Skip to main content

Tijdelijk gaan we tv verplaatsen. Er is 1 utp kabel vanuit de V10 Expedia naar de plek waar we de tv ontvanger en een WiFi accespoint op die kabel (cat5) willen aansluiten. Kan dit met een switch? Is gigabit switch.

jasto

Hoi @Jasto welkom op het forum!

Eigenlijk is het beste om een kabel vanaf Cat5E aan te sluiten. Cat5 is te beperkt. Cat5 kent een doorvoersnelheid van maximaal 100 mbps en Cat5E of hoger minimaal 1000 mbps. Kun je het vervangen? Dan zeker doen!

Wat betreft de switch. Welke merk en type switch heb je precies?


Het is al een cat5e kabel.  Er staat o.a 200 mhz op naast een heleboel andere text en nummers. Heb meerdere switches o.a. Sitecom 8 Ports gigaswitch. Is ditvoldoende om het werkend te krijgen?


Cat 5e is dus prima.

Je kunt de switches proberen maar voor interactieve tv is het van belang dat de switch IGMP-snooping ondersteund. Je kunt het altijd testen met de switches die je hebt en kijken wat er gebeurt. Gaat de tv haperen dan gaat het dus niet. Ik heb hier in het verleden ook een Netgear 605 switch gehad. Die had geen IGMP-snooping maar deed het toch prima. Wil je het zeker weten dan kun je het beste gaan voor een Netgear GS105E of een GS108E. Die E erachter is van belang. Zonder de E werkt het niet.

Je kunt zo'n switch kopen via KPN. Dat is ook wel de laagste prijs (behalve tweedehands via Martplaats bijvoorbeeld)


Ok dank voor de info, ik ga het proberen met de switch en anders koop ik hem bij kpn.  Veel dank voor de info en ik laat je weten of het lukt. Gaat wel even duren… groet, Jasto