Skip to main content

Heb al maanden last van DTB-NMC-400  storing, telefonisch contact is niet door te komen, ben bij de kpn winkel geweest er kan een monteur komen kosten 70 euro. Ben er helemaal klaar mee ga deze week overstappen naar een andere provider die wel in oplossingen denkt.

Als je zonnepanelen hebt met een SMA omvormer kan dat het probleem zijn.

Bij mij was dat het in ieder geval. Nu de zonnepanelen in een separaat “gast netwerk” gezet en sindsdien van de 400 storing af.

Heeft te maken met een conflicterende eis van beide apparaten.


Hi @Johannes de doper en welkom op ons forum!

Goed dat je dit aankaart. De foutcode STB-NMC-400 ontstaat doordat de ontvanger te weinig data binnenkrijgt. @Jemody heeft een goed punt en ik ben dan ook benieuwd hoe de situatie er bij jou uitziet. Zou je daar wat meer over kunnen vertellen?


Bij ons liggen inderdaad zonnepanelen, tien op het hoofdgebouw en acht op het bijgebouw, beiden hebben een eigen omvormer. We hebben zowel in de woning als in het bijgebouw een bedraade wifi versterker van de KPN staan. 


Als de omvormer in het zelfde netwerk zit als je tv ontvanger, zit het probleem voor 99% daarin. 

Ligt niet aan kpn maar aan de fabrikant van de omvormer. Zij kennen het probleem maar willen het niet oplossen. 

Oplossing: omvormer in een gast netwerk laten draaien en niet in je hoofd netwerk. 

Mocht je omvormer niet in hetzelfde netwerk zitten is er toch iets anders mis. Maar dat kan een monteur beoordelen. 

 

 


Het is prima mogelijk om met de SMA omvormers bedraad te werken, naast het feit dat de multicast kan worden uitgezet op de omvormer kun je ook hier IGMP snooping switch(es) tussenplaatsen zodat je netwerk vrij blijft van ongeadresseerd netwerk verkeer. 

 


Dat is niet waar. Niet op elke SMA omvormer kan je dat uitzetten, hangt van het fabricage jaar af. 

De KPN decoder rechtstreeks op het modem, SMA via Wifi zorgde voor problemen. Alleen als ik de SMA bekabeld aan zou sluiten met een gigabit E ivm snooping zou het werken, maar ik heb op zolder geen bedraad internet dus de SMA is enkel op wifi benaderbaar. Gezien het lichte data gebruik ook geen probleem natuurlijk. 

 

De theorie is allemaal leuk, maar praktijk is soms anders. 

 

Oplossing voor mij en inmiddels vele andere was simpelweg het gastnetwerk gebruiken van de Experia voor de SMA. 


Dank, goede informatie. 
ik heb een bedrade sunny boy 3.6 (6 jaar oud) en daar kan het uitgezet worden. De types daarvoor ken ik niet. 


  

Als de omvormer in het zelfde netwerk zit als je tv ontvanger, zit het probleem voor 99% daarin. 


@Johannes de doper Heb je de berichten van @Jemody ook gezien en speelt dit toevallig ook bij jou? Als je een apart netwerk aan wilt maken om dit te testen dan kan je dit topic rustig doornemen. 🙂

 


Als de omvormer in het zelfde netwerk zit als je tv ontvanger, zit het probleem voor 99% daarin. 

Ligt niet aan KPN maar aan de fabrikant van de omvormer. Zij kennen het probleem maar willen het niet oplossen. 

Oplossing: omvormer in een gast netwerk laten draaien en niet in je hoofd netwerk. 

Mocht je omvormer niet in hetzelfde netwerk zitten is er toch iets anders mis. Maar dat kan een monteur beoordelen. 

 

 

 

De omvormers die wij hebben, geven geen problemen.

Het geld dus zo wie zo niet voor alle omvormers.

Dus het is zeker niet 99% van het probleem.

 

Probleem kan zijn:

Kerstverlichting

LED verlichting (sommige zijn slecht helaas, niets met de prijs te maken).

Föhn

Laders, voedingsadapters (volksmond stroom adapters)

Sommige omvormers zonnepanelen (bij ons zit op elk paneel een omvormer😉)

Etc. 

 

Vaste UTP (CAT5E) kabels is altijd het beste.

En verbruiken ook geen energie (volksmond stroom).

Wel veel werk, maar daarna heel veel plezier.

En wegwerken kan in buizen, gootjes, etc. 

 


Bedankt voor jullie reacties, wellicht zit er de juiste oplossing bij . Maar heb toch besloten om over te stappen vanwege de slechte bereikbaarheid van de KPN.


Oh 😕 Dat vind ik jammer om te lezen. Als je het uiteindelijk toch nog een kans wilt geven dan zien we je bevindingen natuurlijk graag tegemoet. Anders wil ik je hartelijk bedanken voor de tijd dat je klant bij ons bent geweest en alvast een fijne jaarwisseling toegewenst.


Bedankt voor jullie reacties, wellicht zit er de juiste oplossing bij . Maar heb toch besloten om over te stappen vanwege de slechte bereikbaarheid van de KPN.

Begrijpelijk...


De vraag is of overstappen wel de juiste oplossing is.

Het is wel de makkelijkste, maar of je hiermee het probleem oplost is nog maar de vraag. 

Bereikbaarheid klantenservice is overal een probleem door het grote tekort aan personeel.

 

En o.a. ik ben dik en dik tevreden over de service en kwaliteit van KPN.

 

Sinds dat ik vaste UTP (CAT5E en CAT6) kabels heb gelegd, is tv gewoon overal perfect.😉

En alle kabels heb ik netjes weggewerkt.

Was veel werk, maar nog steeds veel plezier van.