Skip to main content

Door slecht werkende apparatuur en steeds hogere prijzen ben ik pas geleden overgestapt van Ziggo naar KPN v.w.b. internet en interactieve TV.

Nu ben ik tegen een aantal issues aangelopen, waarvan ik niet had gedacht deze bij een modern bedrijf als KPN aan te treffen. Helaas heb ik deze issues niet gevonden bij reviews etc. Vandaar dat ik ze graag wil vermelden.

  1. Ik ben niet doof, maar slecht horend. Standaard ondertiteling is voor mij dan ook een must. Bij Ziggo geen probleem en KPN online ook niet (hoewel het regelmatig niet werkt). Echter via de TV ontvanger een drama. Hierbij dien je gebruik te maken van pagina 888 van teletekst. Hierbij verschijnen grote zwarte beeldbedekkende balken in beeld met de ondertiteling, waarbij andere teksten (bijv. namen van geïnterviewden) worden afgedekt.
    Interactieve functies werken dan ook niet meer. Zoals pauzeren, door- en terugspoelen etc.
    Vóór ieder programma iedere keer handmatig aanzetten en weer stoppen aan het eind van het programma, of wanneer je andere functies van je afstandsbediening wilt gebruiken.
    Beschamend dat dit bij een bedrijf als KPN niet goed is geregeld, terwijl hier een steeds groter wordende groep afhankelijk van is.
  2. Bij de info in de (elektronische programma) gids verschijnt keurig welk seizoen en aflevering staat gepland. Helaas verdwijnt deze cruciale informatie wanneer je wilt terugkijken of wanneer je een aflevering hebt opgenomen. Alleen de datum van de uitzending wordt getoond. Aangezien er nogal wat series herhaald en door elkaar worden uitgezonden is het niet te bepalen welke aflevering kan worden bekeken.
    Bedacht door mensen die alleen technisch denken.
  3. De TV gids laat maar 6 dagen vooruit de programma’s zien t.o.v. enkele weken bij de concurrent. Ik zoek soms specifieke programma’s om op te nemen, wanneer ik op vakantie ga of anderszins.
  4. De EPG kan niet worden gesorteerd, zoals bij andere providers. Ik wil mijn populaire zenders bij elkaar hebben zodat ik niet door een hele lijst hoef te scrollen. Favorieten instellen is te beperkt en het wisselen van de ene favorietenlijst naar de ander vergt ook een aantal stappen. Ook weer bedacht via technisch denken en niet vanuit de gebruiker.
  5. Van de beloofde 50 Mbit/s haal ik nog niet de helft. Dat het minder kan zijn begrijp ik, maar de snelheid zit nu tussen de 18-22 Mbit/s. Nogal een verschil!

Deze ogenschijnlijk simpele dingen zijn voor mij zwaarwegend en zal het abonnement met KPN ook weer na een jaar opzeggen en een provider zoeken met minder zwaarwegende nadelen.

Terwijl de kanalen 201 tem 203 helemaal geen programmagegevens hebben.

Dat zijn dan ook snelkoppelingen naar apps. Het zijn geen lineaire kanalen en kunnen dus geen programmainfo hebben.

…SNELKOPPELINGEN
200 Snelkeuze naar Netflix app (Netflix abo nodig)
201 Snelkeuze naar Youtube app
202 Snelkeuze naar Pluspakket on demand (P)
203 Snelkeuze naar Amazon Prime (Amazon Prime abo nodig)

bron


Net ontdekt, dat mijn VPN verantwoordelijk is voor deze slechte waarden. Zonder VPN haal ik nu idd lichtsnelheid. Niet verwacht, dat een VPN een dergelijke invloed had. Ter info: VPN van Airvpn. Duidelijk dus niet de snelste.

Blijven echter nog vier zwaarwegende punten over op mijn lijst.


Correctie van mijn vorige opmerking. De traagheid van het internet lag niet aan AirVPN. Die gebruikt snelle servers ( 40Gbit/line). Probleem zit in mijn router, die dus slecht met VPN omgaat.
Zeer tevreden verder met AirVPN (ook qua service, snelle reactie)


Toch nog een vijfde reden ontdekt, waarom ik spijt heb van het KPN abonnement.
Opnames willen niet helemaal correct worden opgenomen. Zit je twee uur te kijken stopt de opname 5-10 minuten voor het eind.
Is de opname van een buitenlandse zender of langer dan een week geleden kan je het eind vergeten (of de film ergens huren).
Is het een opname van een commerciële zender mag je de hele film incl. reclames nog eens kijken (want je kan niet doorspoelen).
Zou prettig zijn als er voldoende tijd aan begin en eind zou worden toegevoegd bij opnames (of instelbaar).


Vanwege genoemde redenen zojuist mijn abonnement na 1 contractjaar opgezegd.
Ik heb helaas moeten constateren, dat alle problemen nog steeds van kracht zijn. Sterker nog er zijn problemen bijgekomen, zoals:

  • gedeeltelijk bekeken opname start niet meer op de plek waar je gebleven bent, maar begint opnieuw.
  • doorspoelen met 30 sec; 5 min en ingetoetst aantal minuten/uren werkt ook niet goed (opname spoelt maar een paar seconden of een paar minuten vooruit).

Volledig onwerkbaar.

Concurrenten hebben ongetwijfeld weer andere problemen, maar deze problemen van KPN wegen voor mij te zwaar.

Internet snelheid is overigens prima.


Dezelfde spijt voel ik ook als die van de topicstarter.

De eerste keer, dat ik gebruik maakte van ondertiteling, dacht ik 25 jaar in de tijd terug te gaan. Bij mijn vorige provider totaal geen probleem, eenmaal ingesteld, altijd ondertiteling met een goede leesbaarheid. Dus geen gedoe met 888 en om naar andere functies elke keer weer aan en uitzetten.

Ook het trage vooruitspoelen tijdens reclames is een grote ergenis.

De slechthorende klanten van KPN worden door dit bedrijf niet serieus genomen.

Dus nog een jaar geduld hebben, dan ben ik hiervan verlost.Â