Skip to main content

Wie kan mij helpen met de overstap van ziggo naar kpn.

Mijn situatie is momenteel zo dat ik tv kijk op en via 2 tv’s. Van en via ziggo gebruik ik momenteel 2 horizon boxen.

De 2e tv gaat via een al inmiddels oude coax-kabel naar een tv in een andere kamer, al even ervaar ik storingen in het beeld, rare blokkken etc, en de tv geeft aan dat er soms geen signaal is, zelf geef ik de schuld aan de verouderde coax kabel.

Vind het moeilijk om zomaar via internet tv aan te vragen bij kpn, er komt zoveel bij kijken met budel’s etc.

Momenteel is internet en vast bellen geregeld via xs4all (is toch ook kpn),ik heb geen mobile telefoonabonnement via kpn.

Mijn vraag, wat is er benodigd voor de installatie van een 2e tv, een extra ontvanger? en hoe bestel ik dat.

Gaat de momenteel gebruikte coax-kabel verdwijnen, ofwel ga ik die ( liever) niet meer gebruiken, en hoe zit de ontvangst van een 2e tv er dan uit, een ‘ ontvanger’.?

Gaat de ontvangst van de huiskamer tv via het modem van xs4all.

Momenteel zijn mijn kosten van internet en vast bellen 60,40 euro per maand via xs4all, en tv kijken via ziggo 31,95.Gaat dit in positieve zin veranderen.

Ook heb ik een kleine radio-ontvanger besteld via ziggo voor in algemene zin de Fm radio ontvangst, hoe gaat dit eventueel anders als ik ziggo opzeg.

Veel vragen, maar ik hoor een beetje bij de wat oudere generatie, vandaar deze vragen, die voor menig andere gebruiker waarschijnlijk gewoon simpel zijn.

Gr. bert

 

Hallo @bertxs, welkom op het forum.

Er zijn een paar dingen die spelen. U heeft een internet en bellen via XS4ALL (wat binnenkort volledig KPN wordt). Via XS4ALL kunt u ook tv afnemen. Dat kost bij XS4ALL €15 per maand inclusief 1 ontvanger. Een extra ontvanger kost € 2,50 per maand. Samen dus € 17,50 en dat lijkt goedkoper dan bij Ziggo maar ik weet niet of u daar extra zenders afneemt (zoals ESPN, Ziggo Sport, Pluspakket etc.). 

Wat betreft de aansluiting wijzigt er het een en ander. Ziggo werkt met coax-kabel. XS4ALL/KPN werkt met internetkabels (UTP-kabels). De ontvangers worden met zo'n UTP-kabel op het modem (in uw geval een FritzBox) aangesloten. Er zullen dus wel andere kabels aangelegd/vervangen moeten worden. Draadloos zou kunnen maar dat is wellicht te moeilijk voor u en is ook storingsgevoeliger. XS4ALL/KPN hebben ook een app voor Smart-TV. Die werkt op de recentere LG, Samsung tv's en tv's met Android TV. Of u zo'n tv heeft weet ik niet. Mocht dat zo zijn dan heeft u zelfs helemaal geen 2e ontvanger nodig (maar misschien wordt dat te technisch voor u)

Persoonlijk zou ik het volgende doen: XS4ALL bellen (020-398 76 66) en vragen wat voor u de mogelijkheden zijn en wat de kosten zijn. De overgang naar KPN gaat vanzelf en aangezien u nu bij XS4ALL zit zou ik het via hun regelen. Dat is het makkelijkste. Het is immers een uitbreiding van uw huidige abonnement. U zult wel even na moeten gaan per wanneer Ziggo opgezegd kan worden zodat u niet dubbel betaald. Onder het vervangen van kabels komt u helaas niet uit maar die kabels zijn toch al aan vervanging toe begrijp ik.

Overigens is de tv-dienst van KPN en XS4ALL exact hetzelfde (ook de basiszenders). Het enige wat verschil is het logo. Het makkelijkste is zoals gezegd om bij XS4ALL te blijven. U behoudt dan hetzelfde modem etc. en dat blijft ook zo als alles omgezet wordt naar KPN. Een echte overstap naar KPN kan wel maar dan krijgt u ook andere apparatuur (modem). De vraag is of u dat allemaal wilt. 

Ik hoop dat u met mijn reactie wat verder komt.

 

 


Reactie ingetrokken.

 


Bij XS4all kun je niets meer aanpassen. Ik zou wachten tot je automatisch gemigreerd bent naar KPN, daar kun je dan een tv-pakket afnemen dat €10 per maand kost en ieder volgend tv-abo kost dan €5 per maand. Bij 2 tv-abo's of meer is het opnemen pakket gratis bij een Hussel-abo, het actueelste abo-pakket van KPN.

Vanuit de tv-decoder kun je een kabel naar je geluidsinstallatie leggen om naar radio te luisteren zonder dat de tv aan hoeft te staan.

 

Wie zegt dat je niets meer kunt aanpassen? Er worden zelfs verlengingsvoorstellen uitgebracht aan bestaande klanten die willen overstappen. De vraag van ts is om het simpel te houden gezien zijn leeftijd. Naar mijn mening hoort het omzetten van XS4ALL naar KPN Hussel daar niet bij (maar dat is mijn mening 😉). 


Hallo @SledgehammerNL , je hebt gelijk,dat geldt alléén voor nieuwe klanten.

Ik heb mijn antwoord ingetrokken.

 


Hallo @SledgehammerNL , je hebt gelijk,dat geldt alléén voor nieuwe klanten.

Ik heb mijn antwoord ingetrokken.

 

Dat klopt inderdaad. Nieuwe klanten worden niet meer aangenomen. Als ts wordt gemigreerd naar KPN verandert er niet zoveel en kan de bestaande apparatuur in gebruik blijven. Wel zo handig voor iemand op leeftijd. 


Die bij Ziggo bestelde radio-ontvanger werkt niet bij kpn / xs4all. 

Bij KPN gebruik je voor radio ook de tv-ontvanger. Overigens kan dat ook met je huidige Horizon boxen. Krijg je ook radio op via een app.


Wat in het hele verhaal ook even mee speelt is de aansluiting op de Tv. Dit moet middels een HDMI kabel welke mee geleverd wordt met de ontvanger. Beschikt je tv over een HDMI aansluiting. Zo af en toe komen we nog tv tegen welke alleen maar een scartaansluitng hebben. Dus hoe oud is/zijn je Tv’s?


Beste,

Bedankt alle voor de antwoorden en suggestie’ is enorm te waarderen door iemand die dit jaar 67 wordt.En inmiddels al gepensioneerd is.

Wil voor ik nog wat vragen post, een korte anekdote aan U kwijt, wel zo leuk.In 1997 heb ik kort ( 1 jaar)voor datelnet gewerkt, data-telecom en netwerken.Heb daar geen bijzondere werkzaamheden verricht behoudens het doortrekken van netwerk-kabel’s, en deze in kabelgoten leggen en doortrekken naar de server.

Groot was de verontwaardiging dat na vele dagen werk en na-inspectie de kabels opnieuw verlegd moesten worden, ze maakte kontakt met de 380 volt kabel’s, en de bochten waren te kort, dit is mij altijd bij gebleven en nu op dit forum denk ik daar weer even aan terug.

Sledgehamer,

Lijkt het U beter voor mij om te wachten tot xs4all. Geheel opgaat in KPN, en heeft U een indicatie wanneer dit gaat gebeuren.Ik gebruik geen extra pakket, dus stel geen hoge eisen aan wat er binnenkomt, over het algemeen zender’s genoeg, wil op een later moment wel viaplay. Draadloos is inderdaad te moeilijk voor mij maar ik zal immer kiezen voor algehele installatie.

 

JanD,

Begrijp niet zo goed wat er met automatisch migreren bedoeld wordt, moet ik denken aan een volledige KPN uitvoering? maar welke rol is er dan nog voor xs.4all. En de door U weergegeven zin van nieuwe klanten worden niet meer aangenomen begrijp ik ook niet zo goed.

PeterG,

Uw antwoord is mij geheel duidelijk, ook daarvoor mijn dank.

 

Speedmaster,

In de woonkamer staat een lg55eg9a7v, ik heb de introductie van deze tv even op internet teruggezocht en die is van na 30 ,Mei 2017 volgens mij kan deze tv nog wel even mee, de 2e tv is een panasonic tx-l37g20e en die heeft of had een introductie van het jaar 2010, en is dus al behoorlijk gedateerd, en aan vervanging toe, en is ook veel te groot voor in een slaapkamer.

De bedoeling is om deze op redelijke termijn te vervangen door een kleinere 32 inch, die dan waarschijnlijk weer wat moderner is, hoewel deze ( huidige) tv toch nog 4 hdmi ingangen heeft en een smartcard? ingang heeft.

Aangezien Uw gelezen gewaardeerde reactie in de zin van dat KPN met lan of utp kabels werkt lijkt het mij dat ik die de coax-kabel maar laat liggen, deze gaat onder de pvc vloer door, en een nieuwe lan kabel daar voor in de plaats doortrekken wordt een lastige opgave.Volgens mij is het beter om vooraf zelf een lan kabel naar de slaapkamer te trekken, en daar even de tijd voor te nemen ,ik heb geen haast.

Ik heb zelf ook nog wat huiswerk verricht en las op internet dat de ‘stekker’ aan de lan-kabel achteraf makkelijk gemonteerd kan worden ( een rj45 stekker plug) het later monteren van die plug geeft weer wat makkelijker de ruimte om de kabel van de woonkamer naar de slaapkamer te brengen, zonder deze stekker lijkt het mij niet noodzakelijk om grote gaten te boren in zeg maar een kozijn of muur.

Ook op internet gelezen dat ik moet gaan voor een goed beschermende kabel, maar daar kom ik wel uit.

Bedankt voor Uw geplaatste en nog te plaatsen reactie’s, vind het echt bijzonder dat er zo snel gereageerd werd, dit maak je niet meer zo vaak mee in deze snelle wereld, waarin je soms 5 Dagen wacht op b.v.Een verstuurde e-mail, maar dit terzijde.

Gr. bert

 


JanD,

Begrijp niet zo goed wat er met automatisch migreren bedoeld wordt, moet ik denken aan een volledige KPN uitvoering? maar welke rol is er dan nog voor xs.4all. En de door U weergegeven zin van nieuwe klanten worden niet meer aangenomen begrijp ik ook niet zo goed.

Hallo @bertxs ,

Als klant van xs4all word je eerdaags automatisch gemigreerd van xs4all naar KPN. Alle xs4all-klanten hebben daar of krijgen daar via KPN bericht van.

XS4all bestaat straks niet meer, net zoals Telfort in 2020.

Je kunt je niet meer bij xs4all aanmelden als nieuwe klant, omdat, wat ik zojuist schreef, xs4all ophoudt te bestaan.

Duidelijk zo?

 


 

Sledgehamer,

Lijkt het U beter voor mij om te wachten tot xs4all. Geheel opgaat in KPN, en heeft U een indicatie wanneer dit gaat gebeuren.Ik gebruik geen extra pakket, dus stel geen hoge eisen aan wat er binnenkomt, over het algemeen zender’s genoeg, wil op een later moment wel viaplay. Draadloos is inderdaad te moeilijk voor mij maar ik zal immer kiezen voor algehele installatie.

 

 

 

Om het simpel te houden zou ik inderdaad wachten totdat u overgezet wordt. XS4ALL houdt eigenlijk op te bestaan maar u kunt de huidige FritzBox gewoon blijven gebruiken. U houdt ook hetzelfde abonnement en blijft ook hetzelfde betalen. Onder aan de streep zou een door u zelf geïnitieerde overstap naar KPN wellicht ietsje goedkoper kunnen zijn maar dan krijgt u ook nieuwe apparatuur (en de vraag is of u dat wilt). De omzetting zou volgens KPN voor de zomer afgerond worden. U wordt daarvan op de hoogte gesteld. Een maand voor de omzetting krijgt u een gele envelop van XS4ALL met daarin o.a. een boekje met alle wijzigingen. U kunt hier alvast een kijkje nemen wat de veranderingen zijn. 


JanD

Bedankt voor jou uitleg, zelf dacht ik dat xs4all in de lucht bleef, maar toch wordt overgenomen, maar Jan bedankt voor de uitleg, en ik wacht wel op de migratie, een woord wat ik nu ook beter begrijp.


JanD

Bedankt voor jou uitleg, zelf dacht ik dat xs4all in de lucht bleef, maar toch wordt overgenomen, maar Jan bedankt voor de uitleg, en ik wacht wel op de migratie, een woord wat ik nu ook beter begrijp.

Graag gedaan en laat t.z.t. even de goede afloop weten.