Skip to main content

Na ontvangst van de nieuwe arris 5202 blijkt dat de beeldresolutie op automatisch staat. Weet iemand wat de hoogste resolutie is die op de arris is in te stellen? Dit vraag ik omdat het kijken in de automatische stand vreemd beeld gaf bij het kijken van voetbalwedstrijden. Nu ik de automatische stand heb aangepast naar 1080P 50Hz is dit verdwenen maar kom er niet achter wat nu echt de hoogste beeldkwaliteit is die dit kasje kan doorgeven.

Wat is het verschil tussen 1080i en 1080p?

De ‘i’ in 1080i staat voor ‘interlaced’, en de p in 1080p staat voor ‘progressive scan’. Waar bij progressive scan bij elke beeldverversing er een volledig nieuw beeld getoond wordt, gebeurt dit bij interlaced slechts voor de helft. De horizontale beeldlijnen worden om en om vernieuwd. Bij een verversing van 60 Hz hou je dus 30 ‘volledige verversingen’ over. Hiermee wordt 50% van de bandbreedte bespaard.

 

Wat is beter 1080i of 1080p?

Dat is heel makkelijk. Als je de keuze hebt kies dan altijd voor 1080p boven 1080i.

Is een beeld statisch, dan zal je tussen 1080i en 1080p geen verschil merken. Pas bij snelle bewegingen wordt het verschil goed zichtbaar. Dan zal het streepjespatroon van de even beeldlijnen niet meer goed matchen met die van de oneven beeldlijnen. Zodat je een beeld krijgt zoals is te zien op de linker foto.

Voorbeeld interlaced voetbal

Wat is dan de Full HD resolutie?

Full HD is een andere benaming voor apparatuur die de 1080p resolutie heeft oftewel 1920 x 1080 pixels. Het is de tegenhanger van HD ready. Tv’s die HD ready zijn kunnen de HD resoluties verwerken, maar hebben zelf vaak een scherm met een resolutie die lager is dan 1920 x 1080 pixels. Om het beeld weer te geven moet het dus worden verkleind. Hiermee gaat een deel van de kwaliteit verloren. Bij Full HD kan 1080p content worden weergegeven in de volledige resolutie.

 

Wat de Nederlandse zenders zoals Npo RTL SBS uitzenden in 1080i of 1080p weet ik niet, maar Nederland loopt vaak achter de feiten aan, dat was ook het geval betreft de eerste breedbeeld uitzendingen dat heeft aantal jaren geduurd voor dat het algemeen werd.

Hoe kpn de zenders uitstuurt naar de ontvanger 1080I of in 1080p op het netwerk weet ik niet maar vermoed het eerste ivm bandbreedte besparing.

Het beste is 1080p progressive zowel de uitzending  als de uitsturing over het netwerk zit toch aanzienlijk verschil in beeld kwaliteit dat je ontvanger 1080P aan kan is prima maar dat wordt hardware /software  aangepast. die het dan weer omzet. je kan verschil zien of niet, een goede vergelijking 2 dezelfde tv naast elkaar met 1080i en 1080p vergelijken.

 

De Bitstream op de breedband heeft of kan ook invloed hebben op de beeldkwaliteit afhankelijk van welke tv je hebt. en hoe laag de bitstream staat. een hoge bitstream breedband uitzending is altijd beter. minder haperingen en vloeiender. zowel voor de gewone uitzendingen als op het stream netwerk 

4k HDR top natuurlijk maar ook hierin afhankelijk in kwaliteit zowel voor de tv ontvanger als in het netwerk.

Streaming diensten beginnen nu in opmars te komen en zal waarschijnlijk de toekomst worden dan heb je geen losse HD/4K HDR ontvanger meer nodig, weet ook niet of KPN daarmee al in ontwikkeling is.

 

 


Wat de Nederlandse zenders zoals Npo RTL SBS uitzenden in 1080i of 1080p weet ik niet, 

1080i en zo geeft KPN 't ook door.


ik mis de optie voor 1080@60hz, omdat dat is wat m’n scherm aankan, als ik hem op 1080/50 zet geeft die de melding dat de tv dat niet ondersteund, valt die terug op automatisch, en is de resolute 576p ofzo. wtf. dit is een achteruitgang ten opzicht van de t-mobile box die tot gisteren in gebruik was en gewoon 1080p op 60hz deed.