Skip to main content
Vraag

ARD, ZDF en WDR via multicast geen 5.1 maar 2.0 op de TV+ Box

• June 29, 2026
  • 17 reacties
  • 189 keer bekeken

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35

Via unicast is het geluid van deze zenders wel 5.1.

17 reacties

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • June 30, 2026

Wat leuk dat jij nu zelf ook eens een vraag stelt over het tv-gebeuren ​@PeterG 

Ik zou echter geen medeforumlid weten die nóg meer verstand heeft van dit soort zaken dan jij.

Ik hoop dat je een bevredigend antwoord krijgt, want ik kan je er helaas ook niet mee helpen.

Succes.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • June 30, 2026

Wel heel erg vreemd.

Want de Duitse zenders worden niet in de beste kwaliteit via VLAN4 (multicast DIW7022 en Soundbox) verzonden.

Dus in theorie zou het in beide gevallen in dit geval de zelfde stream moeten zijn.

Ben heel erg benieuwd naar het antwoord van KPN.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@PeterG, ik heb het intern doorgezet naar het tv-team dat zich bezig houdt met de zenders en het bijbehorende geluid. 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Er is een terugkoppeling ​@PeterG 

Bij de Duitse zenders wordt in het Dolby Audio kanaal vaak alleen meer een Dolby 2.0 signaal (=stereo) aangeboden. Alleen bij bepaalde programma's wordt er Dolby 5.1 aangeboden. Bij Multicast geven we dan dit rechtstreeks mee aan de stream. 

Via unicast gaat het net wat anders, omdat de wisselingen tussen Dolby 2.0 en Dolby 5.1 soms problemen gaf/geeft met opnames. Er is voor gekozen om via unicast een geforceerd opgewaardeerde Dolby 2.0 naar 5.1. door te geven. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Auteur
  • July 14, 2026

Het blijft toch idioot dat je nu, tijdens Frankrijk-Spanje, naar unicast moet switchen voor het stadion surround 5.1 geluid. 

Via multicast is het stereo!! (Dolby 2.0)

Duitse teletekst geeft aan dat de uitzending 5.1 zou zijn. Dat zou dan via multicast toch zeker ook zo moeten zijn. ​@Jeroen van KPN 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 14, 2026

Bij Ziggo is het DD5.1

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Auteur
  • July 14, 2026

Bij Ziggo is het DD5.1

En zo hoort het ook. 

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • July 14, 2026

Alleen WDR is AC3 2.0 bij Ziggo. Geen 5.1.

Het mooiste is dat KPN meerdere geluidssporen aanbied en dat je zelf mag kiezen. Met name op de TV+ box. Maar dat terzijde.

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • July 15, 2026

Ik moet even mijn vorige bericht corrigeren. KPN bied nu geen mogelijkheid aan dat je meerdere geluidssporen kan kiezen op de TV+ box. Dit zou wel wenselijk zijn.

En WDR is bij Ziggo Dolby 2.0 en inderdaad bij KPN op unicast Dolby 5.1. Dat is dan wel weer een voordeel vergeleken met Ziggo.

Maar voor multicast zou dit ook wel wenselijk zijn. Daar heb je gelijk in.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Auteur
  • July 15, 2026

@Sebas14 . Kpn biedt deze extra geluidssporen 

(Uit mijn zenderoverzicht op Breedbeeldweetjes)

…VOOR VISUELE BEPERKING (meer informatie)
(Alleen decoder en smart-tv app; NPO GOS ook via mobiele app en tv.kpn.com; GOS=voorgelezen ondertitels; AD=uitleg van beeld; KS/OT=betere verstaanbaarheid spraak en originele taal)
181 BBC One AD
182 BBC Two AD
183 ARD AD
184 ZDF AD
185 NDR AD (met Duits zenderpakket)
186 WDR AD
187 3Sat AD (met Duits zenderpakket)
191 NPO 1 GOS BG/T (4 Mb/s; Hoge kwaliteit SD)(ook mobiel/tv.kpn.com)
192 NPO 2 GOS BG/T (4 Mb/s)(ook mobiel/tv.kpn.com)
193 NPO 3 GOS BG/T (4 Mb/s)(ook mobiel/tv.kpn.com)
195 ARD KS=heldere spraak / OT=Originele Taal (2K in de teletekst 304 en 308)
196 ZDF KS=heldere spraak / OT=Originele Taal (2K in de teletekst 304 en 353)

Nota bene. 

De Duitse teletekst pagina's zijn op de TV+ ontvangers beschikbaar als je de app TEXT TV uit de Play Store haalt. 

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • July 15, 2026

Klopt, KPN heeft aparte GOS kanalen. Dit is niet mogelijk op hetzelfde kanaal.

Ik zie liever dat we zelf kunnen kiezen per kanaal tussen Stereo PCM en Dolby 2.0/5.1 op de TV+ box, net als op de ouder ontvangers.

Tijdens voetbalwedstrijden is het geluid (vooral spraak) veel beter op NPO1 GOS (191) dan op NPO 1 zelf.

Maar ik ga niet afwijken in je topic anders krijg ik op me kop. Laten we het maar bij de Duitse zenders houden 😊

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Auteur
  • July 15, 2026

Toch nog even dit. ​@Sebas14 

Tijdens voetbalwedstrijden is het geluid (vooral spraak) veel beter op NPO1 GOS (191) dan op NPO 1 zelf.

De NOS heeft bij de WK wedstrijden het stadiongeluid via surround. 4 speakers rondom. De commentator komt vrijwel zonder extra geluid uit de center en is dan prima te verstaan. Heb je wel een 5.1 opstelling nodig natuurlijk. 

Verder. De GOS kanalen zijn SD, niet HD.

HEB JE DE app ook op de TV+ box geïnstalleerd? Die maakt gebruik van het stereo kanaal van de zender. Dus dan op 1 HD én het stereo kanaal. 

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • July 15, 2026

Toch nog even dit. ​@Sebas14 

De NOS heeft bij de WK wedstrijden het stadiongeluid via surround. 4 speakers rondom. De commentator komt vrijwel zonder extra geluid uit de center en is dan prima te verstaan. Heb je wel een 5.1 opstelling nodig natuurlijk. 

Klopt wat je zegt, alleen bij de NPO is het Dolby geluid minder mooi dan bij de BBC en de Duitse zenders. Zap maar eens tussen deze zenders vanavond om 21.00u.

Bij de BBC en Duitse zenders klinkt het voetbalstadion geluid van de supporters veel en veel beter. Dan heb je pas echt een gevoel dat je in een stadion zit thuis 😊

Verder. De GOS kanalen zijn SD, niet HD.

HEB JE DE app ook op de TV+ box geïnstalleerd? Die maakt gebruik van het stereo kanaal van de zender. Dus dan op 1 HD én het stereo kanaal. 

Zekers, alleen is dan het beeld minder van kwaliteit en loopt hij iets achter. Daar is het pas echt inderdaad Stereo PCM .

De TV+ box pakt alleen het Dolby geluid en zet deze om naar Stereo PCM, en daar gaat het fout.

Op naar vanavond, kijken naar de Duitse zender ARD unicast met D.D 5.1 tijdens voetbal. Top geluid 😊

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Auteur
  • July 15, 2026

Frankrijk - Spanje was gisteren niet via BBC 1 of 2 helaas.

Via ZDF was het harder dan via NOS. Inderdaad. Daardoor meer surround gevoel. ​@Sebas14 

Maar ik moest ZDF wel even pauzeren om unicast met 5.1 te krijgen. Via multicast was het 2.0. (= onderwerp van dit topic; totaal geen 5.1 via multicast hier).

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • July 15, 2026

Laten we hopen dat de Arcadyan HMB 2260 en de Arris VIP 2952 snel allemaal omgeruild zijn voor de Arris VIP 5202, Sagemcom DIW7022 en of de KPN Soundbox.

Daarna kan KPN overgaan op de compressie H265

En daarmee met een kleinere stream alle zenders in de originele stream doorgeven en ook alles in Dolby.

@PeterG 

Dat doet de BBC al vele jaren.

Om en om, de ene keer de wedstrijd op de BBC en de andere keer de wedstrijd op ITV.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Auteur
  • July 19, 2026

Maar weer eens een bump.

De multicast streams zijn momenteel altijd 2.0.

Zelfs als er via de zdf informatie 5.1 geluid is.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 19, 2026

Dit lijkt op een foutieve audio bewerking vanuit TV platvorm zoals paar maanden geleden