Skip to main content

Hallo mensen,

Ik heb een raar probleem met mijn Arris VIP5202. Aangezien ik bij XS4ALL zit en dit feitelijk KPN apparatuur is en de decoder exact hetzelfde is stel ik de vraag maar hier (XS4ALL heeft geen eigen forum). Ik heb de 4K decoder als een van de eerste mensen vandaag in ontvangst mogen nemen.
 

Toen ik de wizard voltooid had kwam ik erachter dat mijn decoder een HDMI handshake probleem gaf zodra de resolutie op automatisch of hoger dan 1080P gezet wordt. Dit heb ik nog nooit eerder meegemaakt.
 

Standaard staat de decoder op automatisch bij beeldscherminstellingen. Maar als ik het zo laat begint mijn beeld om de zoveel seconden te flikkeren, zie ik ruis op mijn LG OLED televisie en valt het beeld na paar keer flikkeren volledig uit.
 

Zodra ik in de instellingen op 1080P in 50hz forceer blijkt de decoder wel gewoon perfect te werken. De kabel welke ik gebruik is deze:https://www.kabeldirect.nl/hdmi-premium-2-0-with-ethernet-kabel-1-5m.html  

 

HDMI gecertificeerd en werkt perfect op mijn Xbox One X 4K console. De bandbreedte van deze kabel is 18GB. Ruim voldoende voor 4K 60hz. Wanneer ik mijn console op dezelfde kabel aansluit geen HDMI handshake problemen.
 

Dit zou dus moeten betekenen dat ik of een Arris 5202 heb mogen ontvangen dat een hardware probleem heeft of de nieuwste software van het apparaat werkt niet goed. 

 

Waar kan het aanliggen? Nu is het natuurlijk geen grote ramp, aangezien de Nederlandse zenders waarschijnlijk pas over tientallen jaren in 4K (hun kanalen) gaan uitzenden, maar ik wil gewoon dat het werkt en dat het apparaat automatisch in verschillende resoluties kan overschakelen. 

Niemand die het weet?


Hallo @Achillias , op een forum kun je niet à-la-minute een antwoord verwachten, zeker niet in het weekend, het is geen helpdesk.

Wat zegt de helpdesk van xs4all als antwoord op je vraag?

 


Hallo@Achillias , op een forum kun je niet à-la-minute een antwoord verwachten, zeker niet in het weekend, het is geen helpdesk.

Wat zegt de helpdesk van xs4all als antwoord op je vraag?

 

 

Dat geef ik ook niet aan en hoor je mij niet zeggen@Jan-D. Wel is het makkelijk te achterhalen of er iemand van kpn in dit subforum aan het posten is en dat is wel degelijk het geval. Daarnaast geeft XS4ALL aan het niet te weten aangezien het product nog maar 1 dag oud is bij hun. Ze weten ook niet hoe de Arris5202 in fabrieksinstellingen terug gezet kan worden en hoe de oude software kan worden verwijderd aangezien er niks vermeldt staat op de instructiepagina. 


Het is waarschijnlijk niet de HDMI handshake die hier roet in het eten gooit maar de HDCP 2.2 handshake.

Gebruik je de meegeleverde hdmi kabel?

Als het beeld wegvalt, kan je dan nog wel het menu of de gids oproepen?


Topic is trouwens helemaal niet beantwoord, per ongeluk op de smartphone opdat knopje gedrukt. Is blijkbaar ook niet te wijzigen. 


Het is waarschijnlijk niet de HDMI handshake die hier roet in het eten gooit maar de HDCP 2.2 handshake.

Gebruik je de meegeleverde hdmi kabel?

Als het beeld wegvalt, kan je dan nog wel het menu of de gids oproepen?

 

Het meegeleverde HDMI kabel is tekort (tv aan de muur). Maar dat zou helemaal niet moeten uitmaken. Zolang je kabel genoeg bandbreedte ondersteunt, HDCP 2.2 aan kan en gecertificeerd is (is trouwens ook niet noodzakelijk). Daarnaast werkt het wel op andere externe apparaten, zelfs in 4K HDR. Het menu kun je soms wel openen en soms helemaal niet als het beeld wegvalt. Nu staat dat ding op UHD 50hz ingesteld en al een uur geen handshake gezien. Daarnaast ondersteunt de Xbox One X ook een hdcp 2.2 en daar geen problemen mee. Aan de kabel ligt het zeker niet. Die is ook premium gecertificeerd. Vreemde suggestie trouwens, HDCP 2.2 is een standaard dat in 2013 uitkwam. De kabels die in de winkel liggen tot een paar jaar terug hadden dit al. 


Toch... als je probleemen ervaart: eerst terug naar de origineel meegeleverde kabel.


Gebruik je de meegeleverde hdmi kabel?

Aan de kabel ligt het zeker niet.

Daar zou ik maar niet vanuit gaan. Ik heb hier ook een volledig gecertificeerde HDMI kabel gehad waarmee het regelmatig voor kwam dat de HDCP 2.2 handshake niet tot stand gebracht kon worden.


Toch... als je probleemen ervaart: eerst terug naar de origineel meegeleverde kabel.

Zoals ik al zei; dat gaat niet. De tv hangt aan de muur de meegeleverde kabel van KPN/XS4ALL is ongeveer 1,5 meter lang. Het werkt nu wel op UHD 50hz dus ligt het niet aan de kabel maar aan de software of dat kastje. En ik wil weten waarom… Zo raar dat alle andere apparaten met 4K mogelijkheden wel gewoon werken en dat kastje niet goed. 


Toch... als je probleemen ervaart: eerst terug naar de origineel meegeleverde kabel.

Zoals ik al zei; dat gaat niet. De tv hangt aan de muur de meegeleverde kabel van KPN/XS4ALL is ongeveer 1,5 meter lang. Het werkt nu wel op UHD 50hz dus ligt het niet aan de kabel maar aan de software of dat kastje. 

Lees alsjeblieft mijn vorige bericht nog even en sta open voor de gemaakte opmerkingen.

De HDCP 2.2 handshake is een zeer delicate procedure waarbij de minste en geringste vertraging/glitch al tot het falen van de handshake kan leiden. Ja, de software in de TV ontvangers is roomser dan de paus en als de HDCP 2.2 procedure voorschrijft dat er binnen 20ms antwoord moet komen op de handshake request dan is dat bij KPN dus 20ms en geen ms meer.


Toch... als je probleemen ervaart: eerst terug naar de origineel meegeleverde kabel.

Zoals ik al zei; dat gaat niet. De tv hangt aan de muur de meegeleverde kabel van KPN/XS4ALL is ongeveer 1,5 meter lang. Het werkt nu wel op UHD 50hz dus ligt het niet aan de kabel maar aan de software of dat kastje. En ik wil weten waarom… Zo raar dat alle andere apparaten met 4K mogelijkheden wel gewoon werken en dat kastje niet goed. 

Dan zet je onder of naast die tv ff tijdelijk een paar kartonnen dozen op elkaar waar je kastje op zet. Of zo iets... verzin iets. Wees creatief. Probeer wat. Het werkt bij (bijna) iedereen, waarom werkt het bij u niet? Dat ligt ergens aan.


Toch... als je probleemen ervaart: eerst terug naar de origineel meegeleverde kabel.

Zoals ik al zei; dat gaat niet. De tv hangt aan de muur de meegeleverde kabel van KPN/XS4ALL is ongeveer 1,5 meter lang. Het werkt nu wel op UHD 50hz dus ligt het niet aan de kabel maar aan de software of dat kastje. 

Lees alsjeblieft mijn vorige bericht nog even en sta open voor de gemaakte opmerkingen.

De HDCP 2.2 handshake is een zeer delicate procedure waarbij de minste en geringste vertraging/glitch al tot het falen van de handshake kan leiden. Ja, de software in de TV ontvangers is roomser dan de paus en als de HDCP 2.2 procedure voorschrijft dat er binnen 20ms antwoord moet komen op de handshake request dan is dat bij KPN dus 20ms en geen ms meer.

 

Geen idee wat je met deze reactie probeert te bereiken. Je geeft aan dat het een HDCP 2.2 probleem zou kunnen zijn. Waarop ik aangeef dat  alle high speed HDMI kabels daarover beschikken sinds het een standaard is dat al jaren bestaat. Ik geef daarnaast aan dat andere 4K apparaten wel gewoon werken, ook met deze 2.2 standaard.

Ook zou een HDMI kabel dat over de juiste specificaties beschikt geen verschil moeten uitmaken. Ook geef ik aan dat de kabel die bij de Arris meegeleverd wordt voor sommigen te kort is. Het ligt dus niet aan het niet willen. Het zou van de zotte zijn als een apparaat enkel bedoeld is voor 1 type kabel die enkel door de fabrikant meegeleverd wordt… Maar zoals je zelf ook wel weet bestaan die apparaten niet. 


Toch... als je probleemen ervaart: eerst terug naar de origineel meegeleverde kabel.

Zoals ik al zei; dat gaat niet. De tv hangt aan de muur de meegeleverde kabel van KPN/XS4ALL is ongeveer 1,5 meter lang. Het werkt nu wel op UHD 50hz dus ligt het niet aan de kabel maar aan de software of dat kastje. En ik wil weten waarom… Zo raar dat alle andere apparaten met 4K mogelijkheden wel gewoon werken en dat kastje niet goed. 

Dan zet je onder of naast die tv ff tijdelijk een paar kartonnen dozen op elkaar waar je kastje op zet. Of zo iets... verzin iets. Wees creatief. Probeer wat. Het werkt bij (bijna) iedereen, waarom werkt het bij u niet? Dat ligt ergens aan.

Jij hebt nooit van een voorzetwand gehoord zeker? Het kan gewoon niet. De kabels lopen in een muur en de ruimte waar de decoder staat is op maat gemaakt en afgesloten. En dat het bij bijna “iedereen” zou werken is een aanname. Dat weet je namelijk niet. Zelfs in deze subthread een paar topics hieronder is er iemand te vinden die met deze type decoder ook problemen heeft, als het op het weergeven van het beeld aan komt. 


Dan haal je desnoods die tv gewoon van de muur. Als het niet werkt, dan moet je wat. Naar dat ding zitten te staren en niets doen helpt ook niet.


Dan haal je desnoods die tv gewoon van de muur. Als het niet werkt, dan moet je wat. Naar dat ding zitten te staren en niets doen helpt ook niet.

Makkelijk klusje ook met een 77 inch OLED. Ik zeg net dat het het beeld vastzetten op 4K 50HZ wel werkt!!!!! Sommige mensen hier… 


Achillias schreef:

Geen idee wat je met deze reactie probeert te bereiken. Je geeft aan dat het een HDCP 2.2 probleem zou kunnen zijn. Waarop ik aangeef dat  alle high speed HDMI kabels daarover beschikken sinds het een standaard is dat al jaren bestaat. Ik geef daarnaast aan dat andere 4K apparaten wel gewoon werken, ook met deze 2.2 standaard.

Ook zou een HDMI kabel dat over de juiste specificaties beschikt geen verschil moeten uitmaken. Ook geef ik aan dat de kabel die bij de Arris meegeleverd wordt voor sommigen te kort is. Het ligt dus niet aan het niet willen. Het zou van de zotte zijn als een apparaat enkel bedoeld is voor 1 type kabel die enkel door de fabrikant meegeleverd wordt… Maar zoals je zelf ook wel weet bestaan die apparaten niet. 

En daar ga je de mist in, wat ik zeg is dat de kans groot is dat de kabel de oorzaak is van deze ellende en niet de VIP5202. Believe me, I have been there too.

Die certificering van die kabel stelt geen moer voor en die kan wat mij betreft zo de prullenbak in. Natuurlijk zo je mogen verwachten dat het zou werken met "gecertificeerde" kabels, maar de praktijk is toch echt weerbarstiger.

 

Sluit alsjeblieft de bijgeleverde hdmi kabel even aan en test of wel altijd goed werkt.

Desnoods hang je die VIP5202 midden voor je scherm tijdens die test, het zal me een zorg zijn, maar gebruik de bijgeleverde kabel nu eens.

Echt, in meer dan 90% van de gevallen ligt de oorzaak in de kabel.


Achillias schreef:

Geen idee wat je met deze reactie probeert te bereiken. Je geeft aan dat het een HDCP 2.2 probleem zou kunnen zijn. Waarop ik aangeef dat  alle high speed HDMI kabels daarover beschikken sinds het een standaard is dat al jaren bestaat. Ik geef daarnaast aan dat andere 4K apparaten wel gewoon werken, ook met deze 2.2 standaard.

Ook zou een HDMI kabel dat over de juiste specificaties beschikt geen verschil moeten uitmaken. Ook geef ik aan dat de kabel die bij de Arris meegeleverd wordt voor sommigen te kort is. Het ligt dus niet aan het niet willen. Het zou van de zotte zijn als een apparaat enkel bedoeld is voor 1 type kabel die enkel door de fabrikant meegeleverd wordt… Maar zoals je zelf ook wel weet bestaan die apparaten niet. 

En daar ga je de mist in, wat ik zeg is dat de kans groot is dat de kabel de oorzaak is van deze ellende en niet de VIP5202. Believe me, I have been there too.

Die certificering van die kabel stelt geen moer voor en die kan wat mij betreft zo de prullenbak in. Natuurlijk zo je mogen verwachten dat het zou werken met "gecertificeerde" kabels, maar de praktijk is toch echt weerbarstiger.

 

Sluit alsjeblieft de bijgeleverde hdmi kabel even aan en test of wel altijd goed werkt.

Desnoods hang je die VIP5202 midden voor je scherm tijdens die test, het zal me een zorg zijn, maar gebruik de bijgeleverde kabel nu eens.

Echt, in meer dan 90% van de gevallen ligt de oorzaak in de kabel.

Dat is niet zomaar een klusje dat makkelijk gaat met dit soort afmetingen. Maar dat verklaart nog steeds niet waarom 1080P 50 HZ en 4K 50hz ook gewoon goed blijkt te werken. Ik ga hoe dan ook van de week even kijken of de meegeleverde HDMI kabel op een andere tv wel met de optie “automatisch” blijkt te functioneren. 


Hallo @Achillias , een moderator kan ‘het beste antwoord’ weer resetten.

 


Op een andere tv aangesloten, zelfde probleem (zoals gedacht). Krijg een nieuwe decorder. 


Grappig blijkt gewoon een heel topic te bestaan met HDCP problemen met de 4K decoders, nu nog niet opgelost dus. Precies hetzelfde als hier beschreven. En het zou aan de HDMI kabel moeten liggen, not. 

https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/bugfix-software-4k-ontvangers-hdmi-beeld-geluid-issues-444862/index17.html


Grappig blijkt gewoon een heel topic te bestaan met HDCP problemen met de 4K decoders, nu nog niet opgelost dus

Dat topic gaat over de ZTE ZXV8001 en problemen met de HDCP 2.2 handshake komen met die 4K ontvanger sporadisch nog voor.


Grappig blijkt gewoon een heel topic te bestaan met HDCP problemen met de 4K decoders, nu nog niet opgelost dus

Dat topic gaat over de ZTE ZXV8001 en problemen met de HDCP 2.2 handshake komen met die 4K ontvanger sporadisch nog voor.

 

 

Ik weet dat het om de ZTE gaat, maar het resultaat is hetzelfde. Geen HDMI probleem maar een softwarematig conflict dat ook met deze 4K decoder (wat vrij nieuw is) nog niet goed werkt. Daarom dat mijn vermoeden dat het niet aan een simpele kabel ligt gewoon klopt. Toen straks de meegeleverde kabel gebruikt op een andere tv. Precies hetzelfde. 


@Achillias Welkom op het KPN Forum! Om te beginnen heb ik het gemarkeerde antwoord eruit gehaald.

Zoals je misschien al verwacht kan ik inhoudelijk niet heel veel voor je betekenen omdat je klant bij Xs4all bent maar aangezien wij deze ontvangers ook leveren ben ik wel benieuwd naar de voortgang. Ik lees dat je een nieuwe ontvanger zou krijgen, heeft dit het probleem verholpen of blijf je verstoringen houden als de resolutie op automatisch of hoger dan 1080P gezet wordt?

Mocht je met de nieuwe ontvanger dezelfde problemen ervaren, had je daarover alweer contact gehad met Xs4all? Zo ja, wat geven hun op dit moment aan? Ik hoor het graag van je!


 


@Achillias Welkom op het KPN Forum! Om te beginnen heb ik het gemarkeerde antwoord eruit gehaald.

Zoals je misschien al verwacht kan ik inhoudelijk niet heel veel voor je betekenen omdat je klant bij Xs4all bent maar aangezien wij deze ontvangers ook leveren ben ik wel benieuwd naar de voortgang. Ik lees dat je een nieuwe ontvanger zou krijgen, heeft dit het probleem verholpen of blijf je verstoringen houden als de resolutie op automatisch of hoger dan 1080P gezet wordt?

Mocht je met de nieuwe ontvanger dezelfde problemen ervaren, had je daarover alweer contact gehad met Xs4all? Zo ja, wat geven hun op dit moment aan? Ik hoor het graag van je!


 

Hallo Jiske, nee het probleem is niet opgelost. Het moet of aan de Arris kastjes liggen of aan de software. Dat kan niet anders. Zowel de Apple tv als de Playstation 4 als de Xbox One x geven HDCP 2.2 goed weer met een 4K resolutie als ik mijn eigen langere HDMI 2.0 kabels gebruik, behalve op de Arris. In mijn situatie ben ik afhankelijk van een kabel dat tussen de 2 - 2.5 meter is.

 

De HDMI kabel dat bij de Arris geleverd wordt is net aan 1 meter. Voor de mensen die een tv aan de muur hebben hangen is dit geen optie. Het zou in principe mogelijk moeten zijn om je eigen kabels te gebruiken.
 

Immers is de HDMI standaard algemeen gespecificeerd en zou dit niet kabel afhankelijk moeten zijn. Zolang de kabel maar over een hoge data overdracht beschikt en met HDCP overweg kan. Blijkbaar kan het Arris kastje enkel overweg met de te korte kabel dat vanuit de fabrikant geleverd wordt. 
 

Langere kabels bij de provider bestellen kan ook al niet. HDCP problemen zijn makkelijk te verhelpen met software updates. Ik hoop dan ook dat naar dit probleem gekeken gaat worden en hier een oplossing voor gaat komen. 
 

Voor nu kijk ik op 1080P 50hz. Aangezien alle zenders op deze of lagere resolutie uitzenden is het nu niet echt een issue. Netflix en YouTube kijk ik op de Apple tv in 4K, dus daar heb ik het ook niet voor nodig. Tevens blijkt de upscaling van het nieuwe Arris kastje niet echt goed te zijn. Als het op 4K ingesteld staat zijn de kleuren wat flets en is het beeld net wat minder scherp dan op 1080p in 50hz. 


Voor nu kijk ik op 1080P 50hz. Aangezien alle zenders op deze of lagere resolutie uitzenden is het nu niet echt een issue. Netflix en YouTube kijk ik op de Apple tv in 4K, dus daar heb ik het ook niet voor nodig. Tevens blijkt de upscaling van het nieuwe Arris kastje niet echt goed te zijn. Als het op 4K ingesteld staat zijn de kleuren wat flets en is het beeld net wat minder scherp dan op 1080p in 50hz. 

Upscaling kan je sowieso beter aan een televisie overlaten.

Begrijp ik nu goed 1080p 50Hz en UHD 50Hz beide werken via jouw HDMI kabel?

Wat is de refreshrate van jouw televisie?

 

Als je de TV ontvanger alleen gebruikt om IPTV te kijken dan zou je zelfs nog beter 1080i kunnen instellen zodat je alle upscaling van HD zenders aan de televisie overlaat.