Skip to main content

wanneer komt 8k voor de rest uit op tv.

is het al een goed idee om een 8k tv te kopen of is het beter om 4k te kopen.

 

Als je voornamelijk TV kijkt zijn beide overbodig aangezien de meeste kanalen hoogstens HD zijn. Er zijn nog geen hand vol 4k kanalen en daar is een aanvullend abonnement voor nodig.


Ik denk dat echt alles in 8K, dat wij dat niet meer mee gaan maken. Nu is bijna alles nog gewoon HD. Zo af en toe iets in 4K. Voordat er iets van 8K beschikbaar komt in de huiskamer over de kabel van KPN, dan ben je 10 jaar verder denk ik...


Hallo @agschot ,

Zelf zou ik dat niet doen. 
 

Ultra HD 8K ziet er sensationeel uit, maar heeft slechts een zeer beperkte (tot geen) meerwaarde in de huiskamer. Met schermmaten van 55- tot 65-inch zal 4K ruim volstaan. In toepassingen waar je echt vlak bij het beeld wilt/moet staan, en we mikken op een echte realistische ervaring, op aanwezig zijn, dan is 8K noodzakelijk.

Koppelen we dat ook nog aan hoe moeilijk het zal zijn om echte 8K-content in huis te halen, dan wordt het nut van 8K nog beperkter. We zien wel een ontwikkeling in scaling-technieken die de nood aan 8K-content wat vervangen. Upscaling zal vermoedelijk geruime tijd de belangrijkste bron zijn van 8K-content.

 


Het is mijns inziens volslagen onzinnig om te denken aan de aanschaf van een 8K televisie als er zelfs nog nauwelijks 4K zenders zijn.

Ik denk dat @Nick83 met zijn "10 jaar verder" misschien zelfs nog wel een optimistische inschatting maakt.


8K is inderdaad nog een poosje overkill, is eigenlijk een flashback naar breedbeeld, toen het eindelijk volop beschikbaar kwam waren de eerste serie toestellen allang weer verwerkt tot afval of iets nieuws.

Ik zou gaan voor een TV die binnen je budget valt en naar jou het idee geeft wat het mooiste beeld geeft, is dit 8k dan prima maar een 4k of zelfs full HD kan nog beter zijn in beeld kwaliteit.

Wel zorgen dat je beeld te zien krijgt in gewoon HD, als ze er een 8k disk tegenaan gooien is het altijd mooier natuurlijk.