Skip to main content

Sinds kort heb ik een probleem met mijn Arris VIP2952 V2. Bij het opstarten blijft hij hangen op 85 procent met de melding Configuratie geactiveerd. Na een hele tijd komt hij dan met de vraag of  je 'm wilt herstarten of updaten. Dit gebeurt alleen als ik mijn Fritzbox 7583 gebruik als router. Niet met de Experiabox. Ik heb het volgende al geprobeerd:

  • rechtstreeks aangesloten (UTP rechtstreeks in Fritzbox in LAN 1)
  • software geupdate 
  • reset naar fabrieksinstellingen 

Ik vind het een heel raar probleem, omdat:

  • mijn twee andere VIP2952's (zonder V2) er geen last van hebben
  • het altijd heeft gewerkt
  • de Fritzbox niet is geupdate of is aangepast.

Helaas heb ik de Fritzbox nodig voor een Mesh netwerk met mijn andere Fritzbox, dus terug naar de Experiabox kan niet zo maar.

Welk profiel kies je bij het configureren van de fritzbox…? Dit is namelijk wel belangrijk voor het kunnen gebruiken van de FB in combinatie met ITV


Als Internet Service Provider heb ik KPN geselecteerd staan. 


De kabel vanaf de isra zit toch wel in de WAN poort? 


Het is een DSL verbinding en de kabel vanuit het ISRA punt zit dan ook in het DSL poortje.


@Cees1001,

Er zit tussen de fritzbox en de ontvanger dus verder niets? Heb je de nieuwste firmware op je Fritzbox?


@Cees1001,

Er zit tussen de fritzbox en de ontvanger dus verder niets? Heb je de nieuwste firmware op je Fritzbox?

Nee, een korte en geteste CAT6 kabel. 


@Cees1001,

Er zit tussen de fritzbox en de ontvanger dus verder niets? Heb je de nieuwste firmware op je Fritzbox?

Nee, een korte en geteste CAT6 kabel. 

Dan hoort het gewoon te werken. Heb je al eens gekeken wat er gebeurd als je de TV ontvanger en Fritzbox stroomloos maakt? Vervolgens laat je eerst de Fritzbox opstarten en zodra je internet hebt, start je de TV ontvanger op.


@Cees1001,

Er zit tussen de fritzbox en de ontvanger dus verder niets? Heb je de nieuwste firmware op je Fritzbox?

Nee, een korte en geteste CAT6 kabel. 

Dan hoort het gewoon te werken. Heb je al eens gekeken wat er gebeurd als je de TV ontvanger en Fritzbox stroomloos maakt? Vervolgens laat je eerst de Fritzbox opstarten en zodra je internet hebt, start je de TV ontvanger op.

Heb ik ook getest. Het werkt alleen als ik de Experiabox gebruik. Wanneer ik de Experiabox 1 op 1 voor Fritzbox vervang, houdt het op. Het laatste wat ik nog zou kunnen doen is de FB opnieuw installeren. 


@Cees1001,

Er zit tussen de fritzbox en de ontvanger dus verder niets? Heb je de nieuwste firmware op je Fritzbox?

Nee, een korte en geteste CAT6 kabel. 

Dan hoort het gewoon te werken. Heb je al eens gekeken wat er gebeurd als je de TV ontvanger en Fritzbox stroomloos maakt? Vervolgens laat je eerst de Fritzbox opstarten en zodra je internet hebt, start je de TV ontvanger op.

Heb ik ook getest. Het werkt alleen als ik de Experiabox gebruik. Wanneer ik de Experiabox 1 op 1 voor Fritzbox vervang, houdt het op. Het laatste wat ik nog zou kunnen doen is de FB opnieuw installeren. 

Dat is nog het proberen waard. Ik gebruik hier dezelfde Fritz!Box en heb die problemen niet.


Opgelost!

Een aantal maanden geleden had ik als test een andere DHCP scope ingesteld (en dus ook een andere IP adres voor de FB/gateway). 192.168.180.0/24 i.p.v. 192.168.178.0/24. Daarna nooit meer aan gedacht om het terug te zetten en nu het weer op 192.168.178.0/24 staat is mijn probleem met de VIP2952 v2  opgelost. Ik heb gelukkig niet de hele Fritzbox gereset, maar alleen de scope & gateway naar de standaard teruggezet. 

Achteraf was ik dit een tijdje geleden ook de oplossing met een niet werkende VPN verbinding over een Fritzbox. Kortom: verander nooit de IP reeks van een Fritzbox. 

@King006 en @Speedmaster bedankt voor het meedenken!


Fijn dat het is opgelost! Wel gek, ik heb mijn DHCP ook gewijzigd en dat werkt gewoon.