Skip to main content
Sinds januari heb ik een nieuwe 4K-TV (Samsung QE55Q6 2018) met een nieuwe receiver (Onkyo TX-NR686) en nieuwe surroundspeakers.



Dit systeem werkte in begin prima, maar geadviseerd werd – om de kwaliteit van m.n. de TV optimaal te benutten – om een 4K-aansluiting te nemen.



Deze 4K-aansluiting heb ik sinds 22 januari en vanaf dat moment haperde het geluid van de radio zeer regelmatig, de TV en overige functies, m.n. Spotify, functioneerden zonder klachten.



Ik heb daar eerder eens over gebeld met de KPN Helpdesk en daarbij was vooral het advies de kabels goed na te kijken, of deze wel in orde waren en/of deze juist waren aangesloten.



Aangezien de opstelling nog niet definitief was heb ik dat even gelaten voor wat het was.



Afgelopen week heb ik de opstelling gewijzigd naar de definitieve situatie en alles losgekoppeld en opnieuw – op dezelfde manier - aangesloten.



Het probleem was daarna nog groter, knipperend en wegvallend beeld op de TV en nog meer haperend geluid via radio. Spotify en apps via de TV werkten nog zonder problemen.



Alles heb ik meerdere keren nagelopen, andere aansluitingen en kabels geprobeerd, ook heb ik de TV-ontvanger vervangen door de oude en door de andere 4K-ontvanger die ik heb gekregen, ook zonder verbetering. Uiteindelijk hulp via de KPN-chat gezocht.



Daarop is mijn verouderde (V8) Experiabox vervangen door een V10.



Na aansluiting daarvan was mijn Internetsnelheid veel hoger, namelijk 210-220 Mb/sec waar die bij de V8 slechts circa 80 Mb/sec was, en het probleem leek even opgelost tot na een paar minuten zich hetzelfde probleem weer voordeed. Volgens mij hoort bij mijn 4K-abonnenment overigens een snelheid van ‘tot’ 200 Mb/sec, dus vraag ik me nu af waarom deze V10 er niet direct bij is geleverd, blijkbaar is de V8 niet geschikt voor dit 4K-abonnement.



Wanneer ik de receiver er tussenuit haal lijkt het systeem beter te werken, echter hapert het beeld/geluid dan ook heel af en toe, maar wel veel minder. Toch valt dan ook heel af en toe het beeld nog weg.



De receiver is 100% zeker juist aangesloten, zoals de handleiding dit voorschrijft, en ook heb ik de firmware ervan zaterdagavond ge-update. Na deze update heeft het systeem overigens een aantal uur (!) prima gefunctioneerd en ik dacht dat het probleem daarmee was opgelost. Vanochtend echter direct weer hetzelfde probleem.



Ik ben ondertussen o.a. op het KPN-forum aan het zoeken geweest en kom een soortgelijk probleem tegen van iemand die ook een Onkyo-receiver had en waarbij het systeem niet goed werkte.



Ik kan eerlijk gezegd niet goed achterhalen of en hoe het probleem is opgelost.



Ik heb foto’s en filmpjes gemaakt van wat ik o.a. op het scherm zie, indien gewenst wil ik die wel op een of andere manier toezenden.



Ik heb ondertussen geen idee meer waar de oplossing nog zou kunnen liggen, graag ontvang ik uw hulp daarbij.
Hoi @MM68 . Welkom op het forum.

Heel jammer dat het niet wil lukken met die receiver! Hoe is dit apparaat aangesloten? Met HDMI of via een optische kabel? Of via tulpstekkertjes?

Hoe staan de geluidsinstellingen van de tv tuners? Heb je die op dolby of op stereo staan? Is er ook een verschil waarneembaar als je wisselt?

Wat gebeurt er als je de itv tuner recthstreeks op je tv aansluit met HDMI? Is er dan wel goed geluid?
Hallo Erwin,

TV-receiver aansluiting middels HDMI.

Receiver heb ik er tussenuit gehaald, zonder verbetering.

Geluid TV staat volgens mij op Dolby.
Dank voor de snelle reply. Dus als we de receiver helemaal weglaten en je sluit de tuner rechtstreeks op de tv aan dan hapert het geluid dus nog steeds? Beeld ook?

Ik denk dat we hier het beste even over kunnen bellen. Kun je jouw profiel aanvullen en mij een seintje geven? Ik werk morgen van 10:00 tot 16:30. Als je wilt bel ik dan even.
Fijn dat je wil helpen!

Ik ben alleen momenteel in het buitenland, vanaf donderdag 19/9 weer thuis.

lijkt me goed als we dan contact hebben.

Ik zal dan mijn profiel zoals gevraagd aanpassen.
Geen probleem. Geef me tegen die tijd hier even een seintje. Dan kunnen we iets inplannen. 👍
Hallo Erwin,

We zijn thuis en heb mijn profiel aangevuld/aangemaakt.



We kunnen wat mij betreft telefonisch contact hebben om e.e.a. door te nemen.
Ik krijg je niet te pakken. Wellicht ben je aan het relaxen op je vrijdagavond. Ik kan je volgende week ook terugbellen.

Laat maar weten wanneer het schikt ! 🙂
Ik heb - zie ik nu - vrijdagavond om 19:35 uur een oproep van een anoniem nummer gemist, mogelijk ben jij dat geweest.

Ik treed graag snel in contact om tot een oplossing te komen, het is daarom lastig dat ik zelf geen contact op kan nemen.

Misschien lukt het je vanavond?

Mocht ik niet direct de telefoon beantwoorden verzoek ik je om bijvoorbeeld een kwartiertje later nog eens te bellen.

Ik wil dit probleem echt heel graag snel opgelost hebben dus hoop snel een belletje te krijgen.
Hoi @MM68 . Gelukkig kregen we elkaar zojuist te pakken.

De situatie is dat je 4K tuner, zonder receiver, stoort (haperend beeld en geluid). Je tuner is bekabeld aangesloten en alles lijkt verder in orde.

Vandaar dat we een monteur ingepland hebben. Hij/zij komt morgen tussen 10:00 en 12:00. Ik ben benieuwd naar de uitkomst! 🙂
Hallo Erwin,

De monteur is vanochtend geweest en zoals afgesproken zou ik nog even een terugkoppeling geven.

Ik begreep van de monteur dat jij zijn rapport kan inzien, ik zal dan ook niet technisch in detail treden.

Het is mij nu ook nog niet helemaal duidelijk wat er is gewijzigd, maar het belangrijkste is dat het probleem opgelost lijkt (ik blijf nog even voorzichtig, want dacht eerder ook al dat het was opgelost) te zijn.

Bedankt voor je begeleiding!
Graag gedaan. Het ticket staat zo te zien nog even open, dat is bewust gedaan om jou nog de gelegenheid te geven om er op terug te komen mocht het wel weer misgaan.

Uiteraard hoop ik dat het hiermee is opgelost.
Hallo Erwin,

Goed dat je het ticket nog niet hebt gesloten, want..... helaas..... het is weer helemaal mis!!!!

Sinds de monteur zo'n 2½ week geleden is geweest functioneerde het - naar mijn idee - naar behoren, maar gisteravond ging het weer volledig mis: haperend/galmend/blikkerig of helemaal geen geluid en regelmatig wegvallend beeld met de bekende 'blauwe donut' in het verder volledig zwarte scherm voor het weer opstarten tot gevolg.

Ik heb het via Netflix geprobeerd, zelfde probleem. TV boven leek het normaal te doen. Internet lijkt ook normaal te werken.

Diverse keren TV ontvanger gereset, stekkers en kabels 'nagelopen', allemaal zonder resultaat. Erg frustrerend... Voor mij is het (nog steeds) niet 100% zeker dat het aan KPN ligt, maar ik zou niet weten waar anders aan. De receiver staat nog steeds buiten de installatie, dus daar ligt het sowieso niet. En, aangezien de TV boven wel normaal werkt... zou het eventueel aan de tv zelf kunnen liggen? het lijkt mij haast van niet...
Ai, wat een domper! Heb jij ook een nummer van de monteur gekregen? Hiermee kun je deze storing direct doorgeven.

Ik heb alleen een Monteursbon via mail teruggekregen: TK0000026514732

Is dat wat je bedoeld?

Ik ben afgelopen week nog 2x een avond bezig geweest met alles te verwisselen wat binnen mijn mogelijkheden ligt: UTP en HDMI-kabels, TV-ontvangers en ook een andere TV ernaast gezet waartussen ik wissel.

Probleem is dat het het probleem er niet altijd is… maar ik heb de afgelopen dagen de nodige foto's en filmpjes gemaakt waarop e.e.e.a. is te zien en vooral te horen.

Het is om hopeloos van te worden, een hele mooie home cinemaset bij elkaar en het werkt niet….

Ik denk dat er nog een keer iemand moet komen, maar wat als dan alles het weer gewoon doet?


In de afmelding van de monteursbon zie ik inderdaad dat de storing er toen niet was. Dan is het inderdaad lastig troubleshooten. 

Ik zie dat je met de monteur de afspraak hebt gemaakt dat als het weer gebeurt je ook nog een andere tv gaat proberen. (zo sluiten we zaken goed uit) Als de problemen terugkeren wil ik je daar uiteraard graag bij helpen. En als het wijst op issues met de KPN apparatuur dan kun je uiteraard volledige ondersteuning verwachten. 


Zoals aangegeven ben ik ook met een andere tv bezig geweest, deze staat er nu op de vloer naast en af en toe wissel ik ze om.

Maar nu doet de tv het alweer een paar dagen zonder problemen.

Deze 2e tv is geen 4k, kan dat nog verschil maken?

De receiver staat al vanaf bezoek monteur op 25/9 op non-actief.