Skip to main content

Ik heb geregeld last van kort haperend geluid, beeld, internet en wifi.

Ik heb 2 kastjes en bij allebei hetzelfde probleem.

Verder ook geregeld even geen wifi of internet. Zeer kort. Bij een tweede poging gaat het vaak wel goed.

Heb de experiabox v9 al een paar keer een harde reset gegeven, kabels gecontroleerd en servicetool van KPN voor de wifi gedaan. Daarbij geeft de test na het meten steeds aan dat de instellingen niet goed zijn en verbeterd zullen worden. Dit gebeurt bij elke test van wifi en en de speedtest is slechter geworden. Wat te doen.

Gr. Hans

Welkom terug, Hans. Dit lijkt me heel irritant. Op het moment dat je uitval ervaart, op tv en/of internet, hoe branden dan de lampjes op de Experia Box? Hoe zijn je tv ontvangers aangesloten op de Experia Box? Rechtstreeks met een kabel, of zit daar nog iets als een switch of draadloze verbindingsset tussen?

Vul ook je profiel in, dan kan ik het vanaf hier ook even nakijken.


Alle lampjes branden groen.

De ene tv is gedraad gekoppeld met een switch ertussen. De andere via een Devolo Magic. Allebei dezelfde mankementen.

Gr . Hans


Dank je, Hans. Ik zie hier geen issues met je verbinding op zich. Ik wil daarom eerst graag even naar de tv ontvangers kijken. Dan gaan we daarna verder met wifi. Welke switch gebruik je? Zou je, met een van de ontvangers, willen testen of de haperingen ook voorkomen als je deze met een kabel rechtstreeks op de Experia Box hebt? 


Erik,

Bij het veranderen van de verbinding, heb ik de aansluitingen naar de versterker gecontroleerd.

Na deze opnieuw aan te sluiten bleek het probleem met de haperingen opgelost te zijn.

Hou ik nu nog het probleem met de wifi over.

Gr. Hans.

 


Mooi, dat scheelt weer :)

 

Dan, de wifi. Kun je nog wat uitgebreider toelichten wat je precies ervaart, op welke apparaten dat voorkomt en of er ook verschil zit tussen apparaten. Of het bij de een vaker voorkomt dan bij de ander. Daarnaast relevant om te weten: waar in huis staat je Experia Box, waar in huis ervaar je de problemen?


De box staat in de huiskamer.

De vaste computer staat op de eerste verdieping en heeft een verbinding via de Devolo Magic.

Ik maak gebruik van de wifi met mijn mobiel, een Doogee en met mijn tablet, een Acer.

Met beide af en toe geen verbinding. Bv. Dat er aangegeven wordt dat de webpagina niet beschikbaar is. Bij pagina opnieuw laden gaat het vaak weer goed . Kan ook zijn dat het lang duurt voordat de pagina geladen is.

Heb daarvoor de wifitool van KPN al meerdere malen gebruikt. Elke keer geeft de tool aan, bij de eerste check, dat de instellingen niet goed zijn en deze zal veranderen . Hierna is de snelheid minder dan ervoor. Schiet ik dus niet veel mee op, en het probleem is er dan ook nog.


Dank je Hans. Als ik kijk naar je wifigegevens zie ik alleen de 2,4 Ghz staan. Heb jij de beide frequenties gesplitst? Zo niet, dan zou je dat nog kunnen proberen, want dan vermoed ik dat je apparaten op de momenten dat zij de verbinding verliezen switchen van de 2,4 Ghz naar de 5 Ghz. Dit splitsen kun je doen met deze servicetool voor het wijzigen van wifi naam en wachtwoord.

 

Wat ik verder ook zie is dat je V10 nog niet over de meest up to date firmware beschikt. Ik raad je dan ook aan om hem een reset te geven. Hij zal dan automatisch ook de nieuwste firmware ophalen.

 

 


Ik heb nog de v9.

Het resetten ging erg moeizaam.

In eerste instantie ging het twee keer niet met de tool.

Na hem handmatig gereset te hebben, ging het wel met de tool. Ben dan we benieuwd of de nieuwe software er op staat 

De wifi splitsen via de tool gaat niet.

Ik kan daar alleen mijn naam en wachtwoord wijzigen.


Ach, je heb gelijk, Hans. De V9 en de V10 gebruiken hetzelfde format aan versienummering, en het typenummer is ook nogal op elkaar lijkend. Hierdoor las ik even verkeerd en dacht dat je een V10 had. Die dan een te laag versienummer had. Maar je hebt inderdaad een V9, en dan klopt het versienummer ook. Daarnaast is het ook zo dat de V9 alleen 2,4 Ghz wifi heeft, dus dan valt er ook niets te splitsen. Sorry voor de vertraging en het extra werk dat ik je heb laten doen hierdoor.

Ik heb aan deze kant alles opnieuw uitgelezen en doorgemeten. Waarbij ook je Experia Box herstart is, excuses daarvoor. De problemen die je ervaart komen alleen nergens in naar voren, Ik kan dan ook niets anders dan de wifi tuner aanraden. Of je zou een servicemonteur kunnen laten komen. Volg daarvoor het middelste blok ‘Oplossen’ op deze pagina. Deze monteur is in de basis betaald (€50) maar als tijdens het bezoek blijkt dat het probleem toch aan ons ligt, worden die kosten niet in rekening gebracht.


Ik kom toch even terug op mijn problemen met de experiabox.

Elke dag begint minimaal 1 keer af en toe het geluid kort weg te vallen. Dit wordt steeds frequenter en dat als laatste is er geen signaal meer. Het enige wat ik dan nog kan doen is de experiabox uitzetten en weer aanzetten. Een harde reset is niet mogelijk, ook via de kpn website niet. Een harde reset is alleen mogelijk na het net opnieuw aanzetten. Ik kan ook zien, via één van mijn apparaten, dat 's nacht de wifi ook uitvalt en dan 's morgens ik eerst de experiabox uit en aan moet zetten.


Welkom terug, Hans. Wat vervelend dat de problemen erger worden. Ik heb nogmaals de boel doorgemeten. Er springt nog steeds niet direct iets uit. Maar ik wil toch graag met je verder kijken. Daarvoor heb ik wel nog de volgende vragen voor je. 

  • De Experia Box zit verbonden met het glasvezelkastje, gebruik je hiervoor de (rode) kabel uit het installatiepakket? Zo ja, zou je die eens willen vervangen door een andere en kijken of het beter wordt. 

Als dat niet helpt:

  • Heb je het glasvezelkastje zelf al wel eens stroomloos gemaakt? Zo nee, wil je dit eens 2 minuten doen, en dan kijken of het beter wordt.

 

Als dat ook niet helpt, kom bij me terug hier, dan gaan we kijken of we apparatuur gaan vervangen of dat er toch een monteur gepland kan worden.


Ik heb gelijk na je bericht het glasvezelkastje  2 min. stroomloos gemaakt. Ook heb ik maar direct het kabeltje vervangen. Het leek erop dat de problemen voorbij waren, maar eergisteren begon het geluid weer af en toe te haperen en even later het bericht in beeld dat er geen signaal meer was.

Heb ik als eerste het glasvezelkastje weer stroomloos gemaakt, enkele minuten gewacht, en weer aangesloten. De problemen waren nog hetzelfde. Toen wilde ik de experiabox een harde reset gevet, maar dat weigerde de box. Heb hem toen maar weer uit en aangezet. Werkte weer.

Maar nu zit ik er weer mee, dat ik dit twee tot drie keer per dag moet doen.

Er is dus toch echt iets niet goed.


Nee, er is duidelijk iets niet helemaal lekker hier. Ik heb dan ook zojuist een nieuwe Experia Box voor je opgestuurd. Daarbij heb ik wel weer de huidige een reset moeten geven, sorry daarvoor. De nieuwe Experia Box wordt morgen bezorgd op het servicepunt in de Karwei. Je krijgt een sms met meer informatie. Je krijgt morgen nog een sms zodra het pakje bezorgd is. Verpak je oude Eperia Box in een doosje en noteer daarop het onderstaande adres, en het ordernummer (3814614). Lever deze in op het servicepunt dan krijg je de nieuwe Experia Box mee terug. 

 

KPN

Antwoordnummer 10119

2400 VB Alphen aan den Rijn


Ik wilde even laten weten, dat ik de nieuwe box nu een week heb en geen enkel probleem meer heb.

Laten we hopen dat het nu zo blijft. Bedankt voor alle moeite. Gr. Hans.


Super, goed om te horen! Dan ga ik ervan uit dat het inderdaad aan de oude box lag en dat het probleem nu blijvend verholpen is. Mocht je toch nog weer problemen krijgen zien we je graag terug,