Skip to main content
Beantwoord

Afstandsbediening KPN koppelen aan monitor

• September 18, 2025
  • 8 reacties
  • 92 keer bekeken

Ik wil graag een monitor gebruiken als tv. Hiervoor heb ik een KPN TV box besteld. Op de monitor kan ik nu dus wel tv kijken, maar de afstandsbediening is (nog) niet gekoppeld aan de monitor, want ik kan het geluid niet aanpassen via de afstandsbediening. Ik kan wel zappen met zenders.

Mijn vraag: hoe kan ik de afstandsbediening koppelen met de monitor, zodat ik het geluid kan bedienen via de afstandsbediening.? Het is natuurlijk geen standaard tv-merk, dus instellen is lastig met een tv-code. Wie weet hoe ik dit kan doen?

Beste antwoord door Arjan van B

Op de Sagemcom DIW7022 kun je het volume van de box zelf gebruiken. 

Inderdaad: kies bij het afstemmen van de afstandsbediening op de TV+ Box voor “Uit”. En zet het volume van de monitor op een vaste waarde. Als je nu het volume regelt zie je een groen lampje branden op de afstandsbediening, wat aangeeft dat het geluid op de TV+ Box zelf geregeld wordt. (In plaats van een rood lampje dat aangeeft dat er via infraroodlicht opdrachten naar de televisie verstuurd worden.)

8 reacties

• September 18, 2025

Heeft die monitor een afstandsbediening van zichzelf? 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 18, 2025

Zit er bij de monitor (die zelf geluid heeft begrijp ik) een afstandsbediening?

Oftewel weet je zeker dat ie infrarood ondersteunt?

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 18, 2025

Nee, de monitor heeft zelf geen afstandsbediening. Maar het reageert wel op de kpn afstandsbediening, want zappen kan ik wel.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 18, 2025

Dat laatste gaat via het kastje. De monitor heeft niet eens door dat je van zender wisselt.

De monitor moet afstandsbediening via infrarood ondersteunen. En ik moet de eerste niet-tv nog tegen komen die dat doet.

Stel op het TV+ kastje in dat het volume op het kastje zelf moet werken. En stel op de monitor een vaste stand in. Meestal tussen 50 en 70.

Dan werkt het volume, net als het zappen, via het kastje buiten de monitor om.

Volgens mij staat die instelling onder “afstandsbediening & accessoires”.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • September 18, 2025

Inderdaad: kies bij het afstemmen van de afstandsbediening op de TV+ Box voor “Uit”. En zet het volume van de monitor op een vaste waarde. Als je nu het volume regelt zie je een groen lampje branden op de afstandsbediening, wat aangeeft dat het geluid op de TV+ Box zelf geregeld wordt. (In plaats van een rood lampje dat aangeeft dat er via infraroodlicht opdrachten naar de televisie verstuurd worden.)

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 18, 2025

Dank jullie wel. Ik ga het proberen.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • September 19, 2025

Hi ​@Rakhee, een goede vraag en goed om te zien dat je al goed op gang bent geholpen. 

Ik vermoed ook dat die monitor geen infrarood heeft en dan kun je de tip van Arjan van B volgen. 

Is het hiermee gelukt?

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 23, 2025

Het is inderdaad gelukt! Wat een goede tip. Dank jullie wel!