Skip to main content

maand 1 nov en dins 2 nov kon ik gewoon tv kijken. Woe 3 nov krijg ik ineens een foutmelding stb-nmc-400. Ik heb modem uitgezet en weer aan (paar keer) . TV box uit en weer aan en tv stekker in en uit (tig keren). Ik kon gelukkig het menu op het tv scherm krijgen en daar via instellingen heb ik een aantal keren het volgende gedaan: “Software opnieuw installeren”, “TV-ontvanger herstarten” en "Terug naar fabrieksinstellingen”. Steeds krijg ik afwisselend of een scherm met de foutcode stb-nmc-400 of een melding “software downloaden lukt niet” of  onderin een tekst balk met de zendernaam (dus NPO 1 en de titel van het programma) maar geen beeld en ook geen geluid en dat gaat over in een foutmelding stb-nmc-400 of helemaal een zwart scherm.

Ik ben een nieuwe klant van KPN per 1 nov. Ik had niet verwacht dat ik nu al 2 problemen zou krijgen.

Probleem 1 = ik kan niet de beloofde dubbele bel en data krijgen volgens de overstap aanbieding

Probleem 2 = Na 2 dagen wel tv krijgen en op dag 3 niet meer.

Ik begin me onderhand af te vragen of het verstandig is geweest om van Ziggo naar KPN over te stappen.

 

ter info: Ik heb alleen maar de KPN kabels (wat in de doos zat) en apparatuur gebruikt.

 

gr

 

hw versie 5

Waar ik bij jou een beetje over twijfel zijn de switches en dan met name de SG108E. Welke versie heb je? 

Hardware versie 5.0.
Echter, als ik een UTP-kabel rechtstreeks naar de Fritzbox leg heb nog steeds dezelfde problemen. De switches kunnen het probleem dus eigenlijk niet zijn.
Alleen als ik de dhcp-server op mijn Synology NAS uitschakel en die van de Fritzbox inschakel heb ik geen problemen meer. Dat is de enige wijziging die ik dan doorvoer.
Daarom zou ik ook graag die DHCP-opties 60 en 121 toevoegen aan mijn Synology om te kijken of ikhet daarmee inderdaad oplos.

Geen DHCP-reserveringen zeg je; laat je DHCP ook door een Synology NAS uitvoeren dan? op DSM7?

V5 zou inderdaad gewoon moeten werken. Ik laat mijn DHCP door de 7590 uitvoeren maar ik heb dan ook geen Synology. Daar zit dan toch het verschil. 


Precies, daarom ook mijn vraag hoe deze DHCP scope opties zijn in te richten op een Synology NAS... 🙂 Bovendien werkt het ook niet als ik de switches er dus tussen uit laat. Wel bedankt uiteraard!

Iemand anders nog ideeën? 


Precies, daarom ook mijn vraag hoe deze DHCP scope opties zijn in te richten op een Synology NAS... 🙂 Bovendien werkt het ook niet als ik de switches er dus tussen uit laat. Wel bedankt uiteraard!

Iemand anders nog ideeën? 

@wjb jij hebt er iets (lees: veel) meer kaas van gegeten. Heb jij een idee?


Alleen als ik de dhcp-server op mijn Synology NAS uitschakel en die van de Fritzbox inschakel heb ik geen problemen meer. Dat is de enige wijziging die ik dan doorvoer.
Daarom zou ik ook graag die DHCP-opties 60 en 121 toevoegen aan mijn Synology om te kijken of ikhet daarmee inderdaad oplos.

Het heeft geen zin om die DHCP-opties 60 en 121 toe te voegen aan de DHCP server van jouw Synology.

Die DHCP options worden namelijk gebruikt bij het aanmelden van de primaire router (in jouw geval de FRITZ!Box) op het  IPTV netwerk (vlan 4).


Ah, ok. Dank je wel @wjb .
Enig idee hoe ik e.e.a. wel opgelost krijg?
Gekke is dat ik merk dat soms na opnieuw opstarten de melding wel een tijdje weg blijft. Zojuist bijv de TV-ontvanger zijn software opnieuw laten installeren en nu gaat het weer even goed...


De STB-NMC-400 melding is een hardnekkig beestje die veel abonnees kopzorgen bezorgt en waarvan het lastig blijkt om de oorzaak te achterhalen.

Aangezien in jouw geval de foutmelding alleen optreedt als je de DHCP server van jouw Synology gebruikt moet de oorzaak eigenlijk daar wel gezocht worden. Het zou echter geen problemen mogen geven mits de DHCP server op de FRITZ!Box uit gezet is en de aangesloten apparaten opgestart zijn nadat de Synology als DHCP server geactiveerd is.

Welke DNS server(s) geeft de DHCP server door aan de cliënts?


Ja, inderdaad… :-(

Heb idd ook al met DNS lopen spelen. Ik gebruikte eerst 1.1.1.1 / 1.0.0.1, maar nu wordt er 192.168.1.254 (de Fritxbox) en 195.121.1.34 (KPN) uitgedeeld.

Dat alles dus door de Synology, de DHCP-server in de Fritzbox staat idd uit.


...Ik gebruikte eerst 1.1.1.1 / 1.0.0.1, ...

De 5202's hebben moeite met de DNS servers van Cloudflare maar eigenlijk alleen bij het ophalen van updates.


...Ik gebruikte eerst 1.1.1.1 / 1.0.0.1, ...

De 5202's hebben moeite met de DNS servers van Cloudflare maar eigenlijk alleen bij het ophalen van updates.

Dat lijkt overigens wel achterhaald. Ook ik gebruik Cloudflare en updates komen gewoon binnen op beide 5202's. 


Hebben die TV boxen dan DNS omzetting nodig om de juiste servers van KPN te bereiken?
Kun je in dat geval DNS servers aanbevelen?


Hebben die TV boxen dan DNS omzetting nodig om de juiste servers van KPN te bereiken?
Kun je in dat geval DNS servers aanbevelen?

Er worden eigenlijk nooit vaste IP adressen gebruikt voor het benaderen van servers.

Zelf heb ik de TV ontvangers op een apart vlan geplaatst met een eigen DHCP server de de standaard DNS servers meegeeft aan de TV ontvangers.

Helaas is het op een FRITZ!Box niet mogelijk om een apart vlan aan te maken voor de TV ontvangers.


Duidelijk. Heb je nog andere ideeën dan wellicht?
Ik heb nou juist voor de Fritzbox gekozen om zelf meer te kunnen aanpassen en mijn eigen DHCP-server te kunnen gebruiken. Daarvoor biedt KPN de Fritzbox ook juist aan deze gebruikers aan, als ik het goed heb. 
KPN geeft zelf heel specifiek op die pagina an dat je optie 60 en 121 moet gebruiken in je eigen DHCP server. Misschien toch goed om es te proberen? Weet alleen dus niet hoe ik dat in mijn Synology NAS instel en welke waarden ik daar dan laat meesturen...

Alle andere hulp is ook nog steeds welkom!
(en bedankt zo ver, uiteraard!)


KPN geeft zelf heel specifiek op die pagina an dat je optie 60 en 121 moet gebruiken in je eigen DHCP server.

Nee, dat geven ze helemaal niet aan, ze geven aan dat die DHCP opties gebruikt moeten worden bij het aanmelden van de router op het IPTV platform (vlan 4).

 


Oh, daar verwees de klantenservice mij naar. Dat ik die bij mijn DHCP opties in mijn DHCP server moest meesturen. Dan hebben ze mij verkeerd geinformeerd, sorry.

Dan zou het toch iets in mijn netwerk moeten zijn? Vreemde is dat het soms, na opnieuw aanmelden in het KPN netwerk, het dagenlang prima gaat en dan ineens weer voortduren de mist in gaat.

Het lijkt bijna of je na aanmelden (opstarten) op de verkeerde KPN server terecht komt. Zoals je bij ook met je werkstation of een verkeerde RDP server terecht kan komen waar een printer nou net niet op geïnstalleerd staat. (zit zelf in de printer/mfp business... 😉)

Of toch nog beter mijn eigen netwerk bekijken?


Dan zou het toch iets in mijn netwerk moeten zijn? Vreemde is dat het soms, na opnieuw aanmelden in het KPN netwerk, het dagenlang prima gaat en dan ineens weer voortduren de mist in gaat.

Dat is nu precies wat vele anderen ook ervaren en wat het zo lastig maakt om de vinger op de pijnlijke plek te leggen. Zelf heb ik het vermoeden dat er broadcast storms optreden op het netwerk waardoor de TV ontvanger van slag raakt.

Staat dat mesh systeem van jou in accesspoint mode of in router mode?

Als die in accesspoint mode staat, koppel hem dan eens los. Treedt het probleem dan nog steeds op?


Hij staat in accesspoint (bridge) mode. Krijgt ook een vast IP van de Synology NAS en deelt zelf niks uit. 

Zal het even proberen te reproduceren, maar als ik het me goed herinner heb ik ook dat al es geprobeert (zelfs al het overige uit de Fritzbox getrokken en daar zaten deze ook bij). Nu doet de tv box het weer ff prima. Zal je zien. :) 

Mocht het wel verbetering geven, enig idee dan wat ik zou kunnen aanpassen in de Velops?

Heb idd ook meer over broadcastproblemen gelezen. Zo heb ik bijv. ook al Bonjour uitgezet in mijn Synology. Mss nog andere broadcastopties om uit te sluiten? 


Ik zit ook met het probleem foutcode stb-nmc-400. Heb geprobeerd het op te lossen hoe kpn het voorschrijft maar het lukt niet. Hoe lang duurt dit probleem nog? 


Zelfde hier! Meerdere keren per dag bevriest het beeld en verschijnt de stb-nmc-400 foutmelding. Alle stappen doorlopen, power-down Experia V10A modem en TV-ontvanger (bekabeld), ook nieuwe software gedownload en terug naar fabrieksinstellingen gezet; niets helpt om een stabiele TV- en netwerkomgeving te houden! Waardeloos! 


@wjb Ik denk dat je idee van broadcast storms wel es aardig in de juiste richting zou kunnen liggen… Als ik de Velops even uit de Fritzbox trek lijkt het even goed te gaan.

Moet dat dus even goed onderzoeken denk ik. Alle tips hierin zijn welkom!

Ook tips hoe ik een apart VLAN voor mijn TV boxen zou kunnen instellen zijn ook van harte welkom! Dat zou wss de meest zekere oplossing zijn begrijp ik. Heb een schemaatje van (een deel van) mijn netwerk toegevoegd. Switches zijn programmable en igmp snooping staat er op aan.

Zou ik bijv de dhcp-server in de Fritzbox alleen kunnen gebruiken voor de 2 tv-boxen bijv? In het uiterste geval zou ik de linker tv-box ook bekabeld aan kunnen sluiten als het niet anders gaat. Wordt kabels trekken, maar zou te doen moeten zijn.

Fritzbox staat wifi uit en ook dhcp staat daar op uit? De Velops zijn de enige wifi accesspoints (ook zo ingesteld, dus geen routing) en alleen de Synology NAS is dhcp server.

 

 


@Henk-Renting 

Die linkse tv ontvanger bekabeld aansluiten is altijd een goed idee.


Met een FRITZ!Box kan je geen apart vlan voor de TV ontvangers opzetten.

Hebben die velops dezelfde SSID als de FRITZ!Box?

Heb je op beide TV ontvangers problemen?

Zo nee, op welke dan wel?


Snap ik, ben ook van het altijd bekabeld aansluiten. Maar heb nooit problemen mee (anders dan de st-nmb-400 meldingen) en deze wordt ook maar weinig gebruikt (slaapkamer). Rechter is de woonkamer.

Vraag is wat ik aan de foutmeldingen kan doen. Begin ze goed zat te worden… :)

 


@wjb 

Beide ontvangers geven problemen op hetzelfde moment. Als eentje een tijdje goed gaat, geldt dat dus voor de ander ook.

Op de Fritzbox staat zowel wifi als dhcp uit. Alleen de Velops handelen wifi af en alleen de Synology NAS doet dhcp. Heb het hierboven erbij vermeldt.


2 dhcp servers in een netwerk kan niet. Daarvoor moet je echt vlans hebben. Dan heb je in elk vlan een dhcp server.


2 dhcp servers in een netwerk kan niet. Daarvoor moet je echt vlans hebben. Dan heb je in elk vlan een dhcp server.

Er zijn ook geen 2 DHCP servers actief.