Skip to main content

Vandaag een Arris 5202 binnen gehad om te testen. Had altijd die andere ZTE 4K Decoder. Op zich een mooi ding die Arris maar de TV (LG Oled GX) schakelt direct naar Dolby Vision en dan worden de kleuren irritant aangezien ik alles op ISF Expert heb non HDR. 
 

Zet ik HDR naar SDR of Auto op de Arris blijft de TV gewoon HDR forceren. Ook als ik HDMI Deep Color uitzet op de TV. Dus met geen mogelijkheid HDR uit te zetten.
 

Snel weer terug gegaan naar de ZTE. Ik dacht dat deze geforceerde HDR jaren geleden al optioneel was geworden? Nou dat dat mag die dan zijn, werken doet het niet helaas. 
 

Jammer, zag er op zich best leuk uit dat kastje. 

Hi @Jeffo! Ik wil graag met je meekijken hoe je weer van het beste beeld kan genieten.

Ik begrijp alleen niet helemaal uit je verhaal of het probleem nu zit in de tv-ontvanger of je televisie zelf. Je kan HDR Mode uitzetten in het menu van onze tv-ontvanger. Dit doe je door bij “Instellingen” naar “Beeldscherm” te gaan. Daar staat HDR Mode onderaan.

Als het niet lukt dit op het televisie toestel uit te zetten, laat het dan hier weten. Geef ook aan om welk merk en type toestel het gaat. 


Hi @Jeffo! Ik wil graag met je meekijken hoe je weer van het beste beeld kan genieten.

Ik begrijp alleen niet helemaal uit je verhaal of het probleem nu zit in de tv-ontvanger of je televisie zelf. Je kan HDR Mode uitzetten in het menu van onze tv-ontvanger. Dit doe je door bij “Instellingen” naar “Beeldscherm” te gaan. Daar staat HDR Mode onderaan.

Als het niet lukt dit op het televisie toestel uit te zetten, laat het dan hier weten. Geef ook aan om welk merk en type toestel het gaat. 

 

Hi Bram,

Ik heb hem al losgekoppeld. Mij een raadsel waar het aan ligt maar ik heb gewoon een LG Oled TV een GX model uit 2020. Maar ook al zet ik HDR uit op de ontvanger de TV gaat alsnog bij default op HDR.

Dit ligt echter niet aan de TV want op de ZTE box heb ik dit niet en HDR word alleen geactiveerd als er ook echt HDR in de bron zit. Dus als ik naar een 4K kanaal zap gaat HDR aan en als je weer wegzapt naar een normaal kanaal gaat het weer uit. Ook met streaming services werkt dat gewoon normaal.

 

Lijkt echt in de ontvanger software te zitten. Maakt het kastje wat mij betreft meteen onbruikbaar. 


Hoi @Jeffo 
De 5202 ontvanger zet je op auto, dan staat hij goed .
Het beeld is dan perfect en wordt zelfs nog stukken beter als je een hdr-uitzending hebt.


Hoi @Jeffo 
De 5202 ontvanger zet je op auto, dan staat hij goed .
Het beeld is dan perfect en wordt zelfs nog stukken beter als je een hdr-uitzending hebt.

Ik zal het nog een keer gaan proberen, maar of ik hem nou op aan, uit of auto had staan de ontvanger, HDR werd constant geforceerd via de TV, ook bij niet HDR materiaal. Maar laat me het nog een keer proberen voor de zekerheid. 


Hallo @Jeffo  op je tv toestel zelf moet je HDR ook op AUTO kunnen zetten.

Ik heb bij mijn 5202 en Sony tv HDR op AUTO staan en werkt goed.

 


Hallo @Jeffo  op je tv toestel zelf moet je HDR ook op AUTO kunnen zetten.

Ik heb bij mijn 5202 en Sony tv HDR op AUTO staan en werkt goed.

 

Klopt Jan, maar op de ZTE ontvanger doet de TV dit ook gewoon prima. Wanneer HDR in de bron schakelt die automatisch en wanneer niet schakelt die weer uit. Maar op die Arris op de een of andere manier bleef de TV HDR aangeven. Ik ga het van de week nog een keer proberen als ik weer tijd heb. 


Half jaar later nog maar een geprobeerd in de hoop na wat software updates dat dit anders is, maar zelfde probleem.
 

Onder weergave en geluid en dan bij schermresolutie staat het alsvolgt
 

Automatisch beste resolutie - Aan
HDR instelling - HDR - continue 
 

Dat forceert dus HDR met een LG Oled GX, ook op Nederland 1 en in het menu. Als je naar kanalen gaat met HDR. Volgens mij alleen 692 en/of 694 krijg je door de setting HDR Priority - Dolby Vision een Dolby setting op je tv, terwijl het HDR10 is maar ok. Die priority kan je dan weer in de tv decoder op HDR10 zetten en dan zie je netjes een HDR HLG stream op die kanalen. Beetje lomp dat ik dit in de decoder als priority moet gaan aangeven en hij dat blijkbaar zelf niet herkent maar gewoon forced doorstuurt.

 

Maar weet terug naar het oorspronkelijke probleem. Je hebt dus of SDR of geforceerde HDR zonder dat de TV of de Decoder de juiste stream detecteert. Dat heeft die vorige 4K ontvanger niet. Die doet gewoon wat die moet doen.

Aan me TV zal het niet liggen want die herkent echt overal zelf gewoon wat voor stream er word uitgestuurd. SDR, HLG HDR of bij Netflix enzo Dolby Vision. 

Deze nieuwe decoders snappen volgens mij het inkomemde signaal gewoon niet, of we slaan dat gewoon over en forceren overal maar gewoon Dolby Vision streams doorheen zonder dat er Dolby Vision content is. Alsof Nederland 1 een Dolby Vision stream is…. 
 

 


 

Zo staat het in ingesteld, forceert dus overal een Dolby stream overheen nu. 

Zet je die HDR instelling op SDR krijg je nergens meer HDR. Tja… Tot nu toe voor mij een ramp deze dingen in ieder geval. 

Ik hou hem nog een paar dagen verbonden in de hoop dat er iemand een mooie oplossing heeft maar anders ga ik maar weer terug naar de ZTE. 

 

 

 


Ah, je hebt nu niet meer de Arris VIP5202, maar de Sagemcom DIW7022 zie ik aan het menu.

Die heb ik op SDR staan op mijn Samsung 4k televisie. Prima beeld.

Helaas heeft de Sagemcom DIW7022 momenteel alleen HDR aan of uit (SDR). Uit is dus het best aangezien alleen 4k zenders HDR hebben. Dus dat bij de andere zenders geeft alleen maar slechter beeld.


Ah, je hebt nu niet meer de Arris VIP5202, maar de Sagemcom DIW7022 zie ik aan het menu.

Die heb ik op SDR staan op mijn Samsung 4k televisie. Prima beeld.

Helaas heeft de Sagemcom DIW7022 momenteel alleen HDR aan of uit (SDR). Uit is dus het best aangezien alleen 4k zenders HDR hebben. Dus dat bij de andere zenders geeft alleen maar slechter beeld.

 

Ah kijk dat verklaart een hoop. Ergens in mijn hoofd leefde dat er maar 1 nieuwe TV+ ontvanger was maar er zijn er dus meerdere. Duidelijk. Deze gaan het dan niet worden voor mij. Dan maar even kijken met KPN hoe ik dit ga regelen. Kan abbonnement verlengen voor een net iets goedkoper bedrag maar dan hou ik deze ontvanger en krijg ik er nog een 2e bij maar dat is dus niet super handig. Ik ga maar eens even puzzelen hoe ik dan de juiste decoders kan krijgen. 

Dank Peter voor je antwoord :) 

Ik heb zelfs die Arris dan nooit gehad, ik had altijd deze maar dat was dus iets anders dan ik dacht..

 


Hoi, Jeffo. Er is maar 1 nieuwe. de Sagemcom DIW7022. Als test sinds juli 2022. Officiële release 23 januari 2023.

Daarvoor de Arris VIP5202 in 2019, in eerste instantie voor klanten die ook het 4k pakket namen. Wat later voor alle nieuwe Hussel klanten. (De ZTE ZXV8001 is maar heel kort geweest)

De Arris VIP2952 in 2016

De Arcadyan HMB2260 medio 2015


Hoi, Jeffo. Er is maar 1 nieuwe. de Sagemcom DIW7022. Als test sinds juli 2022. Officiële release 23 januari 2023.

Daarvoor de Arris VIP5202 in 2019, in eerste instantie voor klanten die ook het 4k pakket namen. Wat later voor alle nieuwe Hussel klanten. (De ZTE ZXV8001) is maar heel kort geweest)

De Arris VIP2952 in 2016

De Arcadyan HMB2260 medio 2015

Ja ik deed de test. Ik dacht alleen dat die er net zo uit zag als die Arris, dus ik dacht dat ik die aan het testen was ;)

Ok in dat geval… Wachten op een software update wellicht? Of terug naar de ZTE, die werkte wel prima overigens. Gebruikt wat meer stroom volgens mij dan die Android boxjes maar die snapt wel alles omtrent HDR netjes.

Ook die 4K kanalen werken op die Sagecom niet altijd top, maar dat was volgens mij bekend of heb ik ergens gelezen. 

Ik kan hem ook houden maar je weet nooit wanneer en of er wel een software update komt. Die is echt wel nodig om hem optimaal te gebruiken in combinatie met een Oled TV. 

Qua opties is het verder een leuk boxje, alleen de basis moet wel goed zijn. Dat vind ik zelf althans altijd het belangrijkst.