Skip to main content

Ik heb een paar vragen omtrent het 4K aanbod van KPN:

 

  • Gaan wij ook de Formule 1 in 4K krijgen? Ziggo begint hier nu wel mee.
  • Op mijn Fritzbox zie ik dat Insight & Xite rond de 28mbit/s zitten en Love Nature rond de 22mbit/s. Zijn dit H.264 of H.265 streams? Ik heb het vermoeden dat het H.264 is wat betekent dat KPN ze omzet naar H.264. Waarom niet de originele streams?

 

Los hier van: Sommige SD zenders zijn echt niet aan te zien. Dit komt omdat het MPEG2 streams van rond de 2,5mbit/s zijn. Waarom deze niet op H264 uitzenden (of een hogere bitrate)? Een zender als MTV Music 24 is echt niet om aan te zien KPN.

  • Gaan wij ook de Formule 1 in 4K krijgen? Ziggo begint hier nu wel mee…

Ik denk dat het wachten is totdat minimaal het hoofdkanaal Ziggo Sport Select in 4k komt en dan is dat ook beschikbaar voor andere providers.
Nu gaat Ziggo alleen Ziggo Sport kanaal 14 voor een selecte groep klanten in 4k UHD beschikbaar stellen. Want het kan alleen via de Mediabox Next. Ziggo Sport Select blijft ook bij Ziggo vooralsnog (alleen) in HD.

 

  • Op mijn Fritzbox zie ik dat Insight & Xite rond de 28mbit/s zitten en Love Nature rond de 22mbit/s. Zijn dit H.264 of H.265 streams?

UHD is altijd H.265 met zo'n 25 Mb/s. In H.264 zou dat bijna 60 Mb/s zijn. Het verschil zit 'm in het geluid. LoveNature heeft iets minder ruimte kostend pcm stereo geluid.


  • Gaan wij ook de Formule 1 in 4K krijgen? Ziggo begint hier nu wel mee…

Ik denk dat het wachten is totdat minimaal het hoofdkanaal Ziggo Sport Select in 4k komt en dan is dat ook beschikbaar voor andere providers.
Nu gaat Ziggo alleen Ziggo Sport kanaal 14 voor een selecte groep klanten in 4k UHD beschikbaar stellen. Want het kan alleen via de Mediabox Next. Ziggo Sport Select blijft ook bij Ziggo vooralsnog in HD.

 

  • Op mijn Fritzbox zie ik dat Insight & Xite rond de 28mbit/s zitten en Love Nature rond de 22mbit/s. Zijn dit H.264 of H.265 streams?

UHD is altijd H.265 met zo'n 25 Mb/s. In H.264 zou dat bijna 60 Mb/s moeten zijn. Het verschil zit 'm in het geluid. LoveNature heeft iets minder ruimte kostend pcm stereo geluid.

Op de satelliet zit deze zender met 16Mb/s (bron: https://www.digitalbitrate.com/dtv.php?mux=12539&pid=1103&live=65&lang=en / https://www.sat-charts.eu/service,130E,Love-Nature-4K,12539H30000,1103.html)
Daarom vraag ik mij af waarom deze bij KPN 22Mb/s is.  Het zou wel eens interessant zijn om de streams te kunnen bekijken. Maar goed, dat zal waarschijnlijk wel wat lastig worden.


Via de satelliet is met veel zenders een wat ‘zuinige’ bandbreedte in gebruik begrijp ik. Dit i.v.m. de kosten voor de zendereigenaren om bandbreedte bij de distributeur te huren.

@Giant2000 , @Noordzee ?


  • Op mijn Fritzbox zie ik dat Insight & Xite rond de 28mbit/s zitten en Love Nature rond de 22mbit/s. Zijn dit H.264 of H.265 streams?

UHD is altijd H.265 met zo'n 25 Mb/s. In H.264 zou dat bijna 60 Mb/s moeten zijn. Het verschil zit 'm in het geluid. LoveNature heeft iets minder ruimte kostend pcm stereo geluid.

Op de satelliet zit deze zender met 16Mb/s
Daarom vraag ik mij af waarom deze bij KPN 22Mb/s is.

4K is inderdaad altijd H.265 (HEVC) maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat de bitrate altijd hetzelfde is. De éne distributeur gebruikt een hogere compressie dan de andere. Dit gaat veelal ten koste van de kleurdiepte en dat verschil zie je vooral bij rustige kleurrijke beelden zoals natuurdocumentaires. Bij actiefilms zal dat verschil minder duidelijk zijn.

De 4K Ultra-HD streams van Netflix zijn ook maar zo'n 16Mbps.

Overigens heb ik de bandbreedte van de zender Love Nature in 2017 tijdens de 4K Ultra-HD pilot van KPN een aantal keren gemeten en toen lag die altijd op zo'n 27Mbps.

 

Geluid heeft hier overigens niet zo veel mee van doen, de benodigde bandbreedte voor het geluid is relatief laag. Dolby 5.1 vergt zo'n 640kbps en Dolby Atmos zo'n 768kbps.


Via de satelliet is met veel zenders een wat ‘zuinige’ bandbreedte in gebruik begrijp ik. Dit i.v.m. de kosten voor de zendereigenaren om bandbreedte bij de distributeur te huren.

@Giant2000 , @Noordzee ?

@PeterG 

Ongeveer de helft van de 4K/UHD-zenders op de satelliet zijn demozenders. Besparing in bandbreedte speelt daarbij niet. De beeldkwaliteit van deze zenders op de satelliet is overigens geweldig. Niets over te klagen, ik kan het alleen niet vergelijken met de drie 4K-zenders van KPN.  


De beeldkwaliteit van deze zenders op de satelliet is overigens geweldig. Niets over te klagen, ik kan het alleen niet vergelijken met de drie 4K-zenders van KPN.  

Ik denk dat je een heel duidelijk kwaliteitsverschil zult zien als je dezelfde zender via zowel KPN als via de satelliet naast elkaar zou zetten. 16Mbit/s versus 27,5Mbit/s zal echt niet te missen zijn.


Ik kan de reactie van @Noordzee alleen maar onderschrijven. Veel gratis demo kanalen en een handvol aanbieders/pakketten op de Hotbird en Astra 1 satelliet die wij niet kunnen krijgen. Kijk voor het aanbod voor de aardigheid maar eens op:

https://nl.kingofsat.net/ultrahd-13.0E.php
https://nl.kingofsat.net/ultrahd-19.2E.php

De kwaliteit is heel goed, er wordt op 4K niet beknibbeld op bandbreedte. Overigens vind ik ook de HD zenders qua beeldkwaliteit beter dan KPN, zelfs al proppen Canal Digitaal en TV Vlaanderen heel veel zenders bij elkaar op 1 transponder (wat je eigenlijk alleen maar ziet bij veel informatie als sport en natuurseries (vooral kabbelend water wordt een blokjesfeest).

Een gedegen vergelijk is voor mij ook niet mogelijk.

Het wachten is inderdaad tot Ziggo Sport de zenders gaat aanbieden in 4K, gezien de concurrentie zou dat best eens lang kunnen duren. Het zal tijd worden dat ook ESPN zich gaat beramen om in 4K uit te gaan zenden.


NASA UHD komt gemiddeld met 15 Mb/s binnen

Dit Astra testkanaal met gem. 23 Mb/s


  • Op mijn Fritzbox zie ik dat Insight & Xite rond de 28mbit/s zitten en Love Nature rond de 22mbit/s. Zijn dit H.264 of H.265 streams?

UHD is altijd H.265 met zo'n 25 Mb/s. In H.264 zou dat bijna 60 Mb/s moeten zijn. Het verschil zit 'm in het geluid. LoveNature heeft iets minder ruimte kostend pcm stereo geluid.

Op de satelliet zit deze zender met 16Mb/s
Daarom vraag ik mij af waarom deze bij KPN 22Mb/s is.

4K is inderdaad altijd H.265 (HEVC)

Dat is toch echt wat kort door de bocht. H.264 is gewoon gespecificeerd tot 8K. Natuurlijk is het efficiënter om H265 te gebruiken. Maar zo zou het ook efficiënter zijn om de SD kanalen in H.264 te encoderen gezien er volgens mij toch geen SD-Only decoders meer in het veld staan, maar dat doet KPN ook niet. 

Verder is Love Nature 4K bij KPN zeker geen 27,5MBit. Ik kan in mijn router de data checken welke voor IP-TV wordt gebruikt en deze ligt voor Love Nature tussen de 21 - 22 MBit/s. Xite & Insight daarentegen zitten wel tegen de 28Mbit/s aan.

 

1 - Xite HD

2 - Love Nature 4K

3 - Xite 4K


4K is inderdaad altijd H.265 (HEVC)

Dat is toch echt wat kort door de bocht. H.264 is gewoon gespecificeerd tot 8K. Natuurlijk is het efficiënter om H265 te gebruiken.

En toch wordt er altijd H.265 (HEVC) gebruikt voor de distributie van 4K Ultra-HD.

 

Verder is Love Nature 4K bij KPN zeker geen 27,5MBit.

Ik had het ook over de bandbreedte Love Nature 4K tijdens de 4K Ultra-HD pilot in de tweede helft van 2017. Het kan best zijn dat deze naar beneden bijgesteld is en dat er nu sprake is van een hogere compressie om geld te besparen.