Skip to main content

Ik heb pas een nieuwe 4K tv,moet ik nu verplicht een 4K abbonement nemen?

@Pat1972 

Nee dat hoef niet, heb ik ook niet gedaan.

€ 2,50 per maand extra voor 3 4K zenders vind ik te duur.

En de 2K (HD) zenders zien er hetzelfde uit.

 

4K Netflix, Disney+, kijk ik via de app op de LG OLED 4K tv en dat beeld is perfect.

Alleen de AB van de tv nodig, maar dat vinden wij geen probleem.😉

 

P.S.

Welke KPN tv decoder heeft u? 


Hoi, @Pat1972 . Gefeliciteerd met je nieuwe tv.

En nee, het is niet nodig om het 4k abonnement te nemen. Dan krijg je maar 3 zenders in 4k kwaliteit (Xite, Love Nature en INplus). En de app van Netflix is dan 4k, maar die zit ook al in die mooie tv van je.

De overige zenders / aanbod is en blijft voorlopig nog jaren HD.

Ik heb hier ook nog gewoon HD ontvangst met de 4k televisie. Daar is niks mis mee.


Decoder is Arris VIP2952 V2


@Pat1972

Nee dat hoef niet, heb ik ook niet gedaan.

€ 2,50 per maand extra voor 3 4K zenders vind ik te duur.

 

Hoi, @Pat1972 . Gefeliciteerd met je nieuwe tv.

En nee, het is niet nodig om het 4k abonnement te nemen. Dan krijg je maar 3 zenders in 4k kwaliteit (Xite, Love Nature en INplus).

Hallo @Pat1972 ,

Ben je een voetballiefhebber? 

Naast de drie genoemde 4K-zenders, heb je met dit pakket ook nog ESPN in UHD. Dat is niet echt 4K, maar de beeldkwaliteit is wel een stuk beter dan de gewone HD. 

Dat zou dan net de doorslag kunnen geven om toch (vrijwillig) te kiezen voor het 4K-pakket. 

Een ander voordeel van het 4K-pakket is de nieuwe 4K-ontvanger. Veel klanten vinden die ontvanger handig vanwege de bluetooth-functionaliteit. Je kunt de ontvanger dan achter een kastje verstoppen….. 


Decoder is Arris VIP2952 V2

Die geeft geen UHD door dus wilt u hoe dan ook 4K/UHD kunnen zien via een KPN decoder dan zult u inderdaad 4K moeten aanzetten.

 

Maar dat is echt geen plicht puur een eigen keuze.


Hallo @Pat1972 dat is niet nodig , want er bestaan nog geen reguliere uitzendingen in 4K via de publieke en commerciële omroepen.

Jouw decoder is ook niet geschikt voor 4K.

Maar het voordeel van je 4K tv-toestel is, dat deze de  HD-uitzendingen omzet naar pseudo 4K, dan lijkt het net of je 4K kijkt.

 


@JanD 

Dat is maar deels waar. Ik heb hier een 4K-TV en kan kijken naar HD-zenders en een handvol 4K-zenders. De HD-uitzendingen zijn via Digitenne of de satelliet al heel mooi, maar de 4K-zenders springen er toch echt ver bovenuit.    


Hallo @Noordzee ik ben dan benieuwd welke omroepen in 4K uitzenden, want daar gaat het om.

Ik kan ook via YouTube ‘echt’ 4K materiaal zien, maar via de regulieren omroepen nog niets.

 

 


@JanD

Astra 2 :

Astra Ultra HD Test 

SES UHD Demo 

 

Astra 1 :

UHD 1 

SES UHD Demo channel 2 

QVC UHD 

QVC 2 UHD 

 

Hotbird : 

NASA 4K

Hot Bird 4K Test

Fashion 4K

Misschien niet de zenders om een uur lang naar te kijken, maar wel heel mooi om te zien wat uitzendingen via 4K of UHD te bieden hebben.  (en gratis te ontvangen….) 


Met alle repect maar zoals je al aangeeft zijn het niet de zenders om een uur lang naar te kijken en dat is helaas nog gemeengoed in de lineaire 4K wereld.

Het lineaire 4K aanbod is mijns inziens nog marginaal en ik zie dat ook nog niet zo snel veranderen.


Hallo @Noordzee , ook met alle respect, dat noem ik geen regulier tv aanbod.

 


@wjb @JanD 

Terechte opmerkingen. Er zijn wel reguliere 4K-zenders, maar die zijn niet door mij te ontvangen. 
 

Denk dan aan :

RAI 4K

Eurosport 4K 

TRT 4K

Sky Cinema 4K

Sky Sport 4K

Eleven Sports 4K

Funbox 4K

My Zen 4K

Travel XP 4K

Digiturk 4K

en UHD: 

Pro Sat UHD 

RTL UHD 


Ook die zenders veranderen mijn stelling dat het lineaire 4K aanbod nog marginaal is niet.


Ja, helaas valt niet te verwachten dat de NPO en de Nederlandse RTL-zenders op korte termijn alles in 4K gaan uitzenden. 
 

Met een beetje geluk voor de 4K-abonnees dadelijk over een maand weer het WK voetbal. Maar verder is het gewoon een (te) duur kostenplaatje. 


Maar verder is het gewoon een (te) duur kostenplaatje. 

Precies en ondertussen zijn de marketeers van de grote televisieboeren begonnen met het zinloos promoten van 8K televisies. Trap er niet in, het beeld zal er echt niet beter op worden.


Hallo @Noordzee , we hebben het toch ook over de televisie in NL, dat is het belangrijkste dat telt volgens mij.


Hallo ​​​

Maar het voordeel van je 4K tv-toestel is, dat deze de  HD-uitzendingen omzet naar pseudo 4K, dan lijkt het net of je 4K kijkt.

 

Jawel, maar mijn eerste reactie richting jou was vanwege dit bericht. En daarna ging de discussie langzaam een andere richting op. Geeft verder niet hoor, daar is het forum ook voor. 


Maar wie zit nu echt te wachten op de Talpa zenders in UHD? Ik niet net zo min zie ik de meerwaarde in de NPO kanalen in UHD. Voor mij persoonlijk heeft UHD en HDR enkel nut voor Films of series, en Sport evenementen al het andere tijdvulling zie ik de meerwaarde niet.

 

Eerst maar eens alles in de HD glas kwaliteit dat is al beschikbaar. 

 

@wjb een 4K of een 8K TV koop je uiteraard voor de nieuwste generatie gameconsoles of in combinatie met een  uhd Bluray speler. Enkel dan heeft zo'n scherm nut. Ik zou eerder adviseren koop geen groot formaat scherm tot 55 inch is voorlopig groot genoeg.

 

@JanD Dan moet KPN die kanalen maar gaan doorgeven. Voor sport liefhebbers zal Europsport UHD vast welkom zijn.

 

@Noordzee waarom UHD apart noemen hebben die twee kanalen niet de hogere resolutie? Bij mijn weten hebben we het bij TV uitzendingen altijd over UHD ongeacht de resolutie.


waarom UHD apart noemen hebben die twee kanalen niet de hogere resolutie? Bij mijn weten hebben we het bij TV uitzendingen altijd over UHD ongeacht de resolutie.

Een HD beeld (1920x1080) met HDR mag helaas ook UHD genoemd worden terwijl we met UHD eigenlijk een 4K beeld bedoelen met een resolutie van 3840x2160 pixels.


waarom UHD apart noemen hebben die twee kanalen niet de hogere resolutie? Bij mijn weten hebben we het bij TV uitzendingen altijd over UHD ongeacht de resolutie.

Een HD beeld (1920x1080) met HDR mag helaas ook UHD genoemd worden terwijl we met UHD eigenlijk een 4K beeld bedoelen met een resolutie van 3840x2160 pixels.

UHD kan en mag ook voor 8K worden gebruikt en UHD bioscoop films hebben weer een heel andere resolutie. Net zo goed is 1280x720 een HD resolutie. 

Het gaat mij nu om de twee kanalen die Noordzee apart noemt onder UHD. Ik zag op de site van Peter dat hij daar ook een  vreemd onderscheid in maakt betreffende het ESPN kanaal.


Het gaat mij nu om de twee kanalen die Noordzee apart noemt onder UHD. Ik zag op de site van Peter dat hij daar ook een  vreemd onderscheid in maakt betreffende het ESPN kanaal.

Het ESPN kanaal is een HD kanaal (1920x1080) met HDR en daarom vermeldt @PeterG waarschijnlijk die UHD.


Het gaat mij nu om de twee kanalen die Noordzee apart noemt onder UHD. Ik zag op de site van Peter dat hij daar ook een  vreemd onderscheid in maakt betreffende het ESPN kanaal.

Het ESPN kanaal is een HD kanaal (1920x1080) met HDR en daarom vermeldt @PeterG waarschijnlijk die UHD.

De 3 4k kanalen horen ook onder de noemer UHD thuis daar gaat het mij om. Het is mij bekend dat het gewoon HD resolutie met HLG betreft.


Het gaat mij nu om de twee kanalen die Noordzee apart noemt onder UHD. Ik zag op de site van Peter dat hij daar ook een  vreemd onderscheid in maakt betreffende het ESPN kanaal.

Het ESPN kanaal is een HD kanaal (1920x1080) met HDR en daarom vermeldt @PeterG waarschijnlijk die UHD.

De 3 4k kanalen horen ook onder de noemer UHD thuis daar gaat het mij om. Het is mij bekend dat het gewoon HD resolutie met HLG betreft.

Waarom noem je dan specifiek het ESPN kanaal?


 

 

Het gaat mij nu om de twee kanalen die Noordzee apart noemt onder UHD. 

Had ik die bij de 4K-zenders genoemd, dan zou daar weer op gereageerd worden. 


 

 

Het gaat mij nu om de twee kanalen die Noordzee apart noemt onder UHD. 

Had ik die bij de 4K-zenders genoemd, dan zou daar weer op gereageerd worden. 

@Noordzee is het dan puur de naam van die kanalen of zenden ze niet in 4K resolutie uit dat is meer specifiek mijn vraag . Voor lineaire TV is zover ik weet de term UHD dus wezenlijk gebruiken die twee kanalen de juiste term wat mij persoonlijk betreft.

@wjb ik verwijs enkel naar het voor mij vreemde onderscheid die @PeterG maakt.