Skip to main content

maand 1 nov en dins 2 nov kon ik gewoon tv kijken. Woe 3 nov krijg ik ineens een foutmelding stb-nmc-400. Ik heb modem uitgezet en weer aan (paar keer) . TV box uit en weer aan en tv stekker in en uit (tig keren). Ik kon gelukkig het menu op het tv scherm krijgen en daar via instellingen heb ik een aantal keren het volgende gedaan: “Software opnieuw installeren”, “TV-ontvanger herstarten” en "Terug naar fabrieksinstellingen”. Steeds krijg ik afwisselend of een scherm met de foutcode stb-nmc-400 of een melding “software downloaden lukt niet” of  onderin een tekst balk met de zendernaam (dus NPO 1 en de titel van het programma) maar geen beeld en ook geen geluid en dat gaat over in een foutmelding stb-nmc-400 of helemaal een zwart scherm.

Ik ben een nieuwe klant van KPN per 1 nov. Ik had niet verwacht dat ik nu al 2 problemen zou krijgen.

Probleem 1 = ik kan niet de beloofde dubbele bel en data krijgen volgens de overstap aanbieding

Probleem 2 = Na 2 dagen wel tv krijgen en op dag 3 niet meer.

Ik begin me onderhand af te vragen of het verstandig is geweest om van Ziggo naar KPN over te stappen.

 

ter info: Ik heb alleen maar de KPN kabels (wat in de doos zat) en apparatuur gebruikt.

 

gr

 

Kan ik iets met de switches die ik er tussen heb zitten?

Zie daar nl ook opties voor Storm Control in:

Of mogelijk opties voor Flow Control? Sorry, dit gaat mijn netwerkkennis te boven helaas. Wellicht ziet iemand mogelijkheden in de configuratie van de switches?

https://handleidingkwijt.com/tp-link-tl-sg108e-switch/

 


Ik neem aan dat je de derde velop ook via wifi op de eerste velop aangesloten hebt, klopt dat?


Yep, dat klopt. 3e Velop is idd niet via UTP aangesloten, alleen Wifi (mesh)


Klopt het dat als je de bekabelde velop loskoppelt je geen problemen meer ervaart met de TV ontvanger aangesloten op de switch?


Ik had het idee van niet idd. Maar het vervelende is dat de problemen ook niet altijd optreden.

Echter: ik ondervind nu die foutcode. Als ik op dit moment de kabel van de Velop loskoppel blijf ik de foutmelding houden (ook na zappen).

mijn post hierboven over switch settings ook gezien? Kan ik iets met Flow control of Storm Control? Kan daar e.e.a instellen, maar geen idee welke waarde ik moet instellen… Of zou het helemaal geen verbetering bieden?

Je hulp wordt enorm gewaardeerd trouwens! Dank!


Ik zie zozeer niets in jouw netwerk waar een broadcast storm zou kunnen ontstaan want daarvoor is een netwerkloop nodig en die zie ik niet.

En zonder "broadcast storm" heeft "storm control" ook niet zo veel zin.


Ah, duidelijk.

Maar Storm Control aanzetten om het uit te sluiten evt? (En met welke waarde dan?)

 


Zojuist de Fritzbox (via het menu) opnieuw opgestart en nu gaat het weer even goed.

Merk wel dat er dan steeds in de log de volgende melding staat:

De dienstaanbieder heeft instellingen met succes overgedragen naar dit apparaat.

Krijg ook de indruk dat als ik een foutmelding heb en de Fritzbox opnieuw opstart, alleen verbetering is als ik deze melding zie in de logging. Kan ik dit ophalen van instellingen forceren zonder de Fritzbox opnieuw op te starten om ook dit uit te kunnen sluiten?

Krijg de foutmelding nooit weg zonder opnieuw opstarten van de Fritzbox. Dat helpt niet altijd, dus dan nòg maar een keer opnieuw opstarten. Als de melding wèl wegblijft zie ik steeds bovenstaande melding over het ophalen van instellingen.

Of wellicht tijd synchronisatieproblemen? 


2 dhcp servers in een netwerk kan niet. Daarvoor moet je echt vlans hebben. Dan heb je in elk vlan een dhcp server.

Er zijn ook geen 2 DHCP servers actief.

Nee, nu niet nee. Maar dat stelt Henk wel voor:

Zou ik bijv de dhcp-server in de Fritzbox alleen kunnen gebruiken voor de 2 tv-boxen bijv?

Ik weet niet of het een oplossing is. Maar ik zou zeggen: schakel die dhcp op die nas eens uit en gebruik gewoon de dhcp van de Fritzbox. 


Maar ik zou zeggen: schakel die dhcp op die nas eens uit en gebruik gewoon de dhcp van de Fritzbox. 

Daar was ik inderdaad mee bezig ondertussen. Tot op heden gaat dat goed, dus zonder foutmeldingen.
Eigenlijk wat ik nou juist niet wil, omdat ik alle reserveringen uit mijn Synology NAS dan over kan gaan zetten.
Maar zoals gezegd: tot op heden geen foutmeldingen. Wat zou dan het verschil in dhcp kunnen zijn als de opties 60 en 121 niet uitmaken volgens @wjb?


Ik weet inmiddels dat jet niet aan dhcp ligt in mijn geval. Heb alle reseveringen overgezet naar de Fritzbox en ddhcp van mijn Synology uitgezet. Gaat een tijdje weer goed, maar ineens weer allerlei problemen met dezelfde foutcode.

Mij valt nu ook op dat als hij de foutcode geeft, ik de box ook niet de software opnieuw kan laten installeren via het instellingen menu. Hij blijft dan in het blauwe voorgangsmenu hangen op 85% en geeft het op een gegeven moment helemaal op.

Switches er tussenuit halen en de tv box rechtsreeks op de Fritxbox aansluiten met een lange kabel helpt op dat moment niet. Ook niet als ik alle andere kabels uit de Fritzbox trek. 

Pas als ik de Fritzbox opnieuw heb opgestart lukt dat wel en installeert ie blijkbaar de software wel opnieuw. Helaas is dat geen garantie dat de foutcodes dan ook wegblijven…

Begint toch echt op een probleem van de Fritzbox te lijken vrees ik? Of iemand nog andere ideeën? 


Ik weet inmiddels dat jet niet aan dhcp ligt in mijn geval. Heb alle reseveringen overgezet naar de Fritzbox en ddhcp van mijn Synology uitgezet. Gaat een tijdje weer goed, maar ineens weer allerlei problemen met dezelfde foutcode.

Mij valt nu ook op dat als hij de foutcode geeft, ik de box ook niet de software opnieuw kan laten installeren via het instellingen menu. Hij blijft dan in het blauwe voorgangsmenu hangen op 85% en geeft het op een gegeven moment helemaal op.

Switches er tussenuit halen en de tv box rechtsreeks op de Fritxbox aansluiten met een lange kabel helpt op dat moment niet. Ook niet als ik alle andere kabels uit de Fritzbox trek. 

Pas als ik de Fritzbox opnieuw heb opgestart lukt dat wel en installeert ie blijkbaar de software wel opnieuw. Helaas is dat geen garantie dat de foutcodes dan ook wegblijven…

Begint toch echt op een probleem van de Fritzbox te lijken vrees ik? Of iemand nog andere ideeën? 

Ik zou bijna zeggen dat het aan 2 dingen kan liggen: de FB of de lijn. Heeft KPN die al een keer doorgemeten? Zie je verder in het logbestand vreemde dingen? Huur je de FB of is die van jezelf?


De FB is gehuurd. KPN zegt dat ze niks bijzonders zien op de lijn. Maar heb ook wel het idee dat ze dat mss niet goed genoeg hebben nagekeken omdat eerst het idee was dat het aan DHCP lag die werd uitgegeven door mijn Synology NAS ipv de Fritzbox zelf... 

Misschien moet ik ze toch nog maar es bellen als ik die foutcodes heb en niet die eerst zelf proberen te resetten?

Daarnaast merk ik nu ook wel dat het geluid nog steeds af en toe weg valt tijdens tv kijken. Zeker een paar keer per uur. Superirritant. Datzelfde heb ik niet als ik via internet (uitgesteld of opnames) kijk... 


De FB is gehuurd. KPN zegt dat ze niks bijzonders zien op de lijn. Maar heb ook wel het idee dat ze dat mss niet goed genoeg hebben nagekeken omdat eerst het idee was dat het aan DHCP lag die werd uitgegeven door mijn Synology NAS ipv de Fritzbox zelf... 

Misschien moet ik ze toch nog maar es bellen als ik die foutcodes heb en niet die eerst zelf proberen te resetten?

Daarnaast merk ik nu ook wel dat het geluid nog steeds af en toe weg valt tijdens tv kijken. Zeker een paar keer per uur. Superirritant. Datzelfde heb ik niet als ik via internet (uitgesteld of opnames) kijk... 

Als je de FB huurt kun je gebruik maken van de Tech Service. Daar betaal je ook voor. Als je dat afneemt stopt de dienstverlening niet na de router en zijn ze verplicht om het probleem samen met jouw op (proberen) te lossen. 


Klopt, maar daar hield het nu wel op omdat ik een eigen dhcp server gebruikte en het idee was dat het daar aan lag. Vond ik al een vreemd verhaal, maar toch. 

Nu ik echter alsnog die van de FB gebruik is dat achterhaald... 


Klopt, maar daar hield het nu wel op omdat ik een eigen dhcp server gebruikte en het idee was dat het daar aan lag. Vond ik al een vreemd verhaal, maar toch. 

Nu ik echter alsnog die van de FB gebruik is dat achterhaald... 

Dan weer lekker in de telefoon klimmen..


Ga ik doen, zodra het weer prijs is met die foutcode...! ;)