Skip to main content

Ik heb sindskort een 5202 in mijn netwerk en het eerste dat ik met apparaten doe is onderzoeken welke netwerkpoorten open staan en wat zo’n apparaat zoal op mijn netwerk uitspookt.

Nu viel er aan de 5202 weinig te zien, maar wat ik wel zie is dat poort 80 open staat (HTTP). Ik kan ook requests doen naar die poort en krijg dan antwoord. Ik heb nog geen zinnige info kunnen achterhalen, maar krijg op alles wat ik probeer een 404 terug:

HTTP/1.1 404 Not Found

Content-Type: text/plain

Content-Length: 30

Connection: close



Error 404: Not Found


Ik ben wel nieuwsgierig naar waarom deze poort openstaat en of er een handleiding is over hoe ik daar eventueel data uit zou kunnen lezen of opdrachten aan zou kunnen geven. Het zou heel mooi zijn als ik bijvoorbeeld voor home automation doeleinden die HTTP ingang zou kunnen gebruiken om de ontvanger aan te zetten (in standby reageert de poort namelijk ook op requests).

Wat ik heel erg leuk zou vinden is: via deze weg van zender wisselen.


Ja precies, dat soort dingen. Zou er best graag een integration voor home-assistant voor willen coden, om hem daar als media_player te kunnen integreren. Dat kun je ook leuke dingen doen zoals bijvoorbeeld de tv pauzeren als je de telefoon opneemt, of een knop maken voor “tv aan”, die dan de stroom aanzet voor de tv, en de versterker, en ook meteen de settopbox actief maakt op het favoriete kanaal. 

Het zou KPN sieren als dit soort integratiemogelijkheden ingebouwd zouden worden. Nu is het toch vooral aanklooien met lirc commando’s en een losse IR zender. 


Hi @Riesch, dit mechanisme met port forwarding laat ons, op verzoek van de klant (of door de klant zelf via een servicetool), het desbetreffende apparaat (deels) op afstand beheren waardoor we het bijvoorbeeld kunnen herstarten of resetten, updaten en beveiligen. Het achterliggende doel hiervan is een stukje extra service leveren. Uiteraard doen we dit alleen op apparaten die wij leveren. Eigen apparatuur valt hier buiten. Op dit moment is het nog niet mogelijk om dit aan te passen als klant, of er meer integratiemogelijkheden ingebouwd gaat worden durf ik je dan ook niet te zeggen. Het zou wel ideaal zijn, dat ben ik met je eens :wink:  


Bedankt voor je antwoord @jischouten2907 
Die servicetool, welke is dat? Heb je hier een link voor?


Alle servicetools kun je hier vinden 🙂 Als het gaat om resetten van je televisie ontvanger komt deze terug in een aantal stappen plannen m.b.t. online storingen. 


Bedankt Jiske.


Graag gedaan! als je nog andere vragen hebt hoor ik het graag :slight_smile:


Reageer