneem ik hier antwoord op.

Daarnaast kan ik u alle foutcodes opnoemen die ik zie, maar ik denk dat mijn startbericht helder genoeg is. Ik geloof ook niet dat alle problemen opgelost zijn, maar uitsluiten kan pas als alles is geprobeerd. Het probleem zit hem voornamelijk in het feit dat mijn tv vastloopt en uitzetten en opnieuw laden de enige optie is. Dit gebeurd meerdere malen per week. Ik heb de preciese foutcode nu niet bij de hand, maar die komt vast nog wel langs vanavond.

In ieder geval is F303 ook al voorbij gekomen en dat zou dan aan de modem liggen.  Ook dat de zender niet beschikbaar is en dat ik even naar de volgende zender en weer terug moet gaan.


Om uit te sluiten dat het probleem door de tv-ontvanger wordt veroorzaakt, is je tv-ontvanger al omgeruild. Hetzelfde geldt voor je modem. Ik kan er helaas niet voor zorgen dat je gratis een 4K tv-ontvanger ontvangt en die is ook niet te bestellen als je een internetabonnement hebt met 50Mbit/s, met de reden dat een 4K stream ~26Mbit/s gebruikt. Voor HD tv-kijken gebruikt je tv-ontvanger 8Mbit/s. Je hebt nu een tv-ontvanger die HD ondersteunt. 

Ik snap je punt betreft het uitsluiten, maar zoals eerder aangegeven gaat de 4K tv-ontvanger er niet voor zorgen dat iTV foutcodes worden opgelost. Zeker als je tv-ontvanger eerder al is omgeruild. Daarmee controleren we namelijk of het probleem door je tv-ontvanger wordt veroorzaakt en dat is niet aan de orde. Als je foutcode 303 en de foutmelding “Zender niet beschikbaar” krijgt, duidt dit vaak op een probleem tussen je modem en je tv-ontvanger.

Omdat verder alles al is geprobeerd, zou ik hier normaal gesproken een afspraak met een monteur voor inplannen, zodat de monteur alles kan nalopen. Hoe vervelend ook, momenteel kan ik geen afspraken inplannen. Alleen in geval van zeer urgente storingsmeldingen kan ik een monteur aansturen. Ik kan me goed voorstellen dat dit niet het antwoord is waar je op hoopte, maar voor nu is het echt afwachten tot er weer groen licht is met het oog op de coronacrisis. 


Wat krijg ik binnen als ik nu een 2e ontvanger bestel waarvoor ik 5 euro moet betalen. Is het opnemenpakket dan gratis en krijg ik dan wel een nieuw kastje, omdat ik een nieuwe aanvulling op mijn bestaande abbonement neem?

Ik heb geen zin om achteraf voor een monteur te moeten betalen als ik niet weet in welke hoek ik het zoeken moet. De vorige keer kwam er zonder mijn toestemming een monteur en moest ik een rekening betalen. Toen ik had uitgelegd dat ik er niet om gevraagd had, heeft hij het zo ingevuld dat de rekening voor KPN zou zijn. Dus ja u begrijpt dat ik daarin terughoudend ben.


Hallo @Jeroen Ruiter. Als je een tweede tv-ontvanger bestelt en je hebt een Hussel abonnement, dan betaal je voor de eerste ontvanger € 10,- per maand en voor de tweede tv-ontvanger € 5,- per maand. Het Opnemen pakket krijg je er dan gratis bij. Welke tv-ontvanger je ontvangt is afhankelijk van de voorraad, maar het betreft hoe dan ook een HD tv-ontvanger.

Betreft het maken van een afspraak met een monteur: als je die ervaring hebt, dan snap ik inderdaad dat je daar terughoudend in bent. Echter, als je diensten niet naar behoren werken en we kunnen de problemen op afstand niet oplossen, dan wordt er voorgesteld om een storingsmonteur aan te sturen (indien je daar akkoord mee gaat natuurlijk). Als de oorzaak aan onze zijde ligt, is het bezoek gratis. Als het probleem wordt veroorzaakt door jouw apparatuur of bekabeling, dan betaal je € 50,- (inclusief voorrijkosten) voor het bezoek van de monteur. De monteur geeft vooraf een indicatie van de kosten. 

Ik hoop dat het verhaal zo iets duidelijker is. :slight_smile:

 


Reageer