Skip to main content

Ik heb de volgende set up:

tv ontvanger arris vip2952 (2x)

modem experiabox v10

asus RT-AC67u router met wifi

 

Nu heb ik de arris net een week in huis. Ik heb hem hetzelfde aangesloten als de voorganger namelijk bekabeld via de router. Tijdens de installatie loopt ie vast op foutcode 301: kan software niet laden. Als ik hem direct in het modem prikt gaat het prima. 

Ik heb op het modem de wifi uitstaan. Dat wordt door de router geregeld (die hangt al jaren met nog een router in een mesh netwerk zodat ik ook boven goeie wifi heb). De router is ingesteld als dhcp server terwijl dit op het modem uit staat. Daarmee voorkom ik dat er twee subnets ontstaan en apparaten elkaar niet kunnen vinden. Op de router staat aangevinkt dat er een ip tv aan hangt. Deze setup werkte met de vorige ontvanger goed maar nu niet meer. Na de software installatie kon ik TV kijken en zowaar begin gemist en de opnames functioneren weer. Daarna heb ik de ontvanger weer van modem naar router geplugd en de boel loopt vast. Beeld staat stil en het mooie blauwe vlak dat de zender niet gevonden wordt komt in beeld. Kortom TV kijken met de ontvanger via de router ipv modem kan dus niet.

Probleem is wel dat de versterker via dezelfde ethernetkabel als de ontvanger aangesloten was en met inprikken op het modem dus ook onvindbaar is voor mobiele apparaten. Muziek streamen gaat ineens niet meer. Als ik die op de wifi zet is die weer vindbaar. Maar ik heb dat soort spullen liever bekabeld.

Alle andere apparaten (3 laptops bekabeld, versterker bekabeld, nas bekabeld) doen het wel normaal via de router. Wat zie ik over het hoofd dat de tv ontvanger alleen maar rechtstreeks op het modem aangesloten wil worden? Maw, hoe krijg ik de boel zo ingesteld dat beide tv ontvangers gewoon via de router functioneren?

 

Anton, 

Best moeilijk om 10 uur op zaterdag. Ik hoop voor je dat @wjb of @babylon nog kijkt, Maar je probleem ligt volgens mij (kan het best fout hebben) duidelijk in de subnets die je hebt ingesteld. Wij kunnen niet door jouw ogen kijken, maar zolang de 2 genoemde niet reageren  (ik heb dit gedaan om die attent te maken op dit probleem), zou ik de aandacht richten op de subnet filtering. 


Ik verwacht hier uiteraard niet meteen antwoord op:relaxed: ​​​​​. Zeker niet op zaterdagavond. Dank dat je mijn vraag verder uitzet. Het forum hier is voor mij nog onbekend terrein.

Mijn oorspronkelijke set up had dus geen subnets om juist dit probleem te voorkomen. Alles op 1 net met maar 1 dhcp uitgever. Daarom verbaasd het me ook dat de ontvanger toch alleen direct het modem wil zien.


Hallo @Anton Hartog , kijk ook eens in dit volgende topic van wjb:

 


Kijk dit is heel nuttige info! Ik ga hier eerst mee aan de slag. De meeste zaken die in het topic benoemd zijn heb ik geregeld maar een paar zaken komen mij niet geheel bekend voor ( om het politiek te zeggen: ik heb daar geen actieve herinnering aan). Die moet ik dus zeker eerst nalopen.