Skip to main content

Het lukt mij niet op de functie onder de "Meer opties" knop van de Comfort+ afstandsbediening aan te passen.

De procedure zoals beschreven in het kennisbank topic De Comfort+ voor TV+ afstandsbediening lijkt niet te werken.

Als ik naar instellingen -> afstandbediening ga en dan op de "Meer opties" knop druk springt de TV+ Box direct naar het Apps scherm, de functie die ik initieel aan de knop had toegewezen.

Team heeft ook niet direct een oorzaak hiervoor, dus een test is gewenst, @wjb.

 

Verzoek om onderstaande stappen exact zo uit te voeren:

  • Raak alle gekoppelde bluetooth apparaten niet aan. Om te voorkomen dat ze verbinding gaan maken met de TV+ box.
  • Gebruik alleen de Comfort+ afstandsbediening
  • Open het TV+ instellingen menu
  • Ga naar “Afstandsbediening” en kies “Meer opties knop” Als deze er tussen staat.

Als de  “Meer opties knop” er niet tussen staat, dan deze stappen uitvoeren:

  • Verbreek de verbinding met alle gekoppelde Bluetooth apparaten (je toetsenbord en muis), maar laat de Comfort+ gekoppeld.
  • Bedien dan de TV+ met Comfort+ en ga naar Instellingen, “Afstandsbediening”, staat “Meer opties knop” er nu wel tussen?

Ik zal later vandaag deze stappen eens doorlopen.


Nou @Erik van KPN, dat heeft niet geholpen, sterker nog ... nu is het ook niet meer mogelijk om de originele afstandsbediening te koppelen, mist nog altijd de "Meer opties knop" en is de batterijstatus ook niet meer inzichtelijk.

 

En ook het wissen van de gegevens van de TV+ launcher verandert hier niets in.

 

De knop bovenop de TV+ Box werkt ook niet om een afstandsbediening te koppelen, de TV+ Box doet helemaal niets na het 7 seconden ingedrukt houden van die knop.

Edit: Ik heb de Comfort+ afstandsbediening ook weer losgekoppeld en daarna kon ik de originele afstandsbediening wel weer koppelen. De batterijstatus blijft echter hangen op "Capaciteit: Ophalen...".


Is jouw laatste screenshot hetgeen je ziet nadat je een keuze maakte voor de KPN M3 Comfort+ in je eerste screenshot? Of weet je nog of je misschien op een andere manier op die plek gekomen bent?

Het viel me op dat je laatste screenshot de kop “Afstandsbediening” laat zien, in plaats van voluit “KPN afstandsbediening M3” zoals in de Kennisbank. En er staat in jouw laatste screenshot ook een rare optie “Afstandsbedieningen en accessoires” tussen de paar andere details.

Op een TV+ Box met de KPN L8 en een Chromecast remote:

  1. Bij Instellingen » Afstandsbediening zie ik hetzelfde als in jouw laatste screenshot, maar dan zónder die optie “Afstandsbedieningen en accessoires”. (Maar op die TV+ Box dus geen andere KPN afstandsbediening gekoppeld, maar wel een Chromecast remote. En trouwens ook nog niet de laatste update binnen.)
  2. Bij Instellingen » Apparaatinstellingen/Apparaat » Afstandsbedieningen en accessoires » KPN afstandsbediening L8 zie ik wel alle details van de L8, inclusief softwareversies en IR-codes, en opties voor bijwerken. Dit is ook de plek waar ik, voor een M3, het item “Meer opties knop” zou verwachten.

Trouwens, ik heb wel vaker gezien dat de batterijstatus alleen “ophalen” laat zien. Ook met alleen de KPN L8.

En bij 1) hierboven krijg ik de batterijcapaciteit van de afstandsbediening die ik op dat moment gebruik (de KPN L8 of de Chromecast remote).


Is jouw laatste screenshot hetgeen je ziet nadat je een keuze maakte voor de KPN M3 Comfort+ in je eerste screenshot? Of weet je nog of je misschien op een andere manier op die plek gekomen bent?

Nee, het eerste scherm is het scherm dat je te zien krijgt als je op het tweede scherm kiest voor "Afstandsbedieningen en accessoires".


Oké, en dan daar doorklikken naar “KPN afstandsbediening M3” (als koppelen ooit weer lukt, of L8 voor nu) laat je dan meer details zien, misschien ook wel de batterijstatus. (Hoewel die batterijstatus bij mij dus ook in het generieke overzicht getoond werd.)

En bij de uitgebreide details zag je bij de M3 dus niet de optie “Meer opties knop”, of is er een kans dat je in het verkeerde scherm zat?

(Ik vind de navigatie in de instellingen maar verwarrend. Dat ging eerder ook al fout bij het vinden van “Toegankelijkheid” voor TalkBack.)


Ik heb overgens versie 1.160.2 van de TV+ launcher …

... en ik zie altijd de optie "Afstandsbedieningen en accessoires" op het Afstandsbediening scherm.

En die optie brengt me naar het onderstaande scherm (nu met beide afstandsbedieningen gekoppeld).

 

Het zou, zoals eerder gezegd, best eens zo kunnen zijn dat de oorzaak die nieuwe versie van de TV+ launcher is maar dan zou je verwachten dat het TV+ developmentteam dat wel aan @Erik van KPN teruggekoppeld zou hebben.

 

PS. Zie je op het informaties herm dat het ophalen van de versie van de afstandsbediening ook iet lukt? Er is dus nogal wat mis.


Nice, je hebt de M3 weer kunnen koppelen? En dan nu doorklikken naar “KPN afstandsbediening M3” voor heel veel details en opties, waaronder hopelijk die “Meer opties knop”…?

En ik bedenk me nu, dat het dan technisch gezien misschien niet eens zou moeten uitmaken met wélke afstandsbediening je dat doet. Als je maar in de uitgebreide opties van de M3 zit? Hoewel op kpn.com/abm3 dit staat:

Waarom zie ik de ‘Meer opties knop’ niet?

Deze is alleen zichtbaar wanneer de Comfort+ voor TV+ afstandsbediening wordt gebruikt bij het bedienen van de TV+ Box.

 

En als die optie alleen bij de uitgebreide details te zien is, dan klopt dit ook niet:

Hoe stel ik de knop met de 3 puntjes in?

De ‘meer opties knop’ stel je in door naar Instellingen > Afstandsbediening > Meer opties knop te gaan.

Dat moet dan zijn: Instellingen » Apparaat » Afstandsbedieningen en accessoires » KPN afstandsbediening M3 » Meer opties knop.

 


Nice, je hebt de M3 weer kunnen koppelen? 

Nee, ik heb de L8 weer kunnen koppelen en zoals gezegd, geen "Meer opties knop".


Deze is overigens ook leuk.

Dit scherm krijg je als je de afstandsbediening op een televisie wilt afstemmen maar de Comfort+ afstandsbediening heeft geen ⏩ knop. Het afstemmen van de afstandsbediening op een televisie moet dus met de originele afstandsbediening gebeuren.


Ah, oude screenshots dus. Nou, als koppelen van de M3 ooit weer lukt dan ben ik erg benieuwd in welke van de twee menus je die “Meer opties knop” gaat vinden. (En of dat de plek is waar je eerder ook keek.) 🤞


Ah, oude screenshots dus. 

Nee, gloednieuwe en zowel de L8 als de M3 zijn gekoppeld.


Oh, dus toch ook wel de M3. Dan ben ik benieuwd wat je ziet als je doorklikt op “KPN afstandsbediening M3” in je laatste screenshot uit dat rijtje. 🤓

Dus niet:

  • Instellingen » Afstandsbediening

Maar:

  • Instellingen » Apparaat » Afstandsbedieningen en accessoires » KPN afstandsbediening M3
    of bij jou (nieuwe software?) ook:
  • Instellingen » Afstandsbediening » Afstandsbedieningen en accessoires » KPN afstandsbediening M3

Het viel me op dat je laatste screenshot de kop “Afstandsbediening” laat zien, in plaats van voluit “KPN afstandsbediening M3” zoals in de Kennisbank

Dat is het detailscherm als je binnen "Afstandsbedieningen en accessoires" kiest voor de M3.

 

De "Meer opties knop" zit echter op het scherm "Afstandsbediening" zoals een eerder bericht van @vankol ook laat zien.


De "Meer opties knop" zit echter op het scherm "Afstandsbediening" zoals een eerder bericht van @vankol ook laat zien.

Ah, sorry, mijn fout. 🤦 (Hoewel, heel logisch vind ik dat niet, maar de eerdere foto, en de uitleg in de Kennisbank, geven je ook gelijk.)


Dank voor het testen, en de uitgebreide screenshots, @wjb. Ik heb het teruggekoppeld aan het tv team. 

 

 

Deze is overigens ook leuk.

Dit scherm krijg je als je de afstandsbediening op een televisie wilt afstemmen maar de Comfort+ afstandsbediening heeft geen ⏩ knop. Het afstemmen van de afstandsbediening op een televisie moet dus, et de originele afstandsbediening gebeuren.

En deze kreeg je terwijl je met de Comfort+ afstandsbediening naar de afstemmenoptie ging? Want dan zou je een ander scherm moeten krijgen.


Dank voor het testen, en de uitgebreide screenshots, @wjb. Ik heb het teruggekoppeld aan het tv team. 

Deze is overigens ook leuk.

Dit scherm krijg je als je de afstandsbediening op een televisie wilt afstemmen maar de Comfort+ afstandsbediening heeft geen ⏩ knop. Het afstemmen van de afstandsbediening op een televisie moet dus, et de originele afstandsbediening gebeuren.

En deze kreeg je terwijl je met de Comfort+ afstandsbediening naar de afstemmenoptie ging? Want dan zou je een ander scherm moeten krijgen.

Ja, deze kreeg ik toen ik met de Comfort+ afstandsbediening naar die afstemmenoptie ging.

De TV+ Box lijkt op geen enkele plek de Comfort+ afstandsbediening als zodanig te herkennen anders dan dat hij aangeeft dat deze gekoppeld is en dat de details getoond kunnen worden.


Ik heb zojuist te horen gekregen dat er een ticket geopend is voor dit issue en dat ik een nieuwe Comfort+ afstandsbediening toegestuurd ga krijgen om te kijken of daarmee hetzelfde issue optreedt.


Ik kreeg van het TV+ developmentteam de vraag of ik ooit (per ongeluk) de TALKBACK", "Toegang via schakelaar" en/of de "KPN TV+" service bij TALKBACK had aangezet en zo ja of ik deze dan uit kon zetten. Nu stonden deze alledrie uit maar stond de door mij geinstalleerde Button Mapper app daar wel aan. Ik heb de vier opties even aan en weer uit gezet en tot mijn grote verrassing kwam daarmee de "Meer opties knop" beschikbaar voor het kunnen instellen en wordt de batterijstatus nu wel correct getoond.

Ik ga later vandaag de Button Mapper app weer eens aan zetten om te kijken of de "Meer opties knop" daarmee weer verdwijnt.

In ieder geval is dit iets waar het TV+ developmentteam mee verder kan.


Ik heb bij de toegankelijkheid services de Button Mapper weer aangezet…

...en gelukkig blijft het kunnen instellen van de "Meer opties knop" gewoon beschikbaar.

Ik heb ook de andere opties weer even aan gehad en ook daarbij bleef alles werken.

Ik ben wel benieuwd wat het TV+ developmentteam dan geconstateerd had immers zij hebben mij gevraagd deze opties uit te zetten en moeten dus "een idee" gehad hebben.


Wat doet ‘Button mapper’ wjb?


Wat doet ‘Button mapper’ wjb?

Daarmee kan je functies toewijzen aan knoppen.

Zo gebruik ik op mijn Chromecast Google TV Button Mapper om snel veelgebruikte apps te kunnen openen.

Zo start ik bijvoorbeeld de KPN smart TV app met een long-press van de Home knop.

 

Ik zou deze Button Mapper ook will gebruiken om functies achter de double-click en long-press van de "Meer opties knop" te hangen.


Goed om te horen dat het nu weer werkt, en ook blijft werken als je Button Mapper e.d. weer aanzet.  

 

Ik ben wel benieuwd wat het TV+ developmentteam dan geconstateerd had immers zij hebben mij gevraagd deze opties uit te zetten en moeten dus "een idee" gehad hebben.

Hebben ze ons ook niet verder duidelijk gemaakt. Behalve dat ze, met ook deze aanvullende bevindingen, weten in welke hoek ze het moeten zoeken.


Zojuist de vervangende Comfort+ afstandsbediening ontvangen. Die leg ik dan maar als reserve in de la. 😉


Reageer