Skip to main content

Sinds vanmiddag (10 juni) geeft mijn Arris VIP 5202 de melding dat er een update beschikbaar is.

Als ik ervoor kies om deze te installeren, gaat de setopbox herstarten en een poging doen om de update te installeren (ik zie op dat moment het zwarte scherm met KPN-logo, de melding dat de nieuwe software wordt gedownload en de ronddraaiende cirkel. Na enkele ogenblikken start de setopbox door en wordt het TV-signaal weergegeven. De setopbox geeft vervolgens direct weer de melding dat er een update beschikbaar is (klaarblijkelijk is het installeren van de software mislukt).

Als ik kies voor het uitstellen van de update, kan ik weliswaar gewoon TV kijken, maar het menu werkt niet. Er wordt een lege blauwe balk met tijd, datum en KPN-logo, maar zonder menu-items getoond.

Ik heb al geprobeerd om de setopbox opnieuw op te starten (stekker eruit, paar minuten wachten en de stekker er weer in), maar dat lost het probleem ook niet op. Resetten oid via het menu gaat dus ook niet werken, want ik heb geen menu-items.

Iemand hier bekend mee of een oplossing voor dit probleem?

U kunt het beste deze stappen even volgen. Kies dan de optie: Hoe reset ik de tv-ontvanger zonder tv-menu?


Hallo @HumanPrinter,

Waarschijnlijk ben je aan de beurt voor de nieuwe menuschermen, deze moet als uitzondering wel twee patchrondes doorlopen, dus de eerste keer gaat vrij vlot en daarna krijg je weer de melding '’Software beschikbaar'’ en die moet je ook uitvoeren, dan duurt het updaten wat langer en zal het moeten werken. 

Laat je even weten of het dan wel lukt?


Het updaten is uiteindelijk gelukt, het blijkt inderdaad de update voor het nieuwe menu (of beter gezegd: een geheel nieuwe layout).

Ik vermoed dat de PiHole uiteindelijk in de weg heeft gezeten. Die heb ik tijdelijk uitgeschakeld en daarna kon de update alsnog geïnstalleerd worden. Vorige updates werden nooit geblokkeerd, dus daarom heb ik hier in eerste instantie niet bij stil gestaan. Heb nu de beide setop-boxen meteen maar even in een aparte groep binnen PiHole (v5) geplaatst om dit soort gedoe in de toekomst te voorkomen.


hoe kom ik aan een Arris VIP 5202